O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Patricie Fexová

Jméno
Patricie
Příjmení
Fexová
Narozen/a
1975
Místo narození
Jihlava
Působiště
Praha
Klíčová slova
instalace
konceptuální umění
malba
objekt
video
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

V tvorbě Patricie Fexové (1975) se prolíná trvalý zájem o médium malby, její iluzornost a proces malování s možnostmi významových i výrazových přesahů. Po studiích malby na FaVU VUT v Brně pokračovala na pražské AVU (ateliér Vladimíra Skrepla), avšak diplomovou práci (2001) pojednala částečně fotograficky. Obrazový motiv českých prvorepublikových bunkrů, jakožto aktuálně neúčelných ale zajímavých objektů, zkombinovala se skleníky a vytvořila futurologickou sci-fi krajinu s landartovským vyzněním (České bunkry). Poté zaujala sérií menších obrazů, nazvanou Mrtvá monstra (2002-4). Šlo o portréty zmutovaných virtuálních zvířat, jež „zabíjela“ v počítačové hře a jako trofeje fotografovala a malovala. V další sérii obrazů Kompaktní diskařky (2004) věnovala svou pozornost symbolu digitální reality - CD disku, jakožto univerzálnímu nosiči informací. V alegorii klečících ženských aktů, házejících CD diskem v rozfázovaném pohybu, parafrázovala kromě metodiky futuristů i klasický motiv Myronova Diskobola, a propojila ikonografii dvou historických období v nový celek. Cédéček pak použila jako leitmotivu i v obsažné sérií maleb Data Paintings (2006-7), jejichž prostřednictvím upozornila na účinnost hmotného výrazu malby v kontrastu k nehmotné, digitální informaci kompaktního disku. V zaujetí duhovým leskem cédéček vytvořila obrazy specifického tvaru CD s optickým zobrazením datových stran. Popisky, jimiž byly portrétované disky označeny, použila k názvům obrazů. Kódovanou informaci tak vtělila do vizuálního kódu barevných přechodů malby abstraktně geometrického rázu, jejíž iluzívnost anulovala významem svého konceptu.

 

Tvarová shoda s cédéčky přivedla malířku k další sérii obrazů podle fotografií očních duhovek přátel. Tvar CD převzala pro lidské oko, přenášející pohyblivý tok informací, a v instalaci na 6. Bienále mladého umění (GHMP, Dům U kamenného zvonu, 2008) umístila na stěnu pár očí - vlastních duhovek. Na samostatné výstavě v Galerii kritiků, nazvané Výstava malby (2009) pak k této sérii disků s názvem Duhovky, malovaných na dřevěných kruzích s prázdným středem a vyřezávaných na cirkulárce, prezentovala i detailní výseče oka v pravoúhlých částech, vzniklých po rozřezání kruhu (Detaily duhovek). Oční duhovka (bez panenky, jež i v oku je otvorem) tu byla pojata včetně svých „špinavých“ skvrn a lazur zároveň jako neměnný biometrický prvek, určující identitu člověka, takže obrazy se pohybovaly na hraně absurdního humoru. Při této práci vzniklo i video Painting with Information, jakožto záznam performance se sloupci kompaktních disků, vrstvených do prostorové kompozice třpytivých prstenců, jako tahů štětce při malování.

 

Ne vždy však Fexové šlo o přímou inspiraci počítačem. Od počátku lze konstatovat její živý zájem o architekturu a svět v němž žijeme, s otázkou, kde budeme jednou žít (Jižní město, malba akrylem na plátně z let 1996-8, či obrazový portrét W. B. Griffina, architekta města Canberry, ve spasitelské póze s rozpaženýma rukama, 2004). Sem se řadí i nedávné výstavy Skaf (2010, Galerie Ferdinanda Baumanna) a Pioneer (2011, Galerie SPZ), na nichž prezentovala trojrozměrné malířské portréty – kostýmy – muže a ženy nazvané Skafandry. Jsou inspirované kresbou lidského páru z plakety ze sondy Pioneer 10, jež zahrnuje i mapu Sluneční soustavy pro případné mimozemské nálezce.

 

V posledních pracích se Fexová vrací k procesu malování, navazujícího na sérii duhovek. Poté, co skvrny duhovek osamostatnila na malé pravoúhlé formáty, se rozhodla prozkoumat akt malování v ryze abstraktní sérii. Abstraktní komiks jsou příběhy tahů štětce, kde se v obraze občas objevuje i ruka, naznačující přemisťování tahů, či libovolnost malby. Setkání skvrn však vyžaduje promyšlenou malířskou práci, takže skvrna, která připomíná nějaký tvar, musí být opět narušena, aby zůstala čistě abstraktní. Malířka se však nijak nevyhýbá realitě – v současné sérii Autoportréty zkouší pojmout v malování podle modelu jednotlivé prvky malby, tedy tahy štětcem, autonomně a abstraktně jak to jen jde.

Autor anotace
Vlasta Čiháková Noshiro

Publikováno
2012

Profesní životopis

Vzdělání:
1995-2001 Akademie výtvarných umění v Praze (AVU),
Malířská škola II Vladimíra Skrepla
1993-1995 Fakulta výtvarných umění VUT v Brně,
malířský ateliér Radoslava Kutry, Jiřího Načeradského

Stipendia:
2000 Canberra School of Art (CSA), Australian National University, Photomedia studio Martyna Jollyho
1997 Sommerakademie Salzburg, workshop Leona Goluba and Nancy Spero

Výstavy

Samostatné výstavy
2011
Pioneer, galerie SPZ, Praha

2010
Skaf, Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha
Metafyzička, Galerie města Blanska
Elementary, galerie Dole, Ostrava

2008
Výstava malby, Galerie kritiků, Praha 2008- Data Paintings, galerie NoD, Praha

2007
Data Paintings, Galerie Slavie, Náchod

2006
NEO, Patricie Fexová & Sláva Sobotovičová, galerie Altán Klamovka, Praha
Rosný bod, Patricie Fexová & Sláva Sobotovičová, galerie Eskort, Brno

2005
ŽIVNĚ, Patricie Fexová & Sláva Sobotovičová v galerii AM180, Praha

2001
Lovely Spot, galerie Jelení, Praha

1999
Patricie Fexová – Atlas, Kavárna Francouzského institutu, Praha
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2012
Metaplay, Galerie kritiků, Praha
Nezvaný host, Chodovská tvrz, Praha
Současná česká malba, NTK, Praha

2011
Věznice: místo pro umění, DOX, Praha
VI. Nový zlínský salon, Zlín

2010
90. léta, Dům umění, Brno
KAS IR „ČEHU“ MÁKSLA? / CO JE ČESKÉ UMĚNÍ?, Ilguciems, Riga, Lotyšsko
Akce Zet, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem

2009
Místo a formule, GASK Artfest, Kutná Hora

2008
Zvon 2008, 6. Bienále mladého umění, GHMP, Praha
cz-sk Současná mladá malba, Wannieck Gallery, Brno

2007
The Collectors: Live Re-Edit, Dům Pánů z Kunštátu, Brno
Nová trpělivost, Mánes, Praha
2006
AKNÉ, galerie Rudolfinum, Praha In the Time Between, NCCA, Moskva, Rusko
2005
Zvon 2005, Bienále mladých, GHMP, Praha
2004
Sbírka Richarda Adama, OGV / Oblastní galerie Vysočiny, Jihlava
2003
Obsese sběru, OGV, Jihlava Stalo se jedné noci, Galerie města Plzně, Plzeň

2001
Diplomanti AVU, Veletržní palác, Národní galerie, Praha
2000
FOTOK:Photographs by Young Czech Artists, Budapešť, Maďarsko A thousand colours (ANU Green), CSA Gallery, Canberra, Austrálie
1999
Ateliér V. Skrepla, AVU, galerie MXM, Praha Cargo, Galerie Brülsche Terrasse, Drážďany, Německo

1998
Zelená, Galerie AVU, Praha
1997
Fruit from Prague, České centrum Berlín, Německo

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Mezi konceptem a malbou, Patricie Fexová,Výstava malby, katalog, 2009, Vlasta Čiháková Noshiro

Biometrické malby, Ateliér 2/2009, Marie Haškovcová

Prvních 15 minut, Respekt 2/2009, Jan Vitvar

Galerie týdeníku A2, 44/2006, Edith Jeřábková Nové tváře časopisu Umělec 2/2001, Lenka Lindaurová Fotobuňky/Jednota bydlení v Labyrint Revue 5-6, ročník 1999

Články, média, internet

Galerie týdeníku A2, 44/2006, text Edith Jeřábková

Nové tváře časopisu Umělec 2/2001, text Lenka Lindaurová

Fotobuňky/Jednota bydlení v Labyrint Revue 5-6, ročník 1999

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv