O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Zab se a leť

Autor
Milan Knížák
Rok
1968
Rok do
1986
Technika a rozměry

Textilní asambláž, kombinovaná s malbou akrylovými barvami

250 x 600 cm

O díle

1968 -1986 (roku 1968 vznikla stejnojmenná píseň skupiny Aktual, roku 1986 vznikla tato textilní asambláž)

Dílo je součástí rozsáhlejšího souboru textilních asambláží nazvaných Zab se a leť, díla v sérii nejsou číslována.

 

Dílo je rozsáhlou textilní asambláží složenou z mnoha kusů oděvů sešitých k sobě: kalhot, sak, dámských šatů, halenek, košil, bund atd. Oděvy tvoří ucelenou mnohobarevnou plochu, v níž se střídají různé materiály a povrchy. Některé věci částečně přesahují rozměry podkladu a visí dolů. V pravém dolním rohu asambláže je část oděvů překryta bílou barvou a tvoří podklad pro první slova nápisu Kill yourself & fly. Nápis je též částečně barevný. Část podkladu asambláže na pravém okraji je ponechána volná. Na jejím bílém podkladu je nad nápisem namalována jednoduchá schématická figura s napřaženou paží a nakročenou nohou. Na černém podkladu jejího těla se střídají skvrny pestrých barev.

Milan Knížák už od počátku své tvorby pracuje s oděvy, hledá jejich nové formy i způsoby prezentace, vznikají tak např. aktualizované oděvy i návrhy módy. Oděvy používá též ve svých akcích (např. část 2. manifestace aktuálního umění 1965, kdy dívka pálí své šaty) nebo jsou oděvy námětem akce samotné (např, akce Šaty malované na tělo 1970, nebo akce Burning mind ceremony 1974). Oděvy používá i jako podstatnou součást svých výtvarných děl (např. Vlastní podobizna z r. 1963 vytvořená z košile a kalhot nalepených na sololitu). Ve svých malbách používá různě barevné a vzorované textilie, maluje na ně (např. v malbách z cyklu Šaty malované na tělo z r. 1976 maluje na potištěné textilie) nebo textilie (i různě upravené) vlepuje do svých obrazů (např. Akvárium 1987). Z oděvů vytváří též prostředí při zahájení svých výstav. (Např. v galerii Ars Viva v Záp. Berlíně roku 1980 nebo ve Fluxeu ve Wiesbadenu roku 1982. Dále je možno uvést akci Stezka ve Worpswede roku 1983 či podobnou akci na výstavě v Chebu roku 1990 nebo prostředí z oděvů na výstavě Neo v Miláně roku 1991.) Volný způsob práce s oděvy hledající nové významové souvislosti obohacuje i jeho návrhy módy.

 

Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění,

Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu