O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Markéta Othová

Jméno
Markéta
Příjmení
Othová
Narozen/a
1968
Místo narození
Brno
Působiště
Praha
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Umělecká praxe Markéty Othové zkoumá a překračuje hranice fotografického média; soustavně se táže po jeho povaze a po (ne)stabilním charakteru současného vizuálního světa. Typická je pro ni cyklická časovost, kde fotoaparát slouží jako prostředek ke kontinuálnímu přemisťování se mezi místy a časovými rovinami, k němuž pak Othová často využívá metod vycházejících ze střihové skladby a filmové řeči. Tyto osobité kompoziční strategie kladou zároveň důraz na formální jednoduchost a čistotu – sdělení jednotlivých záběrů působí samo o sobě roztříštěně, význam je konstruován až po nahlédnutí většího celku.  

V tomto duchu vznikají rané cykly Paříž–Texas (1998), Excalibur (1999) nebo také Pardon? (2005), které Othová sestavovala z rozsáhlého osobního archivu, jejž systematicky budovala zejména během cest mimo Českou republiku. Velkoformátové černobílé tisky (o striktním formátu 110 × 160 cm), jejichž názvy mnohdy rovněž odkazují na samu užitou skladebnou metodu, vytvářejí lyrický narativ nomádismu, prchavé momenty v místě a čase. Othová cykly formuje asociativně: v Paříž–Texas vedle sebe umisťuje dvojici nenápadných fotografií květin (Bez názvu, 1995) a skupinky dětí uprostřed parkoviště (Bez názvu, 1996); faktograficky snímky nepojí žádná souvislost, avšak umístěním obou snímků vedle sebe vytváří mentální obraz projížďky, umocněný odkazem k Wendersově filmu. Podobně funguje i cyklus Excalibur, který autorka prezentovala na Carnegie International v Pittsburgu: šestice fotografií působí jako fragmentární vzpomínky vytržené ze souvislostí – pohozené boty, auto s rozbitým okýnkem a ze šera vystupující fasáda domu vytvářejí sugesci v ulicích prohýřené noci, zbytek záběrů však nutí diváka váhat nad pravdivostí takové domněnky (tak jakoby ostatně váhal nad pravdivostí artušovských legend) – zůstává pouze pocit intimity navozený konkrétností snímků, jenž je ve výsledku pocitem velmi ambivalentním.

Zatímco zmíněné série nezobrazují žádnou vnější, časově blíže určenou realitu (a pracují tak s časem psychickým), cykly vznikající po přelomu milénia tuto strukturu opouštějí ve prospěch času lineárně narativního. K tomuto obratu dochází už v dřívější práci Její život (1998), kdy Othová poprvé používá strategie kinematografického sekvenčního snímání a ve dvoraně Veletržního paláce Národní galerie v Praze posléze vystavuje šestkrát zmnoženou, identickou fotografii procházející se ženy, kterou pořídila právě z okna budovy této instituce: obraz se zdánlivě hýbe, jeho protagonistka ovšem ne. Filmovou logiku dále sleduje v cyklu Návrat (2000), s nímž o dva roky později také získává Cenu Jindřicha Chalupeckého. Zachycena je zde zcela rutinní činnost ženy venčící psa na jedné z pražských ulic, autorka však takřka banálnímu aktu připisuje význam tím, že jej rozkládá do dvanácti samostatných, ne nutně navazujících fotografií; jejich skutečné pořadí si nechává pro sebe. Celá série tak evokuje film zastavený v jednotlivých záběrech, přičemž dojem je ještě posílený velkoformátovým pojetím fotografií. Obdobný efekt ovšem může mít i jediná fotografie: Něco, na co si nemůžu vzpomenout (2000) zachycuje interiér funkcionalistické vily po režiséru Martinu Fryčovi, který jeho vdova uchovávala v nezměněném stavu od jeho smrti v roce 1935. Othová tak o téměř sedmdesát let později fotografuje celý časový cyklus, jenž současně končí, probíhá i začíná.

S pozdějšími pracemi dochází v díle Markéty Othové k postupnému přesunu od výtvarné poezie ke konstruktivnějšímu nakládání s fotografickým médiem; autorka jakoby konstatovala čas, který se náhle zastavil přechodem do prostředí fotografického studia. To logicky otevírá větší prostor pro zkoumání dalších fotografických postupů a žánrů. Reduktivních tendencí avantgardy dvacátých a třicátých let 20. století se dotýkají soubory Leçon de photographie (2007) či Bez názvu (2008), v nichž umělkyně ovšem ještě pracuje s reálnými obrazy, a posléze vrcholí v sérii jedenácti čistě abstraktních kompozic odstředivého pohybu Mayday (2004–2007); všechny jsou pouhou variantou jediného obrazu, nicméně užití odlišných formátů fotografií vytváří optický klam rychle se přeskupujících sekvencí kaleidoskopu. Význam zde není konstruován jako pohyb (prostorem instalace, od jedné fotografie k druhé), nýbrž čistě vizuálně.

(Po)zastavení času Othové rovněž umožňuje vracet se na počátek časového cyklu, k práci s archivem, a také upřít pozornost zpět k sobě samé.  V Nikam nechoď (2015) cituje svůj raný cyklus Její život (1998), v 1933 (2015) se pak ve vzpomínkách obrací k ryze osobnímu tématu, ke sklářské práci svého otce. Ačkoli fotografie váz, misek a dalších drobných předmětů prezentuje ve formě charakteristických černobílých velkoformátových fotografií, od nichž v posledních letech upouštěla, i v tomto případě zůstává zásadním momentem celého souboru vědomé nakládání se specifickými vlastnostmi fotografie: třebaže se jedná o produktové snímky užitého umění, umělkyně se vyhýbá technicky preciznímu zpracování, skleněné objekty zachycuje jako minimalistická zátiší a fakt svého vymezení se vůči tradici klasické fotografie podtrhává použitím billboardového papíru. Obvyklé fotografické postupy jsou dále zpochybňovány na výstavě 1990–2018 (Fait Gallery, 2018), kde je zdánlivá banalita dokumentovaných věcí z osobního archivu (diáře, krabičky s fotografiemi, látky, tiskoviny) ještě zdůrazněna užitím nefotografického způsobu záznamu, totiž záznamu skenerem, jenž je typický spíše pro digitální archivaci. Tím Othová dospívá až na samotnou hranici média sdílenou s grafickým designem, kterou definitivně překračujevystavením fotografií obálek knih, na jejichž úpravě se graficky podílela (Svět knihy, 2019).

Markéta Othová ve svých cyklech systematicky zkoumá možnosti fotografické narace: ať už její metody využívají formu deníkového záznamu nebo jsou spíše experimentálního rázu, všechny fotografie naznačují průběh děje. I když se však každé vyprávění zakládá na časovém sledu, kategorie času jsou narušovány: jednou se zdá, že čas pokračuje ve svém přirozeně lineárním běhu, jindy se zastavil a jakoby zůstával vzpomínkou, jež přesnosti se bojí, vzpomínkou na něco, co nebylo[1] – (a)nebo pominulo. Na fotografie Markéty Othové můžeme nahlížet jako na obrazy transferu, paralelně se prolínající s našimi životy v pomyslném místě mezi, v přechodu ze současnosti do toho, co přichází.[2]


[1] Gellner, František. Radosti života, Carpe Diem, Praha 2017, s. 23.

[2] Dainton, Barry. Self: A Philosophy in Transit, Penguin Books, London 2014, s. 142.

Autor/ka anotace
Edita Kubištová / Liessner

Publikováno
2020

„Pohyb, jenž je vepsán do díla Markéty Othové, se podobá intuitivnímu sestupu dějinami fotografie. Východiskem se jí stal archivní obrat devadesátých let, když z rozsáhlého archivu vlastních snímků, pořízených během let především na cestách mimo Českou republiku, umělkyně od roku 1994 sestavovala fotografické instalace, v nichž byl význam jednotlivých fotografií určen až syntaxí celku. Od těchto prací se počátkem nového desetiletí posunula k časovým sériím, zaznamenaným sekvenčním snímáním. Zde se Markéta Othová přiblížila k takovému užití fotografie, jaké známe z konceptuálního umění sedmdesátých let. Ve svých nejnovějších dílech se pak více než kdy předtím zabývá výstavbou jednotlivých obrazů, které v přísném protikladu k předchozím cyklům snímá výhradně v laboratorních podmínkách fotografického studia. V pohybu dějinami fotografie se tak v současnosti dostala na úroveň experimentů fotografické avantgardy dvacátých a třicátých let 20. století. Podobně jako její představitelé i Markéta Othová se ve svých pracích nyní táže po povaze fotografického média a stabilitě vizuálního světa.“

Karel Císař, Krystaly času. In: Markéta Othová, Praha, MAKUM 2010, s. 145.

Profesní životopis

Studium:
1989–1993 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Ateliér filmové a televizní grafiky
1987–1989 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Ateliér ilustrace a grafiky

Stáže:
1994 Institut de France v Paříži

Ceny:
2002 Lauterétka Ceny Jindřicha Chalupeckého
2001 Finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého

 

Zastoupení:
Galerie J. Švestka, Praha
Nicolas Krupp Contemporary Art, Basel

 

 

Výstavy

Samostatné výstavy
2019
Markéta Othová, Klaus Merkel, Galerie Nicolas Krupp, Basilej, CH (s Klausem Merkelem)

2018
1990–2018, Fait Gallery, Brno

2017
Markéta Othová, Adéla Svobodová. Drdova Gallery, Praha (s Adélou Svobodovou)

2016
Napíši vám brzy, Galerie Měsíc ve dne, České Budějovice (s Daliborem Davidem)

2015
1933, Karlin Studios, Praha

2012
Markéta Othová, Galerie Nicolas Krupp, Basilej, CH
Markéta Othová and Ed Atkins, Bonner Kunstverein, Bonn, DE (s Edem Atkinsem)

2011
Markéta Othová, Galerie Jiří Švestka, Biskupský dvůr, Praha

2007
Mayday, Ateliér Josefa Sudka, Praha
You don´t know me, but I know you, Kunsthalle Mucsarnok, Budapest, HU

2006
Mluv s ní, Galerie Jiřího Švestky, Praha
Pardon?, The Photographers’ Gallery, Londýn, UK

2005
Belongings, Place, s Adrienou Šimotovou, Galerie Caesar, Olomouc
Emergent View, s Michalem Pěchoučkem, Kommunale Galerie im Leinwandhaus, Frankfurt nad Mohanem

2004
I´Île de la tentation, Nicolas Krupp Gallery, Basilej
A Good Idea, s Ivanem Voseckým, NoD Gallery, Praha

2003
Best of, Galerie Jiřího Švestky, Praha
Comeback, Městská galerie v Bratislavě, Bratislava
Next Year in Marienbad, s Janem Mančuškou, České centrum v New Yorku

2002
Různé hlasy, Dům umění České Budějovice, Galerie Šternberk
French Connection (with Pierre Daguin), Czech Centre, London
While You Were Sleeping, Czech Front Gallery, Los Angeles
Utopia, Nicolas Krupp, Basel

2000
Claudio Moser, Marketa Othova, Kunsthalle Basel

1999
Power of Destiny, Moravian Gallery Brno (catalog)

1998
Team Spirit, (s Pierrem Daguin), galerie Václava Špály Praha
Její život, Národní galerie v Praze, Sbírka moderního a současného umění

1997
A Perfect World, Gallery Alain Gutharc, Paris
Institute of Contemporary Art, Dunaujvaros, HU

1996
Staré zdroje, Galerie hl. m. Prahy
Apollo 13, Galerie Ruce Praha (s Pierrem Daguin)

1994
Jiné zbraně, The British Council - Window Gallery, Praha

1993
Dokola, Galerie Radost, Praha (s Veronikou Bromovou)

1990
Výstava fotografií, Soukromý bar, Brno
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2020
Umění za čarou, stanice pražského metra, Praha

2013
Prague Biennale Photo 3: Photography, Reconstructed / Rekonstrukce fotografie (Prague Biennale 6), Nákladové nádraží Žižkov, Praha
Pavel Baňka: Jejich fotografie, Galerie 1. patro, Praha (Prague)

2012
Začátek století / The Beginning of the Century, Dům umění, Ostrava
Hidden Public / Versteckte Öffentlichkeiten, Motorenhalle, Projektzentrum für zeitgenössische Kunst, Drážďany (Dresden)
Začátek století / The Beginning of the Century, Výstavní síň Masné krámy, Plzeň (Pilsen)
Ostrovy odporu: Mezi první a druhou moderností 1985 -2012, Veletržní palác, Praha
Hidden Public / Skryté veřejné, Galerie Emila Filly, budova SCHIFR-AC, s.r.o., Ústí nad Labem

2011-2012
Uchronie aneb Příběhy ze sbírky, Francouzský institut v Praze (Institut francais de Prague), Praha

2011
Ztišeno, Wannieck Gallery, Brno
Mutující médium: Fotografie v českém umění 1990–2010, Galerie Rudolfinum, Praha 1

2010
Sběratelé: Československý pavilon / Collectors: The Czechoslovak Pavilion, BROTkunsthalle, Vídeň (Wien)
Kašpar noci / Gaspard of the night, Centrum pro současné umění FUTURA, Praha 5
50% Grey: Contemporary Czech Photography Reconsidered, The Museum of Contemporary Photography (MoCP), Chicago, Illinois
East Bound, KAI 10 | Arthena Foundation, Düsseldorf

2009
Po sametu / After Velvet. Současné české umění s přesahy do minulosti / Contemporary Czech Art with Past Connotations, Dům U Zlatého prstenu, Praha
Hlava / The Head, Karlin Studios, Praha
Prague Biennale 4 / Prague Biennale Photo 1, Karlínská hala, Praha
Tschechische Fotografie des 20. Jahrhunderts, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn
Vzpomínky na budoucnost, Galerie Václava Špály, Praha

2008
Tichá dohoda, Galerie Šternberk, Šternberk
Galaxie 08, výlohy obchodů Denisova a Ztracená ulice, Olomouc
Současný český kubismus / Contemporary Czech Kubism, Staroměstská radnice, 2. patro, Praha

2007-2008
Neexistuju když mě nevidíš / I don´t exist when you don´t see me, Centrum pro současné umění FUTURA, Praha 5

2006
EUROPART - contemporary art from Europe, on „Rolling Boards“ Vídeň a Salzburg

2005
Adriena Šimotová, Markéta Othová: Věci, místo, Galerie Caesar, Olomouc
Pražské Bienále 2: Expanded Painting, International Contemporary Art, Karlin Hall, Prague
Sitting, Standing, Reclining II, Modern Culture, New York
Nature´s Mirror, Otowa, Tokio, Japonsko

2004
Fotografie??, Galerie Klatovy
Eastern Alliance, Lichtturm, Berlín

2003
Pražské Bienále, Národní galerie – Veletržní palác, Praha
Glamour, Window Gallery, Praha
Balkan Konsulat, Gallery Rotor, Centre of Contemporary Art, Štýrský Hradec

2002
Prague, d´un printemps l´autre, Ecole d´art Gérard Jacot, Belfort
ICING, Spalova Gallery, Prague
Galerie Jiřího Švestky, Praha

2001
A Sense of Wellbeing, Palace of the Imperial Thermal Baths, Karlovy Vary

2000
Bohemian Birds - Position of Czech Contemporary Art, Kunst Haus Dresden
Examining Territories, Plan B Art Centre, Santa Fé
Melancholie, Moravská galerie v Brně / Melancholy, Moravian Gallery, Brno
Confrontation, Czech Centre, London

1999
CI:99/00, Carnegie International 1999/2000, Carnegie Museum of Art,
Pittsburgh
Kunst im Dialog, Czech Centre, Berlin
Brother of Brother, Muzeum V. Lofflera, Kosice, Slovakia (catalogue)

1998
Snížený rozpočet, Galerie Mánes, Praha
Close Echoes, Prague City Gallery and Kunsthalle Krems (catalogue)
Intimacies, Rethymnon Centre for Contemporary Art, Crete

1997
Paralely Praha – Paříž , Czech Centre, Paris
Toward the Object, (s Lukášem Jasanským a Martinem Polákem a Kristofem Kinterou, Riverside Studios, London

1996
City Legends - Prague, Kunsthalle Baden-Baden
Lovers, (s Kateřinou Vincourovou and Veronikou Bromovou), JNJ Gallery, Prague
Moment of Focus, MXM Gallery, Prague
Natura - Naturans, Trieste

1995
Test Run, Manes Gallery, Prague

1994
Zvon 94, Bienále mladého umění, Dům U kamenného zvonu, Galerie hl. m. Prahy /The Bell 94, Biennial of Young Art, House of the Stone Bell, Prague City Gallery,

1993
Nová jména, Pražský dům fotografie / New Names, Prague House of Photography
Book Arts, The Globe Cafe, Prague

1991
Mezinárodní studentská výstava grafiky, Coup de Lune / Coup de Lune, International Students' Exhibition, Paris
Zastoupení ve sbírkách
Galerie hlavního města Prahy
Národní galerie v Praze
Moravská galerie v Brně
Nadace pro současné umění, Praha
Martin Z. Margulies Collection, Florida, USA
Staatliches Museum für Kunst und Design in Nürnberg
Nicolas Krupp Collection, Basel
Victoria and Albert Museum, Londýn


Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

2010     
Markéta Othová, (text Karel Císař, Christina Végh), Praha, Makum

2006     
Mluv s ní, 
Galerie J. Švestka, Praha

2001     
Markéta Othová / CzechFront Gallery Los Angeles
Othová, Markéta – Daguin, Pierre: French connection. Divus, Praha

2000    
Kunsthalle Basel, Suisse. Claudio Moser, Markéta Othová, Katalog k výstavě, text Peter Pakesch

1999     
Moravská galerie, Brno, Czech Republic. Markéta Othová: Síla osudu. Katalog k výstavě, text Petr Ingerle
Carnegie Museum of Art, Pitsburgh. Carnegie International 1999/2000, katalog k výstavě

1998     
Galerie hlavního města Prahy, Prague. Contemporary Czech Art in 1998/2000, katalog  k  výstavě, text Karel Srp a Olga Malá

1997     
České centrum Paříž a Galerie Alain Gutharc, Paralleles Prague-Paris, katalog k výstavě, text Simova Vladíková
Dům Umění, Brno. Markéta Othová: Oheň do kapes! Katalog k výstavě.

1996     
Galerie hlavního města Prahy. Markéta Othová: Staré zdroje (1996). Katalog k výstavě, text Karel Srp.
Statliche Kunsthalle Baden- Baden. Urbane Legenden-Prague. Katalog k výstavě, text Margit Brehm.

Články, média, internet

2007
GA2LERIE (Vaňous Petr ed. ), příloha Kulturního týdeník A2

2006
Ernstová, Lucie, Mluv s ní,  Ateliér 24
Rozhovor s Oujezdský, Karel, Ateliér 24

2000
Ravalli, Marisa. Planes, Trains and Cameras, The Prague Post (15 – 21. 2000)
Pokorný, Marek. Jan nedokážeme ocenit úspěch. Týden č. 10 (2000): 56-57
Basting, Barbara. Abschied von den Illusionen, Frankfurter Allegemine Zeitung (18. 3. 2000): (Feuilleton)
Kanyar, Helena. Alltagsgeschichten in Grau Dreiland-Zeintung (27. 1. – 2. 2. 2000): 14 (Expositions)
Renggli, hans. “Die Stadt, der Gaumet, die Magierin”. Tages-Anzeiger  (Kultur)             
Top 10 Czech Artists, Umělec no. 4
Lindaurová Lenka. Naše zbraně pod Big Benem. Týden č. 50
Ingerle, Petr. Markéta Othová – Síla osudu aneb o-klamání. Bulletin Moravské galerie v Brně č. 56
Pospiszyl, Tomáš. Odpovědi do nerealizovaného rozhovoru. Umělec no. 1

1998
Othová, Markéta. Umělci sobě. Umělec č. 3
Bruthansová, Tereza. Pierre Daguin, Markéta Othová, ELLE (únor 1998)
Kuneš, Aleš. Přítomnost fotografií Markéty Othové, Ateliér č. 21
Pospiszyl, Tomáš. Fotografické procházky. Kritická Příloha Revolver Revue č 11

1997
Srp, Karel. Něco o fotografiích a jiných médiích, Umělec č. 3
Bruthansová, Tereza. Generation 90. Young Czech Artists, Art Press 226 (červenec – srpen 1997)

1996
Pokorný, Marek. Markéta Othová, Detail č. 5/1 (Mars 1996)
Kuneš, Aleš. Zcela nové staré zdroje, Ateliér č. 8
Bruthansová, Tereza. Možnosti výběru Markéty Othové, Ateliér č. 8

1995
Othová, Markéta. Divus č. 1
Cooke, Andrée. Rozhovor s Veronikou Bromovou a Markétou Othovou, Flash Art 28, č. 184

internet:
https://artycok.tv/29968/marketa-othova
https://artycok.tv/25568/architektura-stestithe-architecture-happiness

www.s-m-art.com/article.php
http://www.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/287350

www.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/287350
http://www.fotografnet.cz/index.php?lang=cz&cisid=23&katid=3&claid=243

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu