O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Jakub Hošek

Jméno
Jakub
Příjmení
Hošek
Narozen/a
1979
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
https://www.works.io/jakub-hosek
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Jsou dva způsoby, jimiž lze interpretovat tvorbu Jakuba Hoška skrze subkultury, o kterých se v kontextu jeho tvorby nejčastěji mluví. Interakce s nimi je totiž dvousměrná:

 V prvním ohledu Hoškovu tvorbu po formální a obsahové stránce ovlivnily vizuální znaky subkultury. Autor byl zpočátku silně inspirován grafickým designem vinylů, skejtových desek a celkovou estetikou subkultur, jako je skateboarding, punk nebo graffiti, pojících se s liberálním myšlením a s hodnotami pospolitosti a komunitnosti. Ač jsou tyto subkultury spíše apolitické, jejich důraz na osobní svobodu a sebevyjádření spolu s jistou esencí mladické divokosti můžeme vnímat jako angažovaný postoj proti konzervativnímu smýšlení. Stěžejní roli zde hraje hudba, skrze niž definují samy sebe. Pro Hoška ovšem není důležité identifikovat se v uzavřených rámcích. Proplouvá přirozeně étosy jednotlivých subkultur, aby vytvořil autonomní umělecké vyjádření fungující v institucionálním provozu, a nezříká se přitom původních „pouličních“ a DIY hodnot. Tato dynamika a mezioborovost se přirozeně projevuje v širokém rozpětí jeho aktivit. Hošek je umělcem, kulturním aktivistou a DJem, ale také organizátorem výstav, koncertů a hudebního festivalu.

Na druhé straně tu je způsob, jakým Hošek subkultury sám zpětně ovlivňuje. Pořádání festivalu Creepy Teepee a jeho principy a aspekty jako je multižánrovost, specifický vizuální styl a v posledních letech i příklon pomocí jeho prostředků manifestovat angažovaná témata, má přímý vliv na myšlení a tvorbu nejmladší generace umělců. Pokud budeme pracovat s tvrzením, že i současná nejmladší výtvarná umělecká scéna je subkulturou, Jakub Hošek je určitě jedním z jejích vzorů. V praxi se ale nejedná pouze o ovlivnění formálními znaky jeho tvorby, ale také o přejímání konceptů spojených s interdisciplinaritou, s principy DIY a s naplňováním životního stylu kulturního aktivisty-nomáda.

 

Co se týče formálního jazyka jeho maleb, Hošek si drží svůj rozeznatelný a autentický styl založený na používání šablon, jeho díla však prošla určitými změnami. Prořídlo zobrazení explicitních motivů násilí (jako uřezané ruce a nože) a Hošek se přiklonil k náznakovější podobě sublimace temnoty a k abstrahovanějším motivům. Ostrost hrotů nože vystřídala ostrost abstraktních znaků odkazujících k formám metalových logotypů, které písmena často přetvářejí do propletených, ostrých a trnitých shluků kořenů nebo větviček. Tyto fragmenty používané v aktuální tvorbě mají velice často podobu chaotických linek těkajících v jakési křeči. V Biography (2015) se spletence hrotů stávají jediným motivem znejišťujícím nás svou formou na pomezí písma a nahodilého čmárání.

 

Další změnou v Hoškově tvorbě je posun od křiklavé barevnosti k temnější a chladnější paletě. Obrazy jsou také minimalističtější, autor už nepokrývá celou obrazovou plochu, ale klade méně motivů do abstrahovanějšího a ploššího pozadí. Nové série jeho maleb působí vyprahlejším a skeptičtějším dojmem, antropomorfní temnotu střídá méně konkrétní předtucha zlovolného, úzkostné čekání na příchod neštěstí. Takové dojmy vyvolává například Earth Died Screaming (2016), kde zombie ruka škrábe šedý abstraktní povrch na pozadí drátěného plotu. Současné téma environmentální krize v antropocénu a možné apokalypsy je zde artikulováno komiksovým stylem, jenž však promlouvá apelem skřípějícího zvuku špinavých zombie nehtů přejíždějících po tabuli.

 

Hošek už dříve pracoval s prostorovou dimenzí obrazů a vytvářel je s tlustými rámy, které dovolovaly malířsky pojednat i bok obrazu. S prostorem pracuje i nadále a vytváří objektová díla, která však nadále zhodnocují malířské gesto. To bylo možné vidět například na autorově společné výstavě s Anežkou Hoškovou a Nik Timkovou nazvané Superimpostitions (2015), v rámci níž byl v barokním sále Colloredo-Mansfeldského paláce nainstalován soubor minimalistických objektů odkazujících ke skejtovým překážkám, náhrobkům a nábytku. Jejich temně fialová barevnost vytvářela výrazný protiklad k zlatavé výzdobě sálu a tuto výstavu lze tedy vnímat i jako site-specifickou reakci na daný environment. Na pomezí malby a objektu potom funguje například i dílo emo_oce (2015), které pojednává pro autora příznačný motiv ruky bez těla. V této práci si lze nejvíce povšimnout odkazu na trend postinternetové estetiky, jež ráda spojuje odkazy na virtuální a komerční prostředí s objektovou tvorbou a DIY estetikou. To se projevuje motivy ikonek z počítačového interfacu a neexistujícími logotypy, které jsou namalované na dřevěném povrchu zlomené a ploché ruky.

Opomenout však nesmíme ani Hoškovu kurátorskou a organizátorskou činnost v rámci provozu galerie A.M.180, kterou vede společně s Nik Timkovou. Kurátorská dramaturgie „áemka“ spočívá v mapování a prezentaci vizuálních trendů spojujících volné umění s grafickým a módním designem. Devízou programu jsou mezinárodní kontakty kolektivu a schopnost přivážet rezonující momenty progresivní umělecké scény na principech spolupráce a bez velkých prostředků. A.M.180 se tak stává důležitým bodem v mezinárodní umělecké síti, která funguje mimo institucionální rámec.

Autor/ka anotace
František Fekete

Publikováno
2018

Jakub Hošek a jeho sestra Anežka už delší dobu působí jako iniciátoři hudebních a výtvarných aktivit na pražské a brněnské umělecké scéně. V roce 2002 dali dohromady projekt Indie Twins, v rámci kterého fungují jako kurátoři a DJs. S tímto jejich působením souvisí také prostor A.M 180, kombinující funkci obchodu s alternativní hudbou a příslušenstvím s galerií a filmovým klubem.

Jakub Hošek absolvoval malířskou školu Vladimíra Skrepla na AVU v Praze. Jeho malba i užitá grafika se doplňuje s životním stylem. Dalo by se říci, že působí stejně křehkým a zároveň sofistikovaně vyšinutým způsobem jako jeho image. Hoškův styl je spojený s kulturou hudebních plakátů, komiksů, obalů alb a grafického designu i stylu oblékání. Do obrazů vkládá texty oblíbených skladeb (takto vznikla v roce 2002 série šansonů, i jeho rozměrná diplomová práce nazvaná It Takes a Million Years To Become Diamonds so Let´s Just Burn Like Coal Until the Sky´s Black) nebo malby redukuje na samotný stylizovaně pojatý text (New truth). Jindy kombinuje surreálně působící detaily a náznaky abstrakce. Zatímco jeho starší malby a instalace (jako například Casino vystavené v galerii NoD v roce 2001) odrážely vliv divokého street-artového chaosu ve stylu Jeana-Michela Basquiata, dnes kombinuje zdánlivě expresivní „kaligrafii“ s dokonale chladnou „designérskou“ technikou. Obrazy vytváří vykrýváním ploch pomocí komplikovaných šablon. V poslední době také zdůrazňuje materiální objektovou podstatu obrazu jeho dělením na více pláten, nebo nadsazením třetího rozměru. Tyto obrazy pak často přerůstají v nástěnné objekty či malované „sokly“ (Jam Band Death Cult).

Autor/ka anotace
Zuzana Štefková

Profesní životopis

Vzdělání:

1998-2004 AVU Praha, ateliér Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy

1994-1998 Gymnázium (High School) Evropská, Prague

2003, Middlesex University, London

 

Stipendia:

2015, VARP Visegrad Fund, Tabačka Kulturfabrik, Košice, SK

2015, MMCA, Seoul, Republic of Korea

2014, Summer Studio, Royal Institute of Arts, Stockholm, SWE

2014, Nordic Arts Association, Stockholm, SWE

2013, Strabag ARTstudio, Vienna, Austria

2010, ISCP, New York, US

2008, tranzit, MuseumsQuartier, Vienna, Austria

2006, PROGR, Bern, Switzerland

 

Ceny a granty:

2011, vítěz CZ Strabag Artaward, Vídeň

2009, 3.místo Ceny kritiky za mladou malbu, CZ

2007, finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého a vítěz divácké ceny, CZ

2007, finalista Sovereign European Art Prize

2005, finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého, CZ

2004, finalista STARTPOINT, CZ

 

Rezidence:

2015 VARP Visegrad fund, Tabačka Kulturfabrik, Košice, Slovakia

MMCA, Seoul, Korea, Republic Of

2014 Summer Studio, Royal Institut of Arts / KKH, Stockholm, Sweden

Nordic Arts Association, Stockholm, Sweden

2013 Strabag ARTstudio, Vienna, Austria

2010 ISCP, New York, United States

2008 tranzit, MuseumsQuartier, Vienna, Austria

2006 PROGR, Bern, Switzerland

 

Aktivní člen a spolu-zakladatel (2003) Kolektivu A.M.180 a Galerie A.M. 180 v Praze.

Spolu-zakladatel (2009) a kurátor festivalu nezávislé současné hudby Creepy Teepee v Kutné Hoře.

Členství ve skupinách nezařazených do databáze
INDIE TWINS
AM 180 COLLECTIVE

Výstavy

Samostatné výstavy
2017
Jakub Hošek: Armed With A Brick, Galerie Na Shledanou,
Cintorín Malsička, Volyně, Czech Republic.
Don't Dance It Down Boys w/ Maria Jeschke, Anja Langer,
Clovis XV., Brussels, Belgium.
Remember Early Humans w/ Paul Barsch, Tilman Hornig,
Norman Orro, Karlin Studios, Prague, Czech Republic.

2016
Jakub Hošek: アナザー [another], Galerie Josefa Lieslera, Kadaň, Czech Republic.
Jakub Hošek: Veggie Buddhist Eco Prince, Trafó Gallery, Budapest, Hungary.
Jakub Hošek: Batatove.Hranolky.2016.HDTV.x264-LOL.mkv, Tabačka Gallery, Košice, Slovakia.

2015
Čorkár s príbehom, Šopa gallery, Košice, Slovakia.
SUPERIMPOSITIONS w/ Anežka Hošková, Nik Timková, GHMP, Galerie Hlavního Města Praha, Colloredo-Mansfeldský Palác, Prague, Czech Republic.
Chaos je dosud neporozumený řád, Fait Gallery, Brno, Czech Republic.

2014
Online Architecture, Berlínskej Model, Prague, Czech Republic.
Sklízení stínů / Shadow Harvesting, Galerie +/- 0, Žilina, Czech Republic.
Jakub Hošek w/ Pal Rodenius & Cut Club, Kulturhuset, Stockholm, Sweden

2013
Jakub Hošek: Talking Shit About A Pretty Sunset, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava

2012
Jakub Hošek: Fake Empire, Artlounge im Strabag Haus, Vídeň

2009
Jakub Hošek: Let me rule/Nechte mě vládnout, Galerie Jiří Švestka, Biskupský dvůr, Praha

2007
Cena Jindřicha Chalupeckého - Finále 2007 (Jakub Hošek), Galerie A. M. 180, Praha
Jakub Hošek: Dobře si rozmysli, co neváháš ztratit, Galerie Šternberk, Šternberk

2006
Je mladej,má čas, galerie ad astra, Kuřim
Jakub Hošek, Turner Contemporary, Margate, UK

2005
Jakub Hošek (+Kim Nekarda and Johan Zetterquist), galerie Rüdiger Schöttle, Munich

2004
Indie twins (with Anežka Hošková), galerie Eskort, Brno

2002
Likelikethethethedeath, open air galerie CO14, Praha

2000
Kabaret, skrinka BJ, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2018
Wicked Anima Fun, Galerie Stephanie Kelly, Dresden, DE

2017
Don't Worry Boy (curated by: Karina Kottová), Forum Box,
Helsinki, Finland.
Klub Fiesta (curated by: Michal Novotný, Lumír Nykl), PLATO
- Kancelář pro umění, Ostrava, Czech Republic.
Frontier Justice Experience III., Svarta Huset, Supermarket,
Stockholm, Sweden.
Frontier Justice Experience II., Galerie A.M.180, Prague,
Czech Republic.
New Scenario's RESIDENCY, Mariina Skála, Jetřichovice,
Czech Republic.
Frontier Justice Experience, Šopa Gallery, Košice, Slovakia.

2016
Changdong , Korean Cultural Center, Brussels, Belgium.
ON-GROWING , Verket, Stockholm, Sweden.

2015
Něha, Hauch Gallery, Prague, Czech Republic.
Overture II., Hauch Gallery, Prague, Czech Republic.
The Disorder of Things / Neklid Věcí, Kvalitář gallery, Praha, Czech Republic.
existuju… / i exist..., Galerie 35m2, Prague, Czech Republic.
seš-lost?, Umělecký festival Seš Lost, Železný Brod, Czech Republic.
The hidden language of plants / Skrytá reč rostlin, National Gallery - Kinský Palace, Praha, Czech Republic.
Beyond the Horizon, The National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea, Seoul, Korea, Republic Of.
Planes over the chaos / Roviny v chaosu, Prague House, Brussels, Belgium.

2014
Obraz – film, NoD, Prague, Czech Republic.
One of the possibilities, NTK gallery, Prague, Czech Republic.

2013
So, Who's The Artist?, PLEVEL gallery, Prague, Czech Republic.
Začátek století - České umění prvního desetiletí 21. století, Dům Umění , Ostrava, Czech Republic.
Můj Blok, group exhibition of graphic design related w/ Brno, Kunstverein Leipzig, Leipzig, Germany.
PAF art 2013 , w/ Nik Timková (Gothic Disneyland) , PAF, Olomouc, Czech Republic.
1993 – 2013 (w/ S.Kolíbal,A.Kučerová,D.Balabán...), Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava, Czech Republic.
(O)svícení, NTK gallery, Prague, Czech Republic.

2012
Začátek století / The Beginning of the Century, Dům umění, Ostrava
Začátek století / The Beginning of the Century, Výstavní síň Masné krámy, Plzeň
Vlčice noci, Galerie Alternativa, Jihlava

2011
Anežka Hošková, Jakub Hošek: Paranoid Couch Potato, Prinz Prager Gallery, Praha

2010
Altruismus: Kunst aus Tschechien heute, Bonner Kunstverein, Bonn

2009
Transfer, Dům pánů z Kunštátu, Brno
Cena kritiky - malba a její přesahy (2. ročník), Galerie kritiků, Praha
Nechte mě vlánout, Galerie Jiří Švestka, Biskupský dvůr, Praha

2008
9. aukční salon výtvarníků - 382 dárců pro Konto Bariéry, Karolinum, výstavní síň, Praha
Transfer, White Box, Mnichov (München)
6. bienále mladého umění Zvon 2008, Dům U Kamenného zvonu, Praha
Obrazy slov / Reflecting Words, Letohrádek Hvězda, Praha
INTRO 518 TEĎ 69 TEĎ* TEĎ 180 BONUS Q TRACK!, Karlin Studios, Praha
Moderní a poválečné umění, současné umění, fotografie, Galerie 5. patro, Praha
Spleen & Ideal: Kategorizace extáz, Karlin Studios, Praha
Eva Koťátková: Výtvarná výchova, Karlin Studios, Praha

2007
STILL: Another exhibition of painting, Centrum pro současné umění FUTURA, Praha 5
Spleen & Ideal: Kategorizace extáz, Múzeum Vojtecha Löfflera, Košice
Vitamin Painting (Spleen & Ideal: Kategorizace extáz), Galéria Bastart - Bastart Contemporary, Bratislava
Art Prague. 6. veletrh současného umění / 6th International Contemporary Art Fair, Mánes, Praha
Spleen & Ideal: Kategorizace extáz, Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica
Amaro Jilo / Naše srdce, Dům umění města Brna, Brno
Spleen & Ideal: Kategorizace extáz, Galerie Brno, Brno

2006
Akné / Acne: Současná česká malba ze sbírky Richarda Adama / Contemporary Czech Painting from the Richard Adam Collection, Galerie Rudolfinum, Praha
IV. Zlínský salon mladých: První společná přehlídka českých a slovenských umělců do třiceti let, Zámek Zlín, 2. patro, Zlín
V. Zlínský salon mladých: První společná přehlídka českých a slovenských umělců do třiceti let, Dům umění, Zlín
Hot stuff,Stanica, Žilina, Sk
Subkultura 2006, mystic sk8 cub, Praha
Fluff fest 2006,european hardcore summercamp, Rokycany

2005
Eastern aliance 2, Motorenhalle, Dresden
Kosmix, Gps art gate, Praha
5.biennale ZVON 2005, Dům u Kamenného zvonu, Praha
Prague Biennale 2 (sekce Expanded Painting), Karlin hall, Praha
Criss/Cross 05, Zámecká galerie Skály-Bischofstein
II.ročník malířského sympozia, galerie Brno, Brno
Finále ceny Jindřich Chalupeckého, galerie Ghmp-Městská knihovna, Praha
Že je to špatné,ale ještě horší, galerie AVU, Praha

2004
Criss/cross 04, Broumov
Diplomanti, AVU, Praha
Startpoint, galerie Klatovy/Klenová-sýpka, Klenová
Pram room jako host Michala Pěchoučka, galerie Jiři Švestka, Praha
Czech the market, galerie Kai Hilgemann, Berlin
Open Art, Rathausgalerie, Munich

2003
Źeny, galerie Doubner, Praha
Drawing prize exhibition, Middlesex University school gallery, London

2002
Jo-jo efekt, Wortnerův dům AJG, Ćeské Budějovice

2001
Casino, universální prostor NOD, Praha
Artrocksedativefrequencies, (součást 1.ročníku free dimension festu),kulturní centrum Sedm, Tábor
Criss/cross 01, Broumov
Magnetic fields, galerie Jelení, Praha

2000
Jarní sráči, galerie Myslíkova, Praha
00 iceroom, (v rámci 7let experimentálního lo-fi,emo,punk,hardcore klubu), Ajsrům klub, Praha-Přezletice
Enkláva, prostor Kamenická, Praha

1999
Pokojiček, AVU-č.303, Praha
Podzimní spáči, galerie Myslíkova, Praha
Zastoupení ve sbírkách
private collections, Czech Republic
National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea, Seoul, Korea, Republic Of
Milan Dobnak collection, Košice, Slovakia
private collection, Stockholm, Sweden
FAIT gallery collection, Brno, Czech Republic
STRABAG artcollection, Vienna, Austria
private collections, Vienna, Austria
Bonner Kunstverein collection, Bonn, Germany
private collection, Copenhagen, Denmark
private collection, Belgium
Galerie Klatovy - Klenová, Klatovy, Czech Republic
Rüdiger Schöttle collection, München, Germany
Richard Adam collection, Brno, Czech Republic
Marek collection, Brno, Czech Republic
Další realizace

Akce / Performace

2007

Cena Jindřicha Chalupeckého finále 2007 / Jindřich Chalupecký Award Final 2007, Klub Roxy, Praha

 

J.H. spluvede galerii-multifunkční prostor A.M. 180 v praze, zaměřený programově na současné umění a hudbu(pro více informací o těchto aktivitách viz web:www.am180.org). A.M. 180 vede skupina lidi která si říká AM 180 COLLECTIVE. Se členy kolektivu J.H.přípravoval od srpna 2002 do května 2003 specializovaný pořad zaměřený na alternativní kulturu na kabelové televizní stanici Óčko. Se sestrou Anežkou tvoří měleckou dvojici INDIE TWINS(výstavy,kurátorování akcí,djing atd).J.H. také působí na pražském Radiu 1,kde má pořad společně se Śtěpánem Bolfem (AM 180 COLLECTIVE). Spolupracuje s několika malými gamofonovými vydavatelstvími, pro které navrhuje booklety cd a lp-např.pro kapely jako l´point (Silver rocket/minority records) nebo Naquei Manou (Silver rocket records)...

Krátce také pracoval(opět se Štěpánem Bolfem) jako redaktor pro pro pořad Pomeranč na Čt 2.

Výběr z promoterských aktivit:14.11.2003-Nina Nastasia band(NYC,USA)-galerie a.m.180,13.5.2004-JunePanic(Bloomington,Indiana,USA)-klub Matrix,27.7.Liars(NYC,US)-klub 007, 6.12.2004-Q and not u(Washington d.c.,USA)-klub 007,…

Monografie, katalogy, publikace

Vlastní texty zařazené do databáze
Monografie, katalogy, publikace

GA2LERIE (Vaňous Petr ed. ), vydal Kulturní týdeník A2, s.r.o. jako přílohu v roce 2007

P. Vaňous, Resetting/ Jiné cesty k věcnosti/ Alternative Ways To Objektivity (katalog výstavy), GHMP - Městská knihovna, 21. 12. 2007 - 23. 3. 2008, nestr., Praha 2008

Články, média, internet

Indie Twins /Jakub Hošek + Anežka Hošková/ profil časopis UMĚLEC 2003/3, str. 74+75

Jakub Hošek profil časopis PARS PRO TOTO 2003/3 – cena Start Point prezentace

Indie Twins profil DART 03/2004 str.5

Jakub Hošek katalog Prague Biennale 2 str.86+87

Jakub Hošek profil časopis Art&antique 2004/10

A.M. 180 galerie profil/ galerie měsíce časopis Art&antique 2005/05 str.81

Jakub Hošek+Indie twins profil+rozhovor časopis Živel 2005/26

Jeřábková Edith: Jakub Hošek (rubrika Galerie), A2 kulturní týdeník, 51/ 2006,

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu