Sochařský diskurs umělce současné střední generace Pavla Doskočila je rozmanitý a celistvý zároveň. Socha přebírá v Doskočilově zpracování zejména postmodernistické klíče: oproštění média od přímých modernistických odkazů, ironizace historických závažností i kýče, instalační chrakter díla v závěrečném výstupu atd.
Instalace a sochařské objekty nejsou však ortodoxně škatulkovány do média sochy. Doskočil pracuje sochařsky především v míře užívání různých materiálů: dřevo, sádra, přírodniny apod. V instalacích Doskočilových výstav lze pak v jednotlivých artefaktech sledovat důslednou preciznost ve formálním zpracování. Tato důslednost formy téměř emblematicky reprezentuje všednodenní známou skutečnost jak v závěsných objektech (například lovecké trofeje parohů) tak v utilitárních předmětech, které jsou často zpravidla brány jako „ready-made“, tedy již existující (např. košťata). Tyto jsou následně rozvíjeny do volného pokračování v podobě žánrových znaků (holý strom s kmenem, jehož základem je smeták, minimalistické panorama krajiny z dřevěných tyčí). Estetika zacházení s objektovou relitou a její opracování je nakonec zcela oproštěno od jakékoli „zdobnosti“. Každý artefakt nese přímý odkaz k modelům v realitě. Nejedná se však o popis, ale o transformaci nahlíženého modelu do velmi stručné výslednice. Parohy nebo věšák-svastika jsou předkládány s takřka strohým posunem. Doskočil se pohybuje mezi hranicemi ornamentu (zejména u fenoménu krajiny), který mu redukce v použitém materiálu nabízí, a mezi hranicemi sochařského zpracování. Nejlépe lze pozorovat tyto rezonance v instalacích jeho výstav. Objekt nebo objekty se zpravidla nedrží křečovitě „u země“. Parohy, závěsné objekty, některé takřka obrazově řešené v plánech, se většinou klenou nabídnutým prostorem galerie. Humor či spíš ironie mají důležitou roli tím spíše, že jsou uplatněny (pokud uplatněny jsou) jako výsledek mutovaného spojení skutečných objektů (zejména těch k uklízení: koště, umělohmotný odpadkový koš atd.) a opracovaného materiálu do stopy žánrů. Tyčovina dřevěných násad v konečném objektu vytváří lineární charakter, který následně čteme jako konkrétní vizuální zážitek.
Tvářnost uměleckého uvažování Pavla Doskočila se odvíjí z rustikálního prostředí, ve kterém žije. Blízkost krajiny, domácího bytování se všemi náležitými nástroji i objekty přírodnin jsou denní zkušeností. Doskočil však skrze rustikalitu forem uchopuje témata a problematiku, které mají zcela širší význam. Naráží na umělecké postupy předešlých dekád i na témata tabuizovaná historickým myšlením. To dokazují například instalace figurek panáků, které lze chápat jako krucifixy stejně jako panáka se ztopořeným údem. Velikost odpovídá, v křesťansky ortodoxních domácnostech, na zeď zavěšovaným krucifixům. Stejně tak se dotýká nacismem zneužitého symbolu hákového kříže. Ten nicméně prodělal v postmoderní vlně, především v německého umění, zcela ironizované trauma. Doskočil jej „designuje“ do věšáku. Jeho utilitární rekonstrukcí chce vybočit ze zažité historie symbolu.
Sochařství, stejně jako přidružená média s klasickým označením, dnes prochází intektuálně řízenými změnami ovlivněnými dědičnými znaky konceptuálních tendencí minulého století. Současně jsou tato média vnímána podprahově a v rukou protilehlých mechanismů získávají intuitivnější, a snad svobodnější, podobu. Řekněme, že práce Pavla Doskočila je spojením obou těchto protichůdných tendencí.
Vzdělání:
1988-1994 Akademie výtvarných umění, Praha (sochařský atelier prof. K. Nepraš, atelier intermediální tvorby, M. Knížák)
1986-1988 SPŠK Hořice v Podkrkonoší (obor kamenosochařský)
Stipendia:
1991 stáž na Fachhochschule Kiel, Německo
Zaměstnání:
1996-2010 odborný asistent, Univerzita Hradec Králové, Katedra výtvarné kultury
2006-2008 spolupráce Kvk UHK se sdružením Tesla, Artfestivaly- Black, Chemie, Explosia konané v Pardubicích
2006 spolupráce na řešení grantu „Výtvarné dílny pro děti v uprchlických táborech“ Kostelec nad Orlicí
1994-1996 učitel výtvarné výchovy, dějin umění na Biskupském gymnáziu Bohuslava Balbína, Hradec Králové
Od roku 1994 vlastní umělecká i kurátorská činnost a činnost restaurátorská
Příležitostné přednášky v galeriích a na symposiích (Možnosti mimoškolního vzdělávání – publikace ve sborníku) a workshopech, průvodní slovo a úvody výstav
Performance a divadlo:
2007 World Music festival, Grabštejn
2006 Eros,Thanatos a Herminátor, Artfestival Black, Pardubice
2005 EASTERN ALLIANCE, Drážďany, Německo
2005 HEAVY MENTAL JUKEBOX, Východočeská galerie, Pardubice
2004 Michale ! Spolupráce – s J.Sukem, Galerie moderního umění v Hradci Králové
2002 HOSPODA U BILLA V, Divadlo evropských regionů, Open air, Hradec Králové
2002 LUP, Brno, Hradec Králové, Pardubice, Muzica Paka, Nová Paka
2001 ĎULIG, Divadlo evropských regionů, Open air, Hradec Králové
2000 Dr.D, Hradec Králové, Hořice v Podkrkonoší, Ostrava
2000 TURISTA, Next Wave, Praha
1999 PROHLÁŠENÍ, Muzica Paka – Nová Paka
1998 DÍVAČI, Hradec Králové
1998 KOLOTOČ A PES, Hradec Králové
Sympozia:
2006 Mezinárodní sochařské symposium „Socha pro Cheb“, Cheb
2003 Mezinárodní sochařské sympozium Třinec
2002 Mezinárodní sochařské sympozium, Lúčky, Slovensko
2002 Hořické sochařské sympozium, Hořice v Podkrkonoší
1992 Sochařské sympozium Rudka u Kunštátu
Kurátorská činnost:
výstava Pathfinder Galerie T - Hradec Králové, výstava Ab Igne Ignem I,II – zámek Opočno, Nové Adalbertinum – Hradec Králové, vlastní autorské výstavy, pravidelné výstavy studentů a prezentace školních a diplomových prací
2006- 2007 člen rady Broumovského sochařského symposia
Spolupráce na historických výstavách pro Biskupství Královéhradecké – tematická výstava „Mariánská úcta“ a výstava k výročí Královéhradecké kapituly (architekt výstavy, instalace)
od 2010 kurátor galerie ve veřejném prostoru – galerie Podchod, Hradec Králové walkthrugallery.blogspot.com
Restaurátorská činnost:
opravy řady menších pomníků v regionu, spolupráce s J.Víchem na restaurování Mariánského sloupu v Hradci Králové
Další umělecká činnost:
od roku 2001 inicioval a vedl příležitostný divadelní a výtvarně performanční spolek LMRA – účast na festivalech a přehlídkách alternativní kultury (Next Wave – Praha, Musica Paka – Nová Paka, Grabštejn, projekt Eastern Aliance – Dresden (Německo), Divadlo evropských regionů – Hradec Králové)
od 2008 – PIANO – LMRA core conceptual music piano-lmra.blogspot.com