O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Barbara Benish

Jméno
Barbara
Příjmení
Benish
Narozen/a
1958
Místo narození
Newport Beach, California, USA
Působiště
Horažďovice, Jižní Čechy
Web
www.bbenish.net
Klíčová slova
fotografie
instalace
malba
objekt
public art (veřejné umění)
ženské umění
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Barbara Benish, umělkyně českého původu narozená v jižní Kalifornii, žije s rodinou na jihočeské farmě zvané Červený Mlýn. Československo, odkud pochází rodina jejího otce, poprvé navštívila v létě roku 1979. Zamilovala se do makovic u domažlické cesty a postarších chlapíků v českých hospodách a okamžitě se tu začala cítit jako doma, přestože její kořeny jsou hybridní, indiánské, španělské i středoevropské. V roce 1993 absolvovala roční stipendijní pobyt Fulbrightova programu a rozhodla se v Čechách zůstat. Ve svém díle, zaměřeném na instalace kombinující mimo jiné malbu, kresbu, fotografie, video a nejrůznější objekty, rozvíjí zejména témata vztahu přírody a kultury, prolínání historických faktů a mytologických struktur, vzájemného působení vzpomínky a prožitku. Studium etnologie a obeznámení s filozofií dekonstrukce ji již v rané tvorbě nasměrovalo ke zkoumání posunů, jimiž prochází symbolické struktury v různých kulturách. Její dílo, inspirované částečně přístupem postmoderní antropologie, vytváří novou poetickou realitu prostřednictvím konfrontování pluralitních interpretací a tematizací historií lokálních společenství v kontextu kulturní integrace. Zabývala se studiem indiánských kultur rodné jižní Kalifornie, Polynésie či Mexika, od nichž se dostala až k lidovým zvyklostem a motivům Čech a Moravy. Od počátku je v díle nedílně přítomná sebereflexe vlastní pozice ženy-umělkyně (například tvarové a symbolické motivy vycházející z ženské tělesnosti), a později také vlastní kulturní „jinakosti“ emigrantky v zemi předků. Touhu po porozumění odlišným kulturám na základě mimo-jazykové, poetické komunikace symbolicky vyjadřuje opakovaný motiv padáků-květin, nabízejících sestup k odlišným realitám. Již na své první výstavě na Havajské univerzitě (1982) konfrontovala vlastní olejomalby se vzorem barevných potištěných havajských textilií (tapas), a zkoumala tak vztahy mezi domorodým designem a vlastní ikonografií. Na výstavě v Los Angeles (1989) předvedla své malby vedle předmětů každodenní potřeby převezenými z Československa, doplněnými mimo jiné odkazy na hermetické a alchymistické motivy dvora císaře Rudolfa II.

 

V poslední době se soustředí zejména na tematizaci lokálních historií, například příběhu bývalé obyvatelky Červeného mlýna. Věří v nutnost identifikace s daným prostředím a jeho atmosférou, podobou a pamětí. Na tomto osobním základě je pak možná „dekonstrukce“ obvyklého chápání historie, její proměna pomocí skrytých obrazů paměti jednotlivce. Její tvorba vychází z konceptuálního přístupu, který je protaven konkrétní inspirací – prostředím, příběhem či smyslovostí samotných objektů (často využívá materiálů s nápadnými fyzickými vlastnostmi jako jsou přírodniny, rostliny, voda, led, peří, pryskyřice, textilie, atp.). Kulturní symboliku tedy chápe jako otevřenou strukturu, rezervoár témat a motivů k volnému přetváření a svá témata také opakovaně re-kontextualizuje v různých souvislostech. Ve svých instalacích zkoumá vzájemný a proměnlivý vztah různorodých předmětů v prostoru, který získává podobu pohyblivé hybridní struktury, otevřené nejednoznačným výkladům. Mezi její oblíbené téma patří motiv Nevěsty v uzavřené zahradě, který chápe v odkazu ke kontemplativnímu a osamělému uměleckému životu. Čerpá inspiraci stejně tak z folkloru, lidového umění či umění přírodních národů jako z kýče a současné popkultury i západní historie umění (zejména z díla Albrechta Dürera a Francisca Goyi). Navrací se také ke studiu Apokalypsy, přičemž křesťanskou ikonografii interpretuje například ve vztahu ke gnostickým naukám, alchymii a antropologii. Podobně podvratně je ale čten například i faustovský mýtus.

 

Kromě umělecké tvorby se věnuje také organizování výstav. Na přelomu let 1989-90 společně se Zdenkou Gabalovou zorganizovala výměnnou výstavu Dialog Praha – Los Angeles. Dialogue: Los Angeles/Prague představující zde těsně před revolucí současné americké výtvarné umění prostřednictvím prací 16 mladých umělců z Los Angeles (pražská část výstavy se uskutečnila v červenci roku 1989 v Lidovém domě v Karlíně, v Galerii Mladých a galerii Gong a zařadila se mezi první nezávislé iniciativy na československé výtvarné scéně). Měla více než 30 samostatných výstav po celé Evropě a USA, včetně galerie P.S. 1 v New Yorku či na Benátském bienále. Její dílo je součástí mnoha sbírek (například Getty Museum v Los Angeles, Chapman University v Orange, Kalifornie, Centru pro současné umění v Praze).

 

Barbara se podílela jako spolueditorka na dvojčísle časopisu Výtvarné umění 1-2/1995 věnovaném tématu Art in America. Od roku 2005 je ředitelkou centra ArtMill, letní školy pro děti (www.artmill.eu).

Autor anotace
Lenka Dolanová

Publikováno
2011

Profesní životopis

Vzdělání:
1988 Claremont Graduate School, Claremont, California, USA
(Master of Fine Arts)
1983-1984 Kunstakademien, Stockholm (Stipend)
1982 University of Hawaii, Honolulu, HI, USA
(Bachelor of Art, Art / Ethnology Major)
1979 Instituto de las Bellas Artes, San Miguel de Allene, Mexiko
1975-1976 Chouinard Institute of Art, Los Angeles, California, USA

Zaměstnání, stipendia:
2009 Stipendium, University of California at Santa Cruz, California, USA
2006 založila Galerii Califia, Horaždovice
2005-dnes Zakladatelka a ředitelka ArtMill, Center for Sustainable Creativity
1998-1999 Vedoucí ateliéru experimentální grafiky FaVU VUT Brno
1996 Academy of Applied Arts, (UMPRUM), Studio of Kurt Gebauer
1993-94 Fulbrightovo stipendium pro přednášející, VŠUP, Praha, ateliér sochařství (prof. Kurt Gebauer)
1990 Claremont Graduate School, Claremont, CA, USA

Ceny, granty:
2008 Fulbrighter of the Month, Czech Republic
2004 Exhibition Grant, U.S. Embassy, Prague
2003 Publication Grant, U.S. Embassy, Prague
2000 Artist Grant, Center for Contemporary Art, Prague
1995–1997 Research Support Grant, Central European University, Prague
1994 Travel Grant, Sorosovo Centerum pro současné umění, Praha

Výstavy

Samostatné výstavy
Výběr:
2011
Ubiquity, University of Houston, Downtown. Curator: Mark Cervenka | O'Kane Gallery – UHD
Map and Sip, an intervention at the Venice Biennale, Benátky

2010
Sky Diaries+Black Box, fabs gallery, Warsaw

2009
Oh Belgrade!, installation at the U. S. Ambasador's Residence, Belgrade
Sky Diaries, University Gallery, Plzeň
Misc.: Out of the Attic, POST Gallery, Los Angeles
The Giving Tree, Senson Gallery, UC Santa Cruz, California

2008
Picasso is Female!, Galerie Navratil, Praha

2006
Bread and a Millstone, Academy of Applied Art, Architecture and Design Praha
The Miller’s Wife, fabs Gallery, Lodz, Poland
Footsteps, the Shed, Newport Beach, California

2005
The Miller’s Wife, Muzeum Horažďovice,

2004
Dialog, Barbara Benish a Vladimír Kokolia, S.C.A.P.B., Corona del Mar, California

2003
The Bride in the Enclosed Garden a další instalace, Galerie města Plzně

2002
Stone Sky, instalace. Stelle Cadenti, Bassano in Teverino, Italie
New Works, The Shed Gallery, Newport Beach, California

2001
Markers. Via Garibaldi, 49.Biennale, Venezia

2000
Barbara Benish: Historical Models/Working Methods, Montgomery Art Center, Pomona, College Museum at Claermont University, California
Hybrid Histories. Montgomery Gall., Pomona College, Claremont, CA, USA
Flower Power. Nábřeží kpt. Jaroše, Praha;

1999
Sand Castles, Huntington Beach Art Center, California, USA

1998
Toy Boats in the Garden. Nadace Hermit – klášter Plasy

1997
Alchymia. Síň pod Plečnikovým schodištěm, Praha
Hadí tanec /Snake Dance. Synagoga Na Palmovce, Praha (hudba P. Goodson)

1996
Big! Am. KS, Praha
Barbara Benish: Works. Kulturbrücke Fratres-Slavonice

1995
Dost vody pro jeden kořen / Water Enough for One Root. Galerie Mánes, Praha (hudba Ph. Noshiro);
The Book of Revelation. Artworks, Los Angeles

1994
Apokalypsa. Malby a instalace, Galerie/zámek Klenová, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy

1992
Furor melancholicus. Stadtgeschichtliche Museen Nurnberg, Dürer Haus
Encuentro. Instalace, Prašná brána
Kresby. Galerie Behémot, Praha
Nude Devices/Divested Encounters. Otis/Parsons Gallery, Los Angeles

1989
Bohemian Elegy. Saxon-Lee Gallery, Los Angeles
Bohemian Elegy. Saxon-Lee gall., L.A.; 1984 – Olja – Akvarell.
Galleri DocentDuk, Stockholm

1982
5 Textiles/5 Paintings. Commons Gallery, University of Hawai, Honolulu
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2006
„Horizons“, Komunikační prostor Školská Galerie Nová síň, Praha
NOVA ART FAIR (New Context Gallery), Chicago, USA
„Shifted Focus“, České centrum, New York City, NY; Česká ambasáda, Washington D.C.

