O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Fenuše

Autor
Milan Knížák
Rok
1988
Technika a rozměry

Plastika

Materiál: glazovaná keramika

100 x 80 x 43 cm

O díle

Torzo antické Venuše z bílé glazované keramiky je spojeno se dvěma chrtími hlavami vyrůstajícími z ramen Venuše. Hlavy, na rozdíl od těla Venuše, jsou tmavé s barevnýma očima a čenichy.

Milan Knížák ve své tvorbě používá různá média, často také mísí kontexty

a významové roviny. Pracuje s odkazy, citacemi a parafrázemi. Z těchto zdrojů vyrůstá také jeho dílo Fenuše. Kopie antických kopií vyráběné ve velkých sériích mají představovat umělecké dekorativní předměty. Tyto kopie, spolu

s dalšími snadno identifikovatelnými objekty a tématy všeobecně považovanými za krásné, jsou však zároveň formami kýče. Milan Knížák využívá této kýčovité formy k vlastním variacím daných objektů a témat. Protože kýč

(v podstatě nutně, jinak by nebyl kýčem) neobohacuje asociace spojené se zobrazovaným tématem, snaží se Milan Knížák rozrušit tuto jistou rigidnost kýče. Jeho variace jsou mírně absurdní a ironické. (Vedle díla Fenuše je to např. dílo Hrdina z téhož roku, zachycující poprsí dogy.)

Dílo Fenuše tak patří svoji postmoderní hrou s významy a historicky tradovanými formami do souvislosti různých variant trpaslíků i do souvislosti děl s politicko-historickými náměty.

 

Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění,

Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996

 

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu