O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Jan Fabián

Jméno
Jan
Příjmení
Fabián
Narozen/a
1978
Místo narození
České Budějovice
Působiště
Praha
Web
www.janfabian.com
Klíčová slova
instalace
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

„U prostorových věcí mne zajimá otázka prostorů a poloprostorů a jejich uplné vymizení, nejen "do prostoru" ale i "v čase"...“ (Jan Fabián, 2014)

 

Ve své tvorbě využívá etické funkce díla, prostřednictvím jednotlivých prací přivádí k zamyšlení nad automatizovanými procesy nebo upozorňuje na nevyrovnané vztahy vůči životnímu prostředí. Pohybuje se mezi prostorovou tvorbou, architekturou, designem a digitálním obrazem. Jeho úsporné instalace, objekty, a interiéry působí dojmem rovnováhy a občerstvení mysli. Vychází z pozorování skutečnosti a zároveň patří k trvalým hledačům smyslu bez zbytečné tragické zátěže.

 

V mnoha projektech naráží na ekologickou neudržitelnost. Nejčastěji se u něj toto téma objevuje v instalacích. Mezi ně patří jemný zásah do veřejného prostoru z roku 2008, kdy umístil do městského parku Sochu kompostu. Telefonní budku využil jako kompostér, vyplnil ji bioodpadem. Skrze sklo bylo možné pozorovat jednotlivé vrstvy tlení. Přirozený proces působil městském prostoru náhle nepatřičně, přestože šlo o pozitivní akt - recyklaci telefonní budky a zeleného odpadu z parku. Další dílo s ekologickým podtextem byla performance Socha zácpy, kterou uspořádal v roce 2009 v Praze v průjezdu Školská 28. Vyzval několik majitelů automobilů k vyplnění vjezdu do dvora a simulaci skutečné zácpy včetně běžících motorů. Širší společenský apel rozvinul v projektu Dobře už bylo (2008). Performance se uskutečnila na parkovišti v Praze na Pankráci na pozadí nově vzniklých výškových budov a hypermarketu se stavebním materiálem. Neurčitý dům menší velikosti s fasádou z hliníkové parotěsné reflexní folie se tápavě pohyboval po parkovišti. Situace působila jako podivný průvod o jedné masce, která generovala mnoho otázek a zároveň měla poukázat na „(...) nevratné procesy, o kterých rozhoduje okamžitá potřeba namísto dlouhodobé rozvahy.“ (Jan Fabián, 2008). Součástí videoperformance byl opět neokázalý humor, kdy pohyb domu byl svázaný s pohybem automobilu skrytého uvnitř. Vnější vizuální podněty zpracovával Jan Fabián ve fotografických cyklech. V souboru fotografií Nadměrná velikost (2009+) dokumentoval pohyb veřejným prostorem s neúměrně velkým nákladem nebo ve Složce bez názvu (2009) se věnoval zachycení nepatrných logických nesrovnalostí, které nás denně obklopují. V projektu 81 x 25 dpi (instalace pro České centrum v Londýně, Velká Británie, 2003) přehodnocoval vztah reality a virtuality. Digitální fotografii z internetu, zvětšil tak, aby její rozměry odpovídaly skutečnosti v měřítku 1:1. Výsledky dlouhodobého pozorování uplatňuje při realizaci interiérů. Křiklavě žlutou, kterou použil při stavbě zahradního altánu na vnitřní rámy oken u něj nelze chápat jako bezobsažný estetický prvek, ale přirozený rozjasňující přechod mezi altánem a zahradou, který vychází z barvy jarně zelených listů. V sochařské práci uplatňuje doslovnost jako jistou formu zlehčující rehabilitace oboru, který byl (možná i trochu ještě je) v kriziointu situace často rozkrývá už v názvu. Socha dopravní zácpy (2009), Socha šibenice (2001), Křeslo svalovec (2002), Socha kompostu (2008) apod.

 

Plynule přechází mezi volnou a užitou tvorbou, aniž by jedna část převyšovala druhou. Jako jeho nejsvobodnější realizace působí Poustevna Kohoutov (2011), věžovitá skica z klacků a trámků v prostoru. Jan Fabián pracuje kontinuálně velmi nenápadným způsobem, o to příjemnější je možnost jednotlivé věci postupně objevovat.

 

(publikováno: 2014)

Autor anotace
Denisa Bytelová

Publikováno
2014

Profesní životopis

Vzdělání:
1997-2003 VŠUP Praha

Stipendia:
2001 Rhode Island School of Design, Glass Studio of Bruce Chao, Providence, USA
2000 Hammenlinna Polytechnic, Glass Studio of A. Tammisto, Finland

Zaměstnání:
2005-2007 Senior Lecturer – teaching sculpture at Faculty of Architecture. Czech Technical University in Prague.
2004-2006 Assistant of artist Karen LaMonte in Prague Studio.

Ceny:
2003 první místo, First Art Biennial of European Students, Rome, Italy
1999 první místo, Nadace Romualdo del Bianco, Florencie, Italy

Výstavy

Samostatné výstavy
2010
Model Situations, Galerie mladych, BKC Brno

2009
Good times has been over II. Gallery Skolska 28, Prague

2008
Good times has been over, performance, Prague
857m2, Abandoned Gasoline station near Slany, Czech Rebublic

2006
The Tin, Ceske Budejovice, Czech Republic

2004
Jan Fabian – Projects, Faculty of Architecture University of Technology Brno, Czech Republic
Pay Attention, Dog, dog shelter in Komorany, Prague, Czech Republic

2003
The Synagogue Folder, Palmovka, Praha, Czech Republic

2001
Site Specific Installation, Trenton St. no.18, Providence, U.S.A
Site Specific Video Installation, Benefit St.,Providence, U.S.A

2000
The Stripes, Hameenlinna Polytechnic, Finland
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2009
Telescopic Studio, Vaclav Spala Gallery, Prague
Aktualizacja.cz, Further Reading, Muzeum Witrazu, Krakow
Underground City, Divus Unit 30, London
Second Shift, Armaturka, Usti nad Labem, Czech Republic
Kompot, Theatre Usti nad Labem, Czech Republic
Design Story, Mobitex Brno, Czech Republic

2008
Season, Gallery AAAD Prague
Kotec, Usti nad Labem, Czech Republic
Big Action Painting Show, 4 Days in Motion, Hoelesovice, Prague
Low Budget Revolution – Cargo, Sofia, Bulgaria
Art phone, Park Kampa, Prague
Construction Limits, with Ondrej Horak and Isabela Grosseova
Centrum současného umění Ládví, NOD, Prague

2007
Czech, Czech Centre, Peking, China

2005
Czech This Out! Viena, Austria
Date Of Expire, Designblok, Karlin Hall, Prague, Czech Republic
Enter, Jesuit Dormitory of Palacky, Olomouc, Czech Republic
RISD-VŠUP, Gallery AAAD Prague, Czech Republic

2004
Nothing For Show, Katerinska Garden, Prague, Czech Republic
Milky Way Confrontation, Designblok, Belveder Prague Castle, Czech Republic
Funeral Art, National Gallery, Prague, Czech Republic

2003
First Art Biennial of European Students Complesso Monumentale di S. Michele, Rome, Italy
New Media Cheb 2003, Cheb Czech Republic
Diploma Art Works, Gallery AAAD Prague
The TV Set Kulas, Lucany nad Nisou, Czech Republic
The Potential Connection, Czech Centre, London, Sunderland, Great Britain

2002
Orrefors workshop, Orrefors, Sweden

2001
Nova Media Cheb 2001, Cheb, Czech Republic

2000
Budky, 1. socharske bienale, Zdar nad Sazavou, Czech Republic
Identity workshop, Louka monastery, Znojmo, Czech Republic
Komunikace, Galerie pod vezi Bilina, Czech Republic

1999
Orrefors workshop, Orrefors, Sweden
Zastoupení ve sbírkách
Museum of Applied Arts Prague, Czech Republic
Compleso Monumentale del San Michele, Rome, Italy

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Vomacka Josef. Recenze: Dobre uz bylo / a nekdo to vnima. CT24, 20.2. 2009

Vojtechovský Milos, Statistic and Art, Text Gallery Skolska 28 12. 2. 2009

The Year Book of Czech Design, Czech Grand Design 2008 Awards page. 28

New Glass Review 28, Corning Museum of Glass, Published 2007 page. 112

Fabian, Jan. Katedra volneho umeni VSUP, Autorský text Korpus no.3 June/2004 page 24–25

Hlaves, Milan. Fakulta architektury VUT Brno. Atelier 1/2005 page 5, Rec. Vystavy:Jan Fabian–Projekty“ 2.11.–30.11. 2004

Lindaurova, Lenka. Neobvykla vystava: neviditelne objekty v zahrade. Mlada Fronta Dnes 30.10. 2004

Macek, Jiri. Loft Look, Blok no.15, 2006 page 64–67

McGuirk, Justin. Design Sities: Prague. [Rec. vystavy] ICON 12/2004 page 68

Pauly, Jana. Pripraveny prostor, First Art Biennial of the European Students , Atelier 1/2004

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006-2015
Tyto stránky byly archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv