O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Jan Rous

Narozen(a)
1943
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
https://www.artlist.cz/prispevatele-artlistu/jan-rous-6023/
Klíčová slova

O teoretikovi

Jan Rous je český historik umění a kurátor, profiluje se zejména jako specialista v oblastech ilustrace, grafického designu a dětské knihy. Své bádaní dlouhodobě uplatňuje jak při přípravě monografických studií a statí, tak při koncipování rozsáhlejších výstavních projektů.

 

Rous studoval dějiny umění na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy (1962–1967). V rámci formativního období pro něj důležitou roli sehrála autorita Miroslava Míčka a Jiřího Padrty, který nastupující generaci ovlivňoval zejména v oblasti výtvarné kritiky. Po absolutoriu působil ve filosofické edici nakladatelství Svazu československých výtvarných umělců Obelisk, kde redakčně dohlížel na publikování textů autorů jako Jean-Paul Sartre (Estetika a imaginárno), Gaston Bachelard (Plamen svíce, 1970) či Maurice Merleau-Ponty (Oko a duch a jiné eseje, 1971). Po vynuceném odchodu nastoupil v roce 1972 do Uměleckoprůmyslového muzea, kde byl zaměstnán nejprve jako manuální pracovník a později jako konzervátor grafické sbírky a kurátor. Postupem času se začal profilovat jako odborník na knižní kulturu 19. a 20. století – jedním z předních okruhů jeho profesního zájmu se stala oblast grafické produkce české avantgardy (jako jeden z prvních se kriticky věnoval tvorbě Karla Teigeho, Libora Fáry, Ladislava Sutnara či Františka Muziky). Kromě oficiální činnosti se v období normalizace aktivně zaobíral tvorbou soudobých umělců a podílel se také na šíření samizdatových materiálů a publikací.

 

V Uměleckoprůmyslovém muzeu spolupracoval na řadě výstavních a badatelských projektů. Prvním zásadnějším počinem byla výstava Český funkcionalismus 1920–1940 (1978), která souhrnně představila nejenom architektonickou, ale i užitou produkci dosud málo zpracovaného úseku českého meziválečného umění. Společně s Františkem Šmejkalem a Rostislavem Šváchou pak kurátorsky připravil výstavu Devětsil – česká výtvarná avantgarda dvacátých let (1986), jež v prostorách pražské Staroměstské radnice poskytla pilotní, retrospektivní pohled na teoretická východiska a tvůrčí ambice skupiny. V průběhu následujících let rovněž autorsky zpracoval několik monografických výstav, mezi jinými např. Ivan Ouhel: Čas obrazu (Dům umění v Ostravě, 1998), Karel Nepraš: Sedící, stojící, kráčející (Letohrádek královny Anny, 2002) nebo Jiří Šalamoun: No tohle?! (Muzeum umění Olomouc, 2015).

 

Od roku 2008 se významně podílel na chodu pražského Topičova salonu, pro nějž vytvořil vůbec první výstavní plán (ve spolupráci s Pavlem Vašíčkem). Jeho základní programová koncepce se opírala o již etablované osobnosti domácí výtvarné scény (jako Hugo Demartini, Antonín Střížek, Čestmír Kafka, Ivan Ouhel), které zde byly pokaždé představeny v určitém tematickém kontextu. Kurátorsky se podepsal rovněž na výstavě Jiří Kolář: Prostor mezi slovem a obrazem, jež novou etapu obnoveného galerijního prostoru zahájila. Expozice ve své finální skladbě představila výběr koláží a chiasmáží, který doplňovaly příklady Kolářovy knižní tvorby tematizující autorův přechod od poezie do vizuální sféry. Ve snaze navázat na nedobrovolně přerušenou tradici původní soukromé výstavní síně se zde Rous koncentroval především na shromáždění děl z privátních sbírek.

 

Spolupráci se Společností Topičova salonu se Jan Rous věnoval i nadále; hned v následujícím roce připravil monografické výstavy Otakara Slavíka či Dagmar Hochové, v průběhu dalších let pak realizoval projekty jako např. Olga Karlíková: Prostor pro světlo a řeč přírody (2010), Rudolf Volráb: Situace figury (2010) nebo Daisy Mrázková: Voda a čára (2011). Od roku 2011 Rous rovněž působí jako odborný pracovník Muzea umění a designu v Benešově, s nímž navázal spolupráci již v průběhu devadesátých let (asistence při koncipování dlouhodobého výstavního cyklu Osobnosti českého grafického designu).

 

Jan Rous se věnoval také pedagogické činnosti. V letech (1990–2010) působil jako vedoucí a lektor Katedry teorie a dějin umění Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, kde se zasloužil o formování nového rámce teoretické výuky. Kromě přípravy přednášek a několika menších výstav určených pro prostory školní galerie (Jan Hísek: Grafika, 1996; Václav Bláha: Knižní grafika, 2009) se v tomto období intenzivně věnoval také publikování a výtvarné kritice (především v periodikách jako Lidové noviny, Literární noviny, Ateliér, A2 aj.).

Autor/ka anotace
Lujza Kotočová

Publikováno
2021

Profesní životopis

Vzdělání, granty a stipendia

Mgr. (1967), PhDr. (1999)

1962—1967
Filozofická fakulta UK, Praha - magisterské studium dějin umění; diplomová práce: Symbolismus a jeho odraz v povaze české plastiky zlomu 19. a 20. století, 1968

 

Praxe

Od 2011
Muzeum umění a designu, Benešov - samostatný odborný pracovník

Od 2008
Topičův salon, Praha - kurátor

1990–2010
Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha - pedagog (obor dějiny umění, dějiny knižní kultury a dějiny a teorie grafického designu) a vedoucí Kabinetu teorie a dějin umění

1972–1990
Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha - pomocné práce (člen instalační skupiny), konzervátor grafické sbírky a kurátor

1969—1972
Nakladatelství SČSVU Obelisk, Praha - redaktor, editor

 

Členství

Člen Vědecké rady FHS UK, Praha
Člen Vědecké rady UPM, Praha
Člen UHS
Člen Mezinárodní asociace výtvarných kritiků AICA

Výstavy

Výstavy a akce do databáze nezařazené

2019
Libor Krejcar: Strážci paměti, Galerie U prstenu, Praha
Alžběta Skálová: Chůze v šeru, Galerie Villa Pellé, Praha

2018
Daisy Mrázková: Co by se stalo, kdyby…, Galerie Villa Pellé, Praha

2016
Divoké narozeniny Maxipsa Fíka aneb Jiří Šalamoun dětem, Galerie Villa Pellé, Praha

2015
Jiří Šalamoun: No tohle?!, Muzeum umění Olomouc

2012
Dana Vachtová, Galerie Pokorná, Praha

2011
Daisy Mrázková: Voda a čára, Topičův salon, Praha

2010
Rudolf Volráb: Situace figury, Topičův salon, Praha
Olga Karlíková: Svišťouni, žáby a skřivani, Komunikační prostor Školská 28, Praha
Olga Karlíková: Prostor pro světlo a řeč přírody, Topičův salon, Praha
Jiří Šalamoun: Pidluke-Padluke, Galerie Františka Drtikola, Příbram

2009
Antonín Střížek: Obrazy a kresby, Topičův salon, Praha
Dagmar Hochová: Fotografie - Paměť všedního, Topičův salon, Praha
Václav Bláha: Knižní grafika, Galerie VŠUP, Praha
Otakar Slavík: Návraty, Topičův salon, Praha

2008
Čestmír Kafka: Krajiny možného konání, Topičův salon, Praha
Ivan Ouhel: Proměny krajiny / Konstrukce prostoru, Topičův salon, Praha
Karel Valter: Místo, krajina, obraz, Topičův salon, Praha
Jiří Kolář: Prostor mezi slovem a obrazem, Topičův salon, Praha

2006
1+2+8, Sklo, obrazy, objekty, instalace, Galerie Deset, Praha

2002
Karel Nepraš: Sedící, stojící, kráčející, Letohrádek královny Anny, Praha

1999
Příběhy Jiřího Koláře, Národní galerie - Veletržní palác, Praha
Jan Konůpek: Poutník k nekonečnu, Galerie hlavního města Prahy - Dům U Kamenného zvonu, Praha

1998
Moje mořské dobrodružství začíná…, Výstavní síň Mánes, Praha
Ivan Ouhel: Čas obrazu. Tvorba z devadesátých let, Dům umění, Ostrava
Ivan Ouhel: Kresby, Galerie Gemma, Praha
Ivan Ouhel: Čas obrazu, České muzeum výtvarných umění, Praha

1996
Jan Hísek: Grafika, Výstavní síň Emila Filly, Ústí nad Labem
Jan Hísek: Grafika, Výstavní síň VŠUP, Praha

1992
Book Design in Prague 1960—1990, Herb Lubalin Study Center of Design and Typography, New York

1987
Josef Kaplický: Knižní grafika a kresby, Uměleckoprůmyslové museum - Státní zámek Kozel, Plzeň

1986
Devětsil - česká výtvarná avantgarda dvacátých let, Uměleckoprůmyslové museum - Staroměstská radnice, Praha

1985
Josef Šíma: Knižní grafika a kresby, Uměleckoprůmyslové museum - Státní zámek Kozel, Plzeň

1978
Český funkcionalismus 1920—1940, Uměleckoprůmyslové museum, Praha

1969
Sochařské kresby z počátku 20. století, Galerie bratří Čapků, Praha

Bibliografie

Bibliografie

Bibliografie

LS [Lubomír Slavíček], Rous, Jan, PhDr., in: Polana Bregantová, Anděla Horová, Marie Platovská, Lubomír Slavíček, Slovník historiků umění, výtvarných kritiků, teoretiků a publicistů v českých zemích a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů (asi 1800—2008) (2. svazek N-Ž), Praha: Academia 2016, s. 1236—1237.

Cyril Říha (ed.), Nefoťte mě před knihovnou: Kniha pro Jana Rouse, Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová 2009.

 

Monografie

Otakar Slavík: Radost z malby (kat. výst.), Hradec Králové: Galerie moderního umění 2018.

Zeptej se spánku: Grafika, kresba, malba ilustrací, Řevnice 2016 (s Janem Hískem a Rosanou Murcott).

Jiří Šalamoun, aneb, Představitelné pohledy na svět, Praha 2015 (ed.).

Jiří Balcar, Řevnice, Praha - Cheb 2013 (s Marii Klimešovou).

Daisy Mrázková: Voda a čára (kat. výst.), Praha: Topičův salon 2011.

Olga Karlíková: Prostor pro světlo a řeč přírody (kat. výst.), Praha: Topičův salon 2010.

Rudolf Volráb: Situace figury (kat. výst.), Praha: Topičův salon 2010.

Otakar Slavík, Praha 2009 (ed.).

Ivan Ouhel: Proměny krajiny, konstrukce prostoru (kat. výst.), Praha: Topičův salon, Praha 2008.

Sousedé (kat. výst.), Praha: Palác Dunaj 2007.

1+2+8: Kopeckého škola (kat. výst.), Praha: Galerie Deset 2006.

Josef Flejšar (kat. výst.), Benešov: Muzeum umění a designu 2003.

Eva Vlasáková: Tak trochu napřeskáčku (kat. výst.), Praha: Divadlo v Nerudovce 2002.

10/100: kniha, objekt, design (kat. výst.), Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová 2001.

František Muzika: 1900—1974—2000 (kat. výst.), Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová 2000.

Jindřich Chalupecký: Cestou necestou, Jinočany 1999 (se Zinou Trochovou).

Jaroslav Fišer (kat. výst.), Praha: Galerie Fronta 1999.

Jan Hendrych (kat. výst.), Hranice: Městské muzeum a galerie 1999.

Moje mořské dobrodružství začíná… (kat. výst.), Praha: Výstavní síň Mánes 1998.

Ivan Ouhel:Devadesátá léta. Čas obrazu (kat. výst.), Ostrava: České muzeum výtvarného umění - Galerie výtvarného umění 1998 (et al.).

Jan Hísek (kat. výst.), Praha: Galerie Pecka 1996.

Ivan Ouhel: Rané dílo (kat. výst.), Praha: Galerie ’60/’70 1995.

Jan Hísek: Grafika, obrazy, kresby (kat. výst.), Praha: Mladá fronta 1992.

Krejcar, Meister, Nepraš, Steklík (kat. výst.), Kolín: Regionální muzeum 1989.

Orbis pictus neboli svět v obrazech: Knihy a hry českých dětí v období mezi klasicismem a secesí (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum 1989.

Josef Kaplický: Knižní grafika a kresby (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum - Státní zámek Kozel 1987.

Devětsil - česká výtvarná avantgarda dvacátých let (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum - Galerie hlavního města Prahy 1986 (s Františkem Šmejkalem a Rostislavem Šváchou).

Josef Šíma: Knižní grafika a kresby ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum - Státní zámek Kozel 1985.

Milan Grygar: Z ateliéru (kat. výst.), Praha: Výstavní síň Umění — Knihy 1985.

Jiří Šalamoun: Tak i tak (kat. výst.), Praha: Malá galerie Československého spisovatele 1985.

Jaromír Knotek: Kresby a obrazy (kat. výst.), Praha: Atrium 1984.

Česká kniha z přelomu 19. a 20. století ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum 1983.

Ilustrace Máchova Máje ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum 1982.

František Kupka: Knižní tvorba (kat. výst.), Praha: Středočeská galerie 1982.

Jan Reich: Fotografie 1964—1980 (kat. výst.), Praha: Galerie hlavního města Prahy 1981.

Sborník statí na počest 60. výročí narození PhDr. Dagmar Hejdové, CSc., Praha 1980 (ed.).

Eva Kmentová: Plastiky a kresby (kat. výst.), Praha: Divadlo v Nerudovce 1980.

Krása a význam české knihy: Český knihtisk od prvotisků k secesní knize (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum 1979.

Český funkcionalismus 1920—1940. Užitá grafika (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum 1978.

Jan Reich: Fotografie 1967—1976 (kat. výst.), Liberec: Malá výstavní síň 1977.

Symbolismus v českém výtvarném umění (kat. výst.), Cheb: Galerie výtvarného umění 1970.

Sochařské kresby z počátku 20. století (kat. výst.), Praha: Galerie bratří Čapků 1969.

Vlastní texty nezařazené do databáze
Stati v odborných časopisech, monografiích a sbornících

Interpretace světa mezi slovem a obrazem, in: Emma Pecháčková Hanzlíková (ed.), Kuna nese nanuk: Umění čtení umění (kat. výst.), Humpolec: 8smička 2019, s. 128—137.
Magnetické pole aneb krásná kniha mezi Francií a Čechami, in: Tereza Riedlbauchová, Antoine Marès (eds.), Naše Francie: Francouzská poezie v českých překladech a ilustracích 20. století, Praha 2018, s. 172—187.
Milena Lamarová aneb Židle a izolátor hledají signaturu, in: Martina Pachmanová, Milena Bartlová (eds.), Artemis a Dr. Faust: Ženy v českých a slovenských dějinách umění, Praha 2008, s. 111—126.
Jsem zvědav, jak tohle všechno dopadne!, in: Jiří Šalamoun: Trvalé následky (kat. výst.), Litoměřice: Severočeská galerie výtvarného umění 2008, s. 2—4.
Katedra grafiky, in: Martina Pachmanová, Markéta Pražanová (eds.), Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 1885—2005, Praha 2005, s. 198.
Reklama aneb Automobil versus Niké, in: tamtéž, s. 274—283.
Vše pro firmu, in: Jiří Šalamoun: Čtvrté kolo u stolu, pátá noha na papíře: Typografie, kresby a spol. (kat. výst.), Benešov: Muzeum umění a designu 2004, s. 3—4.
Sedící, stojící, kráčející, in: Karel Nepraš: Sedící, stojící, kráčející (kat. výst.), Praha: Letohrádek královny Anny 2002, s. 13—22.
Strážci zmizelého světa, in: Libor Krejcar: Krajiny paměti (kat. výst.), Praha: Výstavní síň Mánes 2000, s. 6—8.
Malíř Rudolf Němec, in: Rudolf Němec, Nerozumím už Nietzschemu, Praha 2000, s. 207—208.
Nové příběhy knižních obálek, in: A. V. Hrska, 1890—1954: Malby, kresby, grafiky, plakáty, scénografie, knižní tvorba a užitá grafika (kat. výst.), Praha: Galerie U bílého zajíce 2000, s. 20—23.
Práce? Každá je knihou, zkušenostmi obsáhlou a svatou: F. Bílek, Pracovna, in: Hana Larvová (ed.), František Bílek, 1871—1941 (kat. výst.), Praha: Galerie hlavního města Prahy 2000, s. 237—253.
Tak i tak, in: Jiří Šalamoun: Recidíva (kat. výst.), Praha: České muzeum výtvarného umění 2000, s. 23—25.
Grafický design jako dramaturgický projekt, in: Anna Fárová et al., Libor Fára: Tečka, čára… (kat. výst.), Praha: Jízdárna Pražského hradu 1999, s. 71—85.
Interpretace světa mezi obrazem a slovem, in: Josef Hlaváček, Vladimír Karfík, Jan Rous, Jiří Machalický, Příběhy Jiřího Koláře: Básníkovy výtvarné proměny, Praha 1999, s. 49—53.
Nejbezpečnější kotva v bouři života, in: Ars longa vita brevis: Umění s sbírek České pojišťovny na výstavách ke 170. výročí jejího vzniku (kat. výst.), Praha: Česká pojišťovna 1998, s. 34—40.
Josef Kaplický, in: Josef Kaplický, Záznamy, Praha 1998, s. 127—130.
Sen jeden svítí, in: Hana Larvová (ed.), Jan Konůpek: Poutník k nekonečnu (kat. výst.), Praha: Galerie hlavního města Prahy 1998, s. 72—86.
Illustration und Plakat, in: Ferdinand Seid (ed.), Böhmen im 19. Jahrhundert: Vom Klassizismus zur Moderne, Frankfurt - München 1995, s. 361—370.
Doslov, in: Karel Dyrynk, Typograf o knihách, Praha 1993, s. 355—367.
Krajina jako téma malby, in: Mimmo Roseli, Ivan Ouhel (kat. výst.), Praha: Nová síň 1993, nepag.
Kniha a plakát v období kubismu, in: Jiří Švestka, Tomáš Vlček (eds.), Český kubismus 1900—1925, Stuttgart - Praha 1991, s. 312—315.
Image e messaggio nel manifesto politico, in: Democrazia anno uno: Manifesti delle prime elezioni libere in Cecoslovacchia (kat. výst.), Brescia: Comune di Brescia 1990, s. 9—16.
“Devětsil” i nowa typografia, in: Devětsil: Czeska awantgarda artystyczna lat dwudziestych (kat. výst.), Lódz: Muzeum Sztuki 1989, s. 69—76.
Devětsil i nova tipografija, in: Devětsil: Češka likovna avantgarda dvadesetih godina (kat. výst.), Zagreb 1989, s. 38—41.
Příběhy na okraji, in: Jiří Horák, Kniha o staré Praze, Praha 1989, s. 333—335.
Die Buchkunst in der Zwischenkriegszeit, in: Jiří Kotalík (ed.), Tschechische Kunst der 20er + 30er Jahre: Avantgarde und Tradition. Textband (kat. výst.), Darmstadt: Mathildenhöhe 1988, s. 163—165.
Book, Poster, in: Dagmar Hejdová et al., Czechoslovakia Cubism: The World of Architecture, Furniture and Craft (kat. výst.), Tokyo: Uměleckoprůmyslové museum 1984, s. 72.
Buchgestaltung und Plakatkunst, in: Jiří Kotalík (ed.), Tschechische Kunst 1878—1914: Auf dem Weg in die Moderne (kat. výst.), Darmstadt: Mathildenhöhe 1984, s. 180—185.
Vidět…, in: Jindřich Chalupecký, Jiří Šetlík (eds.), Eva Kmentová. In memoriam, Praha 1982, s. 19—22.

Články, média, internet

Rudolf Volráb znovu nalezený, Ateliér 27, 2014, č. 8, s. 1.
Jiří Balcar ve dvou výstavních pohledech, Ateliér 25, 2012, č. 2, s. 7.
Dvě ohlédnutí Adrien Šimotové, Ateliér 24, 2011, č. 11, s. 12.
Big Mag? Jiné časopisy po roce 1989, Ateliér 24, 2011, č. 10, s. 16.
…vykřiknout všechno své…, Ateliér 24, 2011, č. 8, s. 13.
Jiří Novák - V pohybu, Ateliér 24, 2011, č. 1, s. 1.
Jitka Svobodová - Kouře a věci, Ateliér 23, 2010, č. 21, s. 16.
Chytit svou tvorbu jinými nástroji: Rozhovor s Ladou Hubatovou-Vackovou, A2 4, 2008, č. 30, s. 14—15.
Sen o životním stylu, Art & Antiques, léto 2008, s. 70—71.
Jiří Kolář: Prostor mezi slovem a obrazem, Ateliér 21, 2008, č. 6, s. 8.
Zvídavý sběratel Jiří Kolář aneb Dílo hledá svého sběratele, Ateliér 21, 2008, č. 6, s. 8.
Mé obrazy jsou mé deníky, Ateliér 21, 2008, č. 13, s. 2.
Biedermeier aneb Svět blízkosti, Ateliér 21, 2008, č. 16—17, s. 16.
Doktor Faustroll bilancuje, Respekt 19, 2008, č. 47, s. 52.
Jest mi ten svět jen rakovu protivnou, A2 3, 2007, č. 4, s. 9.
Zrak v prstech: K retrospektivě Ladislava Zívra, A2 3, 2007, č. 27, s. 9.
Živnost versus umění: Portréty Františka Drtikola, A2 3, 2007, č. 42, s. 8.
Druhý život v Česku, A2 3, 2007, č. 45, s. 31.
Michal Machat, Ateliér 20, 2007, č. 1, s. 4.
Družstevní práce - Sutnar/Sudek, Ateliér 20, 2007, č. 3, s. 6.
Bohové ve velkých formátech, Ateliér 20, 2007, č. 16—17, s. 5.
1+2+3: Kopeckého škola, Ateliér 19, 2006, č. 19, s. 7.
Témata, jimž nelze uniknout, Ateliér 17, 2004, č. 5, s. 5.
Žijeme!: Design jako médium nového životního stylu, Ateliér 16, 2003, č. 14—15, s. 8.
Český (?) design, Architekt 48, 2002, č. 2, s. 24—30.
Pieta v loďce, Ateliér 15, 2002, č. 16—17, s. 4.
Snad nic, snad něco, Ateliér 14, 2001, č. 12, s. 5.
Sníme sen přírody, Literární noviny 12, 2001, č. 2, s. 12.
Praha mezi osvícenstvím a romantismem, Literární noviny 12, 2001, č. 4, s. 12.
Jiří Kolář: Odkrývání příběhů, Ateliér 13, 2000, č. 3, s. 1.
Gentleman aneb Scéna moderního života, Ateliér 13, 2000, č. 23, s. 4.
Nálezy Jiřího Koláře, Literární noviny 11, 2000, č. 5, s. 12.
William Blake, Literární noviny 11, 2000, č. 46, s. 12.
Století dědiců a zakladatelů, Tvar 11, 2000, č. 2, s. 23.
Aleš Najbrt a SCOR, Ateliér 12, 1999, č. 4, s. 5.
Tělo uvnitř vlastní krajiny, Ateliér 12, 1999, č. 19, s. 5.
Hledání přítomného času, Literární noviny 10, 1999, č. 2, s. 13.
Cesta z rakouských lesních charakterů do Barbizonu a zpátky, Literární noviny 10, 1999, č. 51—52, s. 13.
Vystupování z anonymity, Tvar 10, 1999, č. 3, s. 23.
Dvě skříně poznámek, Ateliér 11, 1998, č. 16—17, s. 2.
Josef Lada, Literární noviny 9, 1998, č. 44, s. 15.
Skutečnost obrazů, Literární noviny 9, 1998, č. 51—52, s. 10.
Česká avantgarda 1922—1938, Ateliér 10, 1997, č. 5, s. 7.
Jen tak (sám sobě k radosti), Ateliér 10, 1997, č. 12, s. 2.
Deleatur: Časopis pro pěknou úpravu, Ateliér 10, 1997, č. 17—18, s. 7.
Alena Matějková: Cesta, Ateliér 10, 1997, č. 19, s. 4.
Vladimír Kokolia, Trigon a Vladislav Zadrobílek, Ateliér 10, 1997, č. 26, s. 7.
Dvojí Josef Čapek, Literární noviny 8, 1997, č. 4, s. 14.
Dějiny jako klopýtání o obrazy, Literární noviny 8, 1997, č. 5, s. 14.
Malíř=literát Miloš Jiránek, Literární noviny 8, 1997, č. 21, s. 15.
Italská renesance jako prostředí, Literární noviny 8, 1997, č. 25, s. 14.
Obecní dům aneb Národ sobě na počátku 20. století, Literární noviny 8, 1997, č. 28, s. 15.
Praha a Rudolf II., Literární noviny 8, 1997, č. 37, s. 15.
Alfred Kubin rodák litoměřický, Ateliér 9, 1996, č. 9, s. 4.
Příběhy Michala Matzenauera, Ateliér 9, 1996, č. 14, s. 5.
Velebludiště, Literární noviny 7, 1996, č. 8, s. 14.
Útok je nejlepší obrana, Literární noviny 7, 1996, č. 16, s. 14.
Krajina jako malá lyrická myšlenka, Literární noviny 7, 1996, č. 23, s. 14.
Znovuvyzdvižení vkusu aneb 200 let Národní galerie v Praze, Literární noviny 7, 1996, č. 28, s. 15.
Zbyšek Sion: fantomy a zdi, Literární noviny 7, 1996, č. 38, s. 14.
Křenkova edice Aulos, Literární noviny 7, 1996, č. 39, s. 14.
Florentský rozhovor o podobě řádu, Ateliér 8, 1995, č. 20, s. 5.
Introitus: vystoupit a nahlédnout, Ateliér 8, 1995, č. 20, s. 5.
Nové umění v Čechách, Ateliér 8, 1995, č. 21, s. 7.
Písmo ve výtvarném umění, Ateliér 8, 1995, č. 22, s. 4.
Hískovo bájné Irsko, Ateliér 8, 1995, č. 25, s. 5,
Billboard, bilbórd nebo co vlastně, Kritická příloha, 1995, č. 3, s. 18—23.
Cézannův okamžik světa, Lidové noviny 6, 1995, č. 51—52, s. 24.
Kratochvíle pro deset spravedlivých, Lidové noviny 8, 1995, č. 254, s. 16.
Grafický design mezi manipulací a skutečností, Zlatý řez, 1995, č. 7, s. 28—30.
Karel Teige aneb boje o zítřek, Ateliér 7, 1994, č. 7, s. 14.
Michal Ranný: obraz jako neklidné místo jistoty, Ateliér 7, 1994, č. 11, s. 7.
Bděla snění Michala Matzenauera, Ateliér 7, 1994, č. 12, s. 4.
Sochy Libora Krejcara, Ateliér 7, 1994, č. 22, s. 5.
Volné směry jako hrdinný čin, Literární noviny 5, 1994, č. 27, s. 10.
Kočky strážící Libora Krejcara, Playboy 4, 1994, č. 1, s. 20—21.
Klauzury VŠUP jako pokus o prostor, Ateliér 6, 1993, č. 13, s. 16.
Obrazy a kresby Michala Ranného, Literární noviny 4, 1993, č. 35, s. 10.
Sklodola, skláři VŠUP, Ateliér 5, 1992, č. 21, s. 8.
Barokní objevy, Nové knihy 1992, č. 6, s. 2.
Není míru pod lipovými ratolestmi, Literární noviny 3, 1992, č. 39, s. 6.
S pohádkou večery beze strachu, Prostor 1, 1992, č. 169, s. 6.
Obhlédnutí v Galerii Mladá fronta, Prostor 1, 1992, č. 189, s. 10.
Setba samot Bohuslava Reynka, Přítomnost 3, 1992, č. 3, s. 28.
Skrytý život krajiny Jiřího Johna, Přítomnost 3, 1992, č. 5, s. 31.
Když se řekne Zadrobílek, Ateliér 4, 1991, č. 10, s. 8.
Magma tvaru, Domov 30, 1991, č. 4, s. 37—39.
Mýtus v pozdní době, Přítomnost 2, 1991, č. 5, s. 29.
Tělo uvnitř své vlastní krajiny, Ateliér 12, 1990, č. 19, s. 5.
Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež, Zlatý máj 34, 1990, č. 9, s. 569—570.
Jan Reich: Krajina jako kulturní fenomén, Fotografie 42, 1990, č. 12, s. 15—20.
Vzpoura proti výlučnosti, Umění 35, 1987, s. 80—88.
…daleko nazpět: k výstavě Jiřího Trny, Umění a řemesla, 1979, č. 4, s. 4—5.
Krása a funkce, Typografia 77, 1974, č. 12, s. 462—464.
Poezie konstrukce, Typografia 77, 1974, č. 11, s. 424—427.


 ***********************
- Rous, Jan: Deník všelikého těla (Eva Kmentová), A2 kulturní týdeník, 50/ 2006
- Rous, Jan: Jest mi ten svět jen rakví protivnou (recenze výstavy V barvách chorobných), A2 kulturní týdeník, 4/ 2007
- Rous, Jan: Zrak v prstech (L. Zívr), A2 kulturní týdeník, 27/ 2007
- Rous, Jan: Mluvící pásmo (Z. Rykr, M. Součková), A2 kulturní týdeník, 40/ 2007
- Rous, Jan: Živnost versus umění (F. Drtikol), A2 kulturní týdeník, 42/ 2007
- Rous, Jan: Druhý život v Česku (V. Zapletalová), A2 kulturní týdeník 45/ 2007
- Vacková-Hubatová, Lada: Chytit svou tvorbu jinými nástroji (rozhovor s J. Rousem), A2 kulturní týdeník, 30/ 2008, s. 14-15

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu