About the project
CZEN
Artlist — Center for Contemporary Arts Prague

Šaty malované na tělo

Author
Milan Knížák
Year
1965
Technique and size

Série kreseb, díla v sérii nečíslována

Tuš a bílá krycí barva na papíře

A4

About work

Jednoduchá kresba zobrazuje figuru ve výrazném pohybovém gestu. Levá noha je nakročena vpřed, levá ruka je ohnuta v lokti a zvednuta před tělo. Celé tělo figury i obličej je černé, levá noha a levá ruka jsou pokryty příčnými černými pruhy. Šaty malované na tělo jsou, vedle aktualizovaných oděvů, další důležitou aktivitou počátečního období tvorby Milana Knížáka. Stejně jako ostatní jeho činnosti ani Šaty malované na tělo, nemohou být vymezeny jen z hlediska jednoho oboru. I když jsou spjaty především s módou a odíváním, zároveň jsou i aktivitou akční a malířskou. Šaty malované na tělo vznikají již v roce 1965-66 jako návod na oblékání. Zároveň jsou, díky své vnitřní akční povaze, provedeny roku 1970 jako akce (Klíčov a Krásné u Mariánských Lázní). (Téma se i stává námětem písně, viz píseň Pomaluj si tělo, text 1968, hudba 1971). V průběhu 70. let jsou Šaty malované na tělo hlavně malířským tématem, vznikají dlouhé figurální pásy malované na textilie potištěné různými vzory nebo malované na nešepsované plátno (viz např. Šaty malované na tělo pro milostné a válečné rituály, 1973, první díl dokumentace). V průběhu 70. a 80. let prodělal tento cyklus stylovou modifikaci. Původně černé nebo bílé figury pomalované jednobarevnými a tvarově jasnými motivy na určitém místě těla, se ve svých postojích uvolnily a plocha jejich těl byla postupně pokrývána pestrými barevnými skvrnami. V polovině 80. let se objevují v cyklu Šaty malované na tělo figury po celé ploše svého těla pokryté barevnými skvrnami. (Zároveň se figury osamostatňují a stávají se motivem do tohoto cyklu již nepatřících obrazů, viz např. obrazy Proces pro tělo, 1985, první díl dokumentace). Šaty malované na tělo se někdy mění v malbu na tělo (viz Obraze malovaný na tělo, první díl dokumentace). Zároveň malby na tělo splývají s módou (viz Instantní móda, 1989). V rovině formální lze navíc objevit souvislost maleb na tělo s malbami na objekty. Rozsáhlý cyklus Šaty malované na tělo souvisí také s různými návrhy líčení, jako jsou např. Ruce označené pro tajné rituály (1965-71) či Jak si zdobit tvář (1967-71). (Tento návrh líčení opět existuje i jako akce z roku 1967). Dále Šaty malované na tělo souvisí s návrhy šperků, viz např. Šperky pro celé tělo (1963-1964), či Souprava šperků jako oděv (od roku 1970). Souvislost s touto oblastí přechodu mezi šperkem, líčením a akcí má např. i část akce Milostné hry (1969). (Především masky a symboly malované na tělo vonnými či jedlými materiály). Šaty malované na tělo v sobě propojují mnohé aktivity Milana Knížáka - móda se stává akcí i malbou. (V díle Milana Knížáka se zároveň objevují návrhy prostředí, příp. i sociálního uspořádání, do nichž mohou být tyto souběžné aktivity zasazeny - viz např. text Město v poušti, 1969-70). Díky těmto souvislostem jsou Šaty malované na tělo velmi důležitou součástí jeho díla. Staly se tématem jeho samostatné výstavy Kleider auf den Kórper gemalt (Sprengel Museum, Hannover, 1987). Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění, Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996

Center for Contemporary Arts Prague www.fcca.cz 2006–2024
Report a problem