O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

David Možný

Jméno
David
Příjmení
Možný
Narozen/a
1963
Místo narození
Brno
Působiště
Brno
Web
www.underconstruction.cz
Klíčová slova
instalace
video
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

David Možný je především autor videí a videoinstalací, působil také jako VJ a tvůrce projekcí pro divadelní představení a scénická čtení. V precizních počítačových animacích skládá skutečnost vycházející z fotografií architektury (Rahova), z ofsetově tištěných záběrů interiérů z časopisů o bytové kultuře (Virtual Soul Vaste) či z archaických slovníkových ilustrací (Pomalu).

 

Přetvářením urbanistických a sociálních utopií a stylizovaných prostředí komentuje jejich anachroničnost a rozpad a dospívá k zneklidňujícímu katastrofickému efektu. Podobně principům počítačových her vytváří modely prostorů, které působí svým napětím mezi realitou a softwarovou konstruovaností; plynulým pohybem filmových záběrů zároveň vrací časovost do fotografií a kreseb a narušuje jejich statičnost.

 

Pro Možného videa je podstatná interakce zvuku a obrazu, stopa videa je často přímo mapována na strukturu hudby. V jeho dílech se spojuje zájem o utopické vize zhmotněné v urbanismu a architektuře východního bloku a s tím související prostředí vyčleňující se z logiky reality, vznikající a existující mimo přirozené časové a prostorové rámce.

 

První z videoinstalací Davida Možného byla simultánní dvojprojekce Heterotopie (2001), v níž pohled z jedoucího vlaku vzbuzuje podobnou závrať jako kamery namířené na regály se zbožím v hypermarketu Tesco ve videu Shopping, jehož dvě protilehlé projekce doplňuje v galerijní instalaci lightbox – „Serotonin“ – se záběrem vylidněného prostoru rozlehlého obchodu: perfektního ztělesnění heterotopického vyčlenění mimo prostor a čas.

 

V klipu Virtual Soul Vaste pro skupinu Naše věc jsou rozpohybovány fotografie především z rumunských časopisů o architektuře a bydlení ze 70. let. Digitalizované ofsetové tisky vylidněných a sterilních interiérů vyvolávají nostalgii (či ‚ostalgii‘) i pocit postkatastrofické prázdnoty. Zpochybněním dělení na exteriér a interiér bere Možný jistotu z jasně definovaného prostoru a vytváří obraz abstraktního neobyvatelného prostředí.

 

Jako galerijní instalace i samostatné video vznikla Rahova, vycházející z fascinace stejnojmenným bukurešťským sídlištěm, které Možný z velké části „nascanoval“ s kamerou v ruce a zpětně složil v grafickém programu. Panelové domy procesem rozpadu odkrývají svoji strukturu a jejich pohyb ve videu je v podstatě komentářem tohoto procesu. Pohyby architektury, symbioticky napojené na hudbu Michala Mariánka, působí reálně díky precizní práci s hloubkou ostrosti a pohybem virtuální kamery. Architektonické struktury sídliště jsou generativní, stejně jako dekonstruovaná architektura ve videu. Budovy samy obývají prostor sídliště, pohybují se prostorem a nahrazují jeho nepřítomné obyvatele. V galerijní instalaci navazuje trojkanálové video na klaustrofobní vstupní místnost vyplněnou anonymizovanými poštovními schránkami a osvětlenou blikajícími zářivkami, navozující atmosféru stísněných sídlištních interiérů.

 

Pro píseň brněnského uskupení Vítrholc vzniklo video Pomalu, soustava halucinogenních obrazů převzatých z ilustrovaného rusko-německého slovníku Duden z 50. let. Animované perokresby společně se snovou hudbou a japonskými titulky vytvářejí autonomně surreálný svět.

Autor anotace
Jakub Hauser

Publikováno
2012

Profesní životopis

Výstavy

Samostatné výstavy
2011
Rahova, Projekt Space, Bratislava

2009
Pomalu, Nest 28, Netherlands Architecture Institute, Rotterdam

2008
Rahova, Dům umění města Brna, g99, Brno
Rahova, Galerie Sokolská 26, Ostrava

2003
Shopping, k231, Ostrava

2002
Heterotopie, Dům umění města Brna
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2012
MNAC (Anexa), Bucharest

2011
Mutující médium, Fotografie v českém umění 1990–2010, Galerie Rudolfinum, Praha

2010
Kinetikus Kép – Kinetic Image, 2b Gallery, Budapest
Jiné vize 2010, Galerie Podkroví, Olomouc
Stíny minulých utopií, Galerie Národní technické knihovny (Galerie NTK),
Praha

2009
Via lucis 1989–2009. Česká společnost ve fotografii, Dům umění, Bratislava
Tenkrát na východě, GHMP, Praha
Erased Walls, Freies Museum, Berlin
Mikulovské výtvarné sympozium, Mikulov
Twenty Years After, MOYA, Wien
Videos Europa, Le Fresnoy, Centre National des Arts Contemporains, Tourcoing, Lille

2008
Atomized, De Veemvloer, Amsterdam
INTRO 518 TEĎ 69 TEĎ* TEĎ 180 BONUS Q TRACK!, Karlin Studios, Praha

2007
Frisbee. Současný český videoart a nová média, Galerie Sokolská 26, Ostrava
Ropovod 01, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem

2006
Frisbee. Současný český videoart a nová média, MNAC, Bucharest
Frisbee. Současný český videoart a nová média, Dům umění města Brna

2005
Menu 15, Dům umění, Havířov

2002
Bienále mladého umění 2002, GHMP, Praha

1995
Opravdické obrazy. Sympozium v malbě plastelinou, Galerie Sýpka-Vlkov, Osová Bítýška
Další realizace

Účast na festivalech a projekcích:

 

2011

Big Cartoon Festival, Moskva

INDEX Festival, New York

37. Letní filmová škola Uherské Hradiště

Imaginative Geographies, Atlantis 11, Biennale di Venezia

 

2010

PAF – Přehlídka animovaného filmu, sekce Jiné vize, Vítězný snímek a Cena diváků, Olomouc

 

2009

Internationales Trickfilm Festival – International Festival of Animated Film, Stuttgart

 

2006

Rencontres internationales Paris/Berlin, Centre Georges Pompidou, Paris

 

2005

Out Video Festival, 30 sec. movies for outdoor screens, Jekatěrinburg

 

2004

Onedotzero, ICA, London

Bitfilm, Hamburg, 1. cena

Animago, Stuttgart, 2. cena

Kaleidoskop, Barcelona

FACT, Liverpool

 

2002

COOP 02, Kalinderu Media Lab, Museum of Contemporary Art, Bucharest

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv