O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Daniel Hanzlík

Jméno
Daniel
Příjmení
Hanzlík
Narozen/a
1970
Místo narození
Teplice
Působiště
Praha, Ústí nad Labem
Web
www.danielhanzlik.cz
www.boot-av.com
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Daniel Hanzlík, ač původem vystudovaný sklář v ateliéru Vladimíra Kopeckého, se ve své tvorbě už od počátku orientuje na různá jiná média. V jeho práci nalézáme malované obrazy, fotografii, site-specifické instalace, audiovizuální performance. Zásadní roli v jeho projektech hrají nová média a téměř ve všech nalezneme světlo, které se objevuje jako téma či jako technický nebo výrazový prostředek.

Mnohé Hanzlíkovy práce jsou poznamenány zájmem o urbánní prostor: ať už jde o site-specifické instalace či fotografie, zejména s tématem reklam – jako zdroje světla i jako symbolu moderní postindustriální civilizace: agresivní vizualita přehršle reklam neguje sebe sama, nejsme už schopni jednotlivé reklamy vnímat. A tak je Hanzlík z vymezených ploch vymazává, jako třeba v práci Time Square in White. Prázdné plochy nemají žádné sdělení, zrovna tak jako invaze reklam, proti nimž se stáváme imunní a vnímáme je jen jako scenerii.

V díle Silenced vyrobil Hanzlík billboardovou konstrukci ozářenou seshora světly. Vše by bylo pořádku, jen to, že chybí informační plocha a světlo ozařuje prázdný prostor. Podobně jako v práci Time Square in White jde o ztrátu schopnosti unést informaci. Podobné sdělení má i práce LXIV. Jde o sběr městských světelných zdrojů, které ovlivňují vzezření prostředí: ve dne si uvědomujeme historickou hodnotu místa z hlediska architektury či jeho dobového charakteru, zatímco večer jej – díky světelným informacím – vnímáme zcela odlišně.

Cyklus Lokální vesmír byl ovlivněn fraktály a teorií chaosu. Máme před sebou tři fotografie: jedna je fotografií vesmíru z Hubbleova teleskopu, druhá zpodobňuje město a jeho světla v noci, a třetí zachycuje panelák s rozsvícenými okny. Jinou skupinu tvoří světelné objekty, v nichž Hanzlík na žaluzie upevňuje zářivky: ty zde představují akronymy, jež denně používáme v jazyce SMS nebo třeba na chatu. Například zářivková písmena ISYAW znamenají I see you anywhere nebo MYOB je Mind your own business.

K site-specifickým projektům se řadí dílo Rekonstrukce. Originální barokní sochu z Karlova mostu, uloženou v lapidáriu, opatřil Hanzlík billboardem s fotkou situace a reálným zvukem z Karlova mostu naplněného turistickým ruchem. Projekt Zahrada byl vytvořen pro specifický prostor Galerie die Aktualität des Schönen v Liberci. Jedná se o dvě instalace inspirovaných modifikovanými a reinterpretovanými prvky konkrétní reklamy.

Primární vlastností reklamy je upoutat pozornost a působit na smysly potenciálního zákazníka. Tuto primární funkci Hanzlík aktivoval v op-artově laděné instalaci z černých a bílých lepících pásek umístěných na podlaze a pilířích místnosti. Docílil tak intenzivního optického účinku pozměněného prostředí na diváka. V další instalaci použil motiv reklamy převedený do videoinstalace tak, aby informace o reklamě byla utajena a vnímána pouze detailem projekce, který se v horizontálním a vertikálním směru pohybuje po stěně a postupně skenuje celou projekční plochu. Tím potlačuje či dokonce zcela ruší původní informaci, která je pro něj vlastně nepodstatná. Součástí videoprojekce je konstrukce billboardu zbaveného desky určené pro výlep. Socha významově neguje funkci billboardu a stává se pouhou vyprázdněnou konstrukcí.

Další okruh Hanzlíkových prací tvoří malby. Na první pohled se jedná o geometrickou abstrakci, jež snad připomene minimalismus 60. let, její východisko je však vždy konkrétní. Malby – akryly na plátně - vycházejí z elektronických obrazů (např. PC obrazovka zvětšená do makrostruktury) nebo z obrazů zářivek. Výchozí obraz je volně interpretován a zpodobuje určitý výsek a detail. Informace je přítomná, ale je nečitelná. Hanzlíka zajímá i to, že světlo může mít spirituální, transcendentní přesahy: divák je zasažen emanující světelnou energií.

Zvláštní kapitolu Hanzlíkovy tvorby pak představuje jeho spolupráce s Pavlem Mrkusem. Společně vytvořili projekt s názvem BOOT_audiovisual, který je platformou pro audiovizuální performance, elektronickou hudbu, digitální umění a site-specifické instalace. BOOT_audiovisual se podílí na realizaci audiovizuálních a interaktivních expozic. Audiovizuální produkce je vytvářena na místě v reálném čase, není připravena předem. Jde o vzájemně se ovlivňující produkci, v níž zvuk reaguje na obraz a opačně. Zvuk není jen doprovodem obrazů. Před realizací vytvoří aktéři několik typových souborů zvuků a obrazů, které jsou dále naživo mixovány. Zvuk je generován počítačem. Nejde o melodii, ale o zvukovou modulaci, v níž Hanzlík pracuje s frekvencemi, které pokřivuje, natahuje, vrství či rytmizuje. Obraz je tvořen výstupy z generované grafiky anebo z reálných videí. Rytmus střídání obrazových ploch přímo koresponduje se zvukovou formou ambientních struktur a dohromady vytváří kompaktní audiovizuální proud.

Autor/ka anotace
Ivona Raimanová

Profesní životopis

Vzdělání:

1989-1995 Vysoká škola uměleckoprůmyslová Praha

1984-1988 Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská, Železný Brod

 

Ceny:

2001 Purchase Award of Primorsko – goranska County (15th international triennial of drawings, Modern Gallery in Rijeka, Chorvatsko)

1996 Corning Prize, Corning Museum, USA

 

Stipendia:

2001 Mezinárodní kulturní centrum Egona Schieleho, Český Krumlov

1996 Pilchuck Glass School, Seattle, USA

Výstavy

Samostatné výstavy
2013
Zdroje signálů. Colloredo-Mansfeldský palác, Galerie hlavního města Prahy

2012
Datascape. Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem

2011
Geodesic. Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk, Polsko

2009
Tam. Galerie Avoid, Praha

2008
Respect of Privacy. Galerie Vernon projekt, Praha

2007
F.A.Q. - Frequently Asked Questions (s P. Mrkusem). Dresdner Kunstverein, Dresden
Flash Back. Vlastivědné muzeum a Galerie, Česká Lípa
Zahrada. Galerie die Aktualität des Schönen…, Liberec

2005
Shift (s P.Mrkusem). Synagoga, Centrum pro současné umění,Galéria Jána Koniarka, Trnava
F.A.Q. - Frequently Asked Questions (s P. Mrkusem). Dresdner Kunstverein, Dresden
Prostor pro jedno dílo. Pražákův palác, Moravská galerie, Brno

2004
City Light. Galerie VŠUP, Praha
Non - Electric Picture. Dům umění, České Budějovice

2003
City Light. Galerie Jaroslava Krále, Dům umění města Brna, Brno
Inscape. Galerie E. Filly, Muzeum města Ústí nad Labem

2002
Zářiče. Galerie Malá Špálovka, Praha

2000
Množiny. Galerie Suterén, Ústí nad Labem
Noc a Noc (s P. Mrkusem). Galerie Sýpka, Osová Bytýška
Části částí. Lounská výstavní síň Telecom, Louny

1998
Kresby do grafitu. Malá výstavní síň, Louny
Černý posuv. Galerie mladých U dobrého pastýře, Brno
Zdánlivý pohyb. Projekt Starter & Sorter, Detail Art, Praha
Pomyslný střed. Galerie Die Aktualität des schönen..., Liberec

1997
Mýtus o Hvězdě. Regionální muzeum, Teplice

1995
Introitus (s P. Mrkusem ). kostel Povýšení sv. Kříže, Moravský Beroun,
Galerie E. Filly, Ústí nad Labem

1993
Výstava v nuselském ateliéru II. (s P. Mrkusem ), Praha

1992
Výstava v nuselském ateliéru I. (s P. Mrkusem ), Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2013
Doteky hudby. Severočeská galerie výtvarného umění, Litoměřice
Velké ticho. Galerie moderního umění, Hradec Králové

2012
Film v súčasnom umení. Nitranská galéria, Nitra, Slovensko
Paralelní historie. Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora

2011
Česká malba generace 90. let. Dům umění, Brno
Fundamenty & Sedimenty. Galerie hlavního města Prahy
Paralelní historie. Severočeská galerie výtvarného umění, Litoměřice
Rhytmic Exercises. BWA Sokol Gallery, Nowy Sacz, Polsko

2010
SCOPE Basel Artshow. Basil, Švícarsko
Akce ZET. Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem
Formate der Transformation 89 – 09. MUSA Museum auf Abruf, Vídeň, Rakousko

2009
Formáty transformace 89-09. Dům umění, Brno
No Reply Necessary. Galerie Vernon City, Praha
Labyrint světla. Ekotechnické muzeum, Praha
Arte Fiera Bologna, Itálie

2008
Spiknutí. Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem
Tina B. - Festival současného umění. Italský kulturní institut, Praha
Aeronále. Letiště Praha
Světla měst a noční chodci. Galerie moderního umění, Hradec Králové

2007
Tina B. - Festival současného umění, Lapidárium Národního muzea, Praha
4. Mezinárodní bienále Industriální stopy 2007, Hornický skanzen Mayrau, Vinařice
Prostor pro intuici. Dům U zlatého prstenu, Galerie hl. m. Prahy

2005
IV. Nový zlínský salon. Dům umění, Zlín

2004
Paralelní promítání. Dům umění v Opavě, Galerie Šternberk

2003
Ejhle Světlo. Moravská galerie, Brno

2002
Monochromie. České muzeum výtvarných umění, Praha
IV. Bienále mladého umění Zvon 2002. Dům U Kamenného zvonu, Praha
Hot Destination / Marginal Destiny. Hipermarket Mediator, Srebreno, Chorvatsko

2001
Možná sdělení. Moravská galerie, Brno
15th International Exhibition of Drawings. Modern Gallery in Rijeka,
Museum of Modern and Contemporary Art, Chorvatsko

2000
Nejasná evidence. Dům umění, České Budějovice
II. Zlínský salon mladých. Státní galerie, Zlín

1999
Umění pro nemocnici. Galerie V. Špály , Praha
Klub konkretistů. SNG, Bratislava

1998
Pohyb kolem středu. Dům umění, Brno

1997
I. Zlínský salon mladých. Státní galerie, Zlín
O počátku. Klášter Plasy

1996
Private Anamnesis. Dominikánský klášter sv. Vojtěcha, Ústí nad Labem,
Oblastní galerie v Liberci
Exhibition of Light Emitting Objects. Bubba Mavis Gallery , Seattle , USA

1994
Mladí umělci z Prahy. Kunstmuseum Ehrenhof , Düsseldorf, SRN
Zastoupení ve sbírkách
Nadace pro současné umění, Praha
Moravská galerie, Brno
Mezinárodní kulturní centrum Egona Schieleho, Český Krumlov
Modern Gallery in Rijeka, Chorvatsko
Toyama City Institute of Glass Art, Japan
Soukromé sbírky v České republice a zahraničí
Další realizace

Audiovizuální performance (s P. Mrkusem):

2011

A.M.2011. Obecní dům, Praha

 

2010

Graycode. Motorenhalle, Dresden, Galerie současného umění, Ostrava

Barocode. Nosticův palác, Praha, St. Leonardo church, Venice, Itálie

Recovery. Dům umění, České Budějovice

 

2009

Exit. Galerie E. Filly, Ústí nad Labem

(A)VOID Gallery, Praha

Minimaraton elektronické hudby. GVU, Ostrava

Transmissionscheibe II. Ekotechnické muzeum, Praha

Landschaft. Národní galerie, Klášter Sv. Jiří, Pražský hrad

Transmissionscheibe I. Motorenhalle, Dresden

 

2008

Deartisation. Národní Galerie, Veletržní palác, Praha

 

 

Realizace:

 

2009

Neuron. Fakulta umění a designu, Ústí nad Labem

 

2011

Indikátor. Český statistický úřad, Praha

Monografie, katalogy, publikace

Články, média, internet

Vartecká, Anna: Daniel Hanzlík, Galerie die Aktualität des Schönen, Flash Art No.5, 2007

Machalický, Jiří: Kontrast křehkosti a agrese, Lidové noviny, 1. března 2007

Koleček, Michal: Daniel Hanzlík: Zahrada, Reflex - EX č.6 / 2007

Malá, Olga: Perfect Tense - Malba dnes, text katalogu výstavy

Pospiszyl, Tomáš: Daniel Hanzlík: City Light, časopis Týden, 2003

Valoch, Jiří: Světelné město Daniela Hanzlíka, Ateliér 16-17/2003

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu