O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Juliana Höschlová

Jméno
Juliana
Příjmení
Höschlová
Narozen/a
1987
Místo narození
Praha
Působiště
Berlín, Praha
Web
www.julianahoschlova.com
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Dosavadní tvorba Juliany Höschlové má více poloh, ty však nalézají společný základ. Její intermediální práce vychází z osobní touhy o interakci a pohyb uměleckého konstruktu směrem ke každodenním lidským činnostem. Tak se její projekty dotýkají happeningu, sociálních intervencí a body artu. Její výtvarné zázemí se však nachází v kresbě a malbě, která funguje jako vizuální přemýšlení. Jsou to ilustrace, které místo vnějších dějů ilustrují vnitřní život. Kresba funguje jako centrální médium, které slouží k urovnání myšlenek, později překládaných do performancí, videa a instalací. U Höschlové prací však komparace tradičních a nových médií krystalizuje ve stejný výsledek, a to v přímosti a naléhavosti sdělení.

Cyklus videí Holka od cirkusu (2010) mapují specifické pohyby autorčina těla. Ač videa působí velmi fyzicky, jsou jednoduchými autoportrétními gesty, která odkazují na rodinu a individualitu. Kroucení hlavou, tahání uší a napínání krčních svalů se stávájí symboly lidských charakterů.

Jedna z poloh díla Höschlové by se dala nazvat architekturou sociálních situací. Diplomová práce v ateliéru Vladimíra Skrepla Jazyk přátelství (2011) inscenoval ready-made situaci karaoke místnosti do galerijního prostoru. Vzniklá intimita prostředí byla oddělena od uměleckého kontextu, sloužila především k sociálním interakcím, výstupem byli však i videa skupin lidí, kteří spolu zpívali. Podobného ražení je performance Situace 35 (2013) s tou změnou, že do celého procesu se dostává prvek manipulace a nátlaku. Před galerií Pavilon byl umístěn seznam 270 písní, a divácí jednotlivě vstupovaly do prostoru, kde jim umělkyně zazpívala zvolenou píseň ve stylu karaoke. Ostatní příchozí byli venku a přes vrata mohli sledovat, co se děje uvnitř. I když celá akce byla uměleckým konstruktem autorky, ona sama se dostala do role člověka, který v nastaveném systému splňuje přání ostatním.

Vouyerství a zkoumání hranic mezi dobrovolnou a nucenou činností je vystupňováno v performance Tančí jak pískáš (2012). V tomto případě Höschlová tančila až do vyčerpání na požadované písničky, uzavřená v místnosti za závěsem, kde jí snímala kamera, která záznam přenášela na televizi přístupnou příchozímu. Snaha o přibližování z Jazyka přátelství se zde proměnilo v chladný systém oddělující dvě strany pomyslnou zdí. Opět, Juliana Höschlová vytvořila vztahovou realitu, jejíž pravidlům se dobrovolně podřídila.

Společenský projekt, jehož ambice přesahují úzký kolektiv lidí i územní hranice, je Políčko (2011) z doby, kdy Höschlová působila na stáži na Taiwanu. Tento komplexní počin, který zahrnuje webové stránky, sérii videí, přednášek a knihu, se zabývá současnou taiwanskou společností. Jeho zaměření přesahuje výtvarný projev a má více edukativní a výzkumný charaker. Pomocí rozhovorů s umělci a kurátory objevuje mentalitu společnosti Taiwanu, a její rozpor mezi tradičními, a novými, s globalizovaným světem přicházejícími, hodnotami. Soustředí se na vztah k současnému umění, skrze které se dostává i k otázkám politiky a fungování institucí.

Jako protiklad k Políčku, který balancuje mezi vizuálním uměním a sociologickým projektem, je mnohem tradičnější Geniální umělec z roku 2013. Jedná se o autorčin olejový autoportrét v nadživotní velikosti. Pouze název ironizuje tradiční výtvarnou formu. I když se na první pohled performance a olejomalba můžou zdát média založená na odlišných principech, subjektivní zkoumání sebe sama poskytuje například dílům Holka z cirkusu i Geniální umělec podobný koncepční základ. Cíleně kritičtějí miří téma site-specific instalace s příznačným názvem Úlisnost (2015). Zde Höschlová ilustrativním stylem komentuje strategie fungování konzumního světa. Kresby ironizující svět reklamy, který blyštivostí parazituje na lidském vnímání. Atmosféra monumentální kresby je podpořena materiálem pozadí. Je jím falešná kůže, symbolicky přejímající častý princip reklam, líbivý povrch a absenci hloubky.

Video Na Friedricha (2014) také čerpá z převážně mainstreamově vnímané vizuality. Krátký film rozšiřuje klasický romantický motiv osamělého člověka v přírodě. Jestliže však inspirační zdroj, obraz Poutník na mořem mlh, ukazuje zahloubaného muže, Höschlové reinterpretace skládá emocionálně vypjaté okamžiky filmových postav žen. V celku se tak střídají fragmenty plné smutku, melancholie, naděje i marnosti, jejich hrubé přechody však zvýrazňují fikci filmového vyprávění. Dílo zkoumá určitý filmový archetyp a spadá tak do proudu mediální archeologie, který je pro současnou generaci umělců pořád aktuálním polem.

Autor/ka anotace
František Fekete

Publikováno
2015

Profesní životopis

2012

Univerzita Jana Evangelisty Purkyně Ústí nad Labem, Fakulta umění a designu, Vizuální komunikace, Ph.D studia

 

2006–2011

AVU Praha, ateliér Vladimíra Skrepla

 

2009–2010


Taipei National University of the Arts / Graduate Intitute of Arts and Technology, Taipei, Taiwan

 

2008


FAMU Praha, ateliér zvuku Iva Bláhy

 

2007


Ateliér hostujícího profesora, Anton Čierny, Praha

 

2002–2006

Střední uměleckoprůmyslová škola, Praha

 

ocenění:

 

2010

1. místo ceny Národní galerie v Praze Ng 333

Výstavy

Samostatné výstavy
2015
Úlisnost, galerie Altán Klamovka, Praha

2014
Where is Jesus?, Page Five, Praha

2013
Geniální umělec, galerie Buňka, Ústí nad Labem

2010
To be ontinued, galerie Armaturka, Ústí nad Labem

2009
+ and -, spolu s Šárkou Teleckou, 8 1/2 Gallery, Taipei, Taiwan

2008
Skryté místo, spolu s Alicí Hilmarovou, GAVU, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2015
Hlad, Festival Performance, Praha

2014
Markýz z Laverne, Povaleč festival, Povaleč

2014
Lustr festival, Art Salon S galerie Microna, Praha

2011
Místo, kam nepatřím, Trafačka, Praha

2011
Diplomanti AVU 2011, Karlin Halls, Praha

2011
Za hřbety knih, které jsem nečetla, Letohrádek Hvězda, Praha

2010
Finalisté ceny Ng 333, Národní galerie, Praha

2010
How Miao, VT artsalon, Taipei, Taiwan

2009
cena Arskontakt, výstavní síň Chrudim

2008
I.D.E.G.O., GAVU, Praha

2007
Žvýkačka Ambra, GAVU, Praha

2007
Chebské dvorky, Cheb

Monografie, katalogy, publikace

Články, média, internet

artalk.cz/2014/01/16/genialni-napln-bunky/

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu