O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Koto Play

Autor
Pavel Mrkus
Rok
2004
Technika a rozměry

Video, 3D animace, celkový čas 6:56 min

O díle

KotoPlay je hra s tvary a odrazy v interakci se zvukem. Na první pohled nepatřičný reflexní objekt zrcadlí starobylou scénu s dámou v kimonu hrající na koto. Tradiční japonská melodie Jatsuhašiho Kengjó Rokudan no Širabe (Music for Six Steps) je strukturována v šesti kompozičních krocích (jap. roku = šest), které se odlišují melodií, tempem, náladou, intenzitou. Gradace kompozice směřuje k postupnému zrychlování a zesilování zvuku strun kota. Tvar a pohyb objektu je určován jeho reakcí na hru, přičemž pohyb a množství tvarů se postupně násobí sledujíc kompoziční schéma skladby. Odrazy se postupem doby spletou s realitou a přestává být patrné, kde jsou hranice reálného a odraženého obrazu. V důsledku zakřivení reflexivních ploch objektů navíc dochází k deformaci odrazů. KotoPlay tak skrze zmatení vizuální informace nastiňuje problémy záznamu a reinterpretace, mediace či zprostředkování hodnot, jejich porozumění a uvedení do kontextu vlastního aktuálního světa. Ke konstrukci animovaných těles v 3d programu Blender bylo použito kombinace základních tvarů zvaných metaballs, jejichž výpočet probíhá odlišným způsobem než u běžných polygonových objektů a umožňuje typické spoje amébovitě rtuťovitého charakteru. Dojmu reflexe bylo dosaženo jednoduchou metodou aplikace textury na povrch objektu s obsahem natočeného videa synchronizovaným s přesností jednoho framu. Tímto postupem bylo dosaženo výrazně nižšího renderovacího času než při jinak běžné aplikaci environmentálních map. Tento postup je dále využíván v několika následných pracích.

 

Spolupráce:

Hra na koto: Hiroko Koniši

Skladba: Jatsuhaši Kengjó (1614 - 1685) : Rokudan no Širabe

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu