O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Šaty malované na tělo pro milostné a válečné rituály

Autor
Milan Knížák
Rok
1973
Technika a rozměry

Součást většího cyklu Šaty malované na tělo, díla nečíslována

Malba na plátně s použitím šablon

155 x 1000 cm

O díle

Na dlouhém pruhu jasně červené látky je černou barvou za pomoci šablony namalováno devět zjednodušených figur. Jsou zobrazeny v rozkročeném postoji, paže mají rozpaženy, předloktí ohnutá vzhůru, prsty rukou roztaženy. Celkovému zjednodušení figur odpovídá i vynechání rysů obličeje. Figury se od sebe liší pouze rozdílnou kresbou na ploše svých těl. První je zcela černá, pouze s červeným okrajem těla, druhá je ponechána v barvě podkladu, třetí nese na hrudi tři spojené vypoukle čočkovité tvary, čtvrtá má začerněné dlaně a prsty, pátá je zcela černá, šesté se přes hlavu k rozkroku táhne černý pruh, sedmá má začerněny zvednuté paže, levou nohu a část hlavy tak, že hranice tohoto začernění přecházejí diagonálně přes tělo, osmá má začerněnu hlavu, krk, zvednuté dlaně a lokty a horní část paží, devátá má začerněnou vnitřní část stehen, přičemž hrot začernění leží v oblasti pupku.

V díle Šaty malované na tělo pro milostné a válečné rituály lze objevit množství odkazů k celku tvorby Milana Knížáka. Již od 60. let vznikají jeho velmi široce koncipované návrhy módy, zahrnující oděvy obecně nositelné i prakticky nenositelné nebo nositelné jen při výjimečných příležitostech (nebo vůbec nenositelné, viz konceptuální Šaty, které se nenosí, text vzniklý na základě prací s oděvy v letech 1962-1977). Milan Knížák nevidí šaty a odívání nijak izolovaně, usiluje neustále včlenit oděvy do svých dalších aktivit. V roce 1965 vzniká jeho text Jak aktualizovat oděvy, téhož roku vydává stejnojmenné multiply. Oděvy průběžně zapojuje do svých akcí (použití aktualizovaných oděvů) nebo se přímo stávají námětem akce nebo její části. (Např. část 2. manifestace aktuálního umění (1965), kdy dívka pálí šaty nebo později akce Burning mind ceremony (1974), kde se šaty stávají součástí jistého rituálu.) Malování na tělo navíc souvisí i s různými návrhy líčení, viz např. Ruce označené pro tajné rituály (1965-71) nebo Jak si zdobit tvář (1966-71). (Jak si zdobit tvář existuje i jako akce z roku 1967).

Šaty malované na tělo vznikají již v roce 1965-66 jako návod na oblékání, roku 1970 se objevuje stejnojmenná akce. Cyklus Šaty malované na tělo pokračuje i v 70. letech, kdy vznikají dlouhé figurální pásy malované na potištěné textílie nebo na nešepsované plátno. V 80. letech jsou původně černé nebo bílé figury nahrazovány figurami barevnými. Postupně se jejich postoje uvolňují a figury se dále osamostatňují (viz obrazy Proces pro tělo 1985).

Dále lze v tomto díle sledovat použití určitých obdobných formálních prvků objevujících se v jiných dílech a souvislostech. Použití samotného materiálu připomene Knížákovi další malby na látky v témže cyklu, nalepování látek i oděvů do obrazů (např. Vlastní podobizna z r. 1963, vytvořená z košile a kalhot nalepených na sololitu), textilní asambláže, prostředí z oděvů při vernisážích atd. Jednoduché a schematizované pojetí lidské postavy se objevuje již v počátečních fázích jeho tvorby. (Např. série Portréty). Též použití šablon je zakotveno v již v rané fázi tvorby Milana Knížáka. Tuto jednoduchou a nenáročnou reprodukční techniku používal při své tvorbě i tvorbě publikací Aktual jednak pro její dostupnost, jednak vůbec pro nemožnost oficiálně zajistit profesionální reprodukční techniky.

Rozsáhlý cyklus Šaty malované na tělo, reprezentující propojení mnohých aktivit Milana Knížáka ukazuje mnohotvárnost s jakou se jednotlivé motivy v jeho díle prolínají.

 

Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění,

Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996

 

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu