O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Petr Pavlík

Jméno
Petr
Příjmení
Pavlík
Narozen/a
1945
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Tvorba malíře, kreslíře a sochaře Petra Pavlíka je po celou jeho tvůrčí dráhu velmi sevřená a koherentní, zkoumající do důsledků úzce vymezený okruh výtvarných problémů. Východiskem každé nové práce je pro něj nulový bod, v ideálním případě oproštěný od předchozí výtvarné a intelektuální zkušenosti. Větší roli než evoluce výtvarného názoru zde hraje opakovaný návrat k nevědomým obsahům, oživovaným specifickou formou tvůrčího automatismu. Výsledkem Pavlíkova způsobu malby, při němž v některých fázích tvorby otáčí plátnem tak dlouho, až zcela znejasní všechny potenciální významy, je „prostor poznání“ – krajina či labyrint v podobě struktury zaplněné aluzemi na empirickou skutečnost. Krajinami zachycenými v momentu zrodu nebo naopak apokalyptickými scenériemi zanikajícího světa procházejí postavy „Poutnice“– matky a plejáda deformovaných postav, „Vohnouta“, mutantů, hybridů a torzálních figur. Pavlíkův fyzický způsob malby, do jehož procesu mohou být zapojeny obě ruce, směřuje ke stavu úplného uvolnění, kdy by byl malíř jen „prostředkem, tělem, skrze které je malováno“.

 

Základem pro Pavlíkovy rané práce, ale i pro celou jeho malířskou tvorbu, je kresba – monochromně pojaté bílé obrazy z druhé poloviny 70. let (Tápání, 1979) jsou velmi blízké nebarevným kvašům ze stejného období (Strom, 1977). Pavlík v této době rozvíjí téma subjektivně pojatého interiéru, předznamenávajícího postupnou entropii forem cílící k pozdějším obrazům zcela imaginárních prostorů. Pavlíkovy kresby i malby se ke konci 70. let plní fluidními nekonkrétními útvary, formy předmětů se rozpouštějí do podoby, která pro něj zůstane v různých obměnách aktuální až do dobrovolného zakončení malířské dráhy v polovině devadesátých let (Procesí Vohnoutů, 1982).

 

Postupem času objevuje Pavlík při zachování znakovosti forem působivost výrazných barevných kombinací (Žlutá krajina, 1980). Před polovinou 80. let dochází k redukci prostoru, zploštění znaků a zhuštění do neuzavřených struktur, jejichž sofistikovaný řád vzbuzuje zároveň představu prvopočátečního chaosu (Labyrint světa, 1984; Živé / Rodící se znaky, 1993).

 

Po tvůrčí pauze, kdy se věnoval převážně pedagogické a publicistické činnosti (většinou pod pseudonymem Pavel Petřík), se Pavlík vrátil k vlastní tvorbě až v roce 2008. Navázal na svůj cyklus sádrových objektů Fragmenty labyrintu (od r. 1976), výseků z potenciálně neomezené trojrozměrné struktury, na které mohl rozvíjet svůj dřívější koncept řízené vícepohledovosti a možnosti libovolného otáčení.

Autor/ka anotace
Jakub Hauser

Publikováno
2011

Profesní životopis

2004 - nyní Vyučuje na katedře scénografie DAMU v Praze

1999-2003 Vyučuje na VŠUP v Praze

1995-1999 Pracuje jako restaurátor

1987 Zakládajícím členem Nové skupiny

1985 Spoluzakládá Volné seskupení 12/15 Pozdě ale přece!

1979 Studia fotografie na FAMU u Jána Šmoka

1967-1973 Studia AVU v Praze u Františka Jiroudka a Arnošta Paderlíka

Spoluzakládá umělecké studio AA

Členství ve skupinách zařazených do databáze

Výstavy

Samostatné výstavy
2010
Poutnice v labyrintu, Veletržní palác, přízemí, pasáž východního křídla, Praha

2008
Pèlerines au Labyrinthe, Galerie de la Maison Pierre Werner, Luxembourg

2005
Štrbinami k počiatku, Turčianska galéria, Martin

2000
Poutnice. Kresby a obrazy, Mánes, Praha

1994
Rané obrazy a kresby, Galerie ´60/´70, Praha
Všechno je jinak jinak, Galerie Nová síň, Praha

1989
Práce z let 1976 - 1988, Staroměstská radnice, 2. patro, Praha
Práce z let 1976 - 88/, Galerie umění Karlovy Vary, Karlovy Vary

1988
Kresby a obrazy, Galerie Opatov, Praha

1984
Obrazy, kresby objekty, Ústřední kulturní dům železničářů, Praha

1981
Galerie výtvarného umění v Chebu, Cheb

1978
Kresby a obrazy, Divadlo v Nerudovce, Praha

1974
Obrazy a kresby, Galerie pod radnicí, Ústí nad Orlicí
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
(vybrané výstavy)

2006
Doteky země, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, Roudnice nad Labem

2003
Svět jako struktura, Struktura jako obraz, Zámek Klenová
Svět jako struktura, Struktura jako obraz, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy

2000
Konec světa? / The End of the World?, Palác Kinských, Praha

1997
Umění zastaveného času / Art when time stood still, Česká výtvarná scéna 1969-1985, Brno

Umění zastaveného času / Art when time stood still, Česká výtvarná scéna 1969-1985, Státní galerie výtvarného umění v Chebu

1996
Umění zastaveného času / Art when time stood still, Česká výtvarná scéna 1969-1985, Praha
Špét, ábr doch, Niederösterreichischen Landmuseum, Vídeň

1994
Volné seskupení 12/15 Pozdě, ale přece: U zdymadla, Mánes, Praha

1993
Záznam nejrozmanitějších faktorů… České malířství 2. poloviny 20. století ze sbírek státních galerií, Jízdárna Pražského hradu, Praha

1991
Volné seskupení 12/15 Pozdě, ale přece: Český globus, Městská knihovna, výstavní sály, Praha
Šedá cihla 78/1991, Zámek Klenová
Šedá cihla 78/1991, rDům umění, Opava

1990
Současná česká kresba, Místodržitelský palác, Brno
Nová skupina: Členská výstava, Dům umění, Opava
Inoffiziell Kunst der ČSSR 1968 89, Museum der Stadt Regensburg
Nová skupina: Členská výstava, Městská knihovna, Praha
Volné seskupení 12/15 Pozdě, ale přece: Kreslení, Galerie Fronta, Praha
Neoficiální. Umění Československa 1968-1989, Místodržitelský palác, Brno

1988
První výstava Volného seskupení 12/15 v Kolodějské jízdárně

1986
České umění 20. století, Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou

1984
Současná krajina, Oblastní galerie v Liberci, Liberec

1980
Jiří Načeradský, Petr Pavlík, Václav Bláha: Obrazy a kresby, Malá výstavní síň, Liberec
Kresby, Zámek Rychnov nad Kněžnou

1978
Konfrontace, Mikrobiologický ústav ČSAV, Praha
Zastoupení ve sbírkách
Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou
Galerie Benedikta Rejta, Louny
Galerie hlavního města Prahy
Galerie Klatovy / Klenová
Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
Galerie umění Karlovy Vary
Galerie výtvarného umění v Chebu
Henie Onstad Kunstsenter (Henie Onstad Art Centre), Oslo
Musée national d'Art moderne - Centre Georges Pompidou (Beaubourg), Paříž
Národní galerie v Praze
Oblastní galerie v Liberci
Východočeská galerie v Pardubicích

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

(výběr)

Richard Drury (et al.), Petr Pavlík: Poutnice v labyrintu / Girl Pilgrim in the Labyrinth, Praha, Gallery 2010

Josef Kroutvor, Suterény. Vybrané kritické texty 1963-2000, Jinočany, H&H 2001

Milan Knížák – Tatiana Demčáková (eds.), Konec světa? / The End of the World?, Praha, Národní galerie v Praze 2000

Petr Pavlík: Poutnice / Girl Pilgrim, Praha, Gallery 2000

Petr Pavlík, Umění a život v Čechách aneb umění žít v Čechách, Praha, Středoevropská galerie a nakladatelství 1997

Chalupecký Jindřich, Nové umění v Čechách, Jinočany u Kladna, H & H 1994

Pečinková Pavla, Contemporary Czech Painting, East Roseville, G+B Arts International Limited 1993

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu