Petra Vargová patří ke generaci umělců, kteří na českou výtvarnou scénu nastoupili ve druhé polovině 90. let. Vystudovala AVU, kde prošla ateliéry konceptuálních tendencí (Miloš Šejn) a multimediální tvorby (Milan Knížák), až nakonec zakotvila v ateliéru nových médií, jenž jejímu naturelu vyhovoval nejvíc. V současné době je patrně nejvýraznější českou umělkyní, jež ve své tvorbě systematicky využívá tzv. nové technologie.
Jedna z prvních realizací Vargové – Socha s lidským jádrem – představovala průhledný nafukovací objekt, do nějž mohl divák vstoupit, načež byl jeho pohyb stabilizován v určité poloze systémem nafukovacích polštářů. Diváci tak mohli skrz průhledné stěny vidět „sochu s lidským jádrem.“ Tato raná, dalo by se říci ještě klasická, hmotná, třebaže interaktivní, socha, napovídala i další směřování Vargové. Její zájem se zpočátku soustředil na lidské tělo, přesněji na intenzivní prožitek subjektivní tělesnosti, a na možnosti jeho vyjádření prostřednictvím technologií. Do této kategorie patří i video instalace Monster (1996, představená na Bienále mladého umění Zvon), kde byl divák nucen sledovat velkou projekční plochu s plavcem z bezprostřední blízkosti, a také digitální tisky Pets (1996), v počítači modelované 3D objekty s povrchovou texturou připomínající zvířecí srst, a Pahýly (1999), kde Vargová 2D skici v počítači přetransformovala v 3d objekty. Pro texturování jejich povrchu použila svou vlastní naskenovanou kůži. Pets a Pahýly působí organicky, vyrostly však čistě jen dle zákonitostí počítačových programů. Výsledný obraz tedy vlastně propojuje dva mody existence – reálný (textura objektů – lidská kůže) a virtuální (generování morfologie) a charakterizuje jej vyhrocené pocitová ambivalence (příjemné-nepříjemné).
Téma intenzivního fyzického prožitku vlastního těla Vargová dále tematizuje v pracích DNA (analogová fotografie, 1999), Tajný příběh (video smyčka, 2006) či Dead or Alive 2 (2001), remakeu počítačové hry, kde se dokonce proměnila ve virtuální bojovnici (tato její práce se později stala součástí sbírky Rhizome ArtBase Nového muzea pro současné umění v New Yorku, prezentované na internetu).
Projekt Koule (2001) pro Galerii Jiří Švestka představoval bezprostřední interakci mezi skutečným a virtuálním – divák zde mohl stlačováním hmotného objektu koule ovládat obraz koule na monitoru počítače, při větším stisku pak virtuální koule explodovala a celý proces začínal znovu.
Další kapitolou autorčiny tvorby jsou jakási prostředí – ať již virtuální či materiální, v nichž jde o navození intenzivního senzorického prožitku: v Passive_6628 (2002, 3D stereometrická projekce) se divák po nasazení polarizačních brýlí ocitnul v prostředí neslyšně padajících třešňových květů, v Sound Flowers (2007, se zase pohyboval mezi tvarově stylizovanými objekty květin, jež byly kinetické, při dotyku vydávaly lehké zvonivé zvuky a navozovaly estetizovaný prožitek severské zimní krajiny.
V poslední době se tvorba Vargové stále více odklání od tělesnosti směrem k dematerializaci a čistě vizuálním vjemům, zajímá ji působení barev a jejich juxtapozic a náhodná uspořádání jednoduchých tvarů. To vše opět generuje pomocí programovaných algoritmů. Podstatná je pro ni formální oproštěnost a krása ideálních forem (kruh) a potenciální možnost nekonečnosti, jež tyto otevřené řady sugerují.
Za zmínku ještě stojí zcela ojedinělý projekt Blickarén (1998), který Vargová vytvořila ve spolupráci s Ellen Řádovou pro výstavu Umělecké dílo ve veřejném prostoru, pořádanou Sorosovým centrem současného umění-Praha. Šlo o 30-minutovou projekci ve veřejnoprávní televizi (ČT2), která se vysílala tři dny za sebou v pozdních nočních hodinách. Sestávala ze smyčky zvukově podbarvené animace žlutého kruhového útvaru, který se rytmicky roztahoval a smršťoval. Intenzivní, až magnetizující vizuální podmanivost této smyčky bychom mohli číst jako komentář o televizním interface. Vstup Vargové do veřejnoprávního média, které zde figurovalo jako skutečné médium uměleckého díla, byl v českém prostředí naprosto unikátní a průkopnický.
Studia:
2002 AVU, Praha, obory: konceptuální umění, intermediální umění umění nových médií, rok dokončení studia
2006 Art and Technology Graduate Program, Gothenburg University and Chalmers University of Technology, MSc in Art and Technology
Royal University College of Fine Arts (Kungliga Konsthögskolan), Stockholm, Sweden, Program for Artists' Proffessional Development
Stipendia:
2008 Kala Fellowship Award, Kala Art Institute, Berkeley, USA
2004-7 Swedish Institute Scholarship, Sweden
Ceny a granty:
2008 Kala Fellowship Award, Kala Art Institute, Berkeley, USA
2006 The Additional Grant, Center for Contemporary Arts Prague, Czech Republic
2006 Sleipnir Mobility Grant, NIFCA - Nordic Art Council, Finland
2005 Sleipnir Mobility Grant, NIFCA - Nordic Art Council, Finland
2003 Third Place Gallery Award, Stockholm, Sweden
2002 Mandala Award, Film and Media Forum, Barcelona Spain
2002 \\\\\\\\intenational\\\\media\\\\art\\\\award\\\\bilder-codes\\\\\\\\do we undestand pictures?, 50 best, ZKM Karlsruhe Germany
2000 Sony's Heart Award, Berlin, Germany
Účast na festivalech:
2008 Hack.Fem.East Festival, Kunstraum Kreuzberg/Bethanien, Berlin, Germany
2005 Entermultimadiale 2, Festival of Art and New Technologies, Prague, Czech Republic
2002 transmediale.02, Screening section, Berlin, Germany
2002 THE 18TH INTERNATIONAL SHORT FILM FESTIVAL HAMBURG, Bitfilm section, Hamburg, Germany
2002 Break 21, VI. International Festival of Young Emerging Artists, Ljubljana, Slovenia
2002 Ars Electronica 2002: UNPLUGGED, Screening section, Ars Electronica Center, Linz, Austria
1999 COMPUTER SPACE 99', XI.International New Media Forum, National House of Culture, Sofia, Bulgaria
Rezidence:
2008 AiR, Kala Art Institute, Berkeley, USA
2007 Art and Technology AiR,Interactive Institute, Stockholm, Sweden
2001 Royal University College of Fine Arts (Kungliga Konsthögskolan), Stockholm, Sweden
Kurátorka:
2006(since) TransGenesis - Biotechnology Art Festival, Prague, Czech Republic
2007 Czech Radio Leonardo, Sound Flowers Exhibition Interview
2006 Czech Radio Leonardo, TransGenesis Festival Interview
2002 Czech TV2 Culture Magazine, Young Flash Exhibition Interview
2002 Arte TV, Dead or Alive 2
2001 Czech Radio 1 - Radiozurnal, Sphere Exhibition Interview
1998 Czech TV2, Blickarén
aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml
Rozhovor Z. Štefkové s Petrou Vargovou:
Prezentace:
2008 Kala Art Institute, Berkeley, California, USA - artist talk
2008 The Interactive Institute, Art and Technology Division, Stockholm, Sweden - artist talk
2007 Fringe#002, Kulturhuset, Stockholm, Sweden - public presentation
2006 300m3 Art Space, Gothenburg, Sweden - artists talk
2006 Valand School of Arts, Gothenburg, Sweden - artists talk & presentation
2006 The Academy of Performing Arts in Prague, Czech Republic - public presentation & lecture
2005 Centre d'art Passerelle, Brest, France - presentation
2004 Charles University in Prague, Faculty of Fine Art Teaching - artists talk
2002 Film and Media Forum, Barcelona, Spain - artists talk
1999 Computer Space 99', XI.International New Media Forum, Sofia, Bulgaria - presentation