O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Laco Sorokáč

Jméno
Laco
Příjmení
Sorokáč
Narozen/a
1963
Místo narození
Bratislava, Slovensko
Působiště
Praha, Sázava
Web
www.sorokac.com
Klíčová slova
objekt
socha
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Laco Sorokáč vstoupil na výtvarnou scénu ještě za studií v 80. letech. Účastnil se tehdy několika Konfrontací – výstav organizovaných v negalerijních prostorách na dvorech mezi domy či zahradách. Mladá generace, nespokojená s tím, co musela produkovat ve škole, dala jasně najevo, že chce jít vlastní cestou. Byla to především nová expresivní vlna, která propojovala tyto umělce, ať už sochaře nebo malíře.

 

Také Sorokáčovo dílo se v té době ubíralo stejným směrem. Umělec vytvořil řadu barevných figurálních soch ze dřeva či sádry v expresivním duchu. Sochy z tohoto období nejsou dochovány, protože později Sorokáčovi kdosi vykradl ateliér. Sorokáče to však kupodivu až tak nemrzí, protože už na konci 80. let cítil jakousi opotřebovanost expresivního výrazu a s nadšením se obrátil ke geometričtějším formám, i když figurativní tendence se občas objevují i v jeho současné produkci, třebaže v jiném pojetí.

 

Určitým pojítkem mezi 80. a 90. lety je dřevěná abstraktní socha Dalekohled, která svými pokroucenými tvary přináší jistou expresivitu. Radikální pomyslná čára za minulostí se objevila pak po roce 1990, kdy vznikají sochy a objekty jednoduchých abstrahovaných tvarů. V roce 1995 vstoupila do tvorby umělce také instalace: napěchoval místnost dvěma rozměrnými ocelovými kruhy, stěnu a podlahu pokryl textilií a na zem rozházel párátka. Nejpoužívanějším materiálem se v Sorokáčově díle v 90. letech stal cín. Z něj je vyroben například geometrický reliéf, v němž autor zkoumá dědictví moderního abstraktního umění, jež parafrázuje. Z roku 1997 pochází socha Kristus, kterou můžeme chápat jako abstrahovanou figuru i jako abstraktní předmět. Sochař v této soše řešil moment, kdy hranatý tvar přechází v oblý. Oblost forem jej zaujala také v různých kapkovitých objektech.

 

Po roce 2000 obohacuje Sorokáč svůj materiálový repertoár, vznikají sochy z kamene, oceli, sádry či hliníku. Sochy jsou povětšinou abstraktní, ale objevuje se i figura (Obava, 2010). Poněkud záhadnými objekty jsou sošky s názvem Prso (2011). Jakoby tu až surreálným způsobem začala pracovat autorova imaginace: ženské prso je protáhlým oblým tvarem propojeno s lebkou. Jde o symbolické zobrazení dvou pólů života – zrození a smrti. Na jedné straně je kojenec živený mateřským mlékem – počátek – a na druhé straně stojí smrt – konec. S principy imaginace pracuje také socha Skok (2011), vzniklá pro sympozium v Číně. Jedná se o metamorfózu ryby v člověka: ryba polyká lidskou postavu. Sochu však můžeme číst i opačně: člověk pohlcuje rybu.

Zatím největší Sorokáčovým dílem je Brána borců (2008). Téměř pět metrů vysoká socha skloněného lyžaře stylizovaného do tvaru sportovní nafukovací brány je osazena na konečné zastávce tramvaje v Liberci pod Ještědem. Socha vítala jako poutač návštěvníky Mistrovství světa v klasickém lyžování, které proběhlo v Liberci v únoru 2009. Lyžař zůstal v Liberci natrvalo: jako symbolická brána vstupu do lyžařského a volnočasového areálu Ještěd.

Autor anotace
Ivona Raimanová

Profesní životopis

Studia:
1977-1981 SUPŠ Praha
1981-1987 AVU Praha

Výstavy

Samostatné výstavy
2005
Žilina, Slovensko

2004
Galerie ARS, Brno (s M. Magnim)

2003
Špačkova galerie,Praha

1997
Jablonec nad Nisou

1994
Investiční a poštovní banka

1994
Grobendok, Belgie

1992
Karolinum Praha (Středočeská galerie)
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2010
GASK , Kutná Hora

2008
Bamberk , Německo

2007
Středočeské bienále, Galerie Františka Drtikola, Příbram

2006
Kateřinská zahrada, Praha

2004
Bystřice nad Pernštejnem

2002
Špačkova galerie, Praha

1999
Zlínský salon (Zlín)

1996
Zlínský salon (Zlín)
Londýn, České kulturní středisko

1994
Vyšehrad 94, Praha
Kutná hora

1993
Tři galerie Praha
Šedá cihla, Klatovy
Spolek Mánes, Semily

1992
Bezdrátové sochařství, GM Praha
Sochařství 1988-92, dům U Kamenného zvonu Gal. Hlavního města Prahy
Spolek Mánes, Mánes Praha

1991
Ústí nad Labem

1990
Amsterdam (Most, Holandsko)
Skupina Most (Galerie Mladých)
Pocta J. Chaloupeckému, městská knihovna NG, Praha
Česká alternativa, ULUV, Praha
Berlín,Polymorphie

1989
Bystřice 89, Bystřice nad Pernštejnem
Mladé sochařství 89, Galerie mladých

1987
Konfrontace VI Svárov
Mikrobiologický ústav ČSAV Praha

1986
Konfrontace IV Praha Smíchov
Další realizace

2011

Socha Mistra Jana Husa na hrad Krakovec, spolupráce M4 architekti, 3 místo

 

2010

Funeerální socha na čestné urnové pohřebiště Ústředního hřbitova města Brna, M4 architekti , 3 místo

Památník holocaustu v Brně, spolupráce – M4 architekti

 

2009

Jezdecká socha Jošta Moravského Brno, spolupráce M4 architekti

Památník generála Pattona, Plzeň, spolupráce M4 architekti

Socha Jana Pernera Česká Třebová , spolupráce M4 architekti

 

2008

,,Brána borců“, realizace - areál Ještěď , Liberec, Czech Republic

 

2006

kašna v obchodním středisku „Šestka“, realizace – Praha, Czech Republic

 

2005

pomník Voskovci a Werichovi, realizace – Sázava, Czech Republic

 

2004

pomník Prof. Otto Wichterle - 2. místo, Praha, Czech Republic

 

 

Sympozia:

2011

12te mezinárodní sochařské sympózium , 3tí světová sochařská konference (High-tech Development Zone) Changchun, Čína

 

2010

II. mezinárodní výtvarné symposium ,,Hommage a Erna Masarovičová“ – Bratislava, Slovensko

 

2006

mezinárodní sochařské sympozium - Neumark ad Raab, Rakousko

 

1998

mezinárodní sochařské sympozium - České Budějovice, Czech Republic

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv