O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Mario Chromý

Jméno
Mario
Příjmení
Chromý
Narozen/a
1974
Místo narození
Malacky
Působiště
Hlásná Třebáň
Web
http://www.mariochromy.com
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Jedinečnost tvorby vizuálního umělce, hudebníka, ale také kritického komentátora společenského a politického dění Maria Chromého nespočívá v nějakém specifickém formálním nebo vizuálním stylu, ale naopak v různorodosti přístupů v závislosti na obsahu sdělení. Prostředky, které si vybírá, ať už jde o malbu, kresbu, instalaci, objekt, sochu nebo video, tedy závisejí na konkrétním tématu, jež zpracovává. Často se jedná o dílo, které více či méně doslovným, hořce humorným a karikujícím způsobem kritizuje politické dění, jeho dopad na společnost nebo média a absurditu situací, jež s sebou přináší. Kurátor Milan Mikuláštík se v doprovodném textu k Chromého výstavě v NTK v Praze (2014) výstižně zmiňuje o „(až haškovské) poťouchlosti“, jež do jeho děl vnáší kombinaci vtipu a tragičnosti.

Velmi často se vztahuje k politickým a mafiánským kauzám (vytvořil také webové stránky www.kauzicky.cz, jejichž doména je ale v současnosti zrušená), firemním či korporátním praktikám a kancelářskému prostředí devadesátých a nultých let, přičemž podvratně využívá jejich estetiku. Například již ve své diplomové práci Zoo (2002)umístil do instalace z reklamních světelných poutačů zvířata z firemních log. Samozřejmě se zde nabízí srovnání tohoto světa s džunglí, v níž platí zákon silnějšího, ale ukazuje se také absurdita spojení přírody s něčím, co obvykle přírodu utlačuje nebo likviduje. Na tuto práci autor později navázal animovaným videem Safari (2010), kde se tato zvířecí loga navzájem loví a požírají.

 

Mario Chromý se do širšího povědomí dostal také díky Ceně Oskára Čepana, kterou obdržel v roce 2003 se sérií videí. Znakem jeho krátkých videí nebo animací je vtip a také podvratnost jednotlivých situací, jako např. ve videu Merlot (2002, ve spolupráci s Markem Therem) zachycujícím utajené romantické „drama“ mezi dvěma muži v oblecích v kavárně Slavia. Nesmí zde chybět dlouhý záběr na divoce barevnou kravatu, jež je znakem systému a moci (politik, manažer, podnikatel) a která se v Chromého tvorbě objevuje opakovaně (například v jeho práci Pavučina, prostorové instalaci spletené z pánských kravat, kterou v roce 2007 vystavil v Galerii Trafačka). Merlot spolu s videem Sacrifice (opět ve spolupráci s Markem Therem) vznikly i jako parodie na filmy o barvách Krzysztofa Kieślowského.

Chromý také projevil zájem o vizualizaci různých statistik a ekonomických grafů, skrze něž se kriticky vyjádřil k tzv. politice růstu. V díle Důležitý je růst (2014) tyto grafy zhmotnil do objektů z plastelíny a zasadil je do květináčů. Modelování z barevné plastelíny, která je pomíjivým materiálem, patří k umělcovým oblíbeným technikám, což opět souvisí s tématy, jež tímto způsobem zpracovává. Mnohdy se jedná se o realisticky až karikaturně ztvárněné situace či figurální kompozice vztahující se k tíživým aktuálním politickým tématům, které však z kolektivní paměti časem mizí (Být či nebýt, Morituri te salutant, …).

Figurální sochy se v jeho tvorbě objevují buď jako zmíněné karikatury nebo jako realisticky pojaté oblečené postavy. Oděv je zde opět důležitým vypovídajícím prvkem, Hyperrealita (2009) například zobrazuje bezdomovce hledajícího v popelnici, tedy metaforicky: vyhozeného člověka. V práci Rodina na pochodu (2012) nebo Noční můra souseda Vomáčky (2017) se autor zase kriticky a  charakteristickým, tragikomickým způsobem opírá do narůstající xenofobie, rasismu a nesnášenlivosti v naší společnosti.

Mario Chromý je také dlouhodobým sběratelem katastrofických bulvárních zpráv a titulků, které se objevují na internetu. Tyto absurdní a někdy až fantastické příběhy se pak stávají předlohou pro kresby, komiksy, koláže nebo malby, které byly k vidění například na výstavě s názvem Mrtvý přišel na vlastní pohřeb v Galerii Final v Praze (2010). Sám autor k tomu pak uvádí: „Průběžně si vybírám zprávy, které buď vytváří dojem nevysvětlitelných jevů a velkých znamení („Na nejstrašidelnější anglickou vesnici zaútočily milióny záhadných much“; „V Austrálii z nebe pršely ryby“), anebo bizarní situace, které usvědčují z lidské malomyslnosti („Žena ve vzteku zabila manžela tak, že jej zasedla“; „Chtěl se pomstít pichlavému keři, způsobil miliardový požár“).“

 

Autor/ka anotace
Alžběta Cibulková

Publikováno
2018

Profesní životopis

Vzdělání:

1996–2002 

AVU Praha (Jiří David, Miloš Šejn, Vladimír Skrepl)

 

1989–1992     

Střední odborná škola uměleckých řemesel v Bratislavě

 

Stipendia:

2003 Intership Columbia University USA

 

Ceny:

2003 laureát ceny Oskára Čepana

Výstavy

Samostatné výstavy
2014
Slovákovi se zasekla ruka v záchodě, když lovil SIM kartu, NTK, Praha

2013
Chromý Zámečník, společná výstava se Stanislavem Zámečníkem, NTK, Praha

2010
Mrtvý přišel na vlastní pohřeb, Art & music Club Final, Praha
Speciální nabídka, sleva 0%, Kulturpark Kasárne, Košice
Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha

2008
Z důvodu zničení planety, přepněte na jiný program, Experimentální prostor NOD, Praha

2006
740506/006, Galerie Entrance, Karlin Studios, Praha
Causička, A.M.180 alternativní prostor, Praha

2004
Lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť, + Radovan Čerevka, Galerie v Jelení, Praha
Risk!, Galerie hlavního města Bratislavy, Bratislava

2003
Mário Chromý: Vítěz ceny Oskara Čepana, Centrum pro současné umění FUTURA, Praha 5, Praha

2002
Heavy Metal for sale!, Galerie Buryzone, Bratislava

2000
Golden years, Galerie Cigi, Ostrava
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2017
Strach z neznámého, NTK, Praha

2015
Rozum a vzdor, Východoslovenská galéria Košice, Košice

2014
4+4 dny v pohybu, Palác u Stýblů, Praha

2012
4+4 dny v pohybu, Casino, Praha
Kanadská škola, Berlínskej model, Praha

2011
Pátý přes devátý, Trafačka (Trafo Galerie), Praha
Velocypedia, Galerie Národní technické knihovny (Galerie NTK), Praha
Čí je to město? Karlin Studios, Praha

2010
Fenomén hra, Galerie Národní technické knihovny (Galerie NTK), Praha
I have no mouth - I must scream, Galerie Truhla, Praha 1, Praha

2009
I must scream I have no mouth, Galerie Truhla
National pills, Billboard Gallery, Košice
Donumenta 2009, KunstKnoten e.V Regensburg, Regensburg

2008
Sculpture Grande, Kressling Gallery, Bratislava
INTRO 518 TEĎ 69 TEĎ* TEĎ 180 BONUS Q TRACK!, Karlin Studios, Prague

2007
nomadSPACE / Potulná galéria, Piešťany-„Hodokvas“, Banská Štiavnica
City of women - festival současného umění v Lublani, Lublaň
Prague Biennale 3 - Global and Outsiders: Connecting Cultures in Central Europe, Karlínská hala, Praha
Režim, Galerie Trafačka, Praha
Czechpoint, Považská galéria umenia, Žilina
Proti všetkým, Galerie Bastart, Bratislava

2006
Czechpoint, experimentální prostor NOD, Praha
Hrach o stenu hádzať, workshop Stanica, Žilina
Runaway, Space Gallery, Bratislava
Sell Me, Buy Me, Galerie U Dobrého pastýře, Brno
Mezinárodní výstava a festival politického umění CZECHPOINT, Galerie NoD, Praha

2005
Stop násiliu na ženách!, Amnesty International, Bratislava, Praha, Ústí nad Labem
Market, Space Gallery, Bratislava

2004
Mário Chromý, Radovan Čerevka: Lepšie raz vidieť ako stokrát počúť, Galerie Jelení, Praha

2003
Finalisti Ceny Jindřicha Chalupeckého 2003, Galerie Futura, Praha
Finalisti Ceny Oskára Čepana 2003, Galerie hlavního města Bratislavy, Bratislava
281 m², Galerie Václava Špály, Praha

2002
Diplomanti AVU 2002, Veletržní palác, velká dvorana, Praha

2001
Poprvé a naposled, Špálova galerie, Praha
Umenie akcie 1989-2000, Tatranská galerie, Poprad

2000
Zlínský salón mladých, Městská galerie Zlín, Zlín
Výstava AVU 2000, Galerie Mánes, Praha

1999
Centrum-okraj / Elita-priemer, výstava v prostorách Trnavské univerzity, Trnava
Malamut, festival akčního umění, Klub Parník, Ostrava
Zastoupení ve sbírkách
Marek, soukromá sbírka současného českého a slovenského výtvarného umění
Dobňák, soukromá sbírka současného českého a slovenského výtvarného umění
Další realizace

ASIO, hudební projekt založený 2009 (společně s manželkou Helenou), https://asio1.bandcamp.com/

Grafický design pro česko-bosenské vydavatelství SAMIZDAT (spolupráce s bosenským spisovatelem a překladatelem Adinem Ljucou, od roku 2016, https://www.samizdat.nu/

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu