O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Jindřich Zeithamml

Jméno
Jindřich
Příjmení
Zeithamml
Narozen/a
1949
Místo narození
Teplice
Působiště
Praha
Web
https://zeithamml.com
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Jindřich Zeithamml je české veřejnosti znám až od 90. let, kdy se vrátil z emigrace a posléze se v roce 1995 stal profesorem na pražské Akademii výtvarných umění.

 

Jindřich Zeithamml studoval od roku 1968 AVU v Praze. V roce 1972 emigroval nejprve do Itálie a poté do Německa, kde studoval od roku 1976 do 1982 na Staatliche Kunstakademie Düsseldorf u profesora Norberta Kricke. Už koncem sedmdesátých let vytváří - většinou dřevěné - oválné polychromované objekty a objekty podobné otevřeným skříňkám či pokladnicím. Do povědomí veřejnosti se vryl jako autor minimalistických geometrických soch. Jsou převážně ze dřeva nebo MDF, pokryté barvou, plátkovým zlatem nebo plátkovým stříbrem. Některé jsou ponechány v přírodním stavu. Formálně vynikají až překvapivou jednoduchostí: v tvorbě sochaře se střídá několik elementárních tvarů, vycházejících ze základních geometrických obrazců – čtverce, kruhu, oválu a koule, která je často půlena ve dvě hemisféry. "Zabývám se kruhem a čtvercem, anebo lépe řečeno cestou od kruhu ke čtverci, a naopak, od čtverce ke kruhu, vztahy mezi vnitřním a vnějším, prostě proměnou, která se děje mezi rovným a křivým nebo mezi křivým a rovným tvarem. Něco se rozvine, potom stáhne a zase rozvine, těžko se to vysvětluje, jde o to, aby člověk mohl dýchat, aby dílo bylo - je to takové divné slovo, ale nenapadá mě nic lepšího - volné, velkorysé. Zajímají mě věci, které jsou zároveň v klidu a zároveň v pohybu."

 

Jednoduché tvary umělec povrchově upravuje: zlatá a stříbrná barva umocňuje oblost forem – světlo po tvaru sugestivně klouže. I když jsou tvary minimalistické, nelze zde hovořit o minimalismu amerického typu. Zeithammlovy sochy jsou senzitivním záznamem oduševnělého harmonického projevu. Jde o redukci, která dosahuje na samé hranice čisté abstrakce, směřující k čisté spiritualitě. Stylizace základních tvarů je vedena směrem k odhmotnění a otevírá cestu k metafyzickému působení. Vcelku obyčejné geometrické formy „dostávají kvalitu výlučnosti, dokonce získávají bezmála měřitelnou sakrální hodnotu, která je srovnatelná jen s impozantností antických templů nebo vznešeností gotických katedrál,“ (Zdeněk Primus).

 

Z jiného úhlu pohledu s těmito jednoduše geometrickými objekty souvisí i série objektů, které Zeithamml označuje jako Schránky. I v nich jde o zachycení metafyzické entity „prázdna“. Jakoby se v prostoru skříňky nebo schránky kondenzovala latentní energie. Jsou to jakési sarkofágy zastaveného času, které v nás vyvolávají pocit mystického určení. Více než s evropským myšlením mají schránky, ale i ostatní díla Jindčicha Zeithammla, společné rysy spíše s orientální filozofií, a to se zen-buddhismem. V souladu s tímto východním myšlením jde Zeithammlovi o vyjádření prázdna, které vede k poznání. Sochařovy schránky jsou převážně prázdné – jejich vnitřní nicotu je možno vidět jen vyvoleným. Jindřich Zeithamml spojuje velmi originálním způsobem odkaz geometrie a minimalismu s metafyzickým viděním reality, které do jeho tvorby vnáší další rozměr: rozměr meditace a sakrální úcty ke světu.

Autor/ka anotace
Ivona Raimanová

Profesní životopis

Studium:

od 1995 prof. sochařského ateliéru na Akademii výtvarných umění v Praze

1976-1982 Státní umělecká akademie, Düsseldorf

 

Stipendia a ceny:

1986 Hilly – stipendium Ženeva

1985 Cena Gustav – Poensgen, cestovní stipendium do New Yorku

1985 Kunstfonds Bonn, cena města Bonnu

1985 Cena země Severního Porýní – Vestfálska

1982 1. cena Art Cologne v Kolíně nad Rýnem

Členství ve skupinách zařazených do databáze

Výstavy

Samostatné výstavy
2010
Galerie Fons, Pardubice
Úřad vlády České republiky, Strakova akademie, Praha
Sochy do barokní niky, Klatovy
Advent 2010, kostel Nejsvětějšího Salvátora, Praha
IDEA, brno-gallery.cz, Brno

2006
Galerie města Plzně, Plzeň
Dialogy (s M. Immrovou), Síň pod Plečnikovým schodištěm, Pražský hrad, Praha

2004
Galerie Mathieu, Lyon, Francie
Galerie Jiřího Jílka, Šumperk

2003
Galerie KAI DE KAI, Praha

2002
Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov

2001
Galerie Caesar, Olomouc
Státní galerie výtvarného umění, Most
Galerie Bayer&Bayer, Praha

2000
Galerie Klatovy-Klenová
Dům umění, České Budějovice
Jacobihaus, Malkasten, Düsseldorf, Německo

1999
Galerie Šternberk

1997
Galerie Bayer&Bayer, Praha

1995
Galerie hlavního města Prahy, Městská knihovna, Praha

1994
Kunstverein, Kassel, Německo

1993
Státní galerie moderního umění, Mnichov, Německo

1992
Galerie Fochem, Krefeld, Německo
Kunstverein, Bonn, Německo
Státní galerie Buntertor, Bremen, Německo
Festung Rüsselsheim, Německo
Galerie Feuerle, Kolín n. Rýnem, Německo

1991
Studio Opatov, Praha

1989
Galerie Lamgniére, Saint Germain, Paříž, Francie

1986
Galerie Schmela, Düsseldorf, Německo

1985
Městská galerie Düsseldorf, Německo

1984
Museum Abteiberg, Mönchengladbach, Německo

1983
Galerie Schmela, Düsseldorf, Německo
Kunstverein, Krefeld, Německo

1982
Galerie Schmela, Düsseldorf, Německo
Art Cologne v Kolíně n. Rýnem, 1. cena, Německo

1980
Galerie G. et S. Mathieu, Besancon, Francie
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
(výběr)

2011
Fundamenty&Sedimenty, GHMP, Městská knihovna, Praha

2010
ART SAFARI 20, sochařské studio Bubec, Praha

2009
Vkročení do prostoru, Galerie výtvarného umění v Mostě

2008
Peter Royen sieht rot, Arteversum, Düesseldorf, Německo
V. Nový zlínský salon 2008, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, Zlín
Nic na odiv..?, Kateřinská zahrada, Praha
E.I.B.E., Con.Sum, Düsseldorf, Německo
Sochy a plastiky členů Umělecké besedy, hrad Sovinec

2007
Vědomí o člověku, Umělecká beseda, Masné krámy, Plzeň,
Vědomí o člověku, Umělecká beseda, Mánes, Praha

2005
Ejhle světlo, Moravská galerie, Brno
Zima, České muzeum výtvarného umění, Praha

2004
Kameny a hvězdy, hvězdárna Ondřejov

2003
Prazdroj české kultury, Mánes, Praha
140 let Umělecké besedy, Městská knihovna, Praha

2001
Preziosen, Kunsthalle Lingen, Německo

2000
Konec světa?, Národní galerie, Palác Kinských, Praha

1998
Six artists from Praque, Lydon Fine Art, Chicago, USA
Artefakte der Hoffnung, Landesmuseum Mainz, Německo

1994
Fünf Künstler – Fünf Räume, Kunsthalle Wuppertal, Německo

1993
Peter Royen a jeho přátelé, Kunsthalle, Düsseldorf, Německo

1991
Kunstfonds 10 Jahre, Kunstverein Bonn, Německo

1989
Holz-Struktur und Skulpturen, Stadtlohn, Německo
Vom schönen schein, Würzburg, Německo

1988
Sculpture D-88, Düsseldorf, Německo
Aus Westdeutschen Ateliers, Sofie, Bulharsko

1987
Wechselströme, Kunstverein, Bonn, Německo

1985
Sich verselbstständigende Möbel, Von der Heydt Museum, Wuppertal, Německo

1984
5 junge Bildhauer, Museum Folkwang, Essen, Německo

1981
0211, Kunstmuseum Düsseldorf, Německo
Entwicklungen, Paříž, Berlín

1980
Kyncl – Moucha – Zeithamml, Düsseldorf, Německo
Zastoupení ve sbírkách
veřejné a soukromé sbírky v Německu, Francii, USA, Švédsku, České republice, Švýcarsku a Španělsku
Další realizace

2001 Cesta přátelství, Bílka

1999 Deutsche Bundesbank, Drážďany

1992 Budova vlády NRW, Münster

1991 Budova vlády NRW, Düsseldorf

1990 Fachhochschule für öffentliche Verwaltung, Gelsenkirchen

1988 Museum umění, Düsseldorf

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Jindřich Zeithamml. Texty: Gusav Erhart, Zdenek primus, Jindřich Zeithamml. Arbor vitae, Praha 2000.

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu