O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Martin Kuriš

Jméno
Martin
Příjmení
Kuriš
Narozen/a
1973
Místo narození
Kutná Hora
Působiště
Příbram (u Verneřic)
Web
www.kuris.cz
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Tvorba Martina Kuriše je až na výjimky figurální, a to jak v převládajícím autorově médiu, v malbě, tak i – logicky – v loutkářském zpracování a dřevořezbě, které často odkazují k jeho již rozpracovaným tématům. Krajina a prostředí, kam autor své dramatické figurální kompozice zasazuje, ovšem také hrají svou roli. Motivy čerpá především z okolí Bukové hory v Českém středohoří, sociálně i přírodně specifické lokality, kde přes dvacet let žije. Např. díla na výstavě „Pohřížen do svého blízkého okolí“ (Galerie Klatovy / Klenová, 2019) k těmto východiskům explicitně odkazují. Tato téměř již horská a na první pohled bezútěšná oblast je v jeho malířském zpracování jaksi statická a v čase ustrnulá – oproti živosti figur a děje. Krajina je navíc, na rozdíl od v jistém smyslu groteskního ztvárnění postav, zachycena téměř realisticky. Tento přístup pak do Kurišových obrazů vnáší napětí a vede až k surrealistickým tendencím; v kontrastu se zemitými barvami krajiny je také použití neobvykle sytých až křiklavých barev zdůrazňujících v obraze jednotlivosti. K dramatičnosti vyobrazeného výjevu dále přispívá i malířova brilantní práce se světlem v exteriéru i interiéru. Rozmístění postav, barevnost a především právě nasvícení tak často asociuje malířské ztvárnění divadelní scény.

To, co výjevy vyobrazené na jednotlivých plátnech přesahuje a zároveň propojuje, je příběh. Ten bývá prvotním impulsem k vlastnímu malířskému zpracování, respektive se postupně vyvíjí podle toho, jak jednotlivé obrazy přibývají. Narativnost můžeme vysledovat v opakovaném vyobrazení především hlavní postavy, která se v rámci cyklu objevuje v různých situacích. Pro potřebu kategorizace by se dala jednotlivá témata rozdělit do tří preferovaných zájmů: všední nebo civilní tematika, dětský svět a mytologické nebo pohádkové motivy. Není ovšem výjimkou, že jednotlivé přístupy se v rámci cyklu/příběhu prolínají.

Obrazy, ve kterých se autor ve velké míře věnuje dětskému světu, představuje např. cyklus Modrák. V jednotlivých výjevech jsou sice stále přítomny nadpřirozené, nereálné postavy a jevy, vyskytují se ovšem v situacích, které autor čerpá z běžného všedního života. Divákovi se tak vyjevují scény, které sám pravděpodobně zná z vlastní zkušenosti nebo ze svého blízkého okolí (např. letní dovolená na vodě, krmení slepic, trhy na náměstí, či dokonce večerní sledování televize). Se světem dětí si samozřejmě spojujeme radostné chvíle, hry a dětskou pospolitost. Martin Kuriš je však dobrým pozorovatelem a v jeho podání není dětství pouze idylické, ale obsahuje také již zmíněné všední, ba někdy i traumatizující momenty. V cyklu Lola např. obrazově (a v autorské knize i slovním doprovodem) sleduje příběh dospívající dívky, která při útěku z domova nezažívá kýženou svobodu, ale spíš utrpení (únos, pobyt v „táboře“, záchranu života při povodních, pohřeb). V cyklu Děti a nejistá idyla se Kuriš věnuje sociálně i krajinně stále patrné sudetské historii, a to převážně zobrazením dětských a dospívajících postav a s nimi spjatých životních událostí.

Vedle obecných a všedních témat svázaných převážně se životem v oblasti Českého středohoří je pro autorovu práci typický přesah a zájem o mytologii. Dobrým příkladem může být cyklus Navarana, v němž se hlavní postava přes různé peripetie setkává se skupinou obyvatel vybájené severské země žijící v souladu s přírodou. Autor zde vytváří další postavy a zápletky, které nezapadají do běžného středoevropského vnímání mytologie. Přesto je zde zdůrazněna potřeba pospolitosti a rodinného života tak jako v jiných cyklech. Jednotlivé výjevy mohou působit až symbolicky, např. kojící Navarana (ačkoliv s atributy severských přírodních národů) asociuje madonu s dítětem.

Smysl pro vyprávění a dějovost se v díle Martina Kuriše projevuje i v dalších formách – např. v autorských knihách, v nichž obrazový příběh doplňuje i slovně, nebo v loutkových hrách, které začal poprvé realizovat v roce 2006. Dřevořezbářské zkušenosti nabyté při práci na loutkovém divadle uplatňuje i v tvorbě plastik a velkých sousoší. Ty bývají na rozdíl od užitkovějších a civilnějších loutek více symbolické (Madona, Cesta do Betléma). Kurišovy obrazy, dřevěné figurální sochy i loutky obsahově i formálně odkazují na lidovou až naivní tvorbu. Lze tak usuzovat, že autor se skrze své dílo snaží zachytit prostotu a nestrojenost lidského života.

Autor/ka anotace
Barbora Hájková

Publikováno
2020

Profesní životopis

Vzdělání:

2007–2013 PF UJEP, postgraduální studium, Teorie výtvarné výchovy, Ústí nad Labem
2006–2007 DAMU, obor scénografie loutkového divadla, Praha
1998–1999 UMPRUM, doplňující studium pedagogiky, Praha
1994–1999 AVU, obor malba (B. Dlouhý, F. Hodonský, A. Střížek), Praha

 

Působení:

2005 až doposud odborný asistent na FUD UJEP, program celoživotního vzdělávání
2001–2005 odborný asistent na katedře výtvarné výchovy PF UJEP v Ústí nad Labem

 

Ocenění:

2014 Mimořádná cena rektora UJEP za knihu Lola
2011 Ocenění Zlatá stuha za ilustrace ke knize Navarana
2010 Cena rektorky UJEP za knihu Navarana
1999 Cena manželů Hlávkových

Výstavy

Samostatné výstavy
2019
Modrák, Rabasova galerie, Rakovník
Zima, Galerie Josefa Liesnera, Kadaň
Pohřížen do svého blízkého okolí, Galerie Klatovy / Klenová

2018
Cesta do Egypta, Galerie Václava Špály, Praha

2017
Narozeniny, ProkopkA, Děčín
Nejistá idyla, Nová Perla, Vrané nad Vltavou
Dívka s kočkou, Fokus kafe, Ústí nad Labem

2015
Děti, Kafé Fatal GASK, Kutná Hora

2014
Lola, Oblastní galerie Vysočiny, Jihlava
Příběhy, Galerie ve Věži, Mariánské Lázně

2013
Obrazy, Galerie Kotelna, Říčany u Prahy
Navarana a jiné příběhy, Divadlo O. Nedbala, Tábor

2012
Navarana a Lola, Galerie Kabinet, Střítež
Obrazy, Bárka kafé, Ústí nad Labem

2010
Navarana, Galerie České pojišťovny, Praha
Smutný rybář, Vlastivědné muzeum, Česká Lípa
Příběhy, Galerie Františka Drtikola, Příbram
Navarana, Rabasova galerie, Nová síň pod Vysokou bránou, Rakovník

2007
Baryk, Galerie Dole, Ostrava

2006
Marnotratný krejčí, GMU, Roudnice n. L.
Hořký kruh, Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora

2005
Prof. Frankenstein a jiné cykly, VČG, Pardubice
O trpaslících, Městské muzeum, Ústí n. L.

2004
Magda, GHMP, Praha
Magda, Galerie J. Jílka, Šumperk
Magda II, Galerie jídelna, Česká lípa
Magda, Galerie u kostela, Bílina

2003
Don Giovanni, Jindřišská věž, Praha

2002
Obrazy, Mudima II., Miláno, Itálie
Petr a Lucie, Galerie výtvarného umění, Ostrava
Petr a Lucie, Galerie kritiků, Palác Adria, Praha
Petr a Lucie, Galerie mladých, Brno
Petr a Lucie, Galerie Divadlo, Kolín

2001
Balada o lásce a zradě, Galerie 761, Ostrava
Ztracená vlčice, Galerie Jídelna, Česká Lípa

2000
Balada o lásce a zradě, Galerie Václava Špály, Praha
Balada o lásce a zradě, Galerie Emila Filly, Ústí n. L.
Na daleké cestě, AJG Wortnerův dům, České Budějovice
Profesor Frankenstein, Galerie Mánes, Praha
Galerie Platan, Budapešť, Maďarsko

1999
Maruška, Galerie Caesar, Olomouc, publikace k výstavě, text V. Tetiva
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2017
Artelerie Figurama 17, Akademie umění, Poznaň, Polsko

2016
Artelerie Figurama 16, Depo 2015, Plzeň

2015
Sudetská rapsodie (společně s M. Thelenovou), Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem

2014
Rekonstrukce, Galerie E. Filly, Ústí nad Labem

2013
Smalt Art 2013, GONG – Dolní Vítkovice, Ostrava
XIII. symposium výtvarného umění, Galerie F. Jeneweina, Kutná Hora

2012
Smalt Art 2012, GONG – Dolní Vítkovice, Ostrava
Výtvarné umění – výstava, Galerie Nová síň, Praha
Paralelní historie, GASK – Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora
Technologia materialis et perceptualis, Galerie kritiků, Praha
Figurama 12, Letiště Ruzyně, Praha
Artelerie, FA ČVUT, Praha

2011
Paralelní historie: Aktuální výtvarné umění v Ústí nad Labem mezi lety 1990-2012, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Litoměřice
Mezinárodní bienále ilustrace, BIB, Bratislava
Česká malba generace 90. let, Dům umění města Brna, Brno

2010
Sex extrémně líbezný, Galerie XXL, Louny

2009
Formáty transformace 89-09, Dům umění města Brna, Brno

2007
České umění XX. století: 1970–2007, AJG, Hluboká nad Vltavou
Gesundheitspark, Gottleuba, Německo

2006
Zuchendorv, Pirna, Německo

2004
In time between, Palác Adria, Praha

2003
Perfect Tense, Jízdárna Pražského Hradu, Praha

2002
Vypravěči a vizionáři, výstavní prostory koncernu Bayern, Dormagen, Německo
Vypravěči a vizionáři, výstavní prostory koncernu Bayern, Leverkusen, Německo

2001
Salon mladých 26, Záhřeb, Chorvatsko
Pravděpodobná malba (Probably painting), Berlín, Německo
Biennial of Contemporary Art, Florencie, Itálie
Současná minulost: (česká postmoderní moderna 1960-2000), AJG, Hluboká nad Vltavou

2000
Konfrontace, České centrum, Londýn, Velká Británie
Devadesátka pokračuje, objekt ČNB, Ústí nad Labem
Konec světa?, Palác Kinských, Praha

1999
Praha, Karolinum, Výstava diplomantů, kat.
Praha GHMP 3.bienále mladých, Modrý oheň, kat.

1997
AVU, Mánes, Praha, kat.
Zastoupení ve sbírkách
Mudima II, Miláno, ItálieNárodní Galerie, PrahaAJG, Hluboká nad VltavouGASK, Kutná HoraGMU, Roudnice nad Labem
Další realizace

Realizace ve veřejném prostoru:

2006–2008 Verneřice, loutkové divadlo
2006 Děčín, výzdoba svatební síně – čtvero ročních období
2006 Praha, Nadace charty 77, Bariéry – realizace vánoční pohlednice

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

2018
Martin Kuriš – Monografie 1997–2017. Fakulta umění a designu UJEP Ústí nad Labem, Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře, Galerie Klatovy Klenová a Martin Kuriš

2014
Lola – autorská kniha pro dospívající mládež. Fakulta umění a designu UJEP, Ústí nad Labem

2013
Jenewein Kutná Hora: XIII. Sympozium současného výtvarného umění: Jiří David, Roman Franta, Martin Kuriš, Ivana Lomová, Jiří Surůvka. Galerie Felixe Jeneweina města, Kutná Hora 

2010
Navarana – autorská kniha pro dospívající mládež. Fakulta umění a designu UJEP, Ústí nad Labem
Krejčí Očko a trpaslíci, Rabasova galerie, Rakovník

2009
Baryk – autorská kniha. Fakulta umění a designu UJEP, Ústí nad Labem

2006
Martin Kuriš: hořký kruh, elegie, dopisy Věře: obrazy, ilustrace. Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora
Martin Kuriš. Galerie moderního umění, Roudnici nad Labem
Vaňous, P.: heslo Martin Kuriš, in: Nová encyklopedie českého výtvarného umění - Dodatky, Academia Praha

2004
Magda – pohádka pro malé i velké čtenáře. Divus, Praha
(80 str, 37 repro, pevná vazba, 1000 ks, vydáno za převážné finanční podpory autora, vydalo nakl. Divus)

2003
Don Giovanni – autorská kniha. Vydal autor, Příbram
(kniha třech příběhů pro děti a pro dospělé, 77 str., 45 repro., vazba, 1000 ks - samizdat , Čj, Nj překlad Frank Boldt)

2002
Marnotratný krejčí
(autorská knížka k loutkovému divadlu. 22 str., GMU, Roudnice nad Labem)
Petr a Lucie
(III. autorský katalog, 26 bar. reprodukcí, vydal Delta Print a Galerie Behemót 2002)

2000
Profesor Frankenstein
(II. autorský katalog, 27str. text V. Čiháková, rok 2000)
Balada o lásce a zradě
(I. autorský katalog, 25str. text V. Tetiva, rok 2000)

1994
Sedm výdechů (sborník poezie - samizdat)

Články, média, internet

Odborná média:

Štroblová, K. Martin Kurtiš: Navarana. Tvar, 2011

Kříž, J. Martin Kuriš v Děčíně a Roudnici. Ateliér, 2007

Chmelařová, M. Martin Kuriš: od pohádky k noční můře a zpět. Prostor Zlín: výtvarné umění - architektura - historie - poesie, 2005

Fremlová, V.: M.Kuriš - Magda. Ateliér č.4, 9/2004

Obruč, Josef. Čtenář knih (nejen) pro mládež. Literární noviny, 2003

Čiháková - Noshiro, V.: Florentské bienále a naše ocenění. Ateliér č. 7, 4. 4. 2002

Vokolek, V. Propadlí zrcadlem obrazu, aneb, ve snu uvidět budoucnost. Tvar, 2002

Vokolek, V.: Seslán byl hvězdou tvou z nebeské říše. Ateliér, 2002

Pivovarov, V.: Balada o lásce a zradě. Ateliér, 2000

Pivovarov, V.: Výtvarné strašení v Mánesu. Ateliér, 2000

Šimon, Patrik. Z vernisážníku Patrika Šimona. Tvar, 2000

Vaňous, P.: Obrazový remake tradičního hororu. Ateliér, 24/2000


Denní tisk: 

Sedm let v Kutné Hoře se mi vrylo do paměti a do duše, říká výtvarník Martin Kuriš. Kutnohorský deník, 2015

Obě patra příbramské galerie zaplňují rozměrné obrazy a loutky Martina Kuriše. Příbramský deník, 2010

Křížová, K. V obrazech malíře Martina Kuriše je možné číst jako v poutavé knize. Právo, 2010

Martin Kuriš - Příběhy. Instinkt, 2010

K obrazům malíře inspiruje poezie. Kutnohorský deník, 2006

Tůma, J. Zámek hostí dvě nové výstavy. Mladá fronta Dnes, 2005

Čechlovská M. Líbivý Kuriš spojuje naivitu s ironií. Hospodářské noviny, 2004

Kuriš premiérově představí Magdu. Deník Směr, 2004

Jirků, I.: Něžná aukce. MF Dnes, Praha 14. 12. 2002

ČTK : V prosinci se v Mánesu uskuteční přehlídka současné české malby. 8. 7. 2002

Uhlíř, B.: Petr a Lucie aneb Konečná. Vystupovat!. Moravskoslezský deník, 21. 6. 2002

Gavlíková, T.: Kurišovy obrazy vyjadřují napětí mezi reálným a snovým světem. MF Dnes, 20. 6. 2002

Vitvar, J.: Pravda a láska nad lež a nenávist. MF Dnes, Praha 23. 3. 2002

Švagrová, M.: V Německu se představuje mladé české umění. Lidové noviny 23. 3. 2002

Hůla, J.: Kurišovy obrazy jsou jako horečnaté sny. Lidové noviny, 21. 3. 2002

/vob/ : Martin Kuriš vytvořil cyklus Petr a Lucie. MF Dnes, 30. 1. 2002

ČTK : Kolínské divadlo představuje obrazy Martina Kuriše. 18. 1. 2002

Veselý, J.: Mé obrazy se vztahují k místu kde žiji, říká Kuriš. MF Dnes, 6. 4. 2000

Wagner, R. Martin Kuriš hledá v malbě nový realismus. Lidové noviny, 2000

Hůla, J.. Kurišovy obrazy jsou barevné a zábavné. Lidové noviny, 2000

Hůla, J.: Jedovatý sen. Lidové noviny, 2000

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu