O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Johanka Lomová

Narozen(a)
1984
Místo narození
Praha
Působiště
Praha

O teoretikovi

Historička umění a kritička Johana Lomová absolvovala obor dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Studium zakončila v roce 2010 prací reflektující teoretické základy anglo-amerického landartu v českém prostředí. Právě reflexe českého poválečného umění – především pak období 50. až 80. let 20. století – v širším, nejen uměleckohistorickém, ale zejména dějinném a společenském kontextu se stala těžištěm odborného zájmu Lomové, který dále rozvíjela během doktorského studia na Katedře teorie a dějin umění Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

Vliv historických okolností a společenského uspořádání, ale i vnitřních mechanismů umělecké scény na výtvarné dění v někdejším Československu se staly nosným tématem její disertační práce věnované osobnosti umělkyně Olgy Karlíkové. Vedle reflexe její umělecké tvorby se Lomová zaměřila také na autorčino angažmá v Ústavu bytové a oděvní kultury, kde úzce spolupracovala s Jindřichem Chalupeckým.

Zájem o kontext uměleckého dění se u Lomové promítá v širokém spektru badatelských, organizačních a editorských aktivit, které realizuje v rámci svého působení na Katedře dějin umění UMPRUM. Z mnohých jmenujme například její účast na badatelském projektu NAKI, jehož výstupem se staly publikace a výstava Budování státu věnované reprezentaci Československa ve výtvarném umění.

Zájem o obecnější souvislosti dění na umělecké scéně však definuje také její práci na poli umělecké kritiky. První cenné zkušenosti v této oblasti získala již během studií dějin umění, kdy začala pod redakčním vedením Věry Jirousové přispívat do kulturní rubriky Deníku Referendum. Po dvou letech z redakce Deníku přešla do specializovaného měsíčníku Art & Antiques, kde jako stálá redaktorka působila v letech 2012–2016. Vedle vlastních odborných textů a recenzí se podílela také na samotné koncepci časopisu a na tvorbě jeho obsahu.

Poznatky nabité během několikaleté umělecko-kritické a publicistické praxe Johana Lomová předává posluchačům na přednáškách i na prakticky zaměřeném odborném semináři Metodologie umělecké kritiky. Ten vede společně s kolegou Janem Wollnerem na domovské katedře Teorie a dějin umění UMPRUM, kde od roku 2015 působí jako odborná asistentka. V rámci specializovaného semináře umělecké kritiky, ale i prostřednictvím přednášek z oblasti současného umění se tak snaží ve svých studentech vzbudit zájem o problematiku současného uměleckého provozu a nabídnout různé možnosti jeho nazírání. Zájem o aktuální dění na umělecké scéně se však u Johany Lomové odráží také v úsilí o její aktivní spoluutváření, a to především z pozice místopředsedkyně a členky výboru Spolku Skutek.

Autor/ka anotace
Nina Michlovská / Moravcová

Publikováno
2017

Profesní životopis

Vzdělání, granty a stipendia

Vzdělání:

2010–2015
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Katedra teorie a dějin umění, doktorské studium (Ph.D.) , práce na téma: Olga Karlíková v kontextu

2005–2010
Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění  (Mgr. )

Praxe

Praxe:

2015–současnost
odborná asistentka KTDU VŠUP

2013–2015
asistentka KTDU VŠUP

2012–2016
redaktorka art+antiques

2009–2011
redaktorka Deník referendum

2008
VVP AVU, externí spolupracovník

2007
Ústav dějin umění AV ČR, externí spolupráce

 

členství v profesních organizacích:

od 2014
členka spolku Skutek

od 2012
členka UHS

 

Účast na konferencích:

2012
IV. Sjezd historiků umění, Brno (Orientální filozofie v poválečném umění Západu)

2011
Důsledky konceptualismu, VVP AVU (Olga Karlíková jako konceptuální umělkyně)

 

Spolupráce na:

2014
konference - Josef Hlaváček: Dějiny umění a estetika, VŠUP (spolu s Anežkou Bartlovou a Janem Wollnerem)

konference - Hranice experimentu, VŠUP (spolu s Janem Wollnerem)

2013–2015
projekt  NAKI (Program aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity)

2012
konference - Mezi Východem a Západem, VŠUP (spolu s Hanou Budddeus, Marianou Dufkovou, Pavlou Pauknerovou, Janem Wollnerem)

2011
konference –Poněšice, doktorandská konference, VŠUP 2011 (spolu s Hanou Buddesu, Marianou Dufkovou, Václavem Janoščíkem), editorkou sborníkuvydaného ke konferenci:  Ad Akta 1 - Dějiny umění v rozšířeném poli 

Výstavy

Výstavy a akce do databáze nezařazené

2014
Trinh T. Min-ha,  Praha: Tranzitdisplay

Bibliografie

Bibliografie

Stati v odborných monografiích a sbornících:

2015

hesla Architektonický plán Masarykových domovů, Plakát Výstavy soudobé kultury, Zima, Strom, XII. Milánské trienále, Model experimentálního sídliště Invalidovna, Skleněná mozaika na větracích komínech Letenského tunelu, Praha od Zelených domků, Situačnéobrázy na výučbu cudzíchjazykov, in: Milena Bartlová, Jindřich Vybíral a kol., Budování státu, Praha 2015, s. 253, 256, 257, 269, 270, 271, 272, 277, 278.

2013

Orientální filozofie v poválečném umění Západu, in: Ondřej Jakubec, Radka Miltová (eds.), Umění a politika, Brno 2013, s. 203-212.

Články:

http://denikreferendum.cz/autor/173-johana-lomova

2017

Československá perspektivaart+antiques XVI, č. 7+8, 2017.

2016

Jako ve filmu, art+antiques XV, č. 7+8, 2016. (spolu s Janem Skřivánkem)

Studijní létaart+antiques XV, č. 6, 2016.

Proměnlivá abstrakce, art+antiques XV, č. 3, 2016.

El HadjiSyart+antiques XV, č. 3, 2016.

Ze všeho nejraději mám samotuart+antiques XV, č. 3, 2016.(spolu s Josefem Ledvinou)

Nejistý světart+antiques XV, č. 2, 2016. (spolu s Janem Skřivánkem)

2015

Šmidrové a Křižovníciart+antiques XIV, č. 12, 2015.

Nedůvěra v uměníart+antiques XIV, č. 11, 2015.

Roger Hiornsart+antiques XIV, č. 7+8, 2015.

Optimistická budoucnostart+antiques XIV, č. 5, 2015.

Dělám pravdivé příběhyart+antiques XIV, č. 5, 2015. (spolu s Blankou Švédová)

Optimistická budoucnost, art+antiques XIV, č. 4, 2015.

Zbořená příčkaart+antiques XIV, č. 3, 2015.

Jak udělat výstavu avantgardyart+antiques XIV, č. 2, 2015.

This Place, Fotograf Magazine, č. 25, 2015.


2014

Umění a řemesloart+antiques XIII, č. 9, 2014.

Vytvářeli jsme styl dobyart+antiques XIII, č. 9, 2014. (spolus Janem Wollnerem a Milanem Hlavešem)

Tráva a trávaart+antiques XIII, č. 7+8, 2014.

Lev na Klárověart+antiques XIII, č. 7+8, 2014.

Kapři, kosatce a mořské vlnyart+antiques XIII, č. 6, 2014.

Ateliér reálné virtualityart+antiques XIII, č. 5, 2014. (spolu s Josefem Ledvinou)

Galerie Jelení, Prahaart+antiques XIII, č. 3, 2014.

Nechat věci plynoutart+antiques XIII, č. 3, 2014. (spolu s Josefem Ledvinou)

Apokalypsa městského životaart+antiques XIII, č. 2, 2014.

2013

Fotografie jako obrazart+antiques XII, č. 12, 2013.

Význam nelze vlastnitart+antiques XII, č. 11, 2013. (spolu s Janem Skřivánkem)

Postkoloniální myšlení I–IVart+antiques XII, č. 10, 2013.

Bouřlivá všehochuťart+antiques XII, č. 9, 2013. (spolus Janem Skřivánkem)

(NE)národní pavilonyart+antiques XII, č. 7+8, 2013.

Pěstovati vzájemnostart+antiques XII, č. 6, 2013.

Krotký Kippenbergerart+antiques XII, č. 5, 2013.

Byli jsme naivníart+antiques XII, č. 3, 2013. (spolu s Ondřejem Chrobákem)

2012

Viktoriánská avantgardaart+antiques XI, č. 12, 2012.

Frieze podesátéart+antiques XI, č. 11, 2012.

Bez omluvyart+antiques XI, č. 10, 2012.

Zapomeňte na strach!art+antiques XI, č. 6, 2012.

Polemika uměnímart+antiques XI, č. 3, 2012.

KristoferPaetau, picturepeople #01: Fotografův stín? Fotograf Magazine, č. 21, 2012.

2011

Časopisy umělců a umělecké, Fotograf Magazine, č. 20, 2011.

2010

Cyprien Gaillard, Revue Labyrint 27-28, 2010.

Video

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu