About the project
CZEN
Artlist — Center for Contemporary Arts Prague

Symbiosy

Author
Milan Knížák
Year
1989

About work

Místo konání: skutečný prostor + prostor mysli Účastníci: může provést kdokoli Milan Knížák tuto akci uvádí takto: Na rozdíl od mých "Nucených symbios" (1977), kde muselo n předmětů existovat společně (spoutáni v jakémkoli smyslu), předpokládám tu možnost pokusu o připřažení, přidružení představy k předmětu tak, aby vznikla n-tice vyvolávající pocit neběžného typu existence. Jedna část n-tice je běžnou realitou (láhev, kámen, rukáv, oko, vlas, telecí řízek, atp.) a další 1) bud abstraktním pojmem (ve smyslu nemožnosti běžného vřazení do reality) 2) nebo představou konceptuálního děje 3) či označením významu, který nebývá obvykle uvažován Atd., atd. Kámen + nářek něžné ponorky. Salám + eruikkk narwtc. Sůl + cerebroterapie. Taška + tetování stromu. Hlína + 3?Vpm/n5 + zvuk slzy (pozn. edit. - třetí odmocnina z Vpm lomeno n na pátou) Torzo + torzo představy torza Atp. Atp. Tato akce patří do souboru akcí Parafráze z roku 1989. Milan Knížák se zde vrací k některým svým akcím z 60. a 70. let. Akce, jež byly prováděny ve skutečném prostoru a s plným nasazením tělesnosti (nebo byly alespoň tak myšleny), jsou nyní převáděny částečně nebo úplně do prostoru mysli. To, co bylo reálně předváděno, je teď myšleno nebo alespoň s myšlením spojeno. Základní rozvržení akcí je však zachováno. Hra na vojáky, jež roku 1965 probíhala na Petříně, se v roce 1989 stane pokynem k rozdělení mysli a k postavení těchto rozdělených částí proti sobě. Parafráze akce Demonstrace jednoho, jež v roce 1964 probíhala na rušné ulici, zní v roce 1989 takto: Představa provokativního oděvu. Představa davu. Na šedou kůru mozkovou otiskovat barevné skvrny. Soubor akcí Parafráze ukazuje, jak Milan Knížák opouští původní fyzické a věcné provedení akcí, které ve své tělesné a materiální intenzitě již nejsou opakovatelné. Milan Knížák se však vrací k jejich námětům jako k tématům, jež je možno abstrahovat. Napětí původních akcí, vznikající jejich zasazením do každodenní skutečnosti, je nyní transponováno do napětí mentálních struktur. Navíc stále zůstává zachováno spojení mezi starými akcemi a jejich novými parafrázemi, čímž vlastně vzniká další významová rovina. Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění, Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996

Center for Contemporary Arts Prague www.fcca.cz 2006–2024
Report a problem