O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Šperky

Autor
Milan Knížák
Rok
1963
Technika a rozměry

Šperk

Materiál: hřeben, šroub s matkou, korálek, zavírací špendlík, kovový kroužek, klíč

Velikost není uváděna - jedná se o konkrétní předměty sériové výroby, z hlediska tvůrčího záměru je velikost irelevantní

O díle

Z cyklu Šperky pro celé tělo (1963-1964)

 

Šperky jsou souborem věcí přišitých na úpletovou vestu. Některé věci jsou zvýrazněny barvou. Knoflíky na vestě jsou též natřeny barvou, čímž se stávají součástí soustavy šperků. Připevněné věci neslouží k vytvoření dekorativní kompozice. Jejich civilnost kontrastuje s neobvyklostí použití. Neobvyklé je i jejich označení jako šperků. Vztah šperků a běžných předmětů je tak nově definován.

Vesta s drobnými předměty souvisí jednak s tvorbou šperků, jednak s návrhy oděvů a jejich úprav (Aktualizované oděvy). V případě Šperků pro celé tělo zdůrazňuje Milan Knížák spíše neobvyklost spojení věcí s oděvy do nového celku. V návrzích oděvů a jejich úprav se civilní a zároveň ozvláštňující tendence jeho tvorby projevuje vznikem Aktualizovaných oděvů (1965), tj. běžných oděvů upravených nekonvenčními a mnohdy násilnými metodami. Tyto oděvy byly mnohdy doplňovány různými předměty, např. barevným šátkem, malou pilkou apod.

Použití běžných předmětů v roli šperků souvisí s Knížákovým přístupem k umění i životu. Umění má, podle jeho názoru, vstupovat do běžného života. Každodenně používané věci a běžné situace jsou tímto způsobem ozvláštňovány a zvýznamňovány.

 

Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění,

Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu