O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Anežka Hošková

Jméno
Anežka
Příjmení
Hošková
Narozen/a
1982
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
www.myspace.com/anezkahoskova
https://www.flickr.com/photos/anezkahoskova/
Klíčová slova
kresba
malba
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Dílo Anežky Hoškové lze spojit s mezinárodním proudem mystické, asociační malby či kresby a postinternetové estetiky. Formuje jej také dialog s autorce blízkými tvůrci, kteří se tímto směrem ubírají na české i zahraniční scéně. Nicméně vedle spíše formálních podobností si Hošková našla osobitý rukopis, který souvisí nejen s vyjadřovacími prostředky ve sféře současného umění, ale také s jejím zájmem o alternativní hudbu a DIY kulturu, módu, nebo vrstvení obrazově-textových informací na sociálních sítích. Její tvorba volně prostupuje napříč těmito oblastmi, které často slouží jako inspirační zdroj pro tematicky i řemeslně náročná díla. Z výstavy obrazů a instalací dílo Hoškové mutuje do plakátů k hudebnímu festivalu Creepy Teepee, který autorka spoluorganizuje, nebo se proměňuje v každodenní smršť obrázků postahovaných z internetu či nalezených ve starých časopisech, jejichž vrstvením se Facebooková stránka Anežky Hoškové i „vizuální databáze“ v jejím ateliéru stává divotvornou syntézou erotiky, osobitých stylů, koček, religiózních symbolů a bizarních situací, které jsou často použity také jako probleskující pozadí pro její DJské výstupy nebo uzavírají kruh návratem do galerijního prostředí přetvořené do série koláží přefocených na mobilní telefon (Tropical Winter, 2013). V neposlední řadě je svým vlastním výtvorem sama Anežka, jejíž ikonická vizáž je chybějícím dílem celé skládanky.

 

V době studií v ateliéru Václava Stratila na brněnské FaVU se Hošková zabývala především malbou. Obrazy vyznačující se ostrou, až kaligrafickou linkou a jasně vymezenými barevnými plochami rozehrály hru s autobiografickými motivy a touhou po uchopení okolního světa protkaného symboly, ze kterých autorku v této době fascinovaly zejména ty spojené se smrtí a temnotou. Například v sérii velkoformátových akrylů na plátně nazvané I Love You But I’ve Chosen Darkness (2006) se na surreálně laděných obrazech mísí karetní srdce a piky s trnitými rostlinami plodícími záhadné stavby či rakve a bytostmi balancujícími na pomyslném laně mezi mocí a rozkladem. V novější tvorbě se rukopis Hoškové rozvolňuje, stírá se původně ostřejší hranice mezi malbou a kresbou. Černé linky často ohraničují rozpitý akvarel, motivy se zjemňují a spíše než temnou hrou na život a na smrt se stávají citlivou bilancí nad rytmem, skrze který se zdánlivě nesourodé vizuální prvky seskupují do extatických i melancholických celků (Egyptian Reggae, 2010, BLKFLMNGO II., 2011).

 

Přestože kresba a malba jsou pro Hoškovou stále stěžejní, v mnoha projektech umělkyně pracuje s jejich přesahy: časté jsou velkoformátové malby na stěně galerie a v poslední době také instalace či performance. Hošková je sběratelkou nejen symbolů a duchovně nabitých motivů, ale také mnohdy bizarních artefaktů, které proměňují obraz v objekt (Bongo Bongo 2012), nebo se zcela osamocují a utvářejí z výstavy malý svět pro sebe (The New Dark Age of Love, Galerie výtvarného umění Cheb, 2013). V rámci výstavy Vlčice noci v Karlin Studios (2014) se autorka sama stala součástí instalace, kterou kromě dvojice maleb tvořil jídelní stůl, z jehož prostředku vystupovala její hlava. Nastavené prameny umělých vlasů se vinuly mezi zrcadlovými sloupky a dotvářely tak dojem medúzy, jíž mýtické useknutí hlavy neubralo na uhrančivosti. Akce se stala zárodkem dlouhodobějšího projektu Analog Witch, který autorka následně rozvinula například v rámci výstavy Grafický design v Centru současného umění Futura (2014).

 

Anežce Hoškové se podařilo vytvořit si vlastní mikrokosmos, ve kterém vše souvisí se vším. Prolínají se hranice mezi „vysokým“ uměním a popkulturou, vizuálním uměním a hudbou, dílem a každodenností, přesvědčením a ironií. Tomuto světu vládne osobitý humor, lehce zvrácená romantika a pozitivně laděné čarodějnictví, což jsou možná právě ty ingredience, které tvorbě Hoškové dodávají na autentičnosti a svébytnosti.

 

Karina Pfeiffer Kottová

 

----------------------------------------------------------------------------

 

Anežku Hoškovou jako celou řadu jejích vrstevníků v období puberty neminulo působení mediálně agresivní popkultury 90. let, která ji díky své obscénosti odvedla k alternativní a posléze DIY kultuře. Studium nemělo podstatný vliv na její osobní projev, sloužilo víc jako vstupenka na uměleckou scénu a rozšíření okruhu oborových přátel.

 

Práce Anežky Hoškové vychází z vůle v emotivní transformaci světa. Chuť vytvořit jeho novou podobu přenáší do hudby, obrazů a v poslední době i do instalací a performance. Svou vizualitou a ideálem se obklopuje denně a včetně oblečení a veganské mintově zelené rtěnky postupně naplňuje gesamtkunstwerk, který se projevil i v několika kusech porcelánu, který si v nedávné době vyzkoušela pomalovat. Její práce se v poslední době posunula od maleb a kreseb k digitálním kolážím, které jsou nasyceny estetikou postinternetového umění a zároveň obsahují i její uměleckou-řemeslnou zkušenost.

 

Spletitost virtuálního světa, do něhož propadla prostřednictvím inspirativních blogů různých kapel a facebookových profilů, je také jeden z důvodů, jež v současnosti potlačuje její reálnou produkci. První malby byly plošně vybarvené kontury surreálných postav a prostředí. Později přešla k akvarelu, který se pro ni stal charakteristickým výrazem, kdy pracuje s náhodně ulpívajícím pigmentem. V instalacích vytváří symbolická zátiší, oltáře a iniciační tabule s použitím vlastních obrazů, koláží a readymades v podobě ananasů a palem. Od výrazu naplněného vyprázdněnými spirituálními symboly nelze oddělit zároveň silný náboj hedonismu, který se nejvíc projevuje v Anežčině digitální produkci. Život on-line předpokládá dobrou znalost vizuálního účinku díla, kterou potvrzuje pozitivní zpětná vazba na její příspěvky.

 

Anežka Hošková zároveň nabrala přirozeně paticipativní zkušenost z projektů Indie Twins (Djs Anežka Hošková a Jakub Hošek), A.M.180 Collective, Gothic Disneyland (Anežka Hošková, Jakub Hošek, Nik Timková). Společně například s Martinem Kohoutem patří k zástupcům českého postinternetového umění.

 

Denisa Bytelová

Autor anotace
Denisa Bytelová
Karina Kottová

Publikováno
2014

Profesní životopis

Vzdělání:
2001-2007 Fakulta výtvarných umění, VUT Brno, Petr Kvíčala, Václav Stratil
1997-2001 Střední uměleckoprůmyslová škola (obor propagační grafika)

Stipendia:
2006 Facultas des Bellas Artes, Spain/Cuenca
2003 Imparmuveszeti Egyetem, Hungary/Budapešť

Workshopy:
2005 School of the Art Institute of Ghicago v.s Akademie Výtvarných Umění v Praze
Galerie Doubner, Praha
Eastern Alliance 2, Galerie Motorenhalle, Drážďany/Něměcko
Členství ve skupinách nezařazených do databáze
Je členkou A.M.180 Collective, ktery provozuje od roku 2003 Galerii A.M.180 v Praze.
S bratrem Jakubem Hoškem tvoří uměleckou dvojici Indie Twins.
Od srpna 2002 do května 2003 moderovala hudební pořad „Migréna“, zaměřený na alternativn

Výstavy

Samostatné výstavy
2013
Anežka Hošková: Gothic Kitchen, INI Gallery, Prague
Anežka Hošková: The New Dark Age of Love, Galerie výtvarného umění v Chebu, Malá galerie, Cheb

2011
Anežka Hošková: "Candy Walls", Fenester Výloha pro současné umění, Prague

2010/2011
Anežka Hošková: BLKFLMNGO, Galerie U mloka, Olomouc

2010
Anežka Hošková: Egyptian Reggae, Galerie 35m2, Prague

2009
Jakub Hošek: Let me rule/Nechte mě vládnout, Galerie Jiří Švestka, Biskupský dvůr, Prague

2008
H´art gallery, Bukurest
INDIE TWINS, (spolecne s Jakubem Hoskem), Galerie 5.patro, Praha

2007
Ráda žiju, když ostatní spí, soumrak mi vždycky dává znamení, Galerie mladých, Brno, (+Ladislava Gažiová jako host)
I must be one of the devil´s daughters,Galerie Altán Klamovka, Praha
Múchy sa nechcú sprátať do kože, (společně s Jakubem Hoškem a Ladislavou Gažiovou), Galerie Fuka, Košice/Slovensko
TROUBLE EVERY DAY/ Moje žvejkačka ma hořkou chuť jako vůně tvoji krve, (společně s Josefem Bolfem a M.S. Bastienem), Galerie 5.patro, Praha
YUM-YUM YOGA, (společně s Andersem Gronlienem), Galerie Na stěně,Praha
KORNELI, JSI TO TY ?, (společně s Ladislavou Gažiovou), Galerie města Blansko, Blansko
TUTTI-FRUTTI YOGA, (+ Anders Gronlien jako host), Galerie Dole, Ostrava

2006
Melancólia, (společně s Jakubem Hoškem a Ladislavou Gažiovou), Galerie Nod,Praha
Melancólia 2, (společně s Jakubem Hoškem a Ladislavou Gažiovou), Galerie VŠUP, Praha

2005
V pochmurném peří úvah, jak vrána kráčím osaměle, Divadlo 7 a půl, Brno

2004
Co se to kurva děje, sem magnet na homoděje (je jich plno všade), Galerie Etc, Praha
Indie twins (společně s Jakubem Hoškem), Galerie Eskort,Brno

2000
AN-DA-Fun for everybody, (spolecne s Davidem Adamcem), Galerie Skříňka BJ, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2012
Poezie prostoru - prostor poezie, Topičův salon (2007-), Praha
Současná česká malba / Contemporary Czech Painting, Galerie Národní technické knihovny (Galerie NTK), Praha
Vlčice noci, Galerie Alternativa, Jihlava
Anežka Hošková, Jakub Hošek: Paranoid Couch Potato, Prinz Prager Gallery, Praha - Holešovice

2010
Altruismus: Kunst aus Tschechien heute, Bonner Kunstverein, Bonn
Re-romantic 2, Galerie Šternberk, Šternberk
Anežka Hošková + HLG (SWE): Timoka Golem, A. M. 180, Praha

2009
Nechte mě vlánout, Galerie Jiří Švestka, Biskupský dvůr, Praha

2008
9. aukční salon výtvarníků - 382 dárců pro Konto Bariéry, Karolinum, výstavní síň, Prague
INTRO 518 TEĎ 69 TEĎ* TEĎ 180 BONUS Q TRACK!, Karlin Studios, Prague
Moderní a poválečné umění, současné umění, fotografie, Galerie 5. patro, Prague
Eva Koťátková: Výtvarná výchova, Karlin Studios, Prague

2007
Václav Stratil a žáci jeho atelieru na FaVU Brno, Galerie Jána Šmoka, Jihlava
I like pizza,(jako host Ladi Gažiové), Galerie Půda, Jihlava
Múchy sa nechcú sprátať do kože, Galeria Fuka(vestibul auly Tuka), Košice/Slovensko
MOBILITY,A.M. 180 gallery container, Haidplatz, Regensburg/Něměcko
Hvězdy, Galerie Brno, Brno
Brněnský altruismus, Galerie Kritiků-Palác Adria, Praha
Fluff fest 2007, A.M. 180 stage, Rokycany
The Collectors: Live Re¬Edit, Galerie Dům pánů z Kunštátu, Brno
Vzpomínka za kterou se stydím, Galerie AVU, Praha
Sucasne ceske umenie, gallery Kressling, Bratislava/Slovensko
Small Scale, gallery Kressling, Bratislava/Slovensko

2006
Hot stuff, Galerie Stanica, Žilina, SK
GIRLS, Café Prague, London
TEMERAF, Galerie Eskort ,Brno (jako host Ladislavy Gažiové)
Subkultura 2006, mystic sk8 cub, Praha
Fluff fest 2006, european hardcore summercamp, Rokycany
NOT JUST ONE ROOM BUT MANY, Galerie AVU, Praha
3. ročník malířského sympozia, Galerie Brno, Brno

2005
Eastern aliance 2, Motorenhalle,Dresden
Sister and Me, Galerie Doubner, Praha
Love – Art – Religion – War – Decadence – Death, Galerie Doubner, Praha
KOSMIX, Galerie GPS art gate, Praha
Criss/Cross 05, Zámecká galerie Skály-Bischofstein
Že je to špatné, ale ještě horší, Galerie AVU,Praha

2004
Criss/Cross 04, Broumov
FreeDim Fest, kulturní centrum Sedm, Tábor
Bylo, nebylo, Galerie moderního umění, Hradec Králové
Bylo,nebylo, Galerie výtvarného umění v Chebu

2003
Hlavně že je pes zdravej, Univerzální prostor NoD, Praha
Deset let FaVU, Dům umění, Brno
am3, Galerie Milana Zezuly, Městské divadlo Brno

2002
Mladý maso, Galerie hl. města Prahy – Dům U zlatého prstenu, Praha

2001
Artrocksedativefrequencies, kulturní centrum Sedm, Tábor
Z Čech na Moravu a z Moravy do Čech, Zámecká galerie, Náměšť na Hané
Magnetic Fields, Galerie Jelení, Praha

2000
Jarní sráči, Galerie Myslíkova, Praha

1999
Podzimní spáči, Galerie Myslíkova, Praha

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv