O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Kateřina Vincourová

Jméno
Kateřina
Příjmení
Vincourová
Narozen/a
1968
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
Klíčová slova
instalace
objekt
socha
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Kateřina Vincourová se ve své tvorbě orientuje na sochařství jakožto obor, zkoumající primárně otázky interiéru a exteriéru, stálosti a nestálosti. Autorka využívá možnosti času a pohybu. Výsledky jejích realizací představují více či méně dočasné instalace, jejichž existence mnohdy závisí na konkrétním místě a účasti diváků. Řada děl Vincourové představuje jakési interiéry v interiéru (galerie), obraz v obraze. Tyto interiéry jsou občas obyvatelné nebo alespoň vykazují metaforické znaky obývání („Call…“, „Tašky“). Většinou se jedná o modely objektů spotřební kultury (mobilní telefon apod.). Autorka komentuje fakt, že lidé žijí uvnitř věcí, přesněji uvnitř zboží. Nejedná se tedy už o fenomenologické disponování věcí, naopak předmět spotřeby do jisté míry disponuje svým uživatelem. Předmět vytváří útočiště, pozorovací platformu i celu. Spotřebitelé se uzavírají do každodenních rituálů, jejichž opakování a násobení splývá do kompaktní šedi („Neděle“). Tyto konzumní skrýše připomínají vesmírné moduly s omezeným životním prostorem, jsou metaforou expanze i uzavření. Objekty Vincourové jsou naplněny vzduchem (za pomoci ventilátorů), jenž představuje jejich stavební hmotu. Povrchová slupka je místem zviditelnění příslušného designu, loga. Tento druh tekuté architektury má za následek elementární měkkost objektů, umožňuje jejich snadný přesun a transformaci. Tato měkkost však neznamená ztrátu formy. Spíše se s její pomocí zdůrazňují vizuální kvality povrchu, jeho znaková role. Klasické statuární umění se soustředilo na vnitřní kostru a pevný objem zdůrazňující jeho touhu po věčnosti a bezčasí. I konzumní objekty si nárokují jistou nesmrtelnost, ovšem v rytmu věčného návratu a nekonečného variování. Čas spotřeby je časem cyklickým, časem ritualizovaných událostí. Objekty Vincourové reagují na tuto umělou idylu, která radikálně proměnila podobu soukromí. Soukromí se stalo komoditou, jeho konkrétní podobu je možno vybrat v katalogu. Veřejný prostor (především obchodní) se stává „soft“ prostředím , připomínajícím interiér dětského pokoje. Vincourová si je této vlastnosti konzumní kultury vědoma a vytváří její nejednoznačný model.

Autor anotace
Václav Hájek

Profesní životopis

1988-1994 AVU Praha
1986-1988 Akademie výtvarných umění Surikova, Moskva

Stipendia:
1999 – 2000       Berlin DAAD
1998      Headlands Centre For Art, California

Ocenění:
1996      Jindřich Chalupecký Award, Prague
1993      Alexander Dorner Prize, Hannover

Výstavy

Samostatné výstavy
2016
"Kdykoliv si řekneš.", Fait Gallery, Brno

2015
Listening Eyes (s Miroslavem Srnkou), Plato, Ostrava
CUBE X CUBE Gallery, Liberec

2014
Zpaměti, Václav Špála Gallery, Prague

2012
Listening Eyes (s Miroslavem Srnkou), Galerie Kaple, Valašské Meziříčí
Forgotten in the memory, Fait Gallery, Brno

2011
Jiri Svestka Gallery, Praha

2006
Inside Out, Galerie Die Aktualität des schönen..., Liberec

2004
Noví hrdinové, Galerie Caesar, Olomouc

2000
Hobbyraum, Galerie DAAD, Berlin

1999
Galerie hlavního města Prahy

1997
Galerie Météo, Paříž

1995
Galerie Nová síň, Praha

1992
Galerie Behémót, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2016
Independent Research of Subjectivity, Exhibition for Municipal buildings, Festival 4+4 days in motion, Prague
Spaces of Desire: Is Architecture Sexy?, Jaroslav Fragner Gallery, Prague
Bittersweet Transformation: Alina Szapocznikow, Kateřina Vincourová and Camille Henrot, Universalmuseum Joanneum, Kunsthaus Graz, Graz

2015
The Fragments of Sets/ Selection From the Fait Gallery Collection, Fait Gallery, Brno

2014
In a Skirt - Sometimes, Moravian Gallery in Brno – Prague City Gallery

2010
Absurdity? Groteque? Irony?, NoD Roxy, Prague
New Heroes, Vladimir Preclik Museum, Bechyne

2009
Behind the Velvet Curtain: Contemporary Art from the Czech Republic, Katzen Ars Center, Washington
Formats of Transformation 89-09 - Seven views on the New Czech and Slovak Identity, The Brno House of Arts
Formats of Transformation 89-09 - Seven views on the New Czech and Slovak Identity, MUSA, Vienna
Helga de Alveer and Harald Falckenberg in Dialog, Sammlug Falckenberg Phoenix Kulturstiftung, Hamburg

2008
Central Europa Revisited II, Schloss Esterhazy, Eisenstadt
Micro Narratives, Museé d`Art Saint Etienne, Francie

2007
Going Staying, Kunstmuseum Bonn
Micro Narratives, 48th October Salon, Belgrade

2006
Shadows of Humor, Galerie Bielska BWA, Bielsko Biala, Poland
Praagse Tuin – beelden uit Praag, Gouverneurstein van Assen, Holland
Giardino – Places for Small Stories, PAN, Palazzo delle Arti di Napoli, Naples

2005
Trouble with Fantasy, Kunsthalle Nurnberg, Nurnberg
Prague Biennale 2: Expanded Painting, International Contemporary Art, Karlin Hall, Prague
Domicile, Musée d´Art Moderne de Saint Etienne

2004
ARTSEASONS 2004, Mallorca
Breakthrough, The Hague
GIANTS - European Conversation Pieces, The Hague Sculpture,
The Hague
The New Ten - Kunst aus den neuen EU-Ländern, Museum Küppersmühle Duisburg, Künstlerhaus Wien, Kunsthalle Mannheim

2003
Art Unlimited, Kunstmesse Basel, Basel

2001
New Connection, Národní galerie, Praha

2000
Konec světa?, Národní galerie, Praha

1998
Close Echoes, Galerie hlavního města Prahy

1997
Home Sweet Home, Diecgtorhallen, Hamburg

1996
Respekt, Richterova vila, Praha

1994
Ženské domovy, Štencův dům, Praha
Zastoupení ve sbírkách
Veřejné sbírky:
Prague City Gallery
Collection of Contemporary Arts, The National Gallery in Prague
European Investment Bank, Luxembourg

Privátní sbírky:
Fait Gallery, Brno
Helga de Alvear Collection, Madrid
Distrito Cuatro Collection, Madrid


 

Monografie, katalogy, publikace

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv