O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Milan Kozelka

Jméno
Milan
Příjmení
Kozelka
Narozen/a
1948
Místo narození
Kyselka u Karlových Varů
Působiště
Praha
Úmrtí
2014
Klíčová slova
digitální obraz
fotografie
land art
performance
politické umění
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Milan Kozelka patří mezi umělce, kteří funkci umění chápou jako nástroj společenské změny. Své postoje vůči stavu společnosti objasňuje v prozaických textech, performance a přednáškách o provázanosti umění a mocenských systémů. Vedle individuálních aktivit v předrevoluční době inicioval několik neoficiálních výstav a na počátku devadesátých let založil v Karlových Varech alternativní organizaci Artforum, s níž se, za její dočasnou existenci, podílel na uskutečnění literárních festivalů, autorských čtení, přednášek a koncertů. Později pracoval jako editor v nakladatelství Votobia a po roce 2000 založil nakladatelství Gulu-gulu. Od první vlastní básnické sbírky Koně se zapřahají do hracích automatů (Votobia, 1999) pravidelně publikuje.

 

Jeho práce, literární i performativní, mají společný jmenovatel principiální opozice. Jako metafora jeho díla by mohla sloužit jedna z jeho prvních akcí Chůze proti proudu (1979), kterou po návratu z vězení uskutečnil na Šumavě jako očistný manifest. Obsahuje formální prvky landartu a bodyartu, ale neztrácí přímou vazbu na povahu aktéra.

 

Chůze proti proudu (1979) patří mezi sérii Kozelkových akcí Kontakty s řekou Vydrou, kterou zopakoval dva roky po sobě. První z této řady bylo Ležení na Hamerském potoku. Strávil noc natažený na dvou kládách po směru proudu vody a vnímal její tok. Jeho starší performance mají jednoduchý koncept a vazbu na přírodu. Podobnými akcemi bylo Splynutí (1979), kdy stál několik hodin přitištěný na skálu za větru a deště, nebo ležení na pláni v Suchdole (zima 1980) než zapadal sněhem a o rok později na podzim obdoba s listím. Kromě vody a povětrnostních podmínek pracoval i s kamenem. Objevuje se už u prvních happeningů Vítání Jara (1973 Praha, 1974 Olomouc) a mezi lety 1978-80 byl kámen hlavním předmětem celé řady akcí, které shrnul pod název Kontakty (s kameny). Od happeningů a bodyartových performace s kamenem přešel až ke konceptu a v letech 1982 a 1983 vytvářel v lesích Krušných Hor kamenné 'Půdorysy'.

 

Na utváření podoby českého umění sedmdesátých let se podílel kromě individuálních akcí i osobním působením. V roce 1978 se usadil v Praze v Templové ulici, kde při setkávání umělců (Petr Štembera, Pavel Büchler, Jiří Kovanda, Vladimír Havlík, Tomáš Petřivý, Robert Cyprich, Ján Budaj, Vladimír Havrilla) vznikl mimo jiné i návrh na uspořádání sympozia na chmelnici v Mutějovicích, kterého se počátkem osmdesátých let zúčastnil.

 

V současnosti se věnuje převážně literatuře a kompletaci digitálního archivu světového umění. Vedle vlastní prozaické tvorby vytvořil antologii literárních textů Ostravska (V srdci Černého pavouka, 2000), severních Čech (Od břehů k horám, 2000) a Olomoucka (Vertikální nostalgie, 2002). Aktivně se pohybuje na výtvarné scéně, účastní se autorských čtení a pokračuje v performance, které se od 70. let do současnosti proměnily z přírodních meditativních rituálů na tvrdou, ale humornou, společensko-politickou kritiku.

 

Autorka anotace: Denisa Bytelová

 

Použitá literatura:

MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. 2. vyd. Olomouc: Nakladatelstvní J. Vacl, 2009. 277 s.

ISBN 978-80-904149-1-4

Autor anotace
Denisa Bytelová

Publikováno
2012

Profesní životopis

Ceny, stipendia, rezidence:
2011 AiC Ondřejovice

2010 nominace na Státní cenu za literaturu
4 x nominace na knihu roku LN

Výstavy

Samostatné výstavy
2010
Poslední zvonění - meeting Islámské strany virtuální artokracie, Praha
Muslimské ženy podporují pokrok, Praha
Komunistická strana Vatikánu je tu pro vás!, Praha

2006
Mítink islámské strany sociální rovnodennosti, Boston
Mítink islámské strany sociální rovnodennosti, New York

od 1997
Párové multimediální performance se Sylvií Milkovou
V kruhu I-III (inspirováno texty Milana Nápravníka)
Zenové nekrology I-II
Thanatea (inspirováno básnickou skladbou Ivana Diviše a androgynním symbolem Khava indiánského kmene Zuni)
Střídavé kalorie
Dennoc – nocden (inspirováno čtyřverším Jana Skácela a osobními výpovědmi)
Kikukikokape o vzniku vesmíru a života
Uluru (inspirováno mýtem kmene Pindžara o vziku Uluru)
Stálá kořist
Krátký příběh
Koho chleba jíš, toho píseň zpívej

1997
Carpe diem űber alles, Cheb, Permanentní performance
Třináct, Cheb, Permanentní performance

1996
Otevřený dopis karlovarských horníků pracujícímu lidu Ostravy, Ostrava, Malamut

1988-1989
Hardcore performance (třikrát)

1983-1985
Eko-reliéfy, okolí Karlových Varů

1983
Izomorfní kresby, okolí Karlových Varů
Pěší koncert
Rytmické posuvy I-IV, okolí Karlových Varů
Podzim, okolí Karlových Varů
Podzimní koncert
Přírodní partitury, okolí Karlových Varů

1982
Půdorysy, okolí Karlových Varů

1981
Zapadání listím, okolí Karlových Varů

1980
Kontakty (s hlínou)
- Diagonála
Pocta Darvinovi, Šumava
Čtení vězeňských dopisů
Zapadání sněhem, Praha

1979
Obětní kámen, Olomouc
Spylnutí
Kladení kamenů, Šumava
Kontakty s řekou Vydrou (1979-80), Šumava
- Ležení na Hamerském potoku
- Stání v peřejích
- Zavěšení (pod LSD a normálně)
- Chůze proti proudu (čtyřikrát)
- Přehrazení
- Zvedání
- S kulatinou v zubech

1978
Oslava kamene, Olomouc
Prostory, okolí Karlových Varů
Akční interpretace Pohyblivých hrobů M. Medka (dvakrát), Olomouc
Kontakty (s kameny 1978-80)
- Zavěšení s kamenem (dvakrát), Praha
- Kontakt s kamenem na vařiči
- Kontakt s vařícím kamenem
- Nesení kamene (čtyřikrát), Praha
- Obnažování kamene (pocta M. Knížákovi)
- Zmizení, Máchovo jezero

1974
Vítání Jara, Olomouc
Pocta Benovi

1973
Vítání Jara, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2013
Doteky hudby, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Litoměřice

2011-2012
Luciferův efekt / The Lucifer Effect, DOX, Velká hala + mezonet 1. patra, Praha
(Prague)

2011
Čí je to město?, Karlin Studios, Praha (Prague)
festival Květy zla, Praha
Tři mušketýrky s Darinou Alster a Terezou Damcovou, Praha

2009-2011
I have no mouth - I must scream, Galerie Truhla, Praha 1 (Prague)

2008-2009
Milan Kozelka & Andrea Lexová: Podvratné mýty, Galerie NoD, Praha
(Prague)

2008
Slovem i obrazem, Galerie Vltavín, Masarykovo nábřeží, Praha

2007
Tschechische Aktionskunst der 1960er bis 1990er Jahre / České akční umění 60. - 90. let, Tschechisches Zentrum Berlin (České centrum Berlín), Berlín (Berlin)

2003
Minisalon, Centre tchèque Paris (České centrum Paříž), Paříž (Paris)

2002
Divočina - příroda, duše, jazyk, Galerie Klatovy / Klenová, Janovice nad Úhlavou

1998
Minisalon, Bibliotheque Royal de Belgique, Brusel (Bruxelles)

1997
Umění zastaveného času / Art when time stood still, Česká výtvarná scéna 1969-1985, Státní galerie výtvarného umění v Chebu, Cheb
Umění zastaveného času / Art when time stood still, Česká výtvarná scéna 1969-1985, Brno

1996
Smrt bankovního úředníka, Bankovní úřeník v lůně undergroundu, Performance Art Festival Malamut, Ostrava

1992
FIT - Festival of intermedia creativity

1988 Weise Harlekin (s M. Kozelka, V. Stratil), 1. experimentání umělecko-literární festival, Nové Zámky

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Morganová Pavlína: Akční umění, Olomouc 2009

Jiné kritické texty

www.youtube.com/watch

www.youtube.com/watch

blisty.cz/art/31868.html

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv