O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Jarní oblek z kolekce Malovaných oděvů

Autor
Milan Knížák
Rok
1983
Rok do
1988
Technika a rozměry

Látka potištěná malovaným vzorem

Životní velikost

O díle

1983 návrh, 1988 realizace

Kolekce Malované oděvy

 

Jarní oblek z kolekce Malovaných oděvů se vyznačuje výraznou siluetou. Na horním dílu jsou zdůrazněna ramena a rukávy. Nejvýrazněji jsou však vytvarovány kalhoty, jenž jsou od pasu ke kolenům rozšířeny a po stranách vybíhají do trojice zahrocených útvarů. Oblek je ušit ze vzorované látky. Na bílém podkladu vystupují jasné barvy: světle zelená, žlutá, oranžová, červená, purpurová a modrá. Ručně malované vzory sloužily jako předloha pro potisk látky z níž byla ušita celá kolekce. Většina modelů v kolekci je založena na využití barevnosti látky (objevují se velké plochy látky, např. splývavé vlečky apod.). Jarní oblek se navíc vyznačuje jistou konfrontací tvarů - oblé rukávy proti zahroceným plochám kalhot. Oblek byl původně určen pro muže, ovšem mohou jej beze změny nosit i ženy.

V 80. letech vzniká rozsáhlé množství oděvních kolekcí (z nichž některé využívají a dále rozvíjejí nápady z dřívějších 1et). Kolekce jsou velmi různorodé a mnohotvaré, přesto však lze hovořit o některých společných znacích, které jsou zároveň charakteristickými rysy Knížákovy oděvní tvorby. Jeho oblek především nemá svého nositele nějak nenásilně doplnit a dotvořit. Jeho šaty jsou naopak většinou nápadné. Výraznost a obrácenost k okolí připodobňuje jeho oděvy až divadelním kostýmům. Jejich nošení tím ztrácí samozřejmost, šaty si vynucují určitý způsob prezentace. Mnohdy jsou určeny pro slavnostní nebo jiné obřadní příležitosti. Další důležitý moment jeho oděvní tvorby je zájem o tělo. Nezajímá ho ani tak jeho přirozený tvar. Tvar těla často dokonce popírá - viz např. kolekce Motýli (1985-85), Roboti (1986) nebo pouze ignoruje - různé kutny a rovné střihy. Milan Knížák spíše více u ostatní módní návrháři využívá nahého lidského těla. Výrazným prvkem jeho oděvů je také tvarová nebo materiálová konfrontace, např. New Asymetric (1983), Fur (1983), Softhard (1983).

 

Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění,

Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu