O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Ivan Pinkava

Jméno
Ivan
Příjmení
Pinkava
Narozen/a
1961
Místo narození
Náchod
Působiště
Praha
Web
http://www.ivanpinkava.com/
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Fotograf Ivan Pinkava se proslavil jako autor černobílých snímků stylizovaných lidských těl, jejichž atmosféru krom precizního nasvícení modeluje tajnosnubnými ikonografickými odkazy. Parafráze renesančních mistrů, modelové připomínající antické sochy či křesťanské mučedníky a citace literárních legend prostupují celým Pinkavovým dílem. Byla to ale především devadesátá a nultá léta, kdy vznikla řada fotografií, ve kterých zobrazení muži i ženy skrze gesta, postoj či výraz evokují známé podobizny svatých. I přes častou nahotu, kvůli níž bývá Pinkavovo dílo někdy zjednodušeně zahrnováno do kontextu fotografů určitého žánru, nelze snímky označovat přímo za akty.

Hlavním záměrem jeho fotografií se zdá být vyvolání určité spojitosti, emoce vycházející z celospolečenského povědomí postaveného na evropské kulturní tradici, náboženství a dějinách. Konkrétní gesta jsou tak nositeli významu, apropriací, zároveň se ale také  přes zprostředkovatele na fotografii transformují do nové ikony. Tak je tomu například v díle s nazvaném Ecco, La Luce!, tedy „Ejhle světlo“, v němž lze vyčíst parafrázi hned několika zdrojů zároveň. Zdvižená paže s nataženým ukazováčkem pravé ruky směřující k nebesům jednoznačně odkazuje k Da Vinciho Janu Křtitelovi. Ale tím, že gesto na Pinkavově fotografii znázorňuje holohlavá žena, se vyznění celého výjevu posouvá. Sakrální prvek a strnulá póza modelky nadto připomínají klid antických soch. Výjev přitom ve svém pojetí zůstává zcela kompaktní, minimalistický a zároveň strhující.

S obdobným principem pracuje Pinkava i v řadě dalších fotografií. Ve snímku nazvaném Tristan (2001) lze z pózy ležícího aktu rozeznat odkaz na Velázquezovu Venuši (Venuše s toaletou / Venuše se zrcadlem, známá též jako The Rokeby Venus). V tomto případě se však i podle názvu, jenž naopak patří k rytířské legendě, zdá být zřejmé, že je modelem muž.

Pinkava je opakovaně zaujat androgynními těly a tvářemi modelů, jejichž nejednoznačnost je ještě podpořena nasvícením upomínajícím na dramatický kontrast barokních maleb. Role novodobých mučedníků a romantických hrdinů se zhmotňuje v odhalených jizvách i otevřených ranách nahých těl, jež jsou na některých snímcích záměrně vyzdviženy. Existencionální, nábožná atmosféra se promítá i do stylizovaných minimalistických zátiší, která svým názvem často definují námět (Vanitas, 1995,  Vanitas, 2008 nebo Vanity 2017).

Přibližně od roku 2009 se Pinkava rovněž věnuje stylizované barevné fotografii, v níž jako námět převažují právě stoická zátiší. Barevná škála je vždy pečlivě volena, umělec atmosféru kompozice formuje skrze tlumené tóny. I zde se ale příležitostně objevuje lidské tělo, které se může stát dalším z objektů, jež formují poselství výjevu (Collapse of Algorithm, 2020). Objevuje se i přechod od náboženských ke světským poctám (In Josef Sudek‘s Chair, 2019), který bývá rozpoznatelný v kompozici centrálního výjevu fotografie. Prvek až posvátné úcty či tichého obdivu však ve sdělení zůstává.

Skryté odkazy na kulturní historii a existencionální podtón připomínají dobu, ze které Pinkava vychází – jeho formativní roky spadají do období komunismu a společenské nesvobody. Po střední průmyslové škole grafické nastoupil v Praze na obor Umělecká fotografie na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění, kde studoval mezi lety 1982 až 1986. Tedy ještě před Sametovou revolucí, kdy skryté náznaky napomáhaly komunikaci nejen v oblasti kultury. Jako důležitá osobnost umělecké scény pomohl Pinkava následně spoluzaložit Pražský dům fotografie, a to ještě v revolučním roce 1989.

Sám pak také tři roky (mezi léty 2005 až 2007) působil jako vedoucí Ateliéru fotografie na Uměleckoprůmyslové škole v Praze. O dva roky později, v roce 2009 Pinkavovi vyšla již třetí monografická kniha (s textem od Petra Vaňouse), přičemž první, s textem od Josefa Kroutvora, publikoval v roce 1994, druhou pak v roce 2004 (s textem od Martina C. Putny).

Dílo fotografa, jenž se věnuje převážně vlastní, volné, ateliérové tvorbě, dosáhlo také poměrně značného mezinárodního uznání. Vypovídá o tom nejen jeho zastoupení v kolekcích prestižních institucí a soukromých sběratelů, ale i zatím jeho poslední monografie. Ta vyšla v roce 2012 u příležitosti uspořádaní bilanční výstavy v American University Museum at the Katzen arts Center ve Washingtonu DC. Publikace nese název Remains a je primárně určena pro americké publikum.

I během několik desetiletí trvající kariéry Pinkava dokázal neztratit svůj rozpoznatelný styl a zároveň jej a jeho hranice stále posouvat. Také díky tomu po právu patří k nejznámějším českým fotografům a umělcům nejen své generace. Z vývoje jeho dosavadní tvorby je přitom  patrný přetrvávající potenciál, jež dosud není ani zdaleka naplněn.

Autor/ka anotace
Michaela Banzetová

Publikováno
2024

Ivan Pinkava se ve své černobílé fotografické tvorbě pohybuje na žánrovém pomezí aktu a portrétu. Za modely svých ateliérových fotografií si většinou vybírá lidi s poměrně atypickou, „znepokojivou“ (mnohdy androgynní) fyziognomií, častokrát vzájemně rodinně spřízněné. S pomocí specifické světelné modulace, která mnohdy záměrně popírá zásady portrétního svícení, promyšlené ateliérové inscenace s důrazem na symbolický atribut (případně na oblečení a pozadí), pečlivě zaranžovanými gesty a výrazem obličeje autor dosahuje jistého zobecnění konkrétního; lidské tělo a tvář se na Pinkavových fotografiích stávají zrcadlem významů, které jsou obsahem naší kulturní paměti a zkušenosti. Fotografie obsahově čerpají z archetypálních lidských příběhů, zejména z antické mytologie, Starého a Nového zákona. Z formálního hlediska odkazují k portrétní tradici renesance, manýrismu, baroka a dekadence, zaužívaná ikonografická schémata jsou ale tvořivě posouvané rafinovanými změnami v obrazových vztazích.

Z hlediska žánru se jako velice zajímavý jeví Pinkavův přístup k lidské tváři a k tělu, které v obrazech vzájemně komunikují a ve skutečnosti zpochybňují až popírají původní význam kategorií „portrét“ a „akt“. Jelikož autorovým záměrem není „portrétovat“ konkrétního člověka (kromě jeho série portrétů osobností české alternativní kultury), ale spíš vyvolat a zachytit ve výrazu modelu něco, co v obecném povědomí charakterizuje mytologickou nebo mytologizovanou postavu, nelze mluvit v pravém slova smyslu o portrétu. Jelikož lidské tělo v Pinkavových fotografiích nefunguje primárně jako harmonická souhra estetických tvarů, ale (spolu s tváří) jako výrazotvorná a významotvorná projekční plocha, těžko můžeme tyto obrazy zredukovat na akty. Součástí jeho díla je i několik zátiší, kde samostatným zobrazením předmětů, které na portrétních fotografiích mnohdy fungují jako atributy postav, vyprávěné „velké příběhy“ zajímavě posouvá do ztracena.

Autor/ka anotace
Lucia L. Fišerová

Publikováno
2004

Profesní životopis

Studium:

1982–1986
FAMU (Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze), obor umělecká fotografie
 

Pedagogická praxe:

2005–2007
vedoucí ateliéru fotografie na VŠUP (Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze)
Příležitostně se účastnil jako pedagog autorských dílen v Čechách a v zahraničí (Francie, USA a další).

Členství ve skupinách nezařazených do databáze
Spoluzakladatel Pražského domu fotografie, členem do roku 2007

Výstavy

Samostatné výstavy
2020
Dogma fotografie, Galerie Nola, Náchod
Backtracking , Dům umění, České Budějovice

2019
Pod židlí židle, Ateliér Josefa Sudka, Praha
Ivan Pinkava, Vojtěch Míča / Vitální kolaps, Museum Kampa, Praha

2018
Vznešený poutník, Galerie města Trutnova
Zbývá jenom zlato, Lašské muzeum v Kopřivnici
Ivan Pinkava a Eliáš Dolejší / Napřed uhořet, Dům umění GVUO, Ostrava

2016
Temporary Contemporary II, Nothing Will Come of Nothing. Speak Again… Lobkowiczký palác, Praha
Shenzhen International Photography Week, Shenzhen

2015
Categorie of Fiction, See+ Gallery, Peking
Stühle in der Nacht, Tschechisches Zentrum, Vídeň
Trônes délaissés, Stimultania Gallery, Štrasburk

2014
Antropologie, Fait Gallery, Brno

2013
Stržený ornament, Zahorian &co Gallery, Bratislava

2012
Remains, AU Museum at the Katzen Arts Center, Washington DC
Indexace, Galerie Dům, Broumov

2011
Opposite White, galerie Fiducia, Ostrava
Opposite White, L’été photographique de Lectoure, Hotel de ville, Ancient tribunal, Lectoure

2010
Ivan Pinkava, Josef Bolf / Ještě místo – pustá zem, Západočeská Galerie, Plzeň
Seul reste l’or, Galerie Seine 51, Paříž

2009
Ticho, ticho a tři matrace, Vernon international & in Stage, Padova

2007
Salome, Jižní zahrady Pražského Hradu, Praha
Ivan Pinkava,Oswald Gallery, USA

2006
HEROES choice, Mezinárodní měsíc fotografie, Bolšoj Manéž, Moskva
Ivan Pinkava (s Davidem Moješčíkem,) Galerie Ars, Brno

2004
Heroes – Ivan Pinkava , Galerie Rudolfinum

2002
TNF, Ateliér Josefa Sudka, Fotograf v zahradě, Praha

2001
Theatre of Lost Soul, Mesaros Gallery, Morgantown, WV,USA

1999
Kain und Abel, Tschechisches Zentrum, Berlin
Ivan Pinkava, Měsíc fotografie, Bratislava

1998
Kain a Ábel, Galerie JNJ, Praha

1997
Ivan Pinkava, Centro de la Imagen, Mexico City

1996
Ivan Pinkava, Vrais Reves Galerie, Lyon(společně s Václavem Jiráskem a Vladimírem Židlickým)
Ivan Pinkava, Galerie G4, Cheb
Portraits, Frederiks Bastion Gallery, Kodaň

1995
Portréty, Galerie Pallas, Praha
Memento Mori, Galerie Rudolfinum, Praha (společný projekt s Václavem Jiráskem a Robertem V. Novákem), další reprízy v Mexiku

1992
Dynastie, Pražský dům fotografie, Praha
Ivan Pinkava, Hippolyte Gallery, Helsinky

1990
Ivan Pinkava - Fotografien, Fotogalerie in der Brotfabrik, Berlin
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2019
Inverzná romantika, Kunsthalle Bratislava, Bratislava
Retina, možnosti malby (1989-2019), 8SMIČKA, Humpolec

2018
Možnosti Dialogu, Národní galerie Praha, Salmovský palác, Praha
Slunce v úplňku / Ivan Pinkava, Adam Štech, Lubomír Typlt, Kryštof Kintera, Miro Polách, DSC Gallery, Praha
Sudek, Funke, Drtikol / Česká a slovenská fotografie ze sbírky PPF, Oblastní galerie Liberec

2016
Šum andělských křídel, Muzeum umění Olomouc
Ornament masy (Fragmenty z biblie vizuality) #2, Nitrianska galéria, Nitra

2015
Avant-Garde and Contemporary, See+ Gallery, Peking

2014
Zářivý Krystal, Bohumil Kubišta a české umění 1905–2013, Dům umění GVUO, Ostrava
Kouzla zátiší, Ateliér Josefa Sudka, Praha

2013
Solitude / Ivan Pinkava, Martin Gerboc, Jiří Petrbok, Zahorian &co Gallery, Bratislava

2012
Vnitřní okruh v současné české fotografii, GHMP, Městská knihovna, Praha

2011
Fundamenty & Sedimenty, GHMP, Městská knihovna, Praha
Fotografie – mutující médium, Galerie Rudolfinum, Praha
…a jiné věci, Galerie Caesar, Olomouc

2010
Decadence Now / Za hranicí krajnosti, Galerie Rudolfinum, Praha
EGO, portrét × fotografie, Langhans Galerie, Praha
Darkness for Light – Czech Photography Today, Shiseido Gallery, Tokyo

2009
Černobílé Zlaté město 09, Topičův salon, Praha
Tschechische Fotografie des 20. Jahrhunderts, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn

2008
Třetí strana zdi, Moravská galerie, Brno
Nový urbanismus, Galerie Seiene 51, Paříž

2007
My Favorites Photography, Gallery Seine 51, Paříž
Expressive Bodies, Contemporary Photography from the Kinsey Institute, The Indiana University School of Fine Arts Gallery, Bloomington USA

2006
Sigmund Freud / Život – sen, Staroměstská radnice, Praha
Closed Eyes, Museet for Fotokunst, Kodaň

2004
Il Nudo, Fra Ideale e Realita, Galleria d´Arte Moderna, Bologna
Gods Becoming Men, Frissiras Museum, Atheny

2003
Naked before God, The Museum of New Art, Pärnu

2002
Česká a slovenská fotografie osmdesátých a devaesátých let 20. století,
Muzeum umění Olomouc

2001
Czech Photography, Benham Studio/Gallery, Seattle
GoEurope: the kaleidoscopic eye, Kunsthalle des Artmax, Braunschweig
Vintage & Contemporary Czech Photography , S.K. Josefsberg Studio, Portland

2000
Gallery Replica, Stockholm
Portrait, New Gallery, Houston, Texas
Akt v české fotografii, Císařská konírna Pražského hradu, Praha; Repríza v Muzeu umění Olomouc

1999
Czech Photography in the 20th Century, The Eli Lemberger Museum of Photography at Tel-Hai Industrial Park, Israel
Czech Photography of the 1990‘s, Chicago Cultural Center, Chicago
Czech and Slovak Photography, Czech centrum, New York

1998
Tělo a fotografie, Salmovský palac, Praha

1996
Soudobá fotografie NOX 1996, National Gallery, Palác Kinských, Praha
Facing the End of the Centure, Five Czech Photographers, Taitemia Gallery, Kuopio, Finsko; Reprízy: Tatlin, Panevežys, Šiauliai, Pécs, Den Haag, Cottbus, Poprad

Jistoty a hledání v české fotografii 90. let, Nejvyšší purkrabství Pražského hradu, Praha; Reprízy: Berlin, Bratislava, Chicago Cultural Center

The Body in Contemporary Czech Photography, Macintosh Gallery, Glasgow; Reprízy: Braga, Londýn

1995
Portrait II, Fotogalerie Wien, Vídeň

1994
V ostrém světle, Pražský dům fotografie, Praha

1993
Fotofeis, MacLaurin Art Gallery, Glasgow; Reprízy: EBRD London, Lisabon, Porto, Salamanca ad.

Presences, The Photographer`s Gallery, Bill Brandt Room, Londýn

1992
Photographes européens forts de leur Histoire, Salle des Fetes, Arles
Bratrstvo, Gabina, Ivan Pinkava, Fotogalerie Vídeň

1991
Plastic Photography, Rijksmuseum Twenthe, Foto Biennale Enschede
European Photography Award 199,1 Berlin

1990
Choice, Fotofest, Houston
Tchechoslowakische Photographie der Gegenwart, Museum Ludwig, Köln
La Tchecoslovaquie a Arles, Palais de l’Archeveché, Arles
Vision de l’homme, Galerie Municipale du Château d'Eau, Toulouse

1989
37 fotografů na Chmelnici, Chmelnice klub, Praha
Contemporary Czech Photography, Nieuwe Kerk, Foto 89 Amsterodam

1988
Vize, Moravská galerie, Brno
"11" , Galerie Fotochema, Praha
Zastoupení ve sbírkách

Národní galerie Praha
Bibliothèque Nationale de France, Paris
Victoria & Albert Museum, London
Musée de l’Elysée, Lausanne
Museum of Fine Arts of Houston
Museum of Photographic Arts, San Diego
Kinsey Institute, Bloomington
Maison Européene de la Photographie, Paris
The Dali Photo Museum, Dali
Gernsheim Collection, Austin
Galerie Klatovy – Klenová
Moravská galerie, Brno
Muzeum umění Olomouc
Robert Runták Collection
Collett Prague | Munich
Fait Gallery, Brno
GVUO, Ostrava
PPF Collection, Praha
HoMa Collection
SbírKa s.r.o.
Sublime Hyacinth Collection

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Autorské monografie:

2018
Napřed uhořet / Ivan Pinkava, Eliáš Dolejší, text Petr Vaňous, Biggboss a GVUO, Ostrava, 2018

2012
Remains / Ivan Pinkava, text Petr Vaňous, Arbor vitae, Praha, 2012

2010
Ještě místo – pustá zem / Josef Bolf, Ivan Pinkava, text Petr Vaňous a Petr Jindra, Západočeská galerie, Plzeň, 2010

2009
Ivan Pinkava, text  Petr Vaňous, Torst, Praha,  2009

2004
Heroes / Ivan Pinkava, autorská monografie, text  Martin C. Putna, Kant, Praha, 2004

1998
Memento Mori / foto V. Jirásek, R.V. Novák, I. Pinkava, text Bohdan Chlíbec a Mojmír  Horyna, TORST, Praha, 1998

1994
Dynastie / Ivan Pinkava, text Josef Kroutvor, ERM, Praha, 1994 (Oceněna jako Nejkrásnější česká výtvarná publikace roku 1994)

 

Další knižní publikace, katalogy:

2019
Retina, možnosti malby (1989–2019), Dušan Brozman, Emma Hanzlíková, Nadační fond 8SMIČKA, Humpolec, 2019

2018
Inverzní romantika, Petr Vaňous, Galerie Rudolfinum a Visions Group, a. s., Praha, 2018

2016
Le Christ au miroir de la photographie contemporaine, Nathalie Dietschy, Editions Alphil, 2016

2015
Obsese, Vladimir 518, StudioYinachi, Edice  Magnus art, Praha, 2015

2014
Zářivý krystal / Bohumil Kubišta a české umění, Karel Srp, Arbor Vitae v Řevnicích, 2014
Šílený, aneb portrét umělce svého věku, Martin Gerboc, Edice Parter Praha, Bratislava, 2014
Central European Contemporary Art, Atsushi Miyazaki, Tokyo, 2014

2013
WWW Atomová včela, Biggboss, Praha, 2013

2010
Decadence Now! Za hranicí krajnosti, Otto Urban, Arbor vitae, Praha, 2010
Česká fotografie 20. století, Vladimír Birgus a Jan Mlčoch, Kant, Praha, 2010

2009
Tschechische Fotografie des 20. Jahrhunderts, Vladimír Birgus a Jan Mlčoch, Kant, Praha, 2009

2004
Il Nudo, Fra Ideale e Realita. Una storia dal Neoclassicismo ad oggi, Peter Weiermair, Galleria d´Arte Moderna, Bologna,  2004
Gods Becoming Men, Edward Lucie-Smith, Frissiras Museum, Atény, 2004

2003
Tváře doby. Političtí vězni 50. let, Kristýna Vlachová a Zuzana Meisnerová-Widmer a Jiří Majer, Nadace Galerie Langhans, Praha, 2003
Portraiturés „Be kind to me“, Paul Ardenne a Élisabeth Nora, Editions du Regard, Paříž, 2003

2002
Česká a slovenská fotografie 80. a 90. let 20. století, Helena Rišlinková a Lucia Lendělová a Tomáš Pospěch, Muzeum umění Olomouc, 2002
Das Lexikon der Fotografen 1900 bis Heute, Hans-Michael Koetzle, Knaur, Mnichov, 2002
TNF / Ivan Pinkava, text Věra Jirousová, Fotograf v zahradě, Ateliér Josefa Sudka, Praha, 2002

2001
Theatre of  Lost Souls, Ivan Pinkava, text Kristina Olson a Paul Krainak a Josef Moucha, Mesaros Galleries, West Virginia University, Morgantown, 2001

2000
Black and White Photography, James Luciana, Rockport Publishers Inc., Gloucester, 2000
Akt v české fotografii, Vladimír Birgus a Jan Mlčoch, Kant, Praha, 2000

1999
Česká fotografie 90. let, Vladimír Birgus, Kant, Praha, 1999

1998
Czech Photography of the 1990´s: Certainty and Searching, Vladimír Birgus a Miroslav Vojtěchovský, Kant, Praha 1998
Contemporary Czech and Slovak Photography, Aperture # 152, New York, 1998

1997
Jistoty a hledání v české fotografii 90. let, Vladimír Birgus a Miroslav Vojtěchovský, Kant, Praha 1997

1992
Moře pod kůží / The sea inside the skin, Min Tanaka / Jaroslav Krejčí a Ivan Pinkava, TORST, Praha, 1992
Second Internationale Foto-Trienale Esslingen, Manfred Schmalriede a Silke Schmalriede, Cantz, Stuttgart, 1992

 

 

 

Články, média, internet

Články (výběr):

 

2006
Monthly Photographer, Č. 456, 2006, Soul, Korea

2004
Lendelová, L.: Svätý, svätý, svätý. Profil, 2004, č. 3, s. 50-71
Lendelová, L.: Mehr Licht! Ateliér, 2004,

2001
Moucha, J.: Ivan Pinkava. Imago, 2001, č. 12, s. 22-29

2000
Ivan Pinkava. Nový IN, 2000, č. 10

1999
Moucha, J.: Cum grano salis. Ateliér, 1999, č. 4, s. 7

1998
Slavická, M.: Kain a Ábel. Ateliér, 1998, č. 16-17, s. 6

1996
Jirásek, V.: Kostnice. Živel, 1996, č. 2, s. 102-107
Janata, M.: Spes et Vanitas – Naděje a zmar. Ateliér, 1996, č. 26, s. 7

1995
Volf, P.: Memento Mori. Reflex, 1995, č. 48, s. 49

1994
Silverio, R.: Pinkavovo panoptikum. Lidové noviny, 9. 3. 1994, s. 9
Birgus, V.: Dynastie Ivana Pinkavy. Ateliér, 1994, č. 20, s. 7

1992
Ivan Pinkava / Portfolios. European Photography, 1992, č. 49
Intimní album. Fotografie, 1992, č. 1, s. 15-32

1991
Balajka, P.: Ivan Pinkava. Česká a slovenská fotografie dnes. Praha 1991

1990
Suchánek, P.: Tajemství zůstává tajemstvím. Československá fotografie 1990

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu