About the project
CZEN
Artlist — Center for Contemporary Arts Prague

Josef Bolf

First Name
Josef
Surname
Bolf
Born
1971
Birth place
Praha
Place of work
Praha
Website
https://josefbolf.net/
i-datum
↳ Find in the VVP AVU database
Keywords
CSU Library
↳ Find in the catalogue

About artist

Josef Bolf's paintings have been settled with strange figures, being half and half animals and people, and bringing together cartoon compositions (frame, wording) with omnipresent sadness and vulnerability. These heroes integrate infantile appearance with nostalgia and unexplainable urge for self­‑destruction. While looking at a little pink dog with the eyes as if it came out of girl's diary, and barrel of a gun in its mouth, we can inevitably feel certain disequilibrium, reflecting not just personal obsession of the artist, but being indicative, to a certain extent, of a typical feature of the day. Bolf depicts a world in which melancholy and neurosis, walk hand in hand. His messages are always deeply personal, almost slightly abnormal, no matter if the question is painting, airbrush, drawing, or cartoon. He describes supernatural without being limited with the surrealist form. His so far latest series uses the technology everybody may remember from art­‑and­‑crafts lessons. He scrapes through an ink layer, covering colored layer of wax pastels. This process attended with corresponding associations intensify our anxiety. Being reminiscent of childhood, often idealized territory of projected dreams about easy­‑going life and safety, seems to be heretical in contrast with gloomy and depressive motifs. With Bolf's little animals, reminders of Pif and Čtyřlístek minor characters, the question is not just favorite cartoons, but the virtues identified with childhood, especially innocence. Bolf's paintings introduce destruction, anxiety and death into the world of trust and safety.

About artist

Josef Bolf, přezdívaný také „mistr deprese“, patří mezi nejvýznamnější umělce své generace – totiž generace vyrůstající v normalizačních sedmdesátých a osmdesátých letech. V této době byla hrozba studené války stále aktuální – stejně jako dozvuky černobylské jaderné katastrofy – tedy události, které tehdejší společnost do značné míry definovaly.

 Umělecké formování Josefa Bolfa začalo na Akademii výtvarných umění v Praze, kam nastoupil již v porevolučním roce 1990. Přijat byl do ateliéru Jiřího Načeradského, díky němuž si osvojil kresbu figury, prošel ateliérem Vladimíra Kokolii a následně skončil v ateliéru u Vladimíra Skrepla. Během studia na AVU absolvoval také zahraniční stáže v Kongsthögskolanu ve Stockholmu a na Staatliche Akademie der Bildenden Künste ve Stuttgartu a v roce 1998 AVU absolvoval s prací Nevkusné mutace. [1] Již tato závěrečná série nesla znaky jeho osobitého přístupu k tvorbě. Šlo o kombinaci malby s kresbou a s důrazem na pozadí obrazu – spolu s kolážovými prvky a snahou o jakousi parodii vkusu. Na AVU se po několika letech vrátil, tentokráte jako vedoucí Ateliéru malířství III.

V roce 1996 se v galerii na AVU konala jedna z prvních rozsáhlejších skupinových výstav s Bolfovou účastí: šlo o výstup Bezhlavého jezdce – skupiny, kterou se spolužáky založil a jíž byl do roku 2002, kdy se rozpadla, členem. Po krátké tvůrčí pauze mezi lety 2000–2002, kdy se živil jako malíř kulis u filmu, se jeho výstavní působení značně rozrostlo, a to jak na domácí, tak i na zahraniční půdě. Vystavoval například v Paříži v Galerii Dukan, na devátém ročníku Arts Biennale v Bulharsku anebo v  Pekingu. Stal se také jedním z mála Čechů zastoupených na výstavě „Decadence Now!“ v pražském Rudolfinu. V letech 2006 a 2007 se zúčastnil dalších dvou zahraničních rezidenčních pobytů, konkrétně v New Yorku v rámci International Studio and Curatorial Program a v německém Freisingu v Europäische Künstlerhaus. Díla z newyorské tříměsíční stáže byla následně vystavena v pražské galerii Futura. Do širšího povědomí se dostal mimo jiné díky nominaci na Cenu Jindřicha Chalupeckého v roce 2005 a také díky ocenění Osobnost roku 2010, která je udělována žijícím umělcům za nejvýznamnější počin předchozího roku.

Malba Josefa Bolfa by se dala jedním slovem nejspíše popsat jako temná, stejně tak ji však charakterizuje určité nostalgické či melancholické naladění. Na jeho plátnech a grafikách se často setkáváme s dětmi či dospívajícími zasazenými do prostředí městských sídlišť nebo do jakési apokalyptické, destruované krajiny, v které jsou obklopeny podivnými až snovými tvory. Tyto motivy se mohou vztahovat i k dětství samotného umělce, které strávil na pražském sídlišti Jižní Město, kam se s rodinou v době jeho výstavby přestěhovali.[2] Na ulicích chyběly chodníky, z lamp visely dráty a celé sídliště tak vypadalo jako velmi nehostinné místo. Navíc již zmíněná politická a společenská situace, zmítající se pod nátlakem neviditelných, ale silných hrozeb, zanechala v autorovi pocit akutního ohrožení (Mezi paneláky, 2014; Cesta domů, 2006; Auta, 2006).

Mnohovrstevnaté malby Josefa Bolfa jednotlivá zákoutí odkrývají postupně, čímž se malba stává ještě tajemnější. Z dálky dokonce může působit velmi abstraktně. Teprve přistoupíme-li blíže a zadíváme-li se pozorněji, z plátna začnou vystupovat Bolfovi hrdinové, tvorové, kteří přes svůj infantilní a/nebo až mimozemský zjev promítají své běsy. Jsou to introverti, kteří na plátně prožívají drastické scény Bolfova příběhu. Ten jakoby skrze tato vyprávění odkrýval vnitřní dětský svět plný tajuplných bytostí, který však naráží na děsivé noční můry.

Odkaz na dětství je patrný i díky možné asociaci mnohdy podivných tvorů-zvířat s dětskými komiksovými postavičkami. Ty s sebou nejenže nesou dětské kvality – jmenovitě především nevinnost –, ale ukazují také pozoruhodný fiktivní svět plný násilí a strachu. Komiks jako takový se do Bolfových děl promítá na vícero místech: komiksové postavičky remixuje do nových, surreálných souvislostí a dává jim zakusit až depresivní prožitek (postavičky ovce a vlka, série Suicide girls, 2004; Hopeless, 2005).

Pro umělecký výraz Josefa Bolfa jsou příznačná apokalyptická, chaotická místa, určité opakující se motivy nebo portréty, které tvoří značnou část jeho tvorby (v roce 2004 autor vystavil soubor portrétů na výstavě Psi, obličeje, kapustňák v Městském muzeu a galerii v Hranicích na Moravě) a pro mnohé se tak stávají sběratelským fenoménem. V poslední době se v jeho obrazech můžeme setkat s použitím výrazné růžové či tyrkysové barvy v kontrastu k barvě černé (Procházení, 2019).

Jak sám Bolf v rozhovoru pro pořad Kulturama uvedl, vědomě se rozhodl pracovat s věcmi, co mu nepřipadají hezké ani extra příjemné,[3] což je patrné například při pohledu na motiv malého chlapce stojícího v pozadí opuštěného, zničeného města (Konec, 2016). Autor jakoby zachycoval vratkost své doby a odkazoval tak na zkušenost celé své generace, která večer u televizních obrazovek sleduje katastrofy druhých.

Josef Bolf se nezaměřuje pouze na malbu: ve svých pracích využívá rovněž techniky kresby, koláže či americké retuše neboli airbrushe. Již vzpomínaná „dětská“ témata umělce zajímají nejen z hlediska námětu, ale také po stránce technické. Pro jeho tvorbu se tak stala typická technika proškrabávání tuše nanesené na vrstvě voskovek, jež nám asociuje a dodává pocit nevinných dětských malůvek, které se však dostávají do kontrastu s vlastními náměty.

I když je na Bolfově tvorbě patrný vliv hororových a sci-fi filmů a literatury (Narapoia, 2002), i přesto je mnohdy velmi osobní; fiktivní náměty bývají zasazeny do prostředí našeho běžného života a architektury, ve které nebo kolem které se denně pohybujeme, a doplněny předměty, jež nás obklopují. Prostředí zachycené na Bolfových obrazech je dokonce možné i identifikovat: často pracuje podle starých rodinných fotografií anebo fotografií nově pořízených na místě vlastního dětství.[4] Přináší nám tak osobitou zpověď, která ovšem počítá i s divákovým aktivním zapojením, a vědomě si hraje s jeho pozorností, vzpomínkami, sny a minulostí.


[1] Veronika Fabiánová, Josef Bolf – Děti (diplomová práce), Seminář dějin umění Masarykova Univerzita, Brno 2014, s. 5.
[2] Ibidem, s. 7.
[3] Kulturama, Česká televize, 9. 3. 2013, shlédnuto 2. 10. 2019
[4] Fabiánová, Josef Bolf – Děti (pozn. č. 1.), s. 24.

Author of the annotation
Josefína Frýbová

Published
2020

Bolfovy malby zalidňují podivné figury, napůl zvířata, napůl lidé, v nichž se komiksová stylizace setkává s všudypřítomným smutkem a zranitelností. Bolfovi hrdinové v sobě spojují infantilní zjev, nostalgii a nevysvětlitelné nutkání k sebedestrukci. Při pohledu na růžového pejska s očima jak z dívčího památníku a hlavní pistole zastrčenou do úst, se vnucuje pocit, že Bolf vystihl jistou rozpolcenost, která není jen projevem autorovy osobní posedlosti, ale do jisté míry pojmenovává charakteristický rys doby. Bolf zachycuje svět, kde si melancholie podává ruku s neurózou. Jeho sdělení jsou pokaždé intenzivně osobní až lehce vyšinuté ať už se jedná o malby, americké retuše, kresby nebo komiks. Pojmenovává surreálné, aniž by se nechal limitovat formální stránkou surrealismu. Jeho zatím nejnovější série využívá techniku, kterou si snad každý pamatuje z hodin výtvarné výchovy. Proškrabává tuš nanesenou na vrstvě barevných voskovek. Tento postup a asociace s ním spojené ještě umocňují divákovo znepokojení. Připomínka dětství, které si mnozí idealizují a projektují do něj touhu po bezstarostnosti a bezpečí, se jeví jako kacířská v kontrastu s neutěšenými a depresivními náměty. V případě Bolfových zvířátek, připomínajících Pifa nebo postavičky ze Čtyřlístku, totiž není ve hře jen oblíbený dětský komiks, ale hodnoty, které si s dětstvím spojujeme, zejména nevinnost. Bolfovy obrazy vpouštějí do tohoto světa důvěřivé jistoty vykořeněnost, úzkost a smrt.

Author of the annotation
Zuzana Štefková

Published
2006

CV

Studies:

1990–1998 Academy of Fine Arts in Prague (studio of painting, Jiří Načeradský and studios of printmaking under Vladimír Kokolia and Vladimír Skrepl)

 

Stipends:

2007 ISCP – International Studio and Curatorial Program, NYC, artist residency stipend
2006 Europäische Künstlerhaus Oberbayern residency program, Freising
1996 Akademia der Bildende Kunst Stuttgart, Germany
1995 Kongsthogskolan Stockholm, Sweden

 

Awards:

2011 Osobnost roku 2010
2005 finalist of Jindřich Chalupecký Award

Member of art groups included in ARTLIST.

Exhibitions

Solo exhibitions
Selection:
2019
Josef Bolf: Tušení stínu, kurátor Otto M. Urban, Národní galerie - Veletržní palác, Praha, CZ
Josef Bolf: V noci / Výstava jednoho díla ze sbírek GVUO, Galerie výtvarného umění v Ostravě, CZ

2018
Things Behind the Sun (+ Jakub Hošek), Galerie Petr Novotný, Praha, CZ
All Cats Are Grey, kurátor Petr Vaňous, Galerie Vyšehrad, Praha, CZ
Strange Things, Berlínskej model, Praha, CZ

2017
Disintergration, GAVU, Cheb, CZ
Josef Bolf, Galerie Havelka, Praha, CZ
Nepatrný dosah povědomí, Galerie Václava Špály, Praha, CZ

2016
Reality/Elsewhere, Galerie Dukan, Paříž, F
Hors les murs, České centrum, Paříž, F

2015
Heavy Planet, curated by Jiří Ptáček, hunt kastner, Prague, CZ
Soft and Heavy, Trafo Gallery, Budapest, HU

2014
Forlorn Martyrs Pull A Mirror From The Abyss, Galerie Dukan, Leipzig, Germany
Odložené případy, Galerie Uffo, Trutnov, Czech Republic

2013
Unconsciousness, arcaute arte contemporaneo, Beijing, China
Places to Forget, Arthobler Gallery, Zürich, Switzerland
Inventory before disappearance, Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov

2012
Forlorn Martys Pull A Mirror From The Abyss, galerie dukan hourdequin, Paris

2011
Josef Bolf, Galerie Kaple
Josef Bolf, arthobler gallery, Porto
Don’t Look Now, Jiří Švestka Gallery, Berlin

2011
Josef Bolf, Galerie Kaple
Josef Bolf, arthobler gallery, Porto
Don’t Look Now, Jiří Švestka Gallery, Berlin

2010
Personal Disposition, h u n t k a s t n e r , Prague
The Wolf, Ana Cristea Gallery, New York, New York, USA

2009
You Are Not You, You Are Me, curated by Edita Jeřabková, Prague City Gallery, Old Town Hall, Prague
Golden Days, Arcute Arte Contemporaneo, Bejing, China

2008
Just Give Me a Little More Time, curated by Lenka Vítková, Pavilion E, Olomouc
You Look Like Me, Blansko City Gallery, Blansko
We all give in …, House of the Lords of Kunštát, Brno House of Arts, Brno
Great Expectations, ZAK Gallery, Berlin
Suspirium, Sokolská Exhibition Hall, Ostrava

2007
What is you could go back in time and change all those hours of pain and darkness into something better, Gallery Ad astra, Kuřím castle
Pink Eyes, Gallery Na bidýlku, Brno

2006
My Empire of Dirt, Galerie Slavie, Nachod
Soft and Pink, hunt kastner artworks, Prague
Josef Bolf, Czech Comics, Antikvariat Fiducia, Ostrava
Death Is Not The End? For Everyone, Moravia Gallery in Brno

2005
Double Feature Picture Show (I’ve Promised Not To Tell Anybody What It Means) with J. Šerých -
Galerie České pojišťovny, Prague

2004
Dogs, Faces, Manatee, Gallery of City Hranice na Moravě
Josef Bolf, Gallery AM 180, Prague

2003
Narapoia, Gallery Ouky Douky, Prague

2002
Un Gatto nel Cervello, Gallery Na bidýlku, Brno
Leticia, Galerie Holec, internet exhibition

1999
Delusa a Bingara, Galerie Die Aktualitat des Schonen, Liberec and Gallery Titanic, Olomouc
Eldorado, BJ window box Gallery, Komunardů street, Prague
I would like to collect pieces of your heart when it once burst apart for someone, Gallery Černý
pavouk, Ostrava

1998
Plastic Boy, Gallery Starter and Sorter, Detail art, Prague
Novos Bichos, Gallery of City České Budějovice, České Budějovice
Group exhibitions not included in ARTLIST.
2019
Inverzná romantika, kurátor Petr Vaňous, Kunsthalle Bratislava, Bratislava, SK

2018
Just Beneath Reality, kurátor Matthew Price, Marina Gisich Gallery, St. Petersburg, RUS
Diamonds in the Rough, ArtMill, Szentendre, H
SKIN: Josef Bolf, Martin Gerboc, Alexander Tinei, kurátor Otto M. Urban, DSC Gallery, Praha, CZ

2017
Paneland, Moravská galerie, Brno, CZ
Letní výtvarný salon, Galerie Kodl, Praha, CZ
Lovecraft, kurátor Otto M. Urban, Trafačka, Praha, CZ

2016
Život je bolestný a přináší zklamání, kurátor Otto M. Urban, Galerie města Plzně, Plzeň, CZ
Apocalypse Me, kurátor Jan Zálešák, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem, CZ
Rozum a vzdor - súčasné slovenské a české umenie zo zbierky Dobňák, kurátor Gabriela Kisová, Východoslovenská galéria Košice, Košice, SK

2015
Ornament masy, Fragmenty z bible vizuality, Nitrianska galeria, Nitra, SK
Art from Heart, kurátor Miroslav Ambroz, Power Station of Art, Shanghai, China, CN
Rezonance: Jiří Načeradaský, Josef Bolf, Jaromír Typlt, kurátor Petr Vaňous, Galerie u Betlémské kaple, Praha, CZ

2014
Zářivý krystal, Bohumil Kubišta a české umění 1905-2013, kurátor Karel Srp, GVUO, Ostrava, CZ
Banzai, Mistře!, Galerie města Blanska, Blansko, CZ
VII Nový zlínský salon, KGVU, Zlín, CZ
Začátek století, kurátor Pavlína Morganová, GVUO, Ostrava, CZ
2013
Partie 2 : Le corps, Galerie Dukan, Paris, France

2012
Open: Work from the Marek Contemporary Art Collection, Moravska Krumlov Castle, Czech Republic
Switch, Galerie Van De Weghe, Antwerp, Belgium
The beginning of the century, Curated by Pavlina Morganova, Pilsen Regional Museum, Pilsen, Czech Republic
Between the first and second modernity, Curated by Jiri Sevcik, Edith Jerabkova and Jana Sevcikova, National Gallery in Prague at the Veletrzni, Prague, Czech Republic

2011
Exhibition with Boris Sirka, Nàrodné osvetové centrum (National Culture Center), Bratislava, Slovakia
INTER-VIEW 2, Nitrianska Galeria, Nitra, Slovakia
Paralelni linie, Prinz Prager Gallery, Prague, Czech Republic
Colorless green ideas sleep furiously, galerie dukan hourdequin, Paris, France
Les amis de mes amis sont mes amis, hommage à Jan Mancuska, Jocelyn Wolff Gallery, Paris, France
Ein Tanz, Curated by Lioba Reddeker and Daniel Pitin, HangART-7, Salzburg, Austria
VI New Zlin Salon, Zlin Regional Art Gallery, Czech Republic

2010
Josef Bolf and Ivan Pinkava, curated by Petr Vanouš, Regional Gallery of West Bohemia, Pilsen, Czech Republic
And Don’t Forget the Flowers, curated by Yvona Ferencová, Moravian Galerie, Brno, Czech Republic
Decadence Now! Visions of Excess, curated by Otto Urban, Rudolfinum, Prague, Czech Republic
After the Fall, Hudson Valley Center for Contemporary Art, Peekskill, New York, USA
Josef Bolf, Marcel Hueppauff, Jiří Petrbok, Vladimír Skrepl, Wannieck Gallery, Brno, Czech Republic
Absurdita? Groteska? Ironie?, curated by Jiří Machalicky, Galerie NOD, Prague, Czech Republic
Planet of Eden, The World of Tomorrow in Czechoslovakia Socialism, curated by Tomáš Pospišzyl, DUMB” Brno, Czech Republic
House of Arts & Dox, Prague, Czech Republic
After Velvet, curated by Sandra Baborovská, Prague City Gallery, House of the Golden Ring, Prague, Czech Republic
Umheimlich, curated by Zuzana Štefková, Galerie Cypriana Majernika, Zichy Palace, Bratislava, Slovakia
Tales of the Unexpected, curated by Radek Vana & Marie Rus Bojan, Project Foundation, Dek22, Rotterdam, Czech Republic

2009
A Good Eye and a Good Heart: Work from the Jiri Staha Collection, Galerie Sternberk, Sternberk, Czech Republic
Fourteen S, curated by Milena Slavicková, DOX Center for Contemporary Art, Prague, Czech Republic
Share Your Dreams, Young Art from the EU, Galerie Suppan Contemporary, Vienna, Austria
White Paper, Black Bride, curated by Jirí Kovanda and Edit Jerabková, & SHORTLIST: 12 Painters from the CzechRepublic, curated by Daniel Pitín, Prague Biennale 4, Karlin Hall, Prague, Czech Republic
Undercurrents, curated by Petr Nedoma, Rudolfinum Gallery, Prague, Czech Republic
Transfer, House of the Lords of Kunštát, Brno House of Arts, Brno, Czech Republic

2008
Resetting/ Jiné cesty k věcnosti. Alternative Ways To Objectivity, Praha, GHMP- Městská knihovna, kurátor Petr Vaňous

2007
Czech Painting, Castello di Rivara, Centro d'Arte Contemporanea, curated by Viktor Cech, Turino, IT
STILL: Another Exhibition of Painting, FUTURA, Prague
The Most Curatorial Biennial of the Universe, APEXART, New York, N.Y., USA
LISTE: The Young Art Fair, (with Tomas Vanek), presented by hunt kastner artworks, Basel, CH
Gross Domestic Product, Prague City Gallery at the Municipal Library, curated by Krystof Kintera,
Prague
Skull Hunters / lovci lebek, curated by Edith Jeřabková and Lenka Vítková, Gallery U Bileho
jednorožce, Klatovy CZ, Galerie Sternberk, Sternberk CZ, Vychodoceska galerie, Pardubice CZ,
Kunst- und Gewerbeverein Regensburg DE
VITIMAN PAINTING, Bast'art Contemporary, Bratislava, SK
Spleen and Ideal, curated by Beata Jablonská, galerie Brno, Brno
Sovereign Art Foundation Award, Club Row at Rochelle School, the London base of the A Foundation,
London, UK
Ekonomie smyslů / Economy of Purpose, curated by Galerie Display at Galerie Eskort, Brno

2006
Acne, Contemporary Czech Painting from the Collection of Richard Adam, Rudolfinum Gallery, Prague
Czech Painting 1985-2005, collection of Richard Adam, Wannieck Gallery, Brno
Hot Stuff, (A.M.180+ Full Screen), Stanica Žilina, SK
Fear in the city, Adria, Prague
Blind Men Measure an Elephant (Slepí muži přeměřují slona), curated by Rafani, Gallery C2C, Prague

2005
1811197604122005, Plan B, Cluj, Romania
IV. New Zlin Salon, The House of Arts, Zlín
The 5th Biennial of Young Artists, curated by Karel Císař, Prague Gallery at the House of the Stone
Bell, Prague

2004
Eastern Lights, Neutral, organized by Galerie Display, Motorenhalle Dresden, DE
Private mania, House of the Lords of Kumštát, Brno
Contemporary painting – from collection of Richard Adam, Jihlava City Gallery, Jihlava

2003
Československo, Slovak National Gallery, Bratislava, SK
Compression, Kolonie wedding, Berlin, DE

2002
Encuentros intimos de la tercera specie, Gallery No.D, Prague
Exhibition of Art Group BJ, Gallery Štemberk, Štemberk

2001
Story, Gallery, No.D. Gallery, Prague
Glued Intimacy, curated by Vít Havranek, Gallery Jelení at the Foundation and Center for
Contemporary Arts-Prague
Art Moskva, Dom Chudožnikov, (with the BJ artist group), organized by Umělec art journal, Moscow
Magnetic Fields, Gallery Jelení, Foundation and Center for Contemporary Arts-Prague
Le Jeaux de Francofonie, National Gallery, Ottawa, Canada
The 1st Festival of Comics – Grrr! Žbuch!, Gallery Jelení, Foundation and Center for Contemporary
Arts-Prague
Criss/Cross: Praha - Stuttgart- Wroclaw, exhibition organized by the Foundation and Center of
Contemporary Arts-Prague at the Broumov Brewery, Broumov
Exhibition of Comics, Gallery Burizone, Bratislava, SK

2000
Nests of Games, project of the artist Petr Nikl, Gallery Rudolfinum, Prague
Bezhlavý jezdec, Jeleni Gallery of the Foundation and Center for Contemporary Arts-Prague and
galerie NoD, Prague
The End of the World, Prague National Gallery, Kinský palác, Prague
Klasika 2000, City Gallery of Olomouc
2nd Salon of Young Artists in Zlín, City Gallery of Zlín
Women Come and Go, Only We, Writers of Sci-Fi, Remain, (with the group BJ), Galerie 761, Ostrava

1999
Art for A Hospital, the Collection of the Foundation and Center for Contemporary Arts-Prague, Gallery
Václava Špály, Prague
Unplanned Connections, Mánes, Prague
Perplex, Gallery Václava Špály, Prague
Maxisklad, Mánes, Prague
About Love, Richter Villa, Prague
Visions, Gallery No.D., Prague
Three spots, Gallery No.D., Prague

1998
Metro, Gallery Černý pavouk, Ostrava
Gifts and Purchases, Prague National Gallery at the Veletržní Palace, Prague

1997
S…S… Bunkr, Prague
AVU´97, Mánes, Prague
Artwork in Public Space, organized by the Foundation and Center of Contemporary Arts, (with the
group BJ), Prague National Gallery at the Veletržní Palace, Prague
Fruits from Prague, Czech Centrum, Berlin, DE
Collections
8smička, Humpolec, CZ Adam Gallery, Brno, CZ AMC Collezione Coppola, Vicenza, I Collett Prague/Munich, CZ & D Eileen S. Kaminsky Family Foundation, Jersey City, NJ, USA Fait Gallery, Brno, CZ Galerie Klatovy/Klenová, CZ GAVU, Cheb, CZ GHMP, Praha, CZ Hudson Valley Center for Contemporary Art, Peekskill, NY, USA Moravská galerie, Brno, CZ Muzeum umění v Olomouci, CZ Národní galerie, Praha, CZ Pudil Family Foundation, Praha, CZ Sbírka Marek, Brno, CZ Sbírka Roberta Runtáka, Olomouc, CZ SbírKa s.r.o., CZ Wannieck Gallery, Brno

Monography

Monography

2019
Urban, Otto M.; Bolf, Josef. Josef Bolf: Tušení stínu. Praha: Národní Galerie Praha. 2018
Vaňous, Petr. Inverzní romantika. Praha: Galerie Rudolfinum
Otto M Urban: Josef Bolf: obličeje, Katalog výstavy, Chrudim 2017
Brabec, Jaroslav. Orbis Artis: Josef Bolf. Praha: Česká televize 2016
Urban, Otto M. Život je bolestný a přináší zklamání: Massakr Vol.1 - Lovecraft. Plzeň: Galerie města Plzně 2015
Vaňous, Petr. Rezonance: Načeradský – Typlt – Bolf. Praha: BIGGBOSS 2012
Bolf, Josef; Štind Ondřej. Mondschein. Praha: Argo
Urban, Otto M. A Mirror from the Abyss. Paris: Galerie Dukan Hourdequin 2010
Barényi, Peter. Reportáž o výstavě Unheimliche. Bratislava: Artyčok.tv
Vaňous, Petr. Ještě místo - pustá zem. Plzeň: Západočeská galerie 2009
Pospiszyl, Tomáš. Josef Bolf. Praha: Divus
Vidlička, Jan. Rozhovor o výstavě You Are Not You, You Are Me. Praha: Artyčok.tv 2008
P. Vaňous, Resetting/ Jiné cesty k věcnosti/ Alternative Ways To Objektivity (katalog výstavy), GHMP - Městská knihovna, 21. 12. 2007 - 23. 3. 2008, nestr., Praha 2008 P. Vaňous, Nutné návraty/ Čelem k vlastní minulosti, in: Inverzní romantika (katalog výstavy), Bastart Contemporary, Bratislava 2008 2007
Jeřábková, Edith; Vítková, Lenka. Lovci Lebek. Klatovy: Galerie U Bílého jednorožce

Articles

2019
Magdaléna Čechlovská, Sci-fi na malířském plátně. Národní galerie vystavuje obrazy Josefa Bolfa, Aktuálně.cz, 1.10.2019. Zdroj: https://magazin.aktualne.cz/kultura/umeni/josef-bolf-veletrzni-palac-recenze/r~e49b8e34e42911e98776ac1f6b220ee8/ Monika Zavřelová, Národní galerie zmapuje, jak čeští umělci zaznamenali události roku 1989, idnes.cz, 20.9.2019. Zdroj: https://www.idnes.cz/kultura/vytvarne-umeni/narodni-galerie-podzim-2019-nove-vystavy.A190920_091317_divadlo_ts 2014
Veronika Fabiánová, Josef Bolf - Děti (diplomová práce), Seminář dějin umění Masarykova Univerzita, Brno 2013
Radek Wohlmuth, Josef Bolf - recenze, Art + Antiques 6/2013 2012
Fronczak Rogers, Mimi. Art Review. Adriena Šimotová and Josef Bolf. Parallel Lines at The Prinz Prager Gallery, The Prague Post, January 11, 2012 Klára Kubíčková, Temná sci-fi, temné obrázky. To je Měsíční svit od Štindla s Bolfem, Idnes.cz, 7.10.2012. Zdroj: https://www.idnes.cz/kultura/literatura/stindl-a-bolf-vydali-roman-mondschein.A121005_165041_literatura_jaz 2011
Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, vol. 24,3/2011, p. 3

Černá, Kateřina. Bolf je osobností roku, Art+Antiques, 2/2011, p. 6 Výtvarnou Osobností roku 2010 je podle odborníků malíř Josef Bolf, Idnes.cz, 25.1.2011. Zdroj: https://www.idnes.cz/kultura/vytvarne-umeni/vytvarnou-osobnosti-roku-2010-je-podle-odborniku-malir-josef-bolf.A110125_144401_vytvarneum_ob

2010
Jitka Hlaváčková, Ty nejsi ty, ty jsi já, Ateliér, 4/2010, s. 4
Věra Jirousová, Růžový a temný Bolf, Art + Antiques 1/2010, 2008
Jan H. Vitvar: Výtvarné umění - Josef Bolf, Martin Gerboc, Jiří Petrbok: Inverzní romantika, Respekt, 2008, roč. 43 Naďa Klevisová: Provokovat a trýznit, IN Magazín - magazín Hospodářských novin, 22. 10. 2008 Martin Mikolášek: Něha i zrada, A2 kulturní týdeník, 17/2008, s. 8 Petr Vaňous: Galerie, A2 kulturní týdeník, 14/ 2008, s. 26-27 Martina Buláková: Malíř Josef Bolf odhaluje svou temnou duši, Idnes.cz 20.6.2008. Zdroj: https://www.idnes.cz/kultura/vytvarne-umeni/malir-josef-bolf-odhaluje-svou-temnou-dusi.A080619_190241_vytvarneum_kot 2007
Petr Vaňous, Nutné návraty Josefa Bolfa, Revolver Revue 69/ 2007, s. 21 - 34 Jeřabková, Edith a Vitková, Lenka: Lovci Lebek, katalog výstavy, březen 2007 Vaňous, Petr: Spleen & Ideal, A2 kulturní týdeník, 13/ 2007 Pospiszyl, Tomáš: Mláďata v ohrožení: přitažlivá krása zranitelnosti, A2 kulturní týdeník, 18/ 2007, s. 10 Tomáš Pospiszyl, Mláďata v obtížích, Přitažliva krása zranitelnosti, A2 kulturní týdenik 27-2007, s. I 2006
Yvona Ferencová: Josef Bolf, Death Is Not The End? For Everyone, katalog výstavy, Moravská galerie, Brno, 2006 Zuzana Štefková: Kdo zneužil Fifinku, Respekt culture section, s. 21, 22-28 květen 2006 Jiří Ptáček: Smrtí to všechno začíná, A2 kulturní týdeník, 12/ 2006, s. 9 2005
Jiří Ptáček: Jan Šerých a Josef Bolf, výstavní brožura, Česká pojišťovna, Praha, 2005 Cena J. Chalupeckého, katalog výstavy, Praha, 2005 2002
Chtěl bych sbírat..., Divus, Praha 2002 1999
Vít Havránek: BJ, Divus, Praha 1999 1998
Lenka Lindaurová: BJ, nové tváře, Umělec 2/98, s.16-17 1996
BJ, výstavní brožura, Galerie AVU, 1996 RozhovoryJosef Bolf: Potěší mě, když se obraz ve sbírce začlení do širších souvislostí, Hospodářské noviny, https://archiv.ihned.cz/c1-65884600-josef-bolf-umeni-rozhovor-potesi-me-kdyz-se-obraz-ve-sbirce-zacleni-do-sirsich-souvislosti. Josef Bolf: Nepříjemné momenty dokážou člověku napovědět, že je čas začít žít jinak, Český rozhlas Vltava. Zdroj: https://vltava.rozhlas.cz/josef-bolf-neprijemne-momenty-dokazou-cloveku-napovedet-ze-je-cas-zacit-zit-8080853www.muzes.cz/aktuality/vytvarnici/josef-bolf-dojezd-velkeho-mejdanu/Josef Bolf: Nejdůležitější je mírnit lidské utrpení, Zdroj: umenidarovat.cz/josef-bolf-nejdulezitejsi-je-mirnit-lidske-utrpeni/Je to daleko lepší, než to bejvalo, interview with Terezie Nekvindová. In Stavba 3/2010, pp. 8–13 Interview with Ivan Pinkava a Josef Bolf, Petr Vaňous. In Revolver revue 80/2010, pp. 45–59 Utrpení Josefa B., interview with Petr Volf. In Hospodářské noviny – Víkend 15/2010, pp. 8–15 Předpokládám, že v tom nejedu sám, interview with Jana Beránková. In A2 15/2009, pp. 12–13 Ateliéry / Josef Bolf. In Revolver revue 74/2009, pp. 185–193 Maluji podle rodinných fotek, tvrdí Josef Bolf, 9.12.2009. Zdroj: https://www.idnes.cz/kultura/vytvarne-umeni/maluji-podle-rodinnych-fotek-tvrdi-josef-bolf.A091208_192751_vytvarneum_jazKrev na sídlišti, rozhovor s Ondřejem Štindlem. In Týden 35/2008, pp. 40–44 With Karel Císař. In Labyrint revue 19–20/2006, pp. 87–95 Videa o Josefu Bolfovihttps://www.youtube.com/watch?v=JVkJZ4wK0aI
https://www.youtube.com/watch?v=puq6zhMVEow
www.youtube.com/watch
https://www.youtube.com/watch?v=omibCiVDoVg
www.ceskatelevize.cz/porady/10315082629-kulturama/213411058150010/video/
artycok.tv/lang/cs-cz/7031/decadence-now
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10267397899-hotel-insomnia/21054215303/video/
artycok.tv/lang/cs-cz/3596/you-arent-you
artycok.tv/lang/cs-cz/525/inverzni-romantika
artycok.tv/lang/cs-cz/427/obyvaci-pokojthe-living-room
artycok.tv/lang/cs-cz/285/spleen-ideal

Other critical texts

Josef Bolf (1971), anketa Malující umělci, A2 kulturní týdeník 30/ 2007, s. 10
artalkweb.wordpress.com/2009/05/12/bolf-je-stale-lepsi/

Video

Photo

Center for Contemporary Arts Prague www.fcca.cz 2006–2024
Report a problem