O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

David Krňanský

Jméno
David
Příjmení
Krňanský
Narozen/a
1987
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
http://davidkrnansky.tumblr.com/
Klíčová slova
kresba
malba
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

David Krňanský studoval v ateliéru performance Jiřího Kovandy na FUD UJEP v Ústí nad Labem a v ateliéru malby Jiřího Černického a Marka Meduny na VŠUP v Praze. Do povědomí veřejnosti se dostal v posledních čtyřech letech jako multimediální umělec zabývající se kresbou, instalací, novými médii a instalacemi ve veřejném prostoru, přesto však je především malířem, který ve svých dílech řeší základní problémy a výzvy malby. Vyhýbá se konceptu a propojuje modernistickou vizualitu s vyabstrahovanou současností.

 

Ve svém ateliéru v Meetfactory David Krňanský v současné době maluje geometrické obrazy, v nichž se zabývá barvou a kompozicí. Na monochromním pozadí svádí souboj s hledaným výrazem malby, aniž by měl počáteční představu, jak bude obraz vypadat. Není to důležité, a nehledejme v jeho současných malbách další obsahy: jde čistě o malbu zbavenou konceptu i tématu. Obsahy svým plátnům autor dodává až při přípravě výstavy, kdy přemýšlí, jak bude divák obrazy vnímat, co jednotlivé obrazy znamenají v celku.

Postupným řešením malířských problémů vznikají obsáhlé cykly, například BLACKOUT, Utopia a Not def.

 

Utopia byla prezentována v roce 2017 v Leto Gallery  ve Varšavě. Jedná se o volné kompozice na monochromním pozadí s modernistickým tvaroslovím. Název je dvojsmyslem „utopie modernismu“ a „utopie se tím dnes ještě vůbec zabývat“.

 

Not def byl prezentovaný ve stejném roce v Galerii 101 v Praze. Jedná se o malby s malířskými principy abstrakce. Ve skutečnosti jsou na nich namalované prázdné obdélníky, které se objeví v textovém souboru, když počítač nepodporuje daný font. Krňanský tedy obohacuje známé téma prázdného obdélníku o nemožnost komunikace. Prázdno se stává i tichem.

 

Podobně autor v letech 2011–13 pracoval se symbolem „smajlíka“ (například na výstavě Barevné léto v Galerii Jelení, 2013). Na monochromním nebo naopak gestickém podkladu se objevoval symbol, grimasa vyprázdněné anonymní emoce, které karikují samotnou malbu. Souboj abstrakce a abstrahovaných komunikačních zkratek drásá a otázka po proměně komunikace od osobních písemných vzkazů do vizuálního záznamu je naléhavější.

 

Svět a jeho komunikace se mění velmi rychle, přičemž my sami na to nestíháme ani reagovat. Je jedno, jaký máme rukopis, nebo zda ještě umíme psát rukou. Máme emotikony, lajky, fotky aj., slova přestávají dávat konkrétní smysl a naše komunikace je založena na dojmech a pocitech ohledně toho, jak by měla vypadat. Zaškrtáváme „to se mi líbí“, protože to chceme sledovat, je nám jedno, jestli se nám to doopravdy líbí, nebo se toho děsíme. „To se mi líbí“ znamená „zajímá mě to“. Když někdo nechce ztrácet čas, pošle nám „smajlíka“, a když si někdo dá opravdu záležet, uvidíme černé obdélníky.… not def

 

Sdílíme, množíme, vyprazdňujeme.

 

Jak dnes vypadá kolektivní paměť, byla hlavní otázka Davida Krňanského v projektu Sedmiruký kouzelník pro galerii Futura (2015). Světem internetu a post-internetu se David zabýval nejprve na svém kurátorském blogu, kde ho především zajímalo sdílení, reflektování a vyprazdňování obsahů. Co se děje s informací, když zdivočí na sociálních sítích?

Sedmiruký kouzelník byl vizuální transformací. Polystyrenové regály, postavička kouzelníka, vyřezané tváře, hliníkové pláty s protisprejerskou úpravou – nic není skutečné, vše je současně kulisou i zábranou, neuchopitelným světem nereálna. Projekt s podobným tématem autor realizoval i pro prostor Galerie SPZ v roce 2015 na výstavě Show Room.

Obsahy děl Davida Krňanského se proměňují v závislosti na aktuálním vývoji komunikace, jeho typické tvarosloví však zůstává. Moderna je pro něj stále nevyčerpaná a inspirativní, i když dnes už je spíše jen utopií. 

Autor anotace
Romana Veselá

Publikováno
2018

Profesní životopis

2011–2017
Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze, ateliér malby Jiřího Černického a Marka Meduny

2010–2011
Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, ateliér performance Jiřího Kovandy 

Výstavy

Samostatné výstavy
2017
David Krnansky: David Krnansky, Leto Gallery, Waršava
Everything is Nice / Bon Appetite, Ivan Gallery, Bukurešť (s Martinem Lukáčem)
BHG: Krysí Díra, studio Romana Výborného, Praha
BHG: Krysí Díra, byt na Chodově, Praha

2016
Never Stop 2, City Surfer Office, Praha (s Juliem Reichelem)
Black Hole Generation / Pure Hate, Nevan Contempo Gallery, Praha
Black Hole Generation / The Kings Are Back, The Dot Project Gallery, Londýn
Black Hole Generation / Nuance Freshovosti, LETO Gallery, Waršava

2015
Sedmiruký kouzelník, Futura, Praha
Never Stop 1, Berlínskej model, Praha (s Juliem Reichelem)

2014
Showroom, SPZ Gallery, Praha
Imagine a naked Girl Sitting on the Stool Between Us, Fotograf Gallery, Praha (s Juliem Reichelem)
No New History, Galerie Ve Středu, Plzeň (s Juliem Reichelem)

2013
Madness Becomes Method, Entrance Gallery, Praha
Barevné léto, Galerie Jelení, Praha
Karpet, Galerie 207, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2016
České malířství dvacátého prvního století, Měsíc ve dne, České Budějovice

2015
Black Horses, Adam Gallery, Brno
VII. Zlínský salon mladých, 14/15 Baťův institut, Zlín
Smart Generation, Galerie NTK, Praha
BHG (BLACK HOLE GENERATION), UM Gallery, Praha
Typography, Czech Center, Rotterdam
The Best Taylor in Town, Hunt Kastner Gallery, Praha

2014
Spot, Galerie NTK, Praha
Art and Shadow, Galerie NoD, Praha

2013
Paper obsessed+2, Dvorak Sec Contemporary, Praha
Zastoupení ve sbírkách
Adam Gallery, Fait Gallery, Havrlant Art Collection, sbírka Patrika Šimona, sbírka Pavla Turka, Emmanuel Hervé Art Collection, soukromé sbírky v Anglii, USA a Polsku

Monografie, katalogy, publikace

Články, média, internet

Art + Antiques: Jiří Ptáček: David Krňanský. Prosinec 2015
http://www.artcasopis.cz/clanky/david-krnansky

Vlastní texty do databáze nezařazené

http://artalk.cz/2017/11/13/black-hole-generation-krysi-dira/
http://artalk.cz/2016/12/07/bhg-manifest/

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2018
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv