O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Michal Pěchouček

Jméno
Michal
Příjmení
Pěchouček
Narozen/a
1973
Místo narození
Teplice
Působiště
Praha
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
Klíčová slova
fotografie
grafika
malba
video
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

„Stanovil jsem si všestrannost a volný pohyb skrze média jako základní předpoklad své práce. Nejsem všestranně založený, ne všechno se povede, takže někdy mi musí stačit jen diletantská zkušenost…“

 

Tvorba Michala Pěchoučka je v podstatě velice tradiční, i když nabývá úplně nových a originálních forem. Pěchouček začínal jako grafik, už jeho barevné linoryty byly technicky brilantní a dosahovaly malířských kvalit. V roce 1996 se však pustil do dobrodružství, které tuto techniku posunulo do úplně nové dimenze. Už ve svých grafikách se inspiroval výjevy z rodinných diapozitivů pořízených v 60. a 70. letech. Tradiční grafická technika mu však neumožňovala „zpřítomnit“ výjevy tak, jako když se doma slavnostně vytáhne diaprojektor a v zatemněném pokoji se promítá na plátno. Ta zvláštní blízkost, životnost a prostorovost nehmatatelného obrazu se zdála být nedosažitelná. Pěchouček se jí přiblížil, když obrazy začal rozkládat do několika plánů pomocí obyčejného síťového pletiva, na něž maloval syntetickými barvami. Jako první vznikl obraz Děda s babičkou na dece (1996) a pak následoval Vlak (1996) s jednoduchou figurou babičky sedící u okna ve vlaku. Prostorovost se též pokusil dosáhnout pomocí vyšívání. Na počátku byl vyšívaný obraz Ráno (1996), na němž si Pěchoučkova matka čistí zuby. Následovala další plátna Monte Carlo (1996) a celá série obrazů na sololitu, kdy je vyšitý pouze malý detail (část oblečení, deštník, matrace, lampa). V řadě obrazů je pak zkombinován prostorový efekt obou technik. O hloubku se Pěchouček pokusil i v další sérii, v níž obraz rozložil do několika plánů na centimetr tlustá skla. Inspiroval se fotografiemi dětí ze 40. let, podržel jejich původní formát, oživil je pouze prostorovou hloubkou.

 

Na konci 90. let Pěchouček začíná prozkoumávat další grafické médium – fotografii. Jako první sestavuje z několika fotografií opět z rodinného alba černobílý příběh Silvestr (1998). A pak už vzniká několik barevných fotopříběhů, které sám fotí - Splendid Isolation (1998), Euforion (1999) nebo Dlouhý Štědrý večer (1999). Pěchouček v nich mistrně využívá vypravěčskou zkratku a jednoduchou estetiku momentek. S obrazem pracuje jako se sekvencí a intimitu vyprávěného příběhu podtrhuje komorním formátem. V roce 2001 se opět vrací k malování a vytváří příběh Restaurace U Nemocnice. Rozvíjí dál metodu fotopříběhů tentokrát však v malované formě. K malbě se ostatně Pěchouček periodicky vrací.

 

Syntézou Pěchoučkovy tvorby posledních let je bezesporu Sběratel (2003). Jedná se o sérii 28 obrazů, které tvoří příběh, jako by ubíhal na filmovém pásu. Sérii však doplňuje video, na němž Pěchouček v roli umělce tyto obrazy postupně předvádí neviditelnému sběrateli, a tak vlastně skládá jejich příběh. Zároveň se, jak u něho bývá zvykem, objevuje sám ve svém příběhu. Video se ostatně pro něj v posledních letech stává hlavním výrazovým prostředkem. Vypráví v něm dál své tajemné příběhy a stejně jako v grafických technikách na počátku své tvorby si pohrává s nejrůznějšími možnostmi média, jako když například nechává příběh v Kočárkárně (2004) probíhat od stropu dolů.

Autor anotace
Pavlína Morganová

Publikováno
2005

Profesní životopis

1993-1999 AVU, Praha
1991-1993 Výtvarná škola Václava Hollara v Praze

Ocenění:
2003 Cena Jindřicha Chalupeckého

Výstavy

Samostatné výstavy
(výběr)

2011
Virgins´Lives (host Martin Kohout), Galerie Jiří Švestka, Berlín
Hodiny v umění (hosté Viktor Takáč a Pavel Švec), GHMP, Dům U Kamenného zvonu, Praha

2009
Večerka (host Ondřej Roubík), Kabinet kresby a grafiky, Galerie výtvarného umění, Cheb

2008
Screen, Galerie Jiří Švestka, Praha

2007
Filmogram, Ateliér Josefa Sudka, Praha

2006
Osobní vlak (host Ondřej Brody), Galerie Jiří Švestka, Praha
Playtime (host Matěj Smetana), Galerie Brno, Brno

2005
Emergent View (s Markétou Othovou), Kommunale Galerie im Leinwandhaus, Frankfurt am Main

2004
Kočárkárna (host Jakub Hošek), Galerie Jiří Švestka, Praha
Collector, Ikon Gallery, Birmingham

2003
Sběratel, Moravská Galerie, Atrium Pražákova paláce, Brno
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
(výběr)

2011
Vystavovatel, Dům umění, Brno

2010
...a nezapomeňte na květiny, Moravská galerie, Pražákův palác, Brno
50%Gray:Contemporary Czech Phography reconsidered, MoCP, Chicago
Collectors, BROT Kunsthalle, Wien
Kašpar noci, Futura, Praha

2009
Po sametu, Dům U prstenu, GHMP, Praha
Any-instant-whatever,The Bunkier Sztuki Contemporary Art Gallery, Krakow

2008
Die Gehilfen, Galerie U bílého jednorožce, Klatovy

2007
Raum. Orte der Kunst, Akademie der Künste, Berlin
Punctum, Galerie Futura, Praha

2004
Instant Europe, Villa Manin - Centro d´Arte Contemporanea, Udine
Passage d´Europe, Musée d´Art Moderne de Saint-Étienne
Welcome!, Anthony Reynolds Gallery, London

2003
Hounted Swings, College of Art, Edinburgh

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

GA2LERIE (Vaňous Petr ed. ), vydal Kulturní týdeník A2, s.r.o. jako přílohu v roce 2007

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006-2015
Tyto stránky byly archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv