O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Adam Štech

Jméno
Adam
Příjmení
Štech
Narozen/a
1980
Místo narození
Podbořany
Působiště
Praha
Web
www.adamstech.art
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Společným jmenovatelem neomoderních mladých malířů je diskurs s historickým vývojem malby, založený na konfrontaci s jednotlivými –ismy a na citacích stylových prvků, jež vytvářejí nové komunikační kódy a estetické hodnoty. Malba má konceptuální zaměření, aniž by ztrácela na své technické úrovni. Obrazy Adama Štecha jsou typickým příkladem této kombinatoriky „náhodných setkání šicího stroje a deštníku na pitevním stole“, řečeno slovy Lautréamonta ve Zpěvech Maldororových. Až na to, že nová metodika už neznamená sestup do říše snu či podvědomí, jež byla inspiračním zdrojem francouzské surrealistní malby, ani žádný psychický automatismus jakožto báze zrodu náhodnosti, ale kalkuluje zcela vědomě s hybridními konfiguracemi obrazových komponentů, poplatnými spíše odkazům světa informatiky. Kritik Milan Mikuláštík je hodnotí jako fenomén „déja vue“, pocitem již jednou viděného. Za originální krajiny-zátiší, jež jsou klasickou připomínkou předobrazů malby moderního věku, provedených brilantní technikou oleje a akrylu na plátně, získal Adam Štech první cenu v soutěži 4. Ceny kritiky za mladou malbu v roce 2011.

.

Štech vystudoval malbu v roce 2008 v ateliérech Jiřího Sopka a Vladimíra Skrepla na pražské AVU. Jeho práce byly prezentovány například na výstavách Pražského bienále 3 v Karlín Halls nebo „Resetting / Jiné cesty k věcnosti“ v Galerii hlavního města Prahy v roce 2007.

 

Do finále Ceny kritiky byl vybrán dvakrát, poprvé v roce 2010, a své vítězství v roce 2011 oslavil samostatnou výstavou s názvem „Prequel“ v Galerii kritiků. Ve svých obrazech rozebral jak mistrovská malířská díla muzejních sbírek, tak banální obrazové reprodukce jako reklamy nebo i svaté obrázky na jednotlivé kompoziční prvky a extrahoval pozadí jejich kompozic, významové symboly a dominantní znaky. Jestliže však Maldororovy zpěvy kdysi opěvovaly zlo, stejně jako próza de Sada či poezie Baudelaira, aby v nadsázce výrazového rejstříku upozornily na nutnost léku dobra, Štechovy obrazy vyjadřují spíše děsivou ironii světa, kde je zlo potíráno dobrem pouze s přáním zbavit se frustrace z jeho rozporů. „V posledním obraze ze série zátiší, který vznikl v roce 2009, mě zaujal kontrast a absurdita naivizujícího zátiší a Hitlerovy hlavy, jakožto symbolu absolutního zla. Opět mi šlo o vnitřní rozpor, který vzniká kombinací nesourodých motivů. (A. Š.)“ V obrazu „Zátiší“ byl skutečně položen důraz na kontrast poklidu mísy s ovocem, veverkou šplhající na strom a králíkem pojídajícím trávu, s uťatou hlavou Hitlera, jehož arogantní knírek pramálo ladí s okolní idylkou. Štechův malířský rukopis si našel silné obsahové specifikum v grotesce černého humoru, jež vyrovnává polaritu naivní romantiky s agresivitou, a odstraňuje falešnou iluzi vžitých představ ve prospěch autentického malířského sdělení.

 

V posledních pracích cyklu „Udělám si hlavu“ (výstava v Galerii NoD, 2012) Štech obohatil svůj výběr figur, deformovaných jeho abstraktními zásahy kubistické, expresivní či poetické provenience, o předlohy plastik a reliéfů hlav, jež podobně jako jeho portréty spíše zakrývají než odhalují tváře figur, a děsí jimi než baví. Opět se zde objevuje inspirace nalezená jak v realitě tak na internetu, situovaná do různých dob a prostředí. Hlavy jsou poskládány z nalezených fragmentů plastik a obrazových námětů, narušovaných lineárními tahy a nesourodými tvarovými prvky, jež opět znesnadňují chápání jejich významové identity. Je to však tentýž jinotaj, skrytý v přesvědčivé obrazové syntéze, jenž s neobyčejnou uměleckou silou nás dokáže strhnout k odkrývání neviditelných významů viditelného světa.

Autor/ka anotace
Vlasta Čiháková Noshiro

Publikováno
2012

Profesní životopis

studium:

2001–2008
Akademie výtvarných umění, Malířské školy prof. Jiřího Sopka a doc. Vladimíra Skrepla

2007
Studijní pobyt na Bellas Artes v Portu (Portugalsko)

1999
Střední umělecká škola grafická v Jihlavě

 

ocenění:

2011
Laureát 4. Ceny kritiky za mladou malbu, Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků

2004
Cena ateliéru Jiřího Sopka, AVU Praha

Výstavy

Samostatné výstavy
2022
Deviant Dichotomy, Ascaso Gallery, Miami (USA)

2021
Adams Family, Galerie Františka Drtikola, Příbram
From Arcadia to Dystopia (s Dennisem Schollem), DSC Gallery, Praha

2020
Adam Štech, Galerie prostor 228, Liberec
Adams Family, Galerie Petr Novotný, Praha

2019
Caput Mortuum, DSC Gallery, Praha
Podle skutečné události, Galerie Václava Špály, Praha

2017
Ideal standard, Galerie Petr Novotný, Praha

2016
Watchman, Prague House, Brusel (BE)
Tragikomedie, Galerie Vyšehrad, Praha
Žyvot, Galerie města Třince, Třinec

2015
Žyvot, Nová galerie v Praze, Praha

2014
Scarlett a patizony, SODA gallery, Bratislava
Nejlepší z nejhorších, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava

2013
Krásná blondýna, Galerie Petr Novotný, Praha

2012
Udělám si hlavu, Galerie NoD Roxy, Praha

2011
Prequel, Galerie kritiků, Praha
Věci s přívlastky a uvozovkami (s Alešem Hudečkem), Galerie BKC – U dobrého pastýře, Brno
ADAADADA (s Davidem Pešatem), Galerie XXL, Louny

2010
Sýkora, Kvíčala, Šimera, Žížala, Karlín Studios, Praha
Portréty, Hunt-Kastner, Praha

2009
Adam Štech Saaz, Galerie-Final, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2022
Vnitřní krajiny, Magnus Art (Galerie J&T Banky), Praha

2021
Nadějné vyhlídky, DOX, Praha
Needles in the Hay, The Curators Room, Amsterdam (NL)

2019
Flying Inn s Karlem Srpem, Pragovka Gallery, Praha
Retina: Možnosti malby, Zóna pro umění 8smička, Humpolec

2017
Co je současný obraz?, Nový Zlínský salon, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, Zlín
Narušená imaginace, Art Mill Gallery, Szentendre (HU)
Letní výtvarný salon, Kodl Contemporary, Praha

2016
Výstava, která nebude focena, White Pearl Gallery, Praha

2013
Česko-slovenské hvězdy, Galerie Miroslava Kubíka, Litomyšl
Motýlí efekt? / The Butterfly Effect, Galerie Rudolfinum, Praha

2012
Citace a interpretace II. – malba, Galerie NoD Roxy, Praha

2011
Výstava finalistů 4. ceny kritiky za mladou malbu, Galerie kritiků, Praha
Antitéze malby, Galerie kritiků, Praha
Písařík, Sedlecký, Skrepl, Štech, Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora
ADAADADA (s Davidem Pešatem), Galerie XXL, Louny
Kolár, Němec, Štech, Tóth, Galerie Dea Orh, Praha
Česká malba 2011, Galerie Fontána, Piešťany
Věci s přívlastky a uvozovkami (s Alešem Hudečkem), Galerie BKC – U dobrého pastýře, Brno

2010
2:15. Mladé umění z Drážďan a Prahy/ Junge Kunst aus Dresden und Prag, Topičův salon, Praha
Výstava finalistů 3. Ceny kritiky za mladou malbu, Galerie kritiků, Praha

2008
Diplomanti AVU, Národní galerie, Veletržní palác, Praha

2007
Resetting / Jiné cesty k věcnosti, GHMP – Městská knihovna, Praha
Nová trpělivost, Výstavní síň Mánes, Praha
Prague Biennale III., Karlín Hall, Praha

2006
Zátiší, Galerie Moderního umění v Hradci Králové
Oskoruše, Kavárna Ouky Douky, Praha
Spektrum, Galerie Půda, Jihlava

2005
Skrepl a žáci, Galerie Šternberk, Šternberk
Národu k narozeninám (s M. Poláchem), Galerie Doubner, Praha

2004
Sopko a žáci, Galerie XXL, Louny

2003
Řízan, Galerie Půda, Jihlava

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

2017
Ivan Bergmann – Václav Mílek (ed.), Co je současný obraz?, Nový zlínský salon 2017. Trienále současného
umění, Krajská galerie výtvarného umění Zlín, Zlín 2017

2016
Petr Vaňous, Tragikomedie, Galerie Vyšehrad, Praha 2016

2014
Jiří Ptáček, Nejlepší z nejhorších, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava 2014

2013
Petr Vaňous, Motýlí efekt?/ The Butterfly Effect?, Galerie Rudolfinum, Praha 2013

2011
Vlasta Čiháková-Noshiro – Milan Mikuláštík, Adam Štech (katalog k výstavě Prequel), Galerie Kritiků, Praha 2011
Vlasta Čiháková-Noshiro – Karel Babíček, Antitéze malby, Galerie Kritiků, Praha 2011

2007
Petr Vaňous, Resetting. Jiné cesty k věcnosti, Galerie hl. m. Prahy, Praha 2007
Helena Staub, Petr Vaňous, Kateřina Tučková, Nová trpělivost (katalog), 2007

2006
Martina Vítková, Zátiší (katalog), 2006
 

Články, média, internet

2015
Radan Wagner, Rekonstrukce současnosti (rozhovor s A. Š.), Revue art, č. 3/ 2015, s. 10-17

2012:
Milan Mikuláštík, Déjà vu Adama Štecha, Ateliér, roč. 25, č. 2/ 2012, s. 6

2010
Petr Vaňous, Vnitřní model naruby, Revolver revue, č. 79/ 2010, s. 71-84

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu