O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Galerie TIC

Město
Brno
Ulice
Radnická 4
Web
http://galerie-tic.cz/
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
E-mail
galerie@remove-this.ticbrno.cz
Telefon
+420 542 427 104
Existence od
1967

O prostoru

Zkratka TIC pochází ze slov Turistické Informační Centrum a vzdáleně tím upomíná ke skutečnosti, že zřizovatelem této umělecké instituce je město. Ve starších materiálech se můžeme setkat i se zkratkou BKC – Brněnské kulturní centrum – kterou galerie užívala ještě před několika lety (do roku 2011). U obdobných výstavních míst bývá zvykem (a tak trochu se i předpokládá), že svůj program do jisté míry přizpůsobují vkusu poplatnému co nejširší veřejnosti. Nenechme se však zmást, tato galerie, ačkoliv sídlí v prostorách staré radnice, je zaměřena na prezentaci současného umění.

Dlouhodobě ji vede tým dvou progresivních kurátorek (Marika Kupková a Zuzana Janečková), které spolupracují s uznávanými autoritami z oboru. Hned na úvod se také patří upřesnit, že Galerie TIC jako taková nereprezentuje jedno výstavní místo, ale zastřešuje celkem tři prostory se samostatným programem, jež se nacházejí na dvou podlažích historického domu. Kromě nich galerie zastřešuje také projekty navázané na prostory spojující jednotlivé galerijní místnosti. Ty využívá například pro výstavní sérii s názvem konText umisťovanou především ve výklencích, které nabízejí chodby propojující jednotlivá patra domu. Projekt Čítárna www pak upozorňuje na zajímavé projekty fungující především skrze on-line rozhraní.

 

Galerie mladých sídlí hned v přízemí budovy. Historický prostor s klenutým stropem je, jak již název napovídá, věnován výstavám začínajících umělců a v prezentaci napomáhá převážně studentům a čerstvým absolventům uměleckých škol. Program je sestavován z projektů zaslaných do otevřeného Open Callu a následně vybraných odbornou porotou složenou z členů pořádající instituce a externích teoretiků a kurátorů. Přihlásit se může každý umělec nebo kurátor, jehož věk zatím nepřekročil hranici třicátého pátého roku, i z tohoto pravidla však byly povoleny výjimky.

Výrazný příklad kurátorského působení v Galerii mladých představovala roční spolupráce s teoretikem Martinem Mazancem. Z umělců zde vystavoval například absolvent FaVU Ondřej Homola, který v současnosti stojí za samostatným prostorem SOLO Offspace. Ukázkou prezentace nových tendencí může být zase nedávná výstava s názvem „Kdo se bojí červené?“ (2017). Ta zde představila výběr z tvorby spolupracujících umělců z řad členů Svazu sovětských umělců (Alexey Klyuykov, Dominik Forman, Lenka Štěpánková, Vasil Artamonov) – širšího mezinárodního uskupení založeného na podzim roku 2016, které se programově obrací k realistické tvorbě druhé poloviny 20. století vzniklé převážně v Sovětském svazu.

Hlavním cílem Galerie Mladých, která byla založena již v roce 1967 z popudu teoretika umění Igora Zhoře, a má tedy ze zdejších výstavních prostor nejdelší historii, je ukázat výrazné osobnosti a nové tendence u nastupující umělecké generace. Provozovatelé galerie zároveň ale chtějí zachovat komplexní pohled na výtvarné umění bez upřednostňování konkrétního směru nebo média. Za jeden rok se v ní uskuteční přibližně deset výstavních projektů.

Galerie U Dobrého pastýře, největší prostor spadající pod Galerii TIC, získala jméno podle sochy Krista s beránkem v ruce nacházející se nad vchodem do domu, v němž instituce sídlí. Galerie byla otevřena v prvním patře budovy v roce 1992. Za jejím vznikem stála tehdejší kurátorka Galerie mladých Alena Gálová a cílem bylo otevřít místo pro prezentaci osobností již etablovaných na umělecké scéně. Do výstavního plánu tohoto prostoru jsou pravidelně zařazováni také umělci s vazbami na Brno, kteří však svojí tvorbou hranice regionu přesahují. Vystavoval zde například Václav Stratil nebo David Možný.

Poslední z výstavních prostorů, Galerie Kabinet se rovněž nachází na prvním poschodí, založena byla až roku 2002 a ve věci zadání či nároků na vystavovatele je nejméně vyhraněná. Její náplň je odvozena spíše z omezeného prostoru jedné místnosti než z jiných pozic a předpokladů. Zde představované projekty proto mimo jiné umožňují doplňovat výstavní program zbylých dvou galerií, a nabízet tak rozmanitější a celistvější pohled na kulturní scénu.

V některých případech se prostor Galerie Kabinet prováže s Galerií U Dobrého pastýře a probíhající výstava se pak nachází ve všech výstavních místnostech v prvním patře, často i včetně propojujících chodeb. Takovým příkladem z poslední doby je výstava „Extensions“ Lindy a Daniely Dostálkové, uměleckého dua, které se dlouhodobě zajímá o fungování kulturních institucí a v rámci své para-agentury jim nabízejí službu pojmenovanou jako „Institucionální homeopatie“. V předešlém roce byla ve formě obdobně propojené výstavy připravena historická exkurze s názvem „Jak to vlastně bylo. Devadesátky u Dobrého pastýře“. Společný tandem několika kurátorů tehdy přizval umělce spjaté s dřívějším fungováním této galerijní instituce, aby společně připomněli a parafrázovali některé její části.

V obou posledně zmíněných galeriích ročně proběhne přibližně osm krátkodobých výstav.

V nadcházející výstavní sezoně Galerii TIC čeká několik zásadních změn a jedno úctyhodné výročí. Galerie mladých dosáhne v roce 2017 padesáti let své existence. V souvislosti s tímto jubileem proběhne speciální výběrové řízení, kdy do rozhodování o zaslaných výstavních projektech bude jakožto porota moci zasáhnout i veřejnost, a spolurozhodne tak o tom, jaká výstava bude v galerii k vidění.

Změny pak postihnou především Galerii Kabinet, která jako výstavní sál zcela zanikne a daná místnost bude využita pro zázemí galerie. Nový prostor pro tvůrčí prezentaci naopak vznikne v místě, kde se kanceláře zaměstnanců nacházejí nyní. Ten dostane i nový název, jenž se momentálně upřesňuje. Bude ale rovněž souviset s historickou funkcí místnosti.

Autor/ka anotace
Michaela Banzetová

Publikováno
2017

Výstavy

Výběr výstav a ostatních akcí

2017

Algoritmus

Till the End of Time

Czech ASMR / Prohlášení MZV ČR (1999-2011)

Extensions

Bůh tě miluje

Somewhere

„Special Feature“

Headset

Czech ASMR / Bonbóny a mezinárodní vztahy

Teorie duchů

Kdo se bojí červené?

Czech ASMR / Putování Blízkým východem a Afrikou

Solidní neúspěch

 

 

2016

Jak to vlastně bylo. Devadesátky u Dobrého pastýře

Za hranicí Farmakonu

Earthworks

Na vlnách fantas – oceánu

Jankova paleta

BARBORA A MIROSLAVA

Špilberský enšpígl

Sentence is the road we are walking off

Tatrahundert

Tekuté písky

Dva stromy zpívající píseň paměti

DŮM

DĚJINNÉ SEBEVĚDOMÍ

PŘESÁHNOUT VŠE OSOBNÍ

BESÍDKA

BLÍZKÉ SETKÁNÍ

Zlato v hrdle

NAME OF MY DOG IS ERICH FROMM

Trenažér

 

 

2015

Ďakujem / Děkuji / Thanks…

Provazochodec ve městě

Terasa

Collapsing Sculpture

OČI PŘETÉKAJÍ, VÍČKA ALE NEPŘIVÍRÁŠ

Zátiší s mechanickým scénářem

Zakázka č. 39 → Impression, soleil levant & bells morbido → Akustická příroda a pár kapek krve

Obrněné oko/Armoured Eye

Zakázka č. 39 → Impression, soleil levant & bells morbido

Zvuk spouště

Lost

Výběr ze sbírky

Zakázka č. 39

Úsměv stojí méně než elektřina a dává více světla

Tulení kůže

Ztrácení

ČÍTÁRNA AGD1

VISVA.CO

Páči sa mi, čo mi hovoríš

Část textu chybí

Mezi sklady

Zánik prostoru jako následek barevné syntézy

Básnická sbírka

Moře klidu

Cyklopedie

Žerty, žerty

Obrazy tohoto blogu

Grácie

 

 

2014

Sleepless

Idyla

POZICE X

Pastel, nůžky, papír

Síť

Site specific : Umění na zakázku

Háček a očko – Situace 02

Přežitky

EUGENIKA

„Je tu cítit podivná atmosféra, jakoby se od tebe něco očekávalo“

RUCE

POKUS / OMYL

Vybrané práce

Take me with you.

Motýlí třesk

Těžké lehkosti/Heavy Lightness

Jestliže… pak… nebo…

Svět práce (“Live in Your Head”)

Mluv, abych tě viděl

Obrázek

Všechny moje lásky, střípky z chladných hvězd

Holographic Hieroglyph

Liminality

Lety do společnosti, dopisy z oběžných drah

Digital Exchange

Interest

Škůdci

Na moři se neztratím a slzy v radost obrátím

Čtení

Alotrium (Expanded Performance)

Nezapomeň si umýt ruce

Páření

 

 

2013

Stavební práce

Co všechno bychom mohli udělat, pokud bychom nevěděli jak

Součástí kresby

No Comment? Vol. 3

Zůstaneš tu sama v posteli posypaný kytičkama

Proměnná společnost v popelu Fénixe

No Comment? Vol. 2

Co tam vidíme

Hotel Zenit – Zpětná vlna

Kouzlo smyslů

Prázdno

Solidaire/ solitaire

Doma se svítí

Exemplární druh

Mundsonate

Spojovatelka

Folk Recyklace

“Boha Jeho!“

Myší steh

Domací slovník

Stop Motion

Bezpředmětný film

Barevná televize

Čapatý Ján

Sinfonia domestica

Nezbytnost

Cvičná uměnověda

Anamnézy

 

 

2012

Oni

Not Ready!

Abraham Bosse: Pozorovatelé perspektivy

FREJM BAJ FREJM

6600

Ordinary language

Behind the Tree

Mechanický dokument

Volný pracovní čas

In-formátor

Outsid(h)er

Tichá voda brehy myje

Vojtěch Fröhlich: Křehké kino

Umělec je vyvolený

Umělec je vyvolený

2. plán

Křehké kino

Jsme tady

 

 

2011

Barvy léta

Dva případy

Ad Paintings

Finalisté ceny od Václava Stratila

a b c

Měsíc nedělí

Vřídlo

Předělávky

Red and Blue

Píle

Knihovna

Co oči nevidí

Drawing as Thinking 2

Mladý umělec

Nezvaný host

Věci s přívlastky a s uvozovkami

± Omáž

Úplně sám

Koberce, záclony

Zaklínadlo

The E.N.D.

Object/Subject Absolute

Had

Pohledové studie

Irresistible bič

Pilotní šetření

 

 

2010

Truchlivý bůh

Co se má stát, už se stalo

Dispozitiv

Poslední práce

Kempink

Natural 2010

Sci-fi

Reflux

Something About ART

Struska

Simple story

Mezi kruhy

Omezený přesah

Věci

The Volcano Show

Kokoland II.

CMYK 2

Pokoje

Mno land*

Trofeje

Dobytí ráje

Till the Blue Skies Drive the Dark Clouds Far

Přesahy drippingu

Modelové situace

 

 

2009

Špinavé spomienky

Superdžungle – Level 1

Naše věc

Re-romantic

Dobrý pastýř

Musíme víceméně

Ribba (30×40 cm)

Nízké napětí

Bad Filming

Hvězdy na mém stole

Říčka 2

Dělení čtverce

Prasojedy II

Bez názvu

Memma i hellan paalen

Gotika bootleg; contra spem in spe

Návraty komety: Český komiks 1989 – 2009

Černá Hora

Přibližuji, zvětšuji

Hlavo Lam

Eastern promises

Bodejť

Real-Time

After Flash

Dva domy

 

 

2008

Formát

Dětství, chlapectví, bezdomovectví

Reframed

Obrazy míst

Puf Puf

Mezi černou a bílou

Interview – Zurich

Sociální sonda v režii Veroniky Rónaiové

Deníky (camera obscura)

Situace

Rodinná mapa

Ze rtů cizí ženy

Kde nic není, tam to dej

Divocí sobi na Babí hoře

Toledo projekt

Moving target

Neonový vlk

Litky

Jak na to

Code it

Pendlovky

 

 

2007

Rustic

Foto

Galerie TIC, 2015, foto: Archiv galerie
Filip Dvořák: Till the End of Time, pohled do instalace, 2017, foto: Archiv galerie
Aleš Zapletal: Earthworks, pohled do instalace, 2016, foto: Archiv galerie
Ondřej Homola, výstava Zlato v hrdle, 2016, foto: www.fotomisad.cz
Pohled do výstavy Dany Iliašové Mazalové Děkuji, 2015, foto: www.fotomisad.czcz
Pohled do výstavy Martina Zeta Terasa, 2015, foto: www.fotomisad.cz
Katarína Poliačiková, výstava Obrněné oko, 2015, foto: www.fotomisad.cz
Pohled do výstavy Galerie TIC Výběr se sbírky, 2015, foto: www.fotomisad.cz
Pohled do výstavy Dušana Zahoranského Básnická sbírka, 2015, foto: www.fotomisad.cz
Pohled do výstavy Kataríny Hládekové Obrazy tohoto blogu, 2015, foto: www.fotomisad.cz
Pohled do výstavy Matěje Al-Aliho a Tomáše Moravce Zátiší s mechanickým scénářem, 2015, foto: www.fotomisad.cz
Pohled do výstavy Davida Možného Sleepless, 2014, foto: www.fotomisad.cz
Pohled do výstavy Barbory Přidalové a Tomáše Přidala Name of My Dog is Erich Fromm, 2016, foto: www.fotomisad.cz
Matouš Lipus: Špolberský Enšpígl, pohled do instalace, 2016, foto: Archiv galerie
Pavel Jestřáb: Trenažér, pohled do instalace, 2016, foto: Archiv galerie
Jennifer Helia DeFelice, Take me with you, pohled do instalace, 2014, foto: Archiv galerie
Jiří Šrámek, Veronika Vlková: Ztracení, pohled do instalace, 2015, foto: Archiv galerie
Jiří Šrámek, Veronika Vlková: Ztracení, pohled do instalace, 2015, foto: Archiv galerie
Linda a Daniela Dostálkovy: Extensions, pohled do instalace, 2017, foto: Archiv galerie
Poznámka

Kurátoři:

Marika Kupková

Zuzana Janečková

 

 

Otvírací doba:

út–pá 10.00—18.00 hod

so 10.00—14.00 hod

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu