O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Nový ráj

Autor
Milan Knížák
Rok
1990
Rok do
1991
Technika a rozměry

Instalace

materiál: hliník, laminát, zrcadla, dřevo, nitroemail

(Modely zvířat jsou natřeny zlatým nitroemailem, modely Tvorů letadel jsou natřeny stříbrným nitroemailem.)

velikost: 500 x 600 x 160 cm

O díle

Dílo je součástí volného cyklu Nový ráj: Ilustrace k nové bibli (1990), Biblické krajiny (1991), Nový ráj (1990-91), Mutanti (1991), 1376-1382 (1992), BMC (1992-94), Barbie (1994-95).

Instalace obsahuje devět modelů zvířat:

Had 75 x 55 x 55 cm (lví hlava, tělo kobry)

Kachna 24 x 46 x 27 cm (buldočí hlava, kachní tělo)

Kráva 60 x 105 x 60 cm (kravská hlava, tělo pravěkého ještěra) Ovce 35 x 80 x 30 cm (beraní hlava,klokanovité tělo,ještěří ocas) Prase 31 x 67 x 55 cm (prasečí hlava, tělo tuleně)

Prehistor 45 x 110 x 40 cm (model pravěkého zvířete) Slon 57 x 110 x 56 cm (sloní hlava, žraločí tělo) Veverka 60 x 60 x 57 cm (jelení hlava, tělo veverky)

Žirafa 116 x 119 x 68 cm (tygří hlava, žirafí tělo, ještěří ocas) Instalace obsahuje dvanáct modelů označených jako Tvor letadlo. 1. 46,5 x 98 x 90,5 cm,

2. 23 x 76 x 84 cm, 3. 36 x 107 x 82,5 cm, 4. 22,5 x 87,5 x 68,5 cm, 5. 24 x 76,5 x 73 cm, 6. 22 x 69 x 44 cm, 7. 23 x 68 x 64 cm, 8. 66 x 110 x 101 cm, 9. 27 x 107 x 60 cm, 10. 41 x 86 x 75 cm, 11. 42,5 x 110 x 66 cm, 12. 46 x 75 x 90 cm

 

Základem instalace je rozměrná zrcadlová plocha. Na ní je rozmístěno devět chimérických zvířat a dvanáct tvorů letadel. Zvířata a tvorové letadla nemají na zrcadlové ploše pevně stanovená místa, jejich rozmístění bývá v jednotlivých realizacích instalace proměnlivé. Těla zvířat vznikla složením z částí těl různých (i neexistujících) tvorů. Tvorové letadla mají jednoduché technické tvary. Tyto tvary nesledují pouze aerodynamické zákonitosti a podmínky nutné pro let, nýbrž svoji kombinací vytváří, podobně jako modely zvířat, obecněji koncipovanou modelovou řadu. (Modelové řady, postupně rozvíjené nebo obměňované řady tvarů, se objevují i v dalších dílech Milana Knížáka ze série Nový ráj - Mutanti 1991, 1376-1382. 1992, nebo v dalších dílech té doby - série Prvních dvanáct 1991-92, BMC 1992-94.)

Na počátku 90. let se Milan Knížák začal věnovat tvorbě plastik. Novým momentem jeho plastických děl se navíc stává řemeslná propracovanost a formální dotaženost. Řemeslnou stránku tvorby dříve nepokládal za důležitou a s jistým programovým záměrem ji opomíjel. Nyní ji naopak vyzdvihuje a zdůrazňuje. Nejde však jen o ryze instrumentální záležitost způsobu zpracování. Řemeslná čistota oproštěná od nahodilých hnutí mysli se stává, spolu s materiálovou dokonalostí, prostředkem, jak zbavit výsledný tvar přílišné subjektivity a bezprostřední závislosti na materiálu. Dokonalost výsledného tvaru, nahrazující neopakovatelnost osobního zpracování postupy průmyslové výroby, umožňuje soustředit se více na vlastní záměr, poukázat nepřímo i na obecnější obsah díla - prezentované artefakty se tak stávají znaky a symboly. Forma zpracování je nyní připomínkou konceptuálních snah Milana Knížáka. (Obdobou abstrahování pozorovatelného v jeho pozdějších akcích, které se stále více vzdalují expresi, přesouvají se do prostoru mysli a dospívají někdy až ke zkoumání obecných mentálních struktur.)

Způsob zpracování se pojí s náměty děl parafrázujícími akt stvoření. Odhlížení od individuální řemeslné techniky, preferování původně zamýšleného konceptu, jemuž je proces vzniku podřízen, může být chápáno též jako odkaz k průmyslově neosobní stránce věcí vznikajících v moderní společnosti. Průmyslové vznikání nových objektů, jež je v moderní společnosti nejběžnějším druhem vzniku, zakrývá svoji samozřejmostí tajemnost přirozeného vzniku.

Technologie vzniku, průnik přirozeného a umělého, jenž ovlivňuje způsob vznikání, podobu a vlastnosti vznikajících objektů, se stává námětem mnoha děl Milana Knížáka. Objevuje se v instalaci Nový ráj 1990-91, sérii Mutanti 1991, sérii grafik Biblické krajiny 1991, sérii BMC 1992-94 (Biological mechanical creature) nebo instalaci Tvorové a tvorové trochu něžnější (1992-94). Chimérická zvířata z instalace Nový ráj, jež jsou neexistujícími zvířaty-mutanty, techničtí Tvorové letadla, různí Mutanti, Biblické krajiny nebo BMC - eroticko válečnické objekty, společně ukazují možnou podobu nového světa, poukazují na permanentně přítomnou možnost nového počátku, jež je zároveň i momentem ohrožení našeho světa.

 

Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění,

Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996

 

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu