O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Jakub Hošek

Jméno
Jakub
Příjmení
Hošek
Narozen/a
1979
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
Klíčová slova
grafika
instalace
malba
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Jakub Hošek a jeho sestra Anežka už delší dobu působí jako iniciátoři hudebních a výtvarných aktivit na pražské a brněnské umělecké scéně. V roce 2002 dali dohromady projekt Indie Twins, v rámci kterého fungují jako kurátoři a DJs. S tímto jejich působením souvisí také prostor A.M 180, kombinující funkci obchodu s alternativní hudbou a příslušenstvím s galerií a filmovým klubem.

Jakub Hošek absolvoval malířskou školu Vladimíra Skrepla na AVU v Praze. Jeho malba i užitá grafika se doplňuje s životním stylem. Dalo by se říci, že působí stejně křehkým a zároveň sofistikovaně vyšinutým způsobem jako jeho image. Hoškův styl je spojený s kulturou hudebních plakátů, komiksů, obalů alb a grafického designu i stylu oblékání. Do obrazů vkládá texty oblíbených skladeb (takto vznikla v roce 2002 série šansonů, i jeho rozměrná diplomová práce nazvaná It Takes a Million Years To Become Diamonds so Let´s Just Burn Like Coal Until the Sky´s Black) nebo malby redukuje na samotný stylizovaně pojatý text (New truth). Jindy kombinuje surreálně působící detaily a náznaky abstrakce. Zatímco jeho starší malby a instalace (jako například Casino vystavené v galerii NoD v roce 2001) odrážely vliv divokého street-artového chaosu ve stylu Jeana-Michela Basquiata, dnes kombinuje zdánlivě expresivní „kaligrafii“ s dokonale chladnou „designérskou“ technikou. Obrazy vytváří vykrýváním ploch pomocí komplikovaných šablon. V poslední době také zdůrazňuje materiální objektovou podstatu obrazu jeho dělením na více pláten, nebo nadsazením třetího rozměru. Tyto obrazy pak často přerůstají v nástěnné objekty či malované „sokly“ (Jam Band Death Cult).

Zuzana Štefková

 

Jakub Hošek a jeho hra s noži

Často konstatovaný vliv subkultur na práci Jakuba Hoška je třeba hledat nikoli ve volbě témat či výrazových prostředků, nýbrž v jejich subverzním užívání. Především to platí o Hoškově specifické výtvarné technice, která podvrací tradiční malířské postupy. Jestliže je s malbou obvykle spojována jedinečná schopnost individuálního výrazu, jež je zaručena bezprostředním dotykem, Jakub Hošek se obojího záměrně vzdává odosobněným užíváním vyřezávaných šablon. I proto mohou jeho obrazy často vznikat manufakturním způsobem za pomoci přátel a pomocníků, a i proto je jejich autor otevřený společným realizacím s deklarovaným kolektivním autorstvím. Užíváním šablon, přes které jsou na plátno či jiný podklad postupně nanášeny jednotlivé plochy akrylových barev, Jakub Hošek dosahuje zcela nemalířsky tvrdé linky, jež je vlastní jeho kresbám. Zároveň tím podtrhuje důslednou neiluzívnost svých obrazů. Vyprázdněná, takřka bez výjimky monochromně provedená pozadí i celková plošnost totiž pohledu pozorovatele neumožňují proniknout do virtuálního prostoru za obrazem. Obrazy Jakuba Hoška nepoukazují k žádnému jinému světu mimo ně samé. Přes svou naprostou nemalířskost paradoxně odkazují právě k malbě, jako ke svému nejvlastnějšímu živlu.

To je možné říci již o dvou raných obrazech Knife Play I a II (2001). Plošně zobrazené nože, které v obou případech takřka cele vyplňují střední plán obrazu, nepřímo odkazují k vyřezávání šablon jako předpokladu svého vzniku. O tom svědčí nejen časté zobrazování uřezaných údů a krve, ale i přímé zachycení řezáku s vyměnitelným hrotem na jednom z pozdějších autorových obrazů. Zobrazení řezu, který násilným způsobem odhaluje vnitřní povahu věci, se objevuje i v cyklu Chansons (2002), v němž Jakub Hošek poprvé výrazněji užil písmo jako samostatný prvek výstavby obrazu. Písmo je zde dosud provedeno plošně a je volně položeno do horní či spodní části plánu, aniž by vstupovalo do kontaktu s vlastním námětem obrazů, jejichž inspirace sahá od knižní ilustrace ke světu komiksu. Volba odtažitých citátů z francouzských písňových textů pouze umocňuje ryze kaligrafické vyznění textové části maleb. K charakteristickému ostře řezanému písmu Jakub Hošek dospěl v monumentálním obrazu It takes a million years to become diamonds so let’s just burn like coal until the sky’s black (2004). Nápis neprostupuje pouze mrakem v horní části obrazu, ale objevuje se i v dolní části a pokrývá rovněž jeden z prostorových elementů levého panelu. Na divadelně podaném pozadí, pod kulisou mraků, před námi na plátně vystupuje konglomerát biomorfních tvarů. Souvislé barevné plochy jsou protnuty detailně propracovanými prostorovými fragmenty. Mezi nimi dominují schematizované březové kmeny, které spojují horní a dolní plán obrazové plochy, a podobně podané kosti, které trčí ze zmrzačených a mezně abstrahovaných figur.

Reziduální těla se objevují i na řadě obrazů z let 2005-2006 a spolu s architektonickými fragmenty a kaligrafickými nápisy tvoří hlavní prvky Hoškových děl. Motivy uřezaných údů a trosek budov se navíc vzájemně implikují, neboť v obou případech tematizují ztrátu organické jednoty, nahrazenou samostatností jednotlivých částí. Stejně tak jako se budovy rozpadají, i schizofrenní těla se rozkládají na oddělené orgány. Jejich jedinou životní funkcí je produkce krve, jež z nich bez přestání tryská. Zvířecí paže v horním plánu obrazu The Sky’s the Ground, the Bombs are Plants, and We’re the Sun, Love (2005) sice trhá plátno malby, sama je však zcela mechanicky zavěšena na provázcích, obtočených kolem ohlodané loketní kosti. Fragmentace je ještě umocněna rozdělením obrazu do dvou samostatných panelů, které oddělují paži od ruky, z níž odpadávají odříznuté konečky prstů. Spolu s křečovitými šupinatými výhonky v dolní části obrazu vytváří zvířecí paže mechanický konglomerát samostatných orgánů, které se ve své marné touze po ztracené jednotě vzájemně živí i ničí. Totéž platí i pro užívané úryvky z literatury a z písňových textů. Fragmentární povaha nejenže neumožňuje identifikovat původ citátů, ale navíc nijak nezjednodušuje čtení obrazů, neboť užívané texty významové pole díla spíše rozšiřují než aby je zužovaly. Neredukovatelná mnohost těchto úryvků je stejná jako mnohost oddělených orgánů, které nevytvářejí žádné organické tělo. V zatím posledních pracích Jakuba Hoška se mezně ornamentalizované texty zcela osamostatňují, opouštějí povrch obrazu a odsuzují se k dočasnému výskytu na stěnách galerie. Samy obrazy se v instalaci krčí odsunuté ke dveřím či do rohů galerijního prostoru, jsou opřené o zeď nebo dokonce leží opuštěné na zemi. Ačkoli vycházejí z tradice malby, tato díla již nejsou zobrazením světa ve stavu rozpadu, ale spíše jeho nejvlastnějším ztělesněním.

Karel Císař

Profesní životopis

Vzdělání:
1998-2004 AVU Praha, ateliér Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy
1994-1998 Gymnázium (High School) Evropská, Prague

Stipendia:
2003 Middlesex University, London

Ceny a granty:
2011 vítěz CZ Strabag Artaward, Vienna, Austria
2009 - 3.místo Cena kritiky za mladou malbu, Praha, Czech Republic
2007 - finalista Sovereign European Art Prize
2005,2007 - finalista Cena Jindřicha Chalupeckého
2004 - finalista STARTPOINT, Czech Republic

Rezidence:
2015 VARP Visegrad fund, Tabačka Kulturfabrik, Košice, Slovakia
MMCA, Seoul, Korea, Republic Of
2014 Summer Studio, Royal Institut of Arts / KKH, Stockholm, Sweden
Nordic Arts Association, Stockholm, Sweden
2013 Strabag ARTstudio, Vienna, Austria
2010 ISCP, New York, United States
2008 tranzit, MuseumsQuartier, Vienna, Austria
2006 PROGR, Bern, Switzerland

Zbírky:
private collections, Czech Republic
National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea, Seoul, Korea, Republic Of
Milan Dobnak collection, Košice, Slovakia
private collection, Stockholm, Sweden
FAIT gallery collection, Brno, Czech Republic
STRABAG artcollection, Vienna, Austria
private collections, Vienna, Austria
Bonner Kunstverein collection, Bonn, Germany
private collection, Copenhagen, Denmark
private collection, Belgium
Galerie Klatovy - Klenová, Klatovy, Czech Republic
Rüdiger Schöttle collection, München, Germany
Richard Adam collection, Brno, Czech Republic
Marek collection, Brno, Czech Republic
Členství ve skupinách nezařazených do databáze
INDIE TWINS
AM 180 COLLECTIVE

Výstavy

Samostatné výstavy
2016
Jakub Hošek: アナザー [another], Galerie Josefa Lieslera, Kadaň, Czech Republic.
Jakub Hošek: Veggie Buddhist Eco Prince, Trafó Gallery, Budapest, Hungary.
Jakub Hošek: Batatove.Hranolky.2016.HDTV.x264-LOL.mkv, Tabačka Gallery, Košice, Slovakia.

2015
Čorkár s príbehom, Šopa gallery, Košice, Slovakia.
SUPERIMPOSITIONS w/ Anežka Hošková, Nik Timková, GHMP, Galerie Hlavního Města Praha, Colloredo-Mansfeldský Palác, Prague, Czech Republic.
Chaos je dosud neporozumený řád, Fait Gallery, Brno, Czech Republic.

2014
Online Architecture, Berlínskej Model, Prague, Czech Republic.
Sklízení stínů / Shadow Harvesting, Galerie +/- 0, Žilina, Czech Republic.
Jakub Hošek w/ Pal Rodenius & Cut Club, Kulturhuset, Stockholm, Sweden

2013
Jakub Hošek: Talking Shit About A Pretty Sunset, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava

2012
Jakub Hošek: Fake Empire, Artlounge im Strabag Haus, Vídeň

2009
Jakub Hošek: Let me rule/Nechte mě vládnout, Galerie Jiří Švestka, Biskupský dvůr, Praha

2007
Cena Jindřicha Chalupeckého - Finále 2007 (Jakub Hošek), Galerie A. M. 180, Praha
Jakub Hošek: Dobře si rozmysli, co neváháš ztratit, Galerie Šternberk, Šternberk

2006
Je mladej,má čas, galerie ad astra, Kuřim
Jakub Hošek, Turner Contemporary, Margate, UK

2005
Jakub Hošek (+Kim Nekarda and Johan Zetterquist), galerie Rüdiger Schöttle, Munich

2004
Indie twins (with Anežka Hošková), galerie Eskort, Brno

2002
Likelikethethethedeath, open air galerie CO14, Praha

2000
Kabaret, skrinka BJ, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2016
Changdong , Korean Cultural Center, Brussels, Belgium.
ON-GROWING , Verket, Stockholm, Sweden.

2015
Něha, Hauch Gallery, Prague, Czech Republic.
Overture II., Hauch Gallery, Prague, Czech Republic.
The Disorder of Things / Neklid Věcí, Kvalitář gallery, Praha, Czech Republic.
existuju… / i exist..., Galerie 35m2, Prague, Czech Republic.
seš-lost?, Umělecký festival Seš Lost, Železný Brod, Czech Republic.
The hidden language of plants / Skrytá reč rostlin, National Gallery - Kinský Palace, Praha, Czech Republic.
Beyond the Horizon, The National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea, Seoul, Korea, Republic Of.
Planes over the chaos / Roviny v chaosu, Prague House, Brussels, Belgium.

2014
Obraz – film, NoD, Prague, Czech Republic.
One of the possibilities, NTK gallery, Prague, Czech Republic.

2013
So, Who's The Artist?, PLEVEL gallery, Prague, Czech Republic.
Začátek století - České umění prvního desetiletí 21. století, Dům Umění , Ostrava, Czech Republic.
Můj Blok, group exhibition of graphic design related w/ Brno, Kunstverein Leipzig, Leipzig, Germany.
PAF art 2013 , w/ Nik Timková (Gothic Disneyland) , PAF, Olomouc, Czech Republic.
1993 – 2013 (w/ S.Kolíbal,A.Kučerová,D.Balabán...), Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava, Czech Republic.
(O)svícení, NTK gallery, Prague, Czech Republic.

2012
Začátek století / The Beginning of the Century, Dům umění, Ostrava
Začátek století / The Beginning of the Century, Výstavní síň Masné krámy, Plzeň
Vlčice noci, Galerie Alternativa, Jihlava

2011
Anežka Hošková, Jakub Hošek: Paranoid Couch Potato, Prinz Prager Gallery, Praha

2010
Altruismus: Kunst aus Tschechien heute, Bonner Kunstverein, Bonn

2009
Transfer, Dům pánů z Kunštátu, Brno
Cena kritiky - malba a její přesahy (2. ročník), Galerie kritiků, Praha
Nechte mě vlánout, Galerie Jiří Švestka, Biskupský dvůr, Praha

2008
9. aukční salon výtvarníků - 382 dárců pro Konto Bariéry, Karolinum, výstavní síň, Praha
Transfer, White Box, Mnichov (München)
6. bienále mladého umění Zvon 2008, Dům U Kamenného zvonu, Praha
Obrazy slov / Reflecting Words, Letohrádek Hvězda, Praha
INTRO 518 TEĎ 69 TEĎ* TEĎ 180 BONUS Q TRACK!, Karlin Studios, Praha
Moderní a poválečné umění, současné umění, fotografie, Galerie 5. patro, Praha
Spleen & Ideal: Kategorizace extáz, Karlin Studios, Praha
Eva Koťátková: Výtvarná výchova, Karlin Studios, Praha

2007
STILL: Another exhibition of painting, Centrum pro současné umění FUTURA, Praha 5
Spleen & Ideal: Kategorizace extáz, Múzeum Vojtecha Löfflera, Košice
Vitamin Painting (Spleen & Ideal: Kategorizace extáz), Galéria Bastart - Bastart Contemporary, Bratislava
Art Prague. 6. veletrh současného umění / 6th International Contemporary Art Fair, Mánes, Praha
Spleen & Ideal: Kategorizace extáz, Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica
Amaro Jilo / Naše srdce, Dům umění města Brna, Brno
Spleen & Ideal: Kategorizace extáz, Galerie Brno, Brno

2006
Akné / Acne: Současná česká malba ze sbírky Richarda Adama / Contemporary Czech Painting from the Richard Adam Collection, Galerie Rudolfinum, Praha
IV. Zlínský salon mladých: První společná přehlídka českých a slovenských umělců do třiceti let, Zámek Zlín, 2. patro, Zlín
V. Zlínský salon mladých: První společná přehlídka českých a slovenských umělců do třiceti let, Dům umění, Zlín
Hot stuff,Stanica, Žilina, Sk
Subkultura 2006, mystic sk8 cub, Praha
Fluff fest 2006,european hardcore summercamp, Rokycany

2005
Eastern aliance 2, Motorenhalle, Dresden
Kosmix, Gps art gate, Praha
5.biennale ZVON 2005, Dům u Kamenného zvonu, Praha
Prague Biennale 2 (sekce Expanded Painting), Karlin hall, Praha
Criss/Cross 05, Zámecká galerie Skály-Bischofstein
II.ročník malířského sympozia, galerie Brno, Brno
Finále ceny Jindřich Chalupeckého, galerie Ghmp-Městská knihovna, Praha
Že je to špatné,ale ještě horší, galerie AVU, Praha

2004
Criss/cross 04, Broumov
Diplomanti, AVU, Praha
Startpoint, galerie Klatovy/Klenová-sýpka, Klenová
Pram room jako host Michala Pěchoučka, galerie Jiři Švestka, Praha
Czech the market, galerie Kai Hilgemann, Berlin
Open Art, Rathausgalerie, Munich

2003
Źeny, galerie Doubner, Praha
Drawing prize exhibition, Middlesex University school gallery, London

2002
Jo-jo efekt, Wortnerův dům AJG, Ćeské Budějovice

2001
Casino, universální prostor NOD, Praha
Artrocksedativefrequencies, (součást 1.ročníku free dimension festu),kulturní centrum Sedm, Tábor
Criss/cross 01, Broumov
Magnetic fields, galerie Jelení, Praha

2000
Jarní sráči, galerie Myslíkova, Praha
00 iceroom, (v rámci 7let experimentálního lo-fi,emo,punk,hardcore klubu), Ajsrům klub, Praha-Přezletice
Enkláva, prostor Kamenická, Praha

1999
Pokojiček, AVU-č.303, Praha
Podzimní spáči, galerie Myslíkova, Praha
Další realizace

Akce / Performace

2007

Cena Jindřicha Chalupeckého finále 2007 / Jindřich Chalupecký Award Final 2007, Klub Roxy, Praha

 

J.H. spluvede galerii-multifunkční prostor A.M. 180 v praze, zaměřený programově na současné umění a hudbu(pro více informací o těchto aktivitách viz web:www.am180.org). A.M. 180 vede skupina lidi která si říká AM 180 COLLECTIVE. Se členy kolektivu J.H.přípravoval od srpna 2002 do května 2003 specializovaný pořad zaměřený na alternativní kulturu na kabelové televizní stanici Óčko. Se sestrou Anežkou tvoří měleckou dvojici INDIE TWINS(výstavy,kurátorování akcí,djing atd).J.H. také působí na pražském Radiu 1,kde má pořad společně se Śtěpánem Bolfem (AM 180 COLLECTIVE). Spolupracuje s několika malými gamofonovými vydavatelstvími, pro které navrhuje booklety cd a lp-např.pro kapely jako l´point (Silver rocket/minority records) nebo Naquei Manou (Silver rocket records)...

Krátce také pracoval(opět se Štěpánem Bolfem) jako redaktor pro pro pořad Pomeranč na Čt 2.

Výběr z promoterských aktivit:14.11.2003-Nina Nastasia band(NYC,USA)-galerie a.m.180,13.5.2004-JunePanic(Bloomington,Indiana,USA)-klub Matrix,27.7.Liars(NYC,US)-klub 007, 6.12.2004-Q and not u(Washington d.c.,USA)-klub 007,…

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

GA2LERIE (Vaňous Petr ed. ), vydal Kulturní týdeník A2, s.r.o. jako přílohu v roce 2007

P. Vaňous, Resetting/ Jiné cesty k věcnosti/ Alternative Ways To Objektivity (katalog výstavy), GHMP - Městská knihovna, 21. 12. 2007 - 23. 3. 2008, nestr., Praha 2008

Články, média, internet

Indie Twins /Jakub Hošek + Anežka Hošková/ profil časopis UMĚLEC 2003/3, str. 74+75

Jakub Hošek profil časopis PARS PRO TOTO 2003/3 – cena Start Point prezentace

Indie Twins profil DART 03/2004 str.5

Jakub Hošek katalog Prague Biennale 2 str.86+87

Jakub Hošek profil časopis Art&antique 2004/10

A.M. 180 galerie profil/ galerie měsíce časopis Art&antique 2005/05 str.81

Jakub Hošek+Indie twins profil+rozhovor časopis Živel 2005/26

Jeřábková Edith: Jakub Hošek (rubrika Galerie), A2 kulturní týdeník, 51/ 2006,

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv