O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Barbora Klímová

Jméno
Barbora
Příjmení
Klímová
Narozen/a
1977
Místo narození
Brno
Působiště
Brno
Web
www.barboraklimova.net
www.tranzitdisplay.cz/cs/node/158
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Barbora Klímová, vítězka ceny Chalupeckého z roku 2005, je konceptuální umělkyně, jejíž témata se pohybují napříč časem a prostorem. Rozdělování a spojování je jednou z nejviditelnějších charakteristik její tvorby, ať již instalací nebo projektů. Pomocí reformulace uskutečněné události, které dal vzniknout někdo druhý (umělec, teoretik, neznámí lidé) v médiích, jako například performance, výzkumný projekt nebo archivní sbírka fotografií, včleňuje do svého uměleckého výsledku jednak transpozici původního významu a jednak jiný model svého čtení. Svým dílem chce vytvářet nový druh kontaktu s existujícím prizmatem historična. V site-specific intervencích do galerijního nebo veřejného prostoru vytrhává místo z jeho konvencí. Skleněná příčka, s níž Klímová rozdělila galerijní místnost Moravské galerie, nové barvy světel veřejného osvětlení, postupně se zdvihající řádka dlaždiček, objekt, který umožňuje vidět za roh, to jsou podoby jejího reálného střetu s architekturou.

 

Pracuje v nich se stejnými principy jako v abstraktnějších projektech, jež posouvají vnímání prostředí po lince časové. Není to „historie“ jako tvůrce kulturního vědomí, jsou to konkrétní lidé a jejich činnosti. Náš pohled na minulost je deformován tím, co se z ní zachovalo. Hmatatelné výsledky (jako například fotografie, záznamy v archivech) i retrospektivní pohled žijících tvůrců kombinuje Klímová tak, aby ve výsledku precizním způsobem vytvořila sdělení o posunu, kterým rozdělila i spojila původní s novým.

 

Nejznámější z jejích časových projektů jsou Replaced (2006), kdy opakovala vybrané známé performance sedmdesátých a osmdesátých let, Personal Events (2008), v nichž nechala osoby ze snímků znovu provozovat činnosti zachycené na starých snímcích, a Slavné brněnské vily II (2007). Zde zkonstruovala paralelní akci k cizímu projektu - výstavám a knížkám o architektuře Brna. Klímová upřednostnila vily z období druhé třetiny dvacátého století, především tzv. normalizační, jež se do výběru původního kurátorského výzkumu editorů téměř nedostaly. Utváření obrazu naší paměti reprezentovalo i dílo Naše věc (2009), kdy ve formě nástěnného seznamu sestavila vývoj brněnské umělecké institucionalizované scény. Odehrával se na výčtu jmen výstav realizovaných v místních galeriích a v souběžné výstavě dobových exponátů z Galerie Mladých.

Autor/ka anotace
Markéta Kubačáková

Publikováno
2009

Profesní životopis

Vzdělání:

2004-06 Hoger Instituut voor Schone Kunsten - Vlaanderen (HISK),

Antverpy, BE

1998-2004 FaVU Brno

 

Stipendia, rezidence:

2007 ISCP, New York 2007 ISCP, New York

2007 Museums Quartier 21, Tranzit, Vídeň

2003 Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten, Den Haag, NL

2002 Hungarian University of Craft and Design, Budapešť, HU

2001 Winchester School of Art, University of Southampton, UK

 

Ceny:

2006 Cena Jindřicha Chalupeckého

2005 Vývojový grant Tranzit

Výstavy

Samostatné výstavy
2009
Naše věc, Galerie U dobrého pastýře, Brno

2008
REPLACED, České centrum, New York, USA

2007
Těm, kdo se tady nenarodili?, Galerie Caesar, Olomouc

2007
Slavné brněnské vily II, Galerie G99, Brno

2005
SLIders, Moravská galerie, Brno
Příští týden ve tvém bytě (+ Jesper Alvaer), Dům umění České Budějovice, České Budějovice

2003
J. Šimáňová - fotografie, B. Klímová - objekty, Malá výstavní síň, Liberec

2002
Galerie U Rudého vola, Brno

2001
New Harmony, Eskort, Brno

2000
Bytová galerie Alice Čihalové, Třebíč

1999
Galerie Čech a Němec, Brno
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2015
Me, You, Us and Them. Exercises on Collectivity, Off Biennale, Budapešť
Grafomani, vypravěči, autoři a producenti, galerie etc., Praha

2014
Kruhové zříceniny, Meet Factory, Praha
Grodzka 5, Galerie Grodzka 5, Lublin
Report on the Reconstruction of the Past: Barbora Klímová a Eva Koťátková, České centrum, New York
ZAČÁTEK STOLETÍ. České umění prvního desetiletí 21. století, Galerie výtvarného umění v Ostravě, Ostrava

2013
SKOK! Tales of (y)our City, Spinnerei, Lipsko
Modern Architecture Works, Industrialna Gallery, Sofie
Up Till Now, GfZK, Lipsko

2012
Začátek století / The Beginning of the Century, Dům umění, Ostrava
Začátek století / The Beginning of the Century, Výstavní síň Masné krámy, Plzeň (Pilsen)
Poslední prostor pro člověka / Last Space for a Man, Karlin Studios, Praha
Ostrovy odporu: Mezi první a druhou moderností 1985 -2012, Veletržní palác, Praha (Prague)

2011
Citace a interpretace, Galerie NoD, Praha (Prague)
Sochy v ulicích / Brno Art Open, Brno (Brno-město), Brno
Vladimír Havlík: V rámci projektu Práce Barbory Klímové, tranzitdisplay, Praha
(Prague)
Světlo, stín a tma, Galerie NoD, Praha
Barbora Klímová, Marián Palla: Tímto okamžikem, Galerie Jelení, Praha
(Prague)

2010
Laureáti 1990 - 2010, DOX, Velká hala, Praha
City Dreamers, Galerie Emila Filly, budova SCHIFR-AC, s.r.o., Ústí nad Labem
Formáty transformace 89 - 09, Dům umění města Brna, Brno

2009
Formáty transformace – Identity, Dům umění města Brna, Brno
Performing the East, Salzburger Kunstverein, Salzburg
WHERE TO GO? Notes on Transformation after 1989, Graz
Prague Biennale 4, Karlin Hall, Thámova 8, Praha
Les Salons, Niels Vis in a dialogue with Barbora Klímová, RED A.i.R, Amsterdam
Vladimír Havlík, Yesterday, kurátoři Barbora Klímová, Filip Cenek, Galerie Parallel, Praha
New Millenium. Minor Sensastions, Museum of Art, Seoul

2008
Manifesta07, Trentino, Jižní Tyrolsko
YVAA exhibition, Galerie Magacin, Bělehrad
6. bienále mladého umění Zvon, Galerie hlavního města Prahy, Praha

2007
Hot Destination / Marginal Destiny IV., Galerie E. Filly, Ústí nad Labem / Motorenhalle, Drážďany, DE
Re: Place, Siemens_artLab, Vídeň, AT / Bastart gallery, Bratislava, SK
Whatever video may be... Beursschouwburg, Brusel, BE
Quartier 21 Artists in residence, MQ Vienna, Vídeň, AT
Politiky přátelství, Galerie Šternberk, Šternberk

2006
Finalisté Ceny J. Chalupeckého 2006, DUMB, Brno
Pozval jsem pár přátel, aby se přišli podívat, Galerija Nova / Galerija M. Kraljevič, Záhřeb, HR
Barracks, HISK, Antverpy, BE
F.ck the Guilt, Bastart, Bratislava, SK
First Things First, CCNOA, Brusel, BE
Indikace, Jungmannova ul., Praha

2005
V. bienále mladého umění, Dům U Kamenného zvonu, GHMP, Praha

2004
Karaoke je slovní fotbal na všechny slabiky, OGV, Jihlava
Anxiety of Influence: Bachelors, Brides and Family Romance, Stadtgalerie, Bern, CH

2003
Za určitých okolností by to mohla být pravda, DpzK, Brno
Prague Biennale 1, Veletržní palác, Národní galerie, Praha
10let FaVU, DUMB, Brno

2002
Hédonistická abstrakce, Moravská galerie, Brno

2000
Pěkná výstava, Divadlo Bratří Mrštíků, Brno
Výstava studentů AVU a FaVU, Sýpka, Vlkov u Brna
Supra, Galerie Výpad, Olomouc
E322, Oravský Podzámok, SK

1999
FaVU - současná produkce, DUMB, Brno
Pandora Box, DUMB, Brno

1998
Letohrádek Mitrovských, Brno
Galerie Lužánky, Brno

Monografie, katalogy, publikace

Články, média, internet

Katalogy:

 

Barbora Klímová, Replaced 2006. (kat.). Author´s edition, Brno 2006.

 

Jiří Ptáček, Text for those, who were not born here. In: Barbora Klímová, For those, who were not born here? (Cat.). Galerie Caesar, Olomouc 2007, unp.

 

Jiří Valoch, For those, who were not born here? In: Barbora Klímová, For those, who were not born here? (Cat.). Galerie Caesar, Olomouc 2007, unp.

 

Mariana Serranová, Mythologies of Public Space. In: Tomáš Pospiszyl (ed.), Jindřich Chalupecký Award, Final 2006 (Cat.). J. Chalupecký society charter, Dům umění města Brna, Brno 2006, p. 79- 81.

 

Petr Ingerle, SLIders (Cat.). Moravská Galerie v Brně, Brno 2005.

 

Jiří Ptáček, The auras of aereolas. In: Jana Kalinová (ed.) Karaoke je slovní fotbal na všechny slabiky (Cat.) Galerie Eskort, Brno 2004, p. 5/6.

 

Adam Budak, Anxiety of Influence: Bachelors, Brides and Family Romance (Cat.). Stadtgalerie Bern, Bern 2004.

 

Jiří Valoch, Reflexion of minimal art in the work of Barbora Klimová. Prostor 2/2004, p. 26-27.

 

Jiří Ptáček, Barbora Klímová. In: Giancarlo Politi (ed.), PRAGUEBIENNALE 1 (Cat.). Flash Art, Milan 2003

 

Petr Ingerle, Hedonistic abstraction (Cat.). Moravská galerie v Brně, Brno 2002.

 

Recenze:

 

Karel Doležel, The exhibition Famous Brno Villas II. Era 21 4 / 2007, p. 11-12.

 

Jiří Valoch, For those, who were not born here?. Ateliér 16-17/2007, p. 4.

 

Lenka Vítková, Politics of Friendship. Umělec 2/2007, p. 80-84.

 

Mariana Serranová, Barbora Klímová. Víkend 4/2007, p. 17.

 

Tomáš Pospiszyl, Kdo od koho opisuje? Znovuoživené performance jsou ve světě běžnou záležitostí. A2 Kulturní týdeník 2/2007, p. 16-17.

 

Lenka Lindaurová, Pořád se někdo diví? A2 Kulturní týdeník 47/2006, p. 8-9.

 

Petr Volf, Barbora Klímová, Reflex 47/2006, p. 88.

 

Jana Kalinová, SLIders. Umělec 3/2005, p. 91.

 

Interview:

 

Petr Volf, Na stromě. Reflex 48/2006, p. 50- 52.

 

Jiří Ptáček, Umění mi zas připadá mocné. A2 Kulturní týdeník 48/2006.

 

Marie Frajtová, Barbora Klímová. Instinkt 47/2006, p. 70/71.

 

Petr Volf, Barbora Klímová. Reflex 37/2006, p. 48.

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu