Dušan Zahoranský svým vzděláním i tvůrčími počátky vychází ze slovenského kontextu, nicméně se již dlouhodobě pohybuje na české umělecké scéně. Jeho tvorba v sobě propojuje veskrze materiálně a až sochařsky výtvarně pojaté objektové a instalační výstupy s konceptuálními gesty. Svoje prostorové instalace již ve svých rannějších pracích dokázal zajímavě propojovat s videem, jak je vidět například na jeho práci 300 000 000 years (1999). Dlouhodobým výrazným tématem jeho tvorby je konfrontace jeho veskrze sochařského uchopení objektů, se v nich zhmotněnou přítomností textu. Napětí, jež vzniká tímto spojením předmětného, výtvarně uchopeného artefaktu a jeho připodobnění do vzhledu sémantického sdělení ve formě textu, si pohrává s onou klasickou dualitou vnímání mezi objektem a jeho komentářem. Konceptuální distance se zde vytrácí a jako je tomu v cyklu Tady a teď (2008), nebo i u novějšího The (linguistic) Circle (2012), text vstupuje do hry se svou materiální podstatou. Hmotný charakter artefaktů jakoby vlastně nad textem a jeho sdělením vítězil, což můžeme dobře sledovat na jeho práci Manifest (2012), kde zůstal hmotně přítomen jen negativní otisk tohoto slova a samotný umělcův písemný manifest byl po jednom slovním přednesení spálen. Jediné co přetrvalo bylo ono hmotné, výtvarně chápané reziduum s konturami titulního slova. Další kapitolu Zahoranského tvorby tvoří samotná videa, která někdy operují s momenty vizuální reinterpretace hudebního či literárního kontextu (např. Georgian Summer (2006).
Studia:
1995 The Slippery Rock University of Pennsylvania, U.S.A.
1994 The Nottingham Trent University, England
1991-1997 Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave (Prof. Juraj Bartusz)
Ceny:
2002 Artists in Residence, Wien, KulturKontakt Austria
2001 The Oskár Čepan art prize , finalist
1997 Young Slovak Visual Artist of the Year , finalist
1997 The 1997 Central European Culture Initiative Prize
1996 Young Slovak Visual Artist of the Year" finalist
1996 Pépiniére programme - scholarship - Cork, Ireland