O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Štěpánka Šimlová

Jméno
Štěpánka
Příjmení
Šimlová
Narozen/a
1966
Místo narození
Plzeň
Působiště
Praha
Web
http://stepanka-simlova.com
http://www.futuraproject.cz/karlin-studios/umelci/stepanka-simlova/
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
Klíčová slova
digitální obraz
nová média
ženské umění
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Tvorba Štěpánky Šimlové osciluje mezi využitím nových médií a občasnými návraty k rukodělnému artefaktu a autorskému gestu. Už v devadesátých letech využívala autorka možností manipulace s digitálním obrazem. Tato manipulace měla za následek určité znejasnění či zpochybnění klasického perspektivního prostoru. Prostor autorčiných Krajin (1999) je složen z jednotlivých buněk či míst. Setkáváme se zde s napětím mezi pojmy prostor (rozprostraněnost, res extensa) a místo. V klasickém novověkém diskurzu byl prostor chápán jako nekonečné geometrické či perspektivní kontinuum (u Descartesa či Newtona). Prostorové kvality byly ve všech bodech geometrické sítě stejné; prostor bylo možné konceptuálně modelovat. Toto pojetí se mění až na počátku moderní doby v subjektivní či romantické filosofii. S koncepcí místa přichází Kant, který tvrdí, že v prostoru jsme vždy nějak orientováni, prostor je hierarchický a kvalitativně rozrůzněný. Nežijeme v prostoru „o sobě“, ale vždy ve svém osobním, subjektivním a konkrétním místě. Místo má smysl pouze tehdy, pokud je obydleno subjektem, který určuje prostorové a pohledové osy (něco je nahoře, něco dole, vlevo a vpravo apod.). Kant ovšem neuvažoval ještě o tělesném subjektu, ale chápal ho jako určitý geometrický či psychický bod. Místo orientované k tělesnému subjektu se objevuje teprve ve fenomenologii či existenciální filosofii. Prostor zde není jakési ideální kontinuum, ale sled konkrétních míst, která je možno obývat. V moderní době se tedy objevují koncepce subjektivního či relativního prostoru (i fyzikální teorie uvažují o tom, že prostor není definován přímkami, ale orientovanými vektory, které mají svou konkrétní dráhu – Minkowski či Mach). Taková koncepce prostoru leží na srdci i Šimlové. Využití individualizovaných míst lze chápat jako alternativu vůči anonymitě a artificiálnosti konzumního prostoru. Tržní ikony a komunikaci atakuje autorka i ve svých dalších dílech, kdy nahrazuje jednorozměrná obchodní sdělení určitými emotivními či existenciálními výroky. Jedná se o narušení všednosti a běžných očekávání ( např. Tokio, 2000 či I am terribly sorry, 2002). Ve svých digitálních montážích i ve fotografických cyklech využívá autorka výrazně prvek času. Obrazy nejsou statické, ale skládají často určitý nejednoznačný příběh, který je dynamizován využitím různých pohledových os, střídáním detailu a celku apod. Řadu svých instalací autorka koncipovala pro určité místo, v němž hledala nezaměnitelné kvality paměti.

Autor anotace
Václav Hájek

Profesní životopis

2002-2007 vedoucí ateliéru Digitální média FUD, UJEP, Ústí nad Labem
1989-1996 Academy of Fine Arts, Prague
1993 Trent University, Nottingham, U.K.
1992 Rijks Akademie von Beldendeen Kunsten, Amsterdam

2001 - finalista Cena Jindřicha Chalupeckého

Výstavy

Samostatné výstavy
2006
Tisloki, Karlín Studios, Praha

2005
Metropolitan reality, Alšova Jihočeská galerie, České Budějovice společně s Irenou Jůzovou

2004
The Little Prayers, Konzulát České republiky v USA, Los Angeles
Tschechische Doerfer - společný projekt s Achimem Mohne, Goethe Institut v
Praze, ve spolupráci s galerií Futura

2003
Shopping and something, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
Pár dní, Galerie Raketa, Ústí nad Labem

2002
I am terribly sorry..., Moravská galerie Brno, Pražákův Palac, Brno
Ztracená volání, Galerie SCSU, Bratislava, Slovenska Republika - společně s
Petrou Novakovou
The Stranger, Gallery USF, Bergen, Norsko

2001
Sladké sny za hořkých nocí, Galerie hl. města Prahy, Praha
Místa na konci světa, Cité Internationale des Arts, Paříž, Francie
Krajina, Městské divadlo v Kolíně, v rámci Fotografické festivalu Funkeho Kolín

2000
Jednou se musíš vrátit, Galerie Černý pavouk, Ostrava
Jako sen, Muzeum umění, Ostrava

1998
Síla nehybnosti, Galerie Bunkr, Praha

1997
Den Nezávislosti (s I. Voseckým), Kopecký studio, Praha

1996
Goldfinger (s I. Voseckým), Galerie AVU, Praha

1994
Světlo, slovo, svět (s M. Preslovou), Stop galerie, Plzeň

1989
ZOO, Lehman galerie, Drážďany, Německo
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2004
Czech Print, ORF Gallery, Linz, Austria
Eastern Alliance - a project of the magazin Umelec, non-gallery space, Berlin
Certain Traces - Barnsdoll, the municipal gallery, Los Angeles
Dialogue Prague - Los Angeles, Post Gallery, Los Angeles
Dialog Praha - Los Angeles, Sovovy mlýny, Holešovice, Prague

2003
Inout, festival of the electronic picture, Prague, Budapest
In and out, Gallery Metro Alex, Berlin
Retrospektiva, Dum Panu z Kunstatu, Brno
Prague Bienalle, National Gallery in Prague,
The Youngest Art, Veletrzni palac, National Gallery in Prague,

2002
A sacra, UMPRUM Gallery, Prague
Czech and Slovak Photography of 80-ties and 90-ties, Municipal
Politikum, Prague Castle Gallery, Prague
Ostensiv, Barakk Gallery, Berlin, Germany
Ostensiv, Centrum Gallery, Moskow, Russia
The Invitantion to Love, Czech Cultural Centre, Berlin, Germany
Border Life, Halle Gallery Vienna, Municipal Gallery, Graz, Austria
Proben Roomen, Gallery Black Garage, Bergen Norway,
Outside in, Galerie Bunker, Berlin
City of Woman, Municipal Gallery, Lublana, Slovenia
It happened by one night, Municipal Gallery, Pilsen 2001 Bohemian Birds, Dresdener Bank Gallery, Frankfurt, Germany
The New Laboratory, National Gallery in Prague, Veletrzni Palace, Prague
The Babylon Time, G4 Gallery, Cheb
The First and The Last One, Spala's Gallery, Prague
Ostensiv, Galerie B/2, Leipzig, Germany
Well Being, Rudolfovy Lazne, Karlovy Vary
Fotok, MEO-Contemporary Art Collection, Budapest, Hungary
The Finalists of Jindrich Chalupecky Award, National Gallery in Prague, Prague

2000
Alles Bewegung, Galerie Barakk, Berlin, Germany
The Contemporary Past, Aleš South-Bohemian Gallery, Hluboká nad Vltavou
The End of The World?, National Gallery in Prague, Kinsky Palace, Prague
4 Elements, Czech Museum of Fine Arts, Prague
Citylights, art in public space, Prague
Melancholie, Moravian Gallery, Brno
Bohemian Birds - Position of Czech Contemporary Art, Dresden, Germany

1999
Maxisklad, Mánes, Prague
About Love, Richter's Villa, Prague
No Sex until Marriage, St. Gabriel's Church, Smíchov, Prague
The Body as a Confident, Czech Cultural Centre, Berlin, Germany
Blue Fire, Biennial of Young Artists, The Stone Bell House, City Gallery Prague
99 CZ, Exhibition of Czech Art of Instalations, Prague
Illusions and Dreams, NoD Gallery, Prague
... (Three Dots), NoD Gallery, Prague
4 four Days in Motion, International Theatre Festival, Prague-Holešovice

1998
City, Kopecký Studio, Prague
Shape of Painting, House of Art, South-Bohemian Gallery, České Budějovice

1997
Simple Messages, Czech Cultural Centre, Budapest, Hungary
The Body as a Confident, House of Art, Olomouc

1996
Simple Messages, Pleskot's Studios, Prague
Interier vs. Exterier, Soros Centre, Bratislava, Slovakia
Confrontation X, Svárov
The Exhibition of Diploma Work, Wallestein Riding Hall, Prague

1995
Test Run, Mánes, Prague
Hybernatus, Gallery of the Academy of Fine Arts, Prague
The Finalist of SBC European Art, SBC Gallery, London, U.K.

1994
Women Houses, Štenc House, Prague
Budoirs, Gallery of Young Art U Řečických, Prague
New Names, Špála Gallery, Prague

1993
That What Is Left, Štenc House, Prague
Konfrontace 9, Svárov

1992
Woman Houses, PKC Ženské domovy, Prague
The Midsummer Night's Dream, Embassy of Polland, Prague
Open studios, Amsterdam, Holland

1991
Artparty II, Parapleu Gallery, Nijmegen, Holland

1990
Artparty I, Komenium, Praha

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006–2017
Tyto stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv