Lidskou přirozeností, nebo přinejmenším zvyklostí, kterou jsme si za staletí vypěstovali, je tak či onak se vztahovat nejen k oficiální historii, ale také k osobním vzpomínkám zhmotněným skrze suvenýry z cesty životem. Snad každý má pár takových kousků rozestavěných na knihovně, nebo uložených v krabici pod postelí. Kam ale skladovat životní moudra, která cestou nasbíráme? Deníky a památníky možná ještě zažijí svůj comeback, ale doba tabletů jim již toliko neholduje, leda že se zrovna nacházíme příliš daleko od civilizace a zdrojů napájení. Novou studnicí pro babskou moudrost i životní filozofie všech hloubek a rozsahů se stává internet, kde lze na rozdíl od předávání rad u draní peří nebo balení sena své výplody sdílet s anonymními příjemci. Je všeobecně známo, že velká část digitální komunikace pramálo dbá na diakritiku a celkově úroveň svého jazyka a co se týče obsahu, stejně jako na digitální fotoaparát přirozeně pořídíme mnohem více snímků, než na film, do virtuální reality jsme schopni vypustit mnohem více slov, než na skutečný list papíru. Každý druhý je dnes Facebookovým filozofem a kdekdo zakládá webové stránky, kam vlastní nebo převzatá moudra shromažďuje. Vzhledem ke snadné reprodukovatelnosti a pozměnitelnosti těchto sdělení a snad i nekonkrétnosti jejich adresátů vznikají spojení, která mnohdy vyznějí úsměvně i žalostně, ale v druhém plánu až dojemně ztvárňují přetrvávající lidskou touhu překonávat všednost a dokonce i skrze tak efemérní médium, jako je internet, sdílet něco, co by mohlo být věčné, nebo univerzálně platné.
Robert Šalanda ve svém díle pracuje s pomyslnou databází složenou z abstrahovaných vizuálních či jazykových znaků. Zdrojem inspirace je mu celý arzenál digitálních obrazů i každodenních výjevů, od dopravních značek či oblíbených návrhů na tetování až po sémiotické analýzy písma. Příznačnou pro jeho práci je citace – jednou nalezený motiv se zpravidla znovu objevuje v dalších dílech v řadě nečekaných spojení a kontextů. Šalandův přístup charakterizují dvě polohy: jedna z nich je převážně intelektuální, založená na takřka vědecké práci se znakovým materiálem. Intuitivní složka se zde uplatňuje především v rámci zacházení se samotným médiem malby (a jejích občasných přesahů do třetího rozměru) a skrze často překvapivé či zdánlivě iracionální kombinace vizuálně-obsahových elementů, které ale v posledku budí dojem, že „náhodnost“ vznikla za pomoci matematického algoritmu. Druhou polohou je odlehčená stylizace založená na autorově obsesi pokleslou slovní i obrazovou kulturou, světem sportu, životních vtípků. Oba směry se ve výsledných realizacích organicky prolínají, přestože jeden zpravidla mírně převažuje. Šalandova minimalizovaná abstrakce se v duchu směje, její inteligence obdivuje (lidskou) jednoduchost. Otřepané vizuální prvky jsou poskládány do promyšlené, rytmizované kompozice, i pro ten nejbanálnější z nich je nalezeno správné místo.
The painter Robert Šalanda, a graduate of the Jiří Sopek studio at the Academy of Fine Arts, Prague, returned to the hung painting after a period of expressive figurative painting, a period of pictorial and drawn citations and an excursion into three dimensions (fold-out books). In the hung picture he has appraised all of his experience up till now from non-painterly activities. After a time he approached the picture with different ideas of what a painting should look like and what it should communicate. It was necessary to take a step outside the medium of painting in order to return to it, this time with new curiosity and without fatigue, equipped with a clear concept. The advantage Robert Šalanda has is that his “found concept” rests on solid painterly foundations, and thus acquires individuality and heft.
A certain conceptual constriction characterises Šalanda’s current work, the comeback of which can be traced back to 2003. In terms of contents the work is naturally integrated, while in terms of form the individual links of the chain remain freely open. “I lay emphasis on work with symbols, their significance, on apparent banality and the combination of these positions (R. Š.).”
2012 teacher of painting studio Scholastics (www.scholastika.cz)
2011 co-founder of the gallery SPZ (www.galeriespz.com)
2011 in residence at ISCP New York - USA
2008/2009 residency, Berlin
2008 residency, Egon Schiele Centre, Český Krumlov
2000 Facultad de Bellas Artes Cuenca, Spain
1995-2002 Academy of Fine Arts, Prague (Professor Jiří Sopko)
2014
katalog k výstavě VII Nový zlínský salon
katalog k výstavě Trafačka: Temple of Freedom
Proto. Grafický design a současné umění, Petr Bosák a Robert Jansa
2013
katalog k výstavě Slovo dalo slovo, text K. Kottová, J. Sokolovská, T. Voskovec
2012
katalog k výstavě Mladé hvězdy
Malba v kontextu, J. Geržová
Vybrané post-konceptuální přístupy v současné české malbě, P. Dub
2011
katalog k výstavě Fundamenty a sedimenty
katalog k výstavě HangART 7
2009
katalog k výstavě “Věříme v krizi”
katalog k výstavě“ Zkus to znova, možná jsi se spletl”, P. Vaňous
katalog k výstavě Černo/Bílé zlaté město 09, text P. Vaňous
katalog k výstavě “Po sametu”
2008
katalog galerie Vernon
katalog k výstavě Resetting
katalog k výstavě Transfer
2007
katalog Ga2alerie, text P. Vaňous
katalog k festivalu současného umění Tina-B, Praha
2006
katalog k výstavě Robert Šalanda/KW, text D.Brozman
katalog k otevření sbírky Richarda Adama, Wannieck gallery, Brno
2005
katalog k výstavě Prague/Berlin Intercity, text P.Vaňous
katalog k výstavě Visualization in Science and Art, Drážďany
2003
katalog k výstavě 6.5, NoD, text P.Vaňous
1999
katalog k výstavě Cargo, Drážďany
2013
Lidové noviny, výstava Slovo dalo slovo, text J. Machalický
Respekt, výstava Slovo dalo slovo, text J.H.Vitvar
2009
Dolce vita, text D. Kovářová
Mf Dnes, výstava Prague Biennale 4, text J. Machalický
2008
Time-in, výstava Resetting, text J.Vomáčka
Atelier, výstava Resetting, text E. Jeřábková
MF Dnes, text L. Protivánská
2007
Art and Antigues, výstava Robert Šalanda/KW, text P.Vaňous
Literarní noviny, „výstava Autor R“ , text K.Tučková
A2, text P.Vaňous
2006
Revue art, text P. Vaňous
Atelier, výstava Akné, text P.Vaňous
Flash Art, výstava Akné, text E. Jeřábková
2005
Atelier, výstava MINI
Atelier, výstava LUX, text M. Pesch
2004
Atelier, výstava v OUKY DOUKY kafe, text P.Vaňous
Art and Antiques – Artproject
2003
Atelier, výstava 6.5, text P. Vaňous
MF DNES, výstava 6.5., text J.H.Vitvar
MF DNES, výstva Medový vřes
in.ihned.cz/2-37397160-n00000_d-b4
www.artfacts.net/en/artist/robert-salanda-99361/profile.html.
http://www.artalk.cz/2013/10/23/znaky-a-naznaky/
http://kulturissimo.cz/index.php?slovo-dalo-slovo-meetfactory-recenze&detail=1563/
http://www.galeriepavilon.cz/robert-salanda/1676/
http://www.galerie207.blogspot.cz/2012/03/robert-salanda-cerny-pasazer.html
http://www.iscp-nyc.org/artists/alumni-profiles/2011/robert-salanda.html/
http://www.hangar-7.com/en/art/hangart-7-edition-18-czech-republic
http://www.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/robert-salanda-a-q-hirouz--829545
http://www.rozhlas.cz/radiowave/kultura/_zprava/hirouz-kdo-je-hrdina--828905
http://denikreferendum.cz/clanek/8079-kazda-doba-potrebuje-sve-hrdiny
http://www.rozhlas.cz/radiowave/session/_zprava/687752