2005
S.C.O.P.E. Art Fair, New York City
„the Holiday Show“, New Context Gallery, Chicago
„psychonauti“, galerie Školská, Praha

2004
„Certain tracen, Dialogue: Los Angeles/Prague; Barnsdall Municipal Art Gallery, L.A.; POST Gallery, L.A; Pomona College Museum of Art at the Claremont Colleges; Crossroads Gallery, Santa Monica, CA a S.C.A.P.E., Corora del Mar; cestovala do Museum Kampa a Kotlárna, Karlín, Praha

2003
„Wandering Library“, International Artist’s Museum. Jewish Museum. Benátky

2002
„Markers II“, EAM Body. Kassel, Německo
„Irrational Propositions“ POST Gallery, Los Angeles

2001
Night of the Falling Stars. Bassano in Teverino (I) 49th Benátské bienále, výstava „Markers“, Benátky

2000
„Konec světa“, Národní muzeum, Kinský palác, Praha; Melancholia. MG Brno (kat.)
Mapping Space. Klenová

1998
Založená smlouva. Faustův dům, Praha; The Brewery. L.A.

1997
On Dürer. La Salle University Museum, Philadelphia (USA)
„Jitro kouzelníků?“, Centrum pro moderní a současné umění, Veletržní palác, Praha (J. Anděl)
Umění ve veřejném prostoru. NG-VP Praha (kat.)

1996
The 100 Dollar Show. Post Gall., Los Angeles

1995
„Felicities“, Jan Baum Gallery, Los Angeles
Printer & Artist. Rocket Contemporary Art, London
Imaginace bolesti. Synagoga Na Palmovce, Praha

1994
Next Door. GML Praha
M.Y.T.H. Independent Artist Series. The Brewery Gallery, L.A.
Ventilation. Project Atelier Toit-du-Monde, Vevey (CH)
„Site-actions“, The Artists’s Museum, Cardiff, Velká Británie

1993
Objects: 16 Los Angeles Sculptors. Armory Center for the Arts, Pasadena (USA)
„Sleepless Nights“, P.S.1 Museum, New York
„Construction in Process“, Artist’s Museum, Lodž, Polsko

1992
„Out of the Blue“, The Vignes Bldg, Downtown Los Angeles, Kalifornie
„Breaking Barriers“, Santa Monica Museum of Art

1991
World News. Beyond Baroque, Benátky

1990
„Dialogue Prague/Los Angeles“, Arroyo Arts Collective, Highland Park, Kalifornie

1989
„Dialogue Prague/Los Angeles“, galerie Lidový dům; Galerie mladých, Praha (kat.)
Zastoupení ve sbírkách
New York Public Library Book Collection
Library of Congress, Washington, D.C.
The Getty Center, L.A.
Stadtgeschichtliche Museen Nürenberg (D)
Yale University Book Collection, New Haven
Davidson Arts Center, Wesleyan University, Middletown
Boston Public Library (USA)

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

M. Třeštík, Dialog (Praha/Los Angeles) a monolog (diváka). Tvorba, 1989, č. 34, s. 7.

J. Hlaváček, Výstava B.B. a Adély Matasové. Ateliér 7, 1994, č.11, s.1.

B.B., Emancipation into Solitude (kat. výstavy, M. Pachmanová). Praha 1995

J. Tichá – B. Benish, Dost vody pro jeden kořen. Ateliér 8, 1995, č. 11, s. 4.

V. Čiháková-Noshiro, Zahrada věčnosti. Ateliér 10, 1997, č. 12, s. 4.

C. Chattopadhyay, In the Sphere of Ana Mendieta. Sculpture Magazine, June 1999.

J. Tichá, Hybrid Histories. Ateliér 13, 2000, č. 8, s. 9

J. Tichá, Veřejný prostor jako soukromá věc. Umělec 4, 2000, č. 4, s. 20.

M. Rogers, Flower Power: B.B’s Art in Blossom. Prague Post, 14.6.2000.

C20-2002 Sigismund de Vajey, Toit du Monde: 10 Years (kat. výst.). Vevey 2002.

Barbara Benish, The Miller’s Wife. Młynarzowa. Katalog výstavy v galerii Stowarzyszenie Artystów fabs ve Varšavě, 2006.

Barbara Benish, Encuentro. Katalog výstavy v Prašné bráně, Praha 1992 (texty Zdenka Gabalová, Anne Ayresová)

Encyklopedie českých výtvarných umělců, Česká akademie věd, 2007

Tony Ozuna, „Back to Her Roots“, Prague Post, Sept.20, 2006

„Letošní Art Wall Galerie připomene tragédii autora Stalinova pomníku, www.architekt.cz, 20.11. 2006

Bulkacz, Vanessa, „Art looms large in a small town in Šumava“, Czech Business Weekly, 18.7. 2005

Tony Ozuna, „West Goes East. Barbara Benish Completes the Circle“, Umělec, Vol.9, 1/2005

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006-2015
Tyto stránky byly archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv