O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Jiří Příhoda

Jméno
Jiří
Příjmení
Příhoda
Narozen/a
1966
Místo narození
Jihlava
Působiště
Praha
Web
www.jiriprihoda.cz
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
Klíčová slova
instalace
public art (veřejné umění)
socha
video
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Jiří Příhoda náleží ke generaci umělců, kteří na českou výtvarnou scénu vstupovali v prvních letech po přelomovém roku 1989. Vytváří prostorové instalace a intervence do architektury, je tvůrcem videoprojekcí, ve kterých postprodukčně pracuje se známými hollywoodskými filmy. Patří k osobnostem se širokým kulturním přehledem a schopností oslovovat mezinárodní publikum.

 

V letech 1992-1997 Jiří Příhoda vytvořil několik monumentálních prostorových instalací, které postupně ztrácely charakter sochařských objektů (23. říjen 1993, 1993-94) a stávaly se z nich emocionálně působivá prostředí inspirovaná filmem či možnostmi modelovat lidské vnímání (Záběr/klapka 02, Potopa, 1995-96, Světlo na konci tunelu 1996-97). Samostatnou kapitolu Příhodovy tvorby představují místně specifické instalace, ve kterých reagoval na daný architektonický prostor a využívá jeho nejrůznější vlastnosti. V instalaci 3274,8 metrů krychlových proti sobě postavil exteriér a interiér Libeňské synagogy. Spolu s Brianem Enem vytvořil v roce 1998 zvukovo-prostorovou instalaci Music for Prague v pražské Nové síni, která divákům nabídla lákavý, i když přitom nedosažitelný prostor uprostřed výstavního sálu. Ve stejném roce přemodeloval interiér Galerie Václava Špály podle předem zvolených redukcí jejího půdorysu a vytvořil tak v Čechách ojedinělou konceptuální architekturu.

 

Od roku 1994 začal Jiří Příhoda pracovat s videoobrazem. Pracuje výhradně s cizími filmovými materiály, které různým způsobem manipuluje a promítá ve specifických, jím připravených prostorových situacích (To je konec / Meziměsto III, 1996). Z Hvězdných válek George Lucase promítal čtvrtinový vertikální pás obrazu – většinou ten, kde se právě nic nedělo – protože to je maximální segment, se kterým může podle autorského zákona volně pracovat (1997-98). Herzogův film Nosferatu promítal na dvou zrcadlově obrácených projekcích vedle sebe, a to za dodržení „upírské“ logiky, podle které se v projekci, která je zrcadlovým odrazem, upír nemůže objevit a byl proto z filmu digitálně vyretušován.

 

Jiří Příhoda se zabývá grafickým designem a je autorem inovativních instalací skupinových a historických výstav (Aktuální nekonečno, GHMP 2000). Od roku 2005 vede ateliér sochařství na pražské AVU.

Autor anotace
Tomáš Pospiszyl

Publikováno
2006

Profesní životopis

Výstavy

Samostatné výstavy
2008
hunt kastner artworks, Praha

2003
Moravská galerie, Brno
Galerie Šternberk, Šternberk

2002
Galerie A – 9, MuseumsQuartier, Vídeň, AT
Galerie At Home, Šamorín

2000
Galerie Behémót, Praha

1999
Městská galerie, Bratislava

1998
Galerie V. Špály, Praha
(+Brian Eno) Nová síň, Praha

1997
(+Marisa Ravelli) Synagoga na Palmovce, Praha

1996
Nová síň, Praha

1995
Staroměstská radnice, GHMP, Praha

1994
(+Ch. Steffner) Galerie Behémót, Praha

1993
Galerie Behémót, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2011
Brno Art Open / Sochy v ulicích, Brno
2010
Venku, Galerie Klatovy/Klenová

2009
Po sametu, GHMP, Praha

2006
Praagse Tuin, Assen, NL
Panteón, Galéria Médium, Bratislava, SK
2005
Toledo Art Institute, USA
Praguebiennale 2, Praha

2003
Aus Liebe, Landes Museum Bon, Remsheid, DE

2002
Biennale Busan, Metropolitan Museum Busan, KR

2001
New Connection, World Trade Center, New York, USA

2000
Bohemische Vogel, junge Kunst aus Prag, Kunst Haus, Drážďany, DE
Aktuální nekonečno, GHMP, Praha
Konec světa, Národní galerie, Praha

1999
99CZ, Václavské nám. 13-15, Praha

1998
Barok, SNG, Bratislava
Close Echoes, Veřejné tělo&umělý prostor, GHMP, Praha

1997
Cena J. Chalupeckého, Pražský hrad, Praha
Génération 90 – Jeune Art Tcheque, České centrum, Paříž, FR
Jitro kouzelníků, Národní galerie, Veletržní palác, Praha

1996
Urbane Legenden-Prag, Kunsthalle, Baden-Baden, DE

1995
Art after the Velvet Revolution, Muzeum současného umění v Oulu, Joensuu, Helsinky, FIN
Rysa w przestrzeni, Galerie Zacheta, Varšava, PL

1994
I. bienále mladého umění Zvon´94, GHMP, Praha
Der Riss im Raum, Pozice umění střední Evropy po roce 1945, Martin-Gropius-Bau, Berlín, DE
Europe ’94, Junge europäische Kunst, Mnichov, DE
1993
Post Security, Actuelle Kunst aus Prag, Galerie 5020 Salcburk, AT

1992
Slovaques et Tcheques, Galerie Maeght, Paříž, FR
Prague - Bratislava. D´une géneration, l´autre, Musée d´Art moderne de la Ville de Paris, Paříž, FR
Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006-2015
Tyto stránky byly archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv