O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Vzájemné ovlivňování

Autor
Milan Knížák
Rok
1981
Technika a rozměry

Z cyklu Relikvie, jednotlivá díla nejsou číslována

Instalace

Materiál: rádio, maso, provázek, akrylová barva,

flexibilní rozměr

O díle

Instalace se sestává z tranzistorového rádia pomalovaného několika červenými puntíky. Rádio je provázkem spojeno s kusem masa.

Milan Knížák v textu Relikvie z února roku 1981 charakterizuje jednak smysl tohoto cyklu, jednak jej zařazuje do souvislostí své tvorby. "V druhé polovině 60. let se mé akce, které byly plné tělesných aktivit, jakoby zklidnily, až přešly (v druhé polovině 70. let) v jakési Procesy pro mysl, Akce v prostoru mysli a pod. Toto totální odmaterializování mě na druhé straně přivedlo k zamyšlení nad funkcí předmětu, nad jakousi rituální funkcí předmětu, kultem věcí, nezávislou existencí věcí, existencí nezávislou na funkci nebo nabývající jiných, nečekaných funkcí atp. Při vzniku těchto objektů přicházely asociace jako: umění nové doby kamenné, indiáni z jižních Čech, vůně samočinného počítače, popelnice jako obětiště atp. Přestože tyto předměty vznikly jaksi opačně, tedy bez předchozího rituálu, k použití v rituálu mě vybízejí."

Tím, jak Milan Knížák začíná přemýšlet o věcech, vymaňuje je zároveň z jejich každodennosti. V běžných věcech lze tak objevit nové estetické kvality, kterých si při svém zaměření na jejich schopnost sloužit, nevšímáme. Milan Knížák však při překonávání každodennosti novými asociacemi (což je velmi výrazná tendence i v celku jeho díla), nezůstává jen u těchto estetických kvalit, ale objevuje i možné rituální významy předmětů. Zároveň tak objevuje i jisté psychické kvality předmětů a jejich vztahů.

 

Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění,

Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996

 

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu