O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Ján Mančuška

Jméno
Ján
Příjmení
Mančuška
Narozen/a
1972
Místo narození
Bratislava
Působiště
Praha, Berlín
Web
http://janmancuska.com
Úmrtí
2011
Žil/a a pracoval/a v
Praha, Berlín
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
Klíčová slova
instalace
objekt
performance
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

V roce 1998 zakončil Ján Mančuška Akademii výtvarných umění ještě jako malíř. Obrazy pro diplomovou práci ale doplnil objekty z lega, což předznamenalo definitivní zlom v jeho tvorbě. Následovaly reliéfy a objekty série Bolí to, jenom když se směju (1999), v nichž Mančuška použil nejobyčejnější materiály jako čistítka na uši, brčka, párátka nebo špendlíky k zobrazení intimních výjevů z domácího prostředí. V této sérii se už naplno projevila svébytná estetika i zásadní témata, která rozvádí v podstatě dodnes. Následovala série objektů 3+1 (1999), v níž Mančuška použil místo kresebné linie na hřebíčkách napnuté nitě. Jídelní stůl se židlemi nebo televize s křeslem nabyly větších rozměrů a byly vytvořeny přímo na zeď. Každodenní předměty s jemně posunutými významy, jako umyvadlo s kohoutky vyrobené z mýdel nebo hrnek z kostek cukru, se objevují i v další instalaci z roku 1999 – Ráno 2001. Pro Mančušku však není důležitá pouze znejisťující vizualita těchto objektů, jeho práce vychází z pozorování nejintimnějších stránek okolí a z jemné sociální analýzy. Materiály, které používá, najdeme v každé koupelnové skřínce, v šuplíku v kuchyni nebo v papírnictví za rohem. Jeho tvorbě dodávají intimitu a blízkost, která je v umění vzácná. Zároveň jsou však použity exkluzivním způsobem, který netkví v luxusnosti zboží, ale spíše v tom, že je určeno (nebo lépe řečeno: dostane se k) pouze úzkému okruhu konzumentů. Série reliéfů Natvrdo (1999) na umakartových deskách napodobujících drahé materiály je vytvořena kombinací černé kresby fixem a reálných objektů jako gumové rukavice nebo krabičky od sirek. I v případě další série Osvobozená domácnost (2000) je ústředním tématem, jak už název napovídá, domov. Objekty byly vytvořeny pro stejnojmennou výstavu v galerii Na bidýlku a rozvíjely uvažování z instalace Ráno 2001; jen jejich nepoužitelnost byla ještě vypointovanější, jako krabička od cigaret obrácená naruby nebo křeslo z čistítek na uši. Význam těchto kontrastů Mančuška vysvětlil v rozhovoru s Janou a Jiřím Ševčíkovými: „Moje instalace vypadají jako dům, člověk nikdy neví, jestli je skutečný, nebo jestli je to kulisa. Druhou stranou kulisy je konstrukce, lešení, na kterým drží. Člověk pořád ví, že je to „dům“, ví kde jsou okna, jen to podléhá trochu jinýmu způsobu uvažování. Já vlastně převrátím celý objekt, aby se ukázalo, že nemá jen jednu stranu. Má jich daleko víc, a pokud se poruší princip jednoho pohledu, odhalí se mnoho vrstev. To je hodně důležitá součást významu toho, co dělám. Umožním jiný pohled na všechny materiály, na jejich další odkazy, na to, jak s nimi člověk zachází, na jejich konceptuální významy. Baví mě posloupnost odhalování, když se divák setkává s mými věcmi.“ Odhalováním dalších možných pohledů a posunutých významů se Mančuška zabýval i v dalších dílech, jako třeba v instalaci …a zase zpět (2004), která mu pomohla vyhrát Cenu Jindřicha Chaloupeckého. V expozici moderního umění Moravské galerie v Brně překryl několik vybraných děl kovovými deskami s vyřezaným textem o relativitě historie a interpretace umění. Prohlédnout si vystavená díla bylo možné právě jen otvory v tomto textu. Tento princip Mančuška rozvinul i v dalších svých dílech, jako například v instalaci v Galerii Andrew Kreps v New Yorku - Reed It! (2006). Textová součást díla nabírá v díle Jána Mančušky v posledních letech stále větší důležitost. V textech popisuje jednoduché příběhy nebo vlastní prožívání a pozorování svého okolí. Text přestává být „kukátkem“, ale stává se podstatou díla—vyprávěním, rozehrávajícím nejrůznější možnosti. V dílech While I Walked… (2005) nebo True Story (2005) je napsán na pásech dělících prostor, takže nechává na divákovi, jakým způsobem ho bude číst. Nejen, že přetváří prostor jako takový, ale zároveň nutí diváka k interakci minimálně tím, že se musí po prostoru pohybovat, aby text přečetl. Přes svou zakotvenost v každodennosti a lokálním kontextu se Ján Mančuška jako jeden z mála českých umělců nejmladší generace prosadil na mezinárodní scéně. Obyčejnost našeho života dokázal přetavit v originální uměleckou výpověď, zajímavou nejen svou vizualitou.

Autor anotace
Pavlína Morganová

Publikováno
2005

Profesní životopis

Studia:
1991-98 AVU Praha (ateliér kresby Svobodová, Jitka; ateliér grafiky Vladimír Kokolia; ateliér malby Vladimír Skrepl)
1986-1990 Střední uměleckoprůmyslová škola v Praze

Stáže:
2005 Künstlerhaus Bethanien, Berlín, DE
2003 ISCP, New York, USA
2001 Neue Galerie, Graz, AT
2000 Rotterdam, NL

Ceny:
2004 Cena Jindřicha Chalupeckého
Členství ve skupinách zařazených do databáze
Bezhlavý jezdec

Výstavy

Samostatné výstavy
2016
Ján Mančuška. The Most Important Is Always Visible, Muzeum Sztuki, Łódź, Poland
Ján Mančuška: Čas Príbeh Proster, Moravian Gallery, Brno, Czech Republic

2015
First Retrospective, City Gallery Prague, Prague, Czech Republic
First Retrospective, Kunsthalle Bratislava, Bratislava, Slovakia
The Big Mirror, Meyer Riegger, Karlsruhe, Germany

2013
The Missing Room, Andrew Kreps Gallery, New York, NY
Meyer Riegger Gallery, Berlin, Germany

2010
Everything that really is, but has been forgotten, Meyer-Riegger Berlin, Berlin
A Never Ending Story, Calanda, Spain, (curated by Chris Sharp)
This is how it re­al­ly hap­pened, Georg Kargl Box, Vídeň
Ján Mančuška, Komunikační prostor Školská 28, Praha

2009
Tíseň z nejprve vymyšleného/Bange vor dem zuerst Ausgedachten, (with Jeanne Faust) Galerie Karin Guenther, Hamburg

2008
Actor: “Have you been there…?” Actress: “He said after a while”, Andrew Kreps Gallery, New York
Southwest pillar and its shadow at the beginning of the novel, tranzitdisplay, Prague
Only those wild species that appeal to people will survive, Kunsthalle Basel

2007
Sorry for Being so Late, West London Projects, London
A Gap, Galerie Meyer-Riegger, Karlsruhe

2006
The First Minute of the Rest of a Movie (with Jonas Dahlberg), Neue Kunsthalle St. Gallen, St. Gallen

2005
Home Alone, Künstlerhaus Bethanien, Berlin
The First Minute of the Rest of a Movie (with Jonas Dahlberg), Bonner Kunstverein, Bonn
True Story, Andrew Kreps Gallery, New York
Time in Sequences, City Gallery Bratislava, Palffy Palace, Bratislava

2004
Ján Mančuška, Marc Foxx (West Gallery), Los Angeles
Read it…, Andrew Kreps Gallery, New York

2003
Jan Ondreicka Boris Mancuska, with Boris Ondreicka, Centre for Contemporary Art and NoD – universal space, Prague

2002
Love, with B. Ondreicka and J. Alvaer, Open Gallery, Bratislava
Prague 13, Gallery V. Spala, Prague

2001
Me, gallery MXM, Prague
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2015
Nach dem Frühen Tod, Staatliche Kunsthalle Baden-Baden, Baden-Baden, Germany

2014
The Beginning of the Century, Galerie vytvarnēho umēní v Ostravë, Ostrava, Czech
Rekonstrukce, Galerie Emilia Filly, Usti nad Labem, Czech
Report on the Construction of a Spaceship Module, New Museum (The New Museum of Contemporary Art), New York City

2013-2014
Začátek století / The Beginning of the Century, Dům umění, Ostrava

2013
Země se otáčí a vše z ní sklouzává / The Earth Turns And All Things Slip Away, hunt kastner artworks, Praha

2012
Začátek století / The Beginning of the Century, Výstavní síň Masné krámy, Plzeň
Ostrovy odporu: Mezi první a druhou moderností 1985 -2012, Veletržní palác, Praha

2011
Česká malba generace 90. let, Dům umění města Brna, Brno
Sebrané úvahy, Entrance Gallery, Karlin Studios, Praha

2010
Fisch Leave No Traces, Künst­ler­haus Bre­men, Bremen
East Bound, KAI 10, Raum für Kunst, Düsseldorf
Reel Subjects, Andrew Kreps Gallery, New York
Photo I, Photo You, Calvert 22, London

2009
Transformation formates – identities, The Brno House of Arts, Brno
Where is the wind when it isn’t blowing?, Kunstverein Hamburg, Hamburg
After Velvet, Permanent Exposition of Czech Art, City Gallery Prague
Die Welt als Bühne, Neue Berliner Kunstverein, Berlin
Je est un autre, Galerie Meyer-Riegger Berlin
The Matrix: An Unstable Reality, 28th Biennial of Graphic Arts, Ljubljana
curated by_ Vienna 09, Engholm Engelhorn Galerie, Vienna
Windows upon Ocean, 8th Baltic Biennial of Contemporary Art, Szczecin
Any-Instant-Whatever, Photomonth in Krakow and Bunkier Sztuki, Krakow
The Eventual, from the collection FRAC Bourgogne, Futura, Prague
Compass In Hand: Selections from The Judith Rothschild Foundation Contemporary Drawings Collection, Museum of Modern Art, New York

2008
Zvon 2008, Prague City Gallery, Prague
Other than Yourself. An Investigation between Inner and Outer Space, Thyssen – Bornemisza Art Contemporary, Vienna
Scene Missing, Galerie Georg Kargl, Vienna

2007
Pratiques du (Non) Visible, FRAC Lorain, Metz
Against time, Bonniers Konsthall, Stockholm
The word in art. Research and the avant-garde in the 20th century. Mart – Museo di Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Roveretoin, Italy
There is no Border, Galerie in Taxipalais, Insbruck
Made in Germany, Kunstverein Hannover, Hannover
Between Two Deaths, ZKM, Karlsruhe

2006
tranzit: Auditorium, Stage, Backstage. An Exposure in 32 Acts, Frankfurter Kunstverein, Frankfurt am Main
Riss, Lücke, Scharnier A, Galerie Nächst St. Stephan, Rosmarie Swarzwälder, Vienna
This is Not for You, Discurse der Skulptur, Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Vienna
I/Ich, Performative Ontology, Secession, Vienna
Yes Bruce Nauman, Zwirner and Wirth, New York
Undo Redo, Kunsthalle Fridericianum, Kassel
Of Mice and Men, 4th Berlin Biennale, Berlin
Kontakt, MUMOK Vienna and tranzit studios, Bratislava

2005
Model of Word – Quadrophonia, La Biennale di Venezia – 51. Esposizione Internationale del’ Arte, Czech and Slovak Pavilion, Venice
The Last Generation, Apex Art, New York
Wall Pieces, Galerie Jan Mot, Brussels
Déjà vu, Atelier Augarten, Österreichische Galerie Belvedere, Wien
Narrow Focus, tranzit studios, Bratislava
Zvon 2005, Biennial of Young Art, City Gallery, Prague

2004
Passage d’Europe, Musee d’Art Moderne, St. Etienne
The Ten Commandments, Deutsches Hygiene-Museum, Dresden
Time and Again, Stedelijk Museum, Amsterdam
Open, Arcadia University Art Gallery, Pennsylvenia
Hot Destination – Marginal Destiny, House of Art, Brno

2003
Things you don´t know, K&S Galerie, Berlin
Prague Biennale 1, National Gallery, Veletrzni Palac, Prague
Balkan Consulat, < rotor > association, Graz

2002
Centre of Attraction, 8th Baltic Triennial of International Art, Vilnius
Pass me the Butterfly, d.u.m.b.o. Arts Centre, New York
Manifesta 4, Frankfurt am Main
Fourth Biennial of Young Artists, City Gallery Prague

2000
Laboratory of Contemporary Tendencies, National Gallery, Veletrzni Palac, Prague
Überlebenskunst, Neuer Berliner Kunstverein, Berlin

1999
Distant Similarities – Something Better than Cosmetics, National Gallery,Veletrzni palac, Prague
Zastoupení ve sbírkách
Andrew Kreps Gallery, Chelsea, New York, USA
www.andrewkreps.com
Další realizace

Vybrané performance

 

2010

Hra pozpátku, Divadlo Archa

 

2009

The Invisible – Acting in sequences, 4+4 Days in Motion, 14th International theatre festival, former Federal Assembly building, Prague

Civic Play, part of Place and Formula performance festival, GASK, Kutna Hora

 

2008

Reverse play –Theatre, Takkelloftet, The Royal Theatre Copenhagen, part of U-Turn, The Quadrennial of Contemporary Art, Copenhagen

Falls an mir was Gutes ist, dann bin nur ich das, der das weiss, Stadtkino Basel (in collaboration with Kunsthalle Basel and Theater Basel ), Basel

 

2007

If there is anything good about me I’m the only one who knows, Svetozor cinema theatre / tranzit.cz, Prague

The Invisible – Acting in sequences, Bonniers Konsthall, Stockholm

The Invisible – Acting in sequences, Frankfurter Kunstverien, Frankfurt

Monografie, katalogy, publikace

Články, média, internet

Rozhovor Jána Mančušky s Jiřím Kovandou, Frieze No.113, březen 2008 (v aj), www.frieze.com/issue/article/jiri_kovanda/

www.tranzitdisplay.cz/sites/default/files/JM_JK_Frieze_CZ.pdf

 

"Mám rád lidi, kteří to pročísnou", Respekt 31/ 2008

 

ČT 2, kultura.cz 21.7. 2008, www.ceskatelevize.cz/program/10169309707-20.07.2008-18:30-2-kultura-cz.html

 

16.5. 2007, 17.30, DigiLab AVU, živé vysílání, archiv

dl.avu.cz/lang/en-us/2007/05/jan-mancuska/

 

časopis Displayer, Basel, listopad 2007

www.tranzitdisplay.cz/sites/default/files/JM_Displayer_CZ.pdf

 

"Focus on...Ján Mančuška", Frieze No.102, říjen 2006 (v aj), www.frieze.com/issue/article/jan_mancuska

Vlastní texty do databáze nezařazené

Rozhovor na RadioWave o Hře pozpátku (Divadlo Archa, 2010)

www.rozhlas.cz/radiowave/waveculture/_zprava/695598

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv