Barbora Klímová, vítězka ceny Chalupeckého z roku 2005, je konceptuální umělkyně, jejíž témata se pohybují napříč časem a prostorem. Rozdělování a spojování je jednou z nejviditelnějších charakteristik její tvorby, ať již instalací nebo projektů. Pomocí reformulace uskutečněné události, které dal vzniknout někdo druhý (umělec, teoretik, neznámí lidé) v médiích, jako například performance, výzkumný projekt nebo archivní sbírka fotografií, včleňuje do svého uměleckého výsledku jednak transpozici původního významu a jednak jiný model svého čtení. Svým dílem chce vytvářet nový druh kontaktu s existujícím prizmatem historična. V site-specific intervencích do galerijního nebo veřejného prostoru vytrhává místo z jeho konvencí. Skleněná příčka, s níž Klímová rozdělila galerijní místnost Moravské galerie, nové barvy světel veřejného osvětlení, postupně se zdvihající řádka dlaždiček, objekt, který umožňuje vidět za roh, to jsou podoby jejího reálného střetu s architekturou.
Pracuje v nich se stejnými principy jako v abstraktnějších projektech, jež posouvají vnímání prostředí po lince časové. Není to „historie“ jako tvůrce kulturního vědomí, jsou to konkrétní lidé a jejich činnosti. Náš pohled na minulost je deformován tím, co se z ní zachovalo. Hmatatelné výsledky (jako například fotografie, záznamy v archivech) i retrospektivní pohled žijících tvůrců kombinuje Klímová tak, aby ve výsledku precizním způsobem vytvořila sdělení o posunu, kterým rozdělila i spojila původní s novým.
Nejznámější z jejích časových projektů jsou Replaced (2006), kdy opakovala vybrané známé performance sedmdesátých a osmdesátých let, Personal Events (2008), v nichž nechala osoby ze snímků znovu provozovat činnosti zachycené na starých snímcích, a Slavné brněnské vily II (2007). Zde zkonstruovala paralelní akci k cizímu projektu - výstavám a knížkám o architektuře Brna. Klímová upřednostnila vily z období druhé třetiny dvacátého století, především tzv. normalizační, jež se do výběru původního kurátorského výzkumu editorů téměř nedostaly. Utváření obrazu naší paměti reprezentovalo i dílo Naše věc (2009), kdy ve formě nástěnného seznamu sestavila vývoj brněnské umělecké institucionalizované scény. Odehrával se na výčtu jmen výstav realizovaných v místních galeriích a v souběžné výstavě dobových exponátů z Galerie Mladých.
Vzdělání:
2004-06 Hoger Instituut voor Schone Kunsten - Vlaanderen (HISK),
Antverpy, BE
1998-2004 FaVU Brno
Stipendia, rezidence:
2007 ISCP, New York 2007 ISCP, New York
2007 Museums Quartier 21, Tranzit, Vídeň
2003 Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten, Den Haag, NL
2002 Hungarian University of Craft and Design, Budapešť, HU
2001 Winchester School of Art, University of Southampton, UK
Ceny:
2006 Cena Jindřicha Chalupeckého
2005 Vývojový grant Tranzit
Katalogy:
Barbora Klímová, Replaced 2006. (kat.). Author´s edition, Brno 2006.
Jiří Ptáček, Text for those, who were not born here. In: Barbora Klímová, For those, who were not born here? (Cat.). Galerie Caesar, Olomouc 2007, unp.
Jiří Valoch, For those, who were not born here? In: Barbora Klímová, For those, who were not born here? (Cat.). Galerie Caesar, Olomouc 2007, unp.
Mariana Serranová, Mythologies of Public Space. In: Tomáš Pospiszyl (ed.), Jindřich Chalupecký Award, Final 2006 (Cat.). J. Chalupecký society charter, Dům umění města Brna, Brno 2006, p. 79- 81.
Petr Ingerle, SLIders (Cat.). Moravská Galerie v Brně, Brno 2005.
Jiří Ptáček, The auras of aereolas. In: Jana Kalinová (ed.) Karaoke je slovní fotbal na všechny slabiky (Cat.) Galerie Eskort, Brno 2004, p. 5/6.
Adam Budak, Anxiety of Influence: Bachelors, Brides and Family Romance (Cat.). Stadtgalerie Bern, Bern 2004.
Jiří Valoch, Reflexion of minimal art in the work of Barbora Klimová. Prostor 2/2004, p. 26-27.
Jiří Ptáček, Barbora Klímová. In: Giancarlo Politi (ed.), PRAGUEBIENNALE 1 (Cat.). Flash Art, Milan 2003
Petr Ingerle, Hedonistic abstraction (Cat.). Moravská galerie v Brně, Brno 2002.
Recenze:
Karel Doležel, The exhibition Famous Brno Villas II. Era 21 4 / 2007, p. 11-12.
Jiří Valoch, For those, who were not born here?. Ateliér 16-17/2007, p. 4.
Lenka Vítková, Politics of Friendship. Umělec 2/2007, p. 80-84.
Mariana Serranová, Barbora Klímová. Víkend 4/2007, p. 17.
Tomáš Pospiszyl, Kdo od koho opisuje? Znovuoživené performance jsou ve světě běžnou záležitostí. A2 Kulturní týdeník 2/2007, p. 16-17.
Lenka Lindaurová, Pořád se někdo diví? A2 Kulturní týdeník 47/2006, p. 8-9.
Petr Volf, Barbora Klímová, Reflex 47/2006, p. 88.
Jana Kalinová, SLIders. Umělec 3/2005, p. 91.
Interview:
Petr Volf, Na stromě. Reflex 48/2006, p. 50- 52.
Jiří Ptáček, Umění mi zas připadá mocné. A2 Kulturní týdeník 48/2006.
Marie Frajtová, Barbora Klímová. Instinkt 47/2006, p. 70/71.
Petr Volf, Barbora Klímová. Reflex 37/2006, p. 48.