O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Karíma Al-Mukhtarová

Jméno
Karíma
Příjmení
Al-Mukhtarová
Narozen/a
1989
Místo narození
Praha
Působiště
Berlín, Praha
Klíčová slova
instalace
konceptuální umění
objekt
performance
video
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

V dosavadní tvůrčí činnosti Karímy Al-Mukhtarové dominuje především projev v oblastech instalace a performance. Tematicky se její tvorba často zabývá ohledáváním různorodých mýtů z oblasti tzv. urban legends a fyzikálních jevů. I když řada jejích prací má v tomto smyslu blízko buď k nějaké formě kouzelnického triku či naopak laboratorního nebo i sociálního průzkumu, výsledkem nebývá pointa či informace, ale spíše výtvarná situace. Autorčino artikulování předmětných, procesuálních či sociálních situací ústí do forem, které za mnohé ze svého senzitivního podání jistě vděčí i vlivu Jiřího Kovandy, u nějž studovala. Současně však autorka právě založením svých aktivit na kulturních kódech pověr či vědeckého výzkumu a v poslední době rovněž ohledávání vztahu k arabské kultuře, posouvá smysl této výtvarné řeči do nově formulovaného kontextu.

 

Způsob jak autorka dochází od záměru k výsledné formě dobře vynikne u jejích performancí. V performanci Feel the Jump (2011) rekonstruovala situaci pádu, odvozenou ze slavné akce Yvese Kleina, jakožto statický okamžik. S fyzickým úsilím se po dobu trvání akce držela na hraně volného pádu ze soklu umístěného v galerii. Její práce se stala ztělesněním do dlouhého časového úseku protaženého okamžiku odevzdání se gravitačním silám. V jiné práci, nazvané Between (2013) provedla jemnou fyzickou intervenci, když jehlou a nití sešila kůži na prstech rukou dvou svých proti sobě sedících známých. Vytvořila tím nejen tělesnou situaci, ale také podobenství sociálního vztahu.

 

Již zmíněného světa pověr a mýtů se dotkla ve své sérii 26 prací nazvané 28X1509/2011/12 (2011-12), v nichž různorodé „urban legends“ v rámci svého výzkumu ověřovala. Součástí tohoto cyklu jsou především instalace, které vznikly na základě vyzkoušení funkčnosti daného principu a jenž jsou ve svém důsledku i autonomními výtvarnými řešeními. Mezi tyto práce se řadí např. knihovna držící i s knihami zavěšená ve vzduchu pouze díky tření mezi listy dvou proložených knih (projekt č. 11, 2012), či drobnější objekty, na nichž uplatnila nečekané efekty průniku dvou předmětů a materiálů. Například u práce č. 21 (2012) využila kontrastu čerstvého rajčete protkaného uvařenými špagetami. Jak je vidět na příkladu poslední zmíněné práce, realizace z tohoto cyklu byly často efemérním výsledkem, vedoucímu ne k empirickému ale estetickému závěru.

 

V řadě svých novějších prací autorka výsledky tohoto výzkumu využila k realizacím, kde se její dosavadní pozice „kouzelnice“ posouvá směrem k působení pomocí kontrastu materiálů a na ně nezvykle uplatněných technik. Místo diváka přímo fascinujícího „kouzla“, zde nastupuje hodnota konfrontace v estetickém i významovém smyslu. V sérii Exception (2013-14) hraje hlavní roli technika výšivky, aplikovaná nezvykle do dřeva. Vznikla tak řada dřevěných kůlů, prošitých liniemi bavlnek. V další části série si autorka vyzkoušela i výšivku do lidské kůže, což je dokumentováno prostřednictvím fotografie.

 

V rámci výstavního projektu Dear Valued Customers (2014) se zájem umělkyně o výšivku projevil i ve vztahu k fenoménu arabského ornamentu, na výstavě aplikovanému na figurínu oděnou v burce. Tuto vazbu můžeme v práci autorky chápat jak jako práci se specifickou rukodělnou technologií, tak také jako nedogmatický komentář současné mezikulturní problematiky. Místo vyslovených tezí k nám zde promlouvá jen čistě výtvarná situace, nesoucí si zprávu o jiné kultuře prostřednictvím aplikace jejích forem.  

 

Práce Karímy Al-Mukhtarové se pohybují na hranici mezi estetikou předmětných vztahů, procesuálních experimentů a pohrávání si s kulturními kódy. Právě ona hraniční pozice, kde výtvarnost nedosahuje své petrifikované formy, performativita se neztrácí v expresivním gestu a hra s významy nepřekrývá předmětnost, je nejspíše silným tvůrčím východiskem této umělkyně.

Autor anotace
Viktor Čech

Publikováno
2015

Profesní životopis

od 2014
Ateliér Jiřího Příhody, AVU, Praha

2012-2014
Ateliér Jiřího Davida, VŠUP, Praha

2010-2012
Ateliér Jiřího Kovandy, Fakulta umění a designu UJEP, Ústí nad Labem

2009-2010
Ateliér Pavla Kopřivy, Fakulta umění a designu UJEP, Ústí nad Labem


stáže, tvůrčí pobyty

2014 Jiří Švestka Gallery, Berlin, Německo
2011 Graphic design a TV illustration, KyAMK Univ. of Applied Sciences, Kouvola,   
         Finland


ocenění

2013 Winner of Essl Art Award CEE 2013 pro Českou republiku
2011 Ateliérová cena v ateliéru Jiřího Kovandy

Výstavy

Samostatné výstavy
2015
Thirteen Joints, Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha
Asi přijde i Zdislav (s Davidem Helánem), Galerie Klubovna, Brno (performance)

2014
Dear Valued Customers, Galerie Hlavního města Prahy - StartUp, Praha
Na Okraji, Galerie Prokopka, Praha 
Kouzelník (v rámci projektu Je ne travaille jamais), INI Gallery, Praha

2013
Needlework, Galerie NoD, Praha (performance)
Almost drama, Avoid Floating Gallery, Praha

2012
Strč prst skrz, Galerie A.M.180, Praha
Jarní úklid, Galerie Altán Klamovka, Praha
Hledání jehly v kupce sena, Galerie Umakart, Brno

2011
And Winner is..., Galerie m.odla, Praha 
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2015
Hlad - festival performance, Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha
Šité na míru: Karíma Al-Mukhtarová, David Helán, Matěj Smrkovský, Galerie Aula, Brno

2014   
Above The Roofs, Berlin (DE)
Alotrium, Galerie U Dobrého pastýře, Brno

2013
Transcending Cultures – ESSL ART AWARDCEE 2013, Essl Museum, Klosterneuburg/Vienna (A)
Hunky Dory, Karlin Studios, Praha 
ESSL ART AWARD CEE 2013, Nominees’ Exhibition, Galerie Futura, Praha   
Sochař nebo zahradník?, Galerie Hluboká, Hluboká nad Vltavou

2012
What shall we do?, Galerie 1. patro, Praha   
Nezávislí pozorovatelé, Karlin Studios, Praha
Concentrado V. “A4”, APIS Gallery, Rio de Janeiro (BRA)
Nezvaný host, Galerie Chodovská tvrz, Praha
Posun o 90°, Galerie NoD, Praha   
Gold Rain, Galerie Mumie, Ústí nad Labem 

2011
Kukačka Festival, Ostrava 
Transparent Refraction, TamTam Gallery, Berlin (DE)
Videokemp, park u Domu umění, Brno
Art Has No History, Karlin Studios, Praha
Květy zla - festival performance, Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha
Clean Air, Galerie Mumie, Ústí nad Labem 
Silk Road Project, Ústí nad Labem/Kazahkstan (CZ), (KZ)

2010
Městečko usíná, Galerie NoD, Praha 
Making Worlds, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem 

2009
Via Lucis, SGVU, Litoměřice 
Další realizace

kurátorská činnost:

2015

Manifestation of Medium - Petr Krátký, Viktor Takáč, Bonobo First Floor, Berlin 

2014

Quando sorge la luna - Anežka Hošková, Lucie Mičíková, Bonobo First Floor, Berlin

2012

DRÖMMAR/Markéta Vlčková, Galerie Prokopka, Praha

Posun o 90°, Galerie NoD, Praha  (s Viktorem Čechem) 

2012-13

Spolukurátorka Galerie Altán Klamovka 

2011-2012

Spolukurátorka galerie I.D.A., Praha

Monografie, katalogy, publikace

Články, média, internet

Čech, Viktor: Odpařující se konceptuálno, aneb o současné situaci výtvarnosti nad třemi příklady, Artalk.cz, publikováno 10.2.2015

Čech, Viktor: Essl Art Award CEE 2013, Časopis Ateliér č.13/2013, s.16

Ledvina, Josef: Výtvarnost / konceptualita, Časopis Ateliér č.12/2011, s.4

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv