O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Karel Císař

Narozen(a)
1972
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
https://www.umprum.cz/web/cs/teorie-a-dejiny-umeni/mgr-karel-cisar-ph-d-110
https://vsup.academia.edu/KarelCisar
Klíčová slova

O teoretikovi

Karel Císař je filozof, kurátor, teoretik moderního a současného umění a fotografie. Více než domácí kunsthistorická tradice formuje jeho uvažování interdisciplinární přístup vycházející ze zahraniční teorie umění a filozofie, kterou vystudoval. Hlásí se k odkazu teoretiků a kritiků kolem časopisu October, jejichž teoretický aparát kriticky rozvíjí a prověřuje jeho aplikovatelnost na české umění.

Rozsah jeho oborového zájmu může ilustrovat výbor z esejů Abeceda věcí. Poznámky k modernímu a současnému umění, jenž byl vydán u příležitosti Ceny Igora Zabela za kulturu a teorii, v rámci které Karel Císař v roce 2014 obdržel ocenění. V teoretických a kritických textech z let 2004–2013 (převážně 2009–2013) se věnuje vybraným osobnostem a otázkám meziválečné avantgardy, neoavantgardy, západnímu konceptualismu a postmoderně včetně jejich recepce v rámci českého prostředí, dále anachronismu, historiografickému a archivnímu obratu v současném umění a v neposlední řadě fotografii, která většinu tematických okruhů prostupuje.

 

Významný počin představuje vydání antologie zahraničních teoretických textů o fotografii pod názvem Co je to fotografie? (2004), v níž je již zřetelná orientace na autory z Octoberu a jejich východiska. V oblasti české fotografie se Císař soustředí na fotografickou tvorbu, která vzniká v kontextu současného umění a využívá jeho strategie a postupy. Je například autorem studie o tom, jak umělci pracují se sekvenční a sériovou fotografií (Libovolný okamžik. K užití fotografické sekvence a série v současném umění), koncipoval také výstavu o analogové fotografii, kterou umělci znovuobjevují ve chvíli jejího zastarávání (50% Grey: Contemporary Czech Photography Reconsidered, MoCP, Chicago 2010). K výrazným osobnostem fotografie, s nimiž Císař spolupracuje, patří Markéta Othová nebo autorská dvojice Martin Polák a Lukáš Jasanský.

 

Je autorem monografií Věci, o kterých s nikým nemluvím (2010) a Stav věcí (2012). Obě vznikly jako doprovodné publikace kurátorských přehlídek umění, avšak zároveň s ambicí překročit formát výstavní dokumentace. První jmenovaná monografie slouží k přemostění dvou po sobě následujících ročníků Bienále mladého umění Zvon (2005, 2008), které Císař propojil prezentací téže skupiny umělců, a nabídl tak možnost sledovat jejich umělecký posun.

Stav věcí plní funkci katalogu 3. ročníku brněnské přehlídky Sochy v ulicích (2011), ale i stručné antologie vlivných textů o umění ve veřejném prostoru. Samotnou výstavou se Císař pokusil přehodnotit žánr umění ve veřejném prostoru, který lze považovat za historicky uzavřený a který tak vystavujícím umožňuje vztahovat se k jeho různým východiskům. Umělce mladší a střední generace oslovil s tím, aby vytvořili místně specifické zásahy do veřejného prostoru, vybírali k tomu místa spíše nehierarchická a tranzitní a využili širokou škálu médií a formátů (včetně filmu, grafiky, zvukové instalace, architektonické intervence, performance nebo fotografie).

Karel Císař vnesl do českého prostředí koncept modernologie, jehož filozofický rámec tvoří anachronický konstrukt času a s ním související chápání modernity a aktuality, jak je ve svém psaní formulovali Michel Foucault a Gilles Deleuze. Takové pojetí namísto lineárního chápání dějin upřednostňuje koexistenci heterochronních zón času a modernitu nepojímá jako soubor rysů jasně vymezené dějinné epochy příslušející k minulosti, ale „jako postoj, který je možné zaujmout k přítomnosti v kterékoli době.“ (Karel Císař, Modernologie. Umění po postmoderním umění, in: Abeceda věcí, s. 221)

Téma zhodnocení a aktualizace moderny na české umělecké scéně výrazně zarezonovalo na přelomu nultých a desátých let, kdy se objevilo několik výstavních událostí, jež nabídly průzkum dědictví modernistického umění a avantgardy optikou současných umělců. Roli stěžejního impulsu sehrála kasselská přehlídka umění documenta 12 (2007) s otázkou, zda je modernost naším starověkem, kterou ve svém programu formulovali Roger M. Buergel a Ruth Noack. Vzpomínky na budoucnost a Obrazy a předobrazy, dva kurátorské počiny Karla Císaře, poskytly domácímu obratu k modernitě reprezentativní rámec s mezinárodním přesahem.

Výstava Vzpomínky na budoucnost (Galerie Václava Špály, Praha 2009) se profilovala jako místně specifická výstavní událost, která odkazovala na institucionální a architektonické podmínky Galerie Václava Špály a na její historický odkaz s důrazem na období meziválečné avantgardy a neoavantgardy 60. let. Kromě rakouských umělců Floriana Pumhösla a Mathiase Poledny, již etablovaných v diskurzu o reflektování modernosti, vřazuje Císař do tohoto kontextu i Dominika Langa a Markétu Othovou.

Vyvrcholením modernologické tendence je pak výstava Obrazy a předobrazy (GHMP, Praha 2013), kde Císař díla čtveřice současných umělců (Naira Baghramian, Henrik Olesen, Florian Pumshösl a Mathias Poledna) vystavuje v konfrontaci s jejich potenciálními i skutečnými předobrazy v podobě rekonstrukce Sutnarovy modernistické výstavy, Loosova funkcionalistického skla, surrealistické typografie, ilustrací Toyen, Štýrského koláží a dalších artefaktů zastupujících českou meziválečnou avantgardu. Výstava také vynikla minimalisticky pojednanou instalací, koncepční prací s výstavním prostorem a jeho světelným režimem i zohledněním pohybové choreografie diváka.

Karel Císař je považován za vlivnou autoritu v oblasti současného umění, vyznačuje se vyhraněnými teoretickými postoji a invenčním přístupem ke kurátorství. 

 

 

 

 

Použitá literatura:
K. Císař, Abeceda věcí, 2014.
K. Císař, Stav věcí, 2012.
K. Císař, Věci, o kterých s nikým nemluvím, 2010.

Autor/ka anotace
Veronika Menšíková

Publikováno
2016

Profesní životopis

Vzdělání, granty a stipendia

1998–2006
Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, filosofie, Ph.D.

1998–2001
Faculté des Léttres, Université de Geneve, filosofie, D.E.S.

1992–1998
Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, filosofie, Mgr.

 

 

Praxe

Zaměstání:

2016
docent pro obor teorie a dějiny moderního a současného umění na VŠUP v Praze.

 

2008–2016
odborný asistent pro obor estetika a teorie umění na VŠUP v Praze.

 

2001–2008
externí přednášející filosofie umění na AVU v Praze.

 

2003
Kuenstlerhaus Bethanien, Berlín, Akademie Schloss Solitude, Stuttgart, hostující kurátor.

 

2001
AVU, Praha, přednášky z filosofie umění.

 

2000–2016
Filosofický ústav AV ČR, vědecký pracovník.

 

2000–2003
Umělec, editor.

 

1997
Revue Labyrint, koeditor.

 

Přednášky a konference:

2016
Jiří Kovanda: Od administrativní estetiky k institucionální kritice?, Národní galerie v Praze.
Co je to tvůrčí akt? Gilles Deleuze o filosofii a umění, Filosofická škola, ÚFAR, FFUK, Želiv.
Pohyblivé obrazy - tři kulaté stoly, GAMU, Praha.
Výstava jako médium: Od modernistických didaktických výstav k přehlídkám konceptuálního umění, UMPRUM, Praha.
Konceptuální umění, archiv a historické a priori, Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava.
Diskuze k výstavě Dominik Gajarský: Carausius morosus, Galerie hlavního města Prahy.

 

2015
Signatury všech věcí: Index, mimikry a simulakra v současné teorii fotografie, FAMU.
Dialogue: On Transmissions, MoMA, New York.
The Sun on a Picture. An Institutional Critique in Two Installations by Jiří Kovanda and in the Works of His Successors, Czech Center, New York.
Pojmové osoby: K filmovým realizacím Vita Acconciho, Dana Grahama a Jána Mančušky, Galerie hlavního města Prahy.
Signatury všech věcí: Alexander Nagel a Rosalind Kraussová o indexu, 5. Sjezd historiků umění, Univerzita Palackého v Olomouci.
Absorpce a divadelnost. Michael Fried a další o fotografii, Filosofický ústav AV ČR.
Stav věcí. K současnému sochařství ve veřejném prostoru, UMPRUM, Praha.
Rozptýlení a šok: Diskursivní prostory mezinárodních výstav dvacátých a třicátých let 20. Století, AVU, Praha.

 

2014
Diskussion zur aktuellen tschechischen Kunstszene, Kunstmuseum Bonn.
Hlava umělce: Diskuse s Janem Šerých, Plato, Ostrava.
Automatismus a realismus. Diarmuid Costello a další o fotografii, Filosofický ústav AV ČR.

 

2013
Archeologie současnosti. Kinematografické instalace M. Poledny a F. Pumhösla, PAF, Olomouc.
Kdy bude umění současné? Anachronismus dnes, Dům umění města Brna.
Jak se píší dějiny nové doby - české umění v letech 1990-2000, Společnost Jindřicha Chalupeckého, Národní galerie v Praze.
Kdy bude umění současné? Anachronismus dnes, VŠUP, Praha.
Běla Kolářová. The Alphabet of Things, Discussion forum: Descriptive Systems, Francouzský institut v Praze.
Reden über Kunst: Anselm Franke und Karel Císař, Goethe Institut, Praha.
Za dějiny výstav. Exposition Internationale du Surréalisme a First Papers of Surrealism, VŠUP.
Kapitalistický realismus. Médium, prezentace a distribuce v současném umění a fotografii, Univerzita Tomáši Bati ve Zlíně.
Foto-Time, Fotografie a umění, Moravská galerie v Brně.
Idea Sharing Forum: Drawing and Photography, Drawing Room, Londýn.

 

2012
Photography in the Plural, Discussion forum: Parallel Formats, Francouzský institut v Praze.
S čím přišla Documenta 13?, tranzitdisplay.
Za dějiny výstav: retroperspektiva, archiv a migrace forem, 4. Sjezd historiků umění, Masarykova univerzita v Brně.
Dějiny umění v zúženém poli, Sympozium Vytváření dějin současného umění, VVP AVU v Praze.
Neprůhledné obrazy. Kendall L. Walton a další o fotografii. Filosofický ústav AV ČR.

 

2011
Light Years. Conceptual Art and the Photograph 1964-1977, Art Institute Chicago, US.
In the Wake of the “Global Turn”: Propositions for an "Exploded" Art History without Borders, Clark Art Institute, Mass., US.
Ján Mančuška – kritická seance, Tranzit, Praha.
RE: Public art IV, Dům umění města Brna.
Fotografie po konceptuální fotografii, Důsledky konceptualismu, VVP AVU v Praze.
Who’s Afraid of the Neo-Avant-Garde of the East?, Unfolding Narratives: Art Histories in East-Central Europe After 1989, New Europe College-Institute for Advanced Study, Bukurešť, Rumunsko.
Fotografie po recesi. Poznámka k abstraktní fotografii, Fotograf Studio, Praha
Medium Specificity in the Expanded Field of Photography, Mutating Medium, Galerie Rudolfinum, Praha.
Control, Dox, Praha.
Art Margins: Curatorial Practice in Eastern Europe Twenty Years after the Wall, 99th Annual Conference of the College Art Association, New York, U.S.

 

2010
Muzeum mezi archivem, spektáklem a dějinami umění, Stálé expozice nestále / Dauerausstellungen ohne Dauer, Oblastní galerie v Liberci a Städtische Museen Zittau, Liberec.
Diskuse k Didi-Hubermanovi: Ninfa Moderna, Tranzit, Praha.
Modernologie. Umění po postmoderním umění, AVU, Praha.
Mřížka a řád v díle Gilberta a George, Dox, Praha.
Rewind, Jiří Thýn, FaVU VUT, Moravská galerie, Brno.
Muzeum mezi archivem, spektáklem a dějinami umění, Příprava nových stálých expozic v galeriích a muzeích umění, Západočeská galerie Plzeň.
Exhibitions as Art History, (panel), Art History on the Disciplinary Map in East-Central Europe, Moravská galerie v Brně, Masarykova univerzita a The Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, MA, U.S.
Thinking Art History in East-Central Europe, The Institute of Art History at the Estonian Academy of Arts Tallinn, Estonsko.
Fotografie po postmoderní fotografii, FAMU, Praha.
Dialogy s kurátory současného umění, FFUK, Praha.
50% Grey. Contemporary Czech Photography Reconsidered, MoCP, Columbia College Chicago, U.S.

 

2009
Archivy současného umění, Fakulta umění a designu, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem.
Archivy současného umění, Brno Art Fair.
Velké zrcadlo, Dům umění města Brna.
Apropriace jako teoretický předmět, 3. Sjezd historiků umění, FF UK, Praha.
Instrukce. K textu a obrazu v díle Douglase Gordona a jeho předchůdců, Dox, Praha.
Any-instant-whatever, Bunkier Sztuki, Krakov.
There are things I tell to no one, Institute of Art History, Jagiellonian University, Krakov.

 

2008
Libovolný okamžik. K užití sekvence a série ve fotografii 20. století, FaVU VUT, Brno.
Archival turn in contemporary photography, Royal College of Art, Photography, Londýn.
Libovolný okamžik. K užití sekvence a série ve fotografii 20. století, VŠUP, Praha.
Antologie, archiv a historické a priori, (A)symetrické historie – zamlčené rámce a vytěsněné problémy, VVP, AVU, Praha.
Archivní impuls, FAMU, Praha.

2007
Picture for Woman, FAMU, Praha
post-, neo-, Druhá avantgarda, ÚČL AV ČR, Praha
Fotografie a tekutá inteligence, VŠVU, Bratislava.

2006
XXIV Oracle Prague, Kaunický palác, Praha
A Place Called Home, Reg Vardy Gallery, University of Sunderland.
Pardon?, Photographers' Gallery, Londýn.
Arrivals, Oxford Modern Art, Oxford.
The Multi-Faceted Curator, Goethe-Institute, ASEF, Jakarta, Bandung, Indonésie.

 

2004
Europe United - The Czech Contemporary Art Scene and European Cultural Politics, Artforum, Berlín.
Dispositiv Trigon, Kunsthaus Graz (org. Peter Pakesch).
PAP, Summer Academy, Kuenstlerhaus Mousonturm, Frankfurt (org. Marius Babias).
Geography of Changes, Kunstmuseum Bern (org. Adam Budak).
ArtExperience, Domus Academy, Benátky (org. Rirkrit Tiravanija).

 

2003
Hand Made - Czech Video Art Now, Neuer Berliner Kunstverein, Berlín

 

2002
Forum Art and Religion, Ecole national superieure des beaux arts, Paříž.

 

 

Členství v radách a organizacích
2011-2012
FaVU VUT, Brno, člen umělecké rady.

 

2009-2011
Strabag Artaward International, člen poroty.

 

2009
Moravská galerie v Brně, člen umělecké rady.
Bulletin Moravské galerie, člen redakční rady.
Art Historical Scholarship in Central and Eastern Europe, Clark Art Institute, Mass., US, odborný poradce.

 

2007
ediční řada Teorie umění a vizuální kultury, Agite/Fra, editor.

 

2006-08
Cena Michala Ranného, Společnost přátel Moravské galerie v Brně, člen poroty.

 

2006
Vitamin Ph, Phaidon Publishers, Londýn, New York, odborný poradce.

 

2003
Allianz Kulturstiftung, alumnus.

 

1997-98
Cena Jindřicha Chalupeckého, člen poroty.

 

 

 

Výstavy

Výstavy a akce do databáze nezařazené

2017
Sam Lewitt / Cheyney Thompson. Síť. Gradient. Opilecký krok. Moravská galerie v Brně

 

2016
Kvadrát Beckett/Campbell, projekce, Ponrepo, Praha

 

2013
Fotografie Lukáše Jasanského a Martina Poláka, Moravská galerie v Brně
Obrazy a předobrazy, GHMP, Městská knihovna, Praha

 

2012
curated by, The Lovers, Krobath Wien.

 

2011
10x10, European Culture Congress, Wroclaw – Eva Koťátková, Ján Mančuška, Prinz Gholam
Stav věcí, Sochy v ulicích, Dům umění města Brna.
Christopher Williams: Kapitalisticher Realismus, Dům umění české Budějovice, (s. M. Škodou)

 

2010
50% Grey: Contemporary Czech Photography Reconsidered, MoCP, Chicago.

 

2009
Any-instant-whatever, Bunkier Sztuki, Krakov.
Vzpomínky na budoucnost, Galerie Václava Špály, Praha – Dominik Lang, Markéta Othová, Mathias Poledna, Florian Pumhösl.

 

2008
VI. bienále mladého umění, Zvon 2008, GHMP, Dům U kamenného zvonu, Praha.

 

2007
Markéta Othová, Műcsarnok / Kunsthalle, Budapešť (s L. Páldi).
Hans-Peter Feldmann, Photo, Langhans Galerie, Praha.

 

2005
Patricie Fexová, Jan Merta, Markéta Othová, Jan Šerých, A.M.180, Praha.
Definice každodennosti, Praguebiennale 2, (s V. Havránkem a J. Mančuškou).
Anna Sanders Films, projekce, Světozor, Praha.
V. bienále mladého umění, Zvon 2005, GHMP, Dům U kamenného zvonu, Praha.

 

2004
Johan Zetterquist, May I Propose? Proposals for Public Art, Display, Praha.

 

2003
Things You Don't Know, K&S, Berlín - Jesper Alvaer, Inventory, Ján Mančuška, Markéta Othová, Robin Rhode, Tomáš Vaněk, Johan Zetterquist.
Particip no. 15/3, Kunstbibliothek, Berlín - Tomáš Vaněk.
Gin&Yang, projekce, K&S, Berlín - Jesper Alvaer.

Bibliografie

Bibliografie

Monografie

Abeceda věcí. Poznámky k modernímu a současnému umění, UMPRUM, Praha 2014, 254 s.

Stav věcí, (ed.), Dům umění města Brna, 2012, 206 s.

Svést Labe do Berounky. K neuskutečněným projektům československého umění 60. - 80. let, (s J. Wollnerem, ed.), Nakladatelství VŠUP, Praha 2011, 104 s.

Beckett: filosofie a literatura, (s P. Koťátkem, ed.), Filosofia, Praha 2010, 252 s.

Věci, o kterých s nikým nemluvím, Agite/Fra, Praha 2010, AU + 223 s.

Markéta Othová, (ed.), Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König 2010, 166 s.

Co je to fotografie?, (ed.), Herrmann a synové, Praha 2004, 365 s.

Text a dílo: případ Menard, (s P. Koťátkem, ed.), Filosofia 2004, 287 s.

 

Stati v odborných časopisech, monografiích a sbornících

Za dějiny výstav: retroperspektiva, archiv a migrace forem, in: Ondřej Jakubec a Radka Miltová (eds.), Umění a politika, Sborník 4. sjezdu historiků umění, Brno: Barrister a Principal, 2013, s. 315-322.

Arthur C. Danto, Author of The Transfiguration of The Commonplace, in: T. Koblížek, P. Koťátko, M. Pokorný, Text and Work: The Menard Case. Praha: Univerzita Karlova – Litteraria Pragensia, 2013, s. 134-143.

Dějiny umění v zúženém poli, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 12/2012, s. 38-46.

Photography, in: Vojvodík, J. a Wiendl, J., (eds.): A Glossary of Catchwords of the Czech Avant-Garde. Conceptions of Aesthetics and the Changing Faces of Art 1908-1958, Togga, Prague 2011, s. 323-329.

Modernologie. Umění po postmoderním umění, in: Jiří Ševčík a Edith Jeřábková, (eds.), Mezi první a druhou moderností, VVP, AVU, 2011, s. 49-58.

Fotografie po konceptuálním umění, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 11/2011, s. 31-38.

Fotografie, in: Vojvodík, J. a Wiendl, J., (eds.): Heslář české avantgardy. Estetické koncepty a proměny uměleckých postupů v letech 1908-1958, Togga, Praha 2011, s. 153-159.

Apropriace jako teoretický předmět, in: Bartlová, M. a Látal, H., (eds), Tvarujete si sami?, Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2011, s. 91-98.

bez názvu, (odpověď na otázku: Jak si představujete muzeum umění třetího tisíciletí), 66. bulletin Moravské galerie v Brně, s. 79-80.

Esse est percipi: Film, in: Císař, K. a Koťátko, P.: Beckett: filosofie a literatura, Filosofia, Praha 2010, s. 117-125.

Poznámka k temporalitě avantgardy, in: Langerová, M. et al: Symboly obludností. Mýty, jazyk, tabu české postavantgardy 40.-60. let, Malvern, Praha 2009, s. 407-410.

K simulakrovému čtení díla Andyho Warhola, in: C. Říha, (ed.), Nefoťte mě před knihovnou, VŠUP, Praha 2009, s. 109-114.

Libovolný okamžik. K užití fotografické sekvence a série v současném českém umění, 65. Bulletin Moravské galerie, Brno: Moravská galerie 2009, s. 108-115.

Antologie, archiv a historické a priori, in: Ševčík, J. et al. (ed.), (A)symetrické historie – zamlčené rámce a vytěsněné problémy. Praha: VVP, AVU, 2008, s. 212-222. Přetištěno in: Jiří Ševčík at al (eds.), České umění 1980-2010, VVP AVU, s. 713-715.

Poznámka k temporalitě avantgardy. Česká literatura. Roč. 56, č. 5 (2008), s. 705-708.

Aristotelovo pojetí místa ve „Fyzice IV. 4“. Filosofický časopis. Roč. 56, č. 2 (2008), s. 225-251.

Toward Minor Art, in: S. Cotter, A. Nairne, V. Pomery (ed.), Arrivals>Art from the New Europe, Modern Art Oxford, Oxford 2007, s. 106-107.

East by Eastwest, in: A. Budak (ed.), Anxiety of Influences, Report Verlag, Bern 2004, str. 76-80.

Autor Proměny všednosti Arthur C. Danto, in: K. Císař a P. Koťátko, Text a dílo: případ Menard, (s P. Koťátkem), Filosofia 2004, str. 261-273.

Filosofie, věda a exegeze v řeckých, arabských a latinských komentářích, Filosofický časopis, Roč. 50, 2002, 5, str. 883-885.

Epicurean Epistemology in Lucretius' De rerum natura IV 1-822, Listy filologické, Roč. CXXIV, 2001, 1-2, str. 1-54.

A Note on Plato, Phaedrus 260A5, Mnemosyne: A Journal of Classical Studies, Series IV, Vol. LIII Fasc. 4, August 2000. str. 449-450.

Pojetí pravé rétoriky v dialogu Faidros (259e1-266c9), Reflexe: Filosofický časopis, 1998, 19, str. 5-1 - 5-26.

Kniha, která nekončí, Filosofický časopis, Roč. 45, 1997, 4, str. 597-608.

 

Recenze v odborných časopisech

rec. na: Krzysztof Fijalkowski — Michael Richardson — Ian Walker, Surrealism and Photography in

Czechoslovakia On the Needles of Days, Umění, Roč. 62, č. 3, 2014, š. 299-301.

rec. na: Witkovsky, Matthew S., Foto: Modernity in Central Europe, 1918-1945. Umění. Roč. 56, č. 6, 2008, s. 554-556.

rec. na: Ricardo Salles, (ed.), Metaphysics, Soul and Ethics in Ancient Thought. Themes from the Work of Richard Sorabji, Filosofický časopis, Roč. 53, 2005, 6, str. 969-973.

rec. na: Benjamin Morison, On Location. Aristotle´s Concept of Place, Filosofický časopis, Roč. 52, 2004, 2, 341-344.

rec. na: David Sedley: Lucretius and the Transformation of Greek Wisdom, Filosofický časopis, Roč. 49, 2001, 5, str. 879-881.

 

Texty v katalozích

„Raising Children“, in: Kathrin Rhomberg (ed.), Kontakt Art Collection, jrp/ringier, Zurich, 2016 (v tisku).

„Girl with a Dove“, in: Charlotte Day (ed.), Dominik Lang, Museum of Art, Monash University, Melbourne, 2016 (v tisku).

„1961“, in: Florian Pumhösl. No One’s Voice, Rhombus Press, New York, 2016, s. 7-17.

„Nahé stíny", in: Dominik Gajarský: Carausius morosus, Galerie hlavního města Prahy, PAF, Olomouc 2016, nestr.

„Nové Československo“ (s J. Wollnerem), in: Milena Bartlová a Jindřich Vybíral, Budování Státu. Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu, UMPRUM, Praha, 2015, s. 246-254.

„Conceptual Personae: On the Film Installations of Ján Mančuška“, in: Vít Havránek (ed.), Ján Mančuška, First Inventory, tranzit/jrp/ringier, 2015, s. 375-386.

„Tenká červená linie: Typografie a instalace výstav v Rossmannově Písmu a fotografii v reklamě“, in: Jindřich Toman a Marta Sylvestrová (ed.), Zdeněk Rossmann. Horizonty modernismu, Moravská galerie v Brně, Brno 2015, s. 151-157.

„151“, in: Terezie Nekvindová, Dům umění České Budějovice. 2013-1998, VVP, AVU, Praha 2014, s. 45-47.

„Monument a vzpomínky“, in: Lenka Lindaurová (ed.), Mezera. Mladé umění v Česku 1990-2014, Společnost Jindřicha Chalupeckého, Praha 2014, s. 191-195.

„Karel Teige. Úkoly moderní fotografie“, in: Florian Ebner, Duncan Forbes (et al eds.), Manifeste – Eine andere Geschichte der Fotografie, Steidl, Göttingen 2014, s. 390.

Theater of Speaking Objects, in: Dorothea von Stetten Kunstpreis 2014, Kunstmuseum Bonn, Bonn 2014, s. 52-53.

„Tenká červená linie“, in: Petr Bosák, Robert Jansa (eds.), Proto. Grafický design a současné umění, tranzit/VŠUP, Praha 2013, s. 175-177.

„Staré-li zašlo, novému žijme“, in: Fotografie Lukáše Jasanského a Martina Poláka“, Moravská galerie v Brně, Brno 2013, s. 97-98.

The Plane and Space, in: Dominik Lang. Expanded Anxiety, Secession, Vídeň, 2013, s. 10-12.

The Alphabet of Things, in: Běla Kolářová, Raven Row, Londýn, 2013, s. 17-25.

Geofilosofie a národní stát, in: Ř! Česká národní identita v současném umění, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2012, s. 34-36.

The Shadow Frontier, in: Lukáš Jasanský a Martin Polák, Tomáš Pospiszyl (ed.), tranzit/jrp/ringier, 2012, s. 460-468.

The Lovers, in: Kunst oder Leben: Ästhetik und Biopolitik, Verlag für Moderne Kunst, Vídeň, 2012, s. 88.

Dominik Lang, in: Cena Jindřicha Chalupeckého. Finále 2011, Praha 2011, s. 26-27.

Jiří Thýn, in: Cena Jindřicha Chalupeckého. Finále 2011, Praha 2011, s. 56-57.

bez názvu, in: Výstava 2011, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2011, s. 9-13.

Conceptual Personae, in: Hilke Wagner (ed.), Ján Mančuška. Against Interpretation, Hatje Cantz Verlag, Ostfildern 2011, s. 133-144.

Venus moderna. K zobrazení ženského těla v Sutnarově tvorbě, in: Ladislav Sutnar, Americké Venuše (U.S. Venus), Arbor Vitae, Praha 2011, s. 59-64.

Meze pozornosti, in: Dominik Lang, Spící město, tranzit.cz, Praha 2011, s. 68-70.

A New Cartographer, in: Kenichi Kondo (ed.): MAM Project: Katerina Seda, Mori Art Museum, Tokyo 2010, s. 67-72.

K Instalaci 5 (tabule skla v pusté galerii), in: E. Jeřábková (ed.), Jiří Kovanda, Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2010.

Zeitkristalle, in: Císař, K. (ed.): Markéta Othová, Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König 2009, s. 144-147.

Archivy současného umění, in: S. Baborovská a K. Srp: Po sametu, Praha: GHMP 2009, s. 8-12.

Velké zrcadlo, in: Kowolowski, F.: Formáty transformace 89-09, Brno: Dům umění města Brna 2009, s. 36-37.

bez názvu, in: D. Korecký (ed.), Médium kurátor, Agite/fra, Praha 2006/9, s. 23-34.

Any-instant-whatever, On the use of photographic sequences and series in contemporary Czech Art, in: Karol Hordziej, Wojciech Nowicki (ed.), Photomonth in Krakow 2009, Foundation for Visual Arts, Krakow 2009, s. 77-79.

Bohatost chudosti, in: Jan Šerých, tranzit, Praha 2008, s. 10-14.

Malířství a schizofrenie, in: Cena Jindřicha Chalupeckého. Finále 2007, Praha, s. 16-18.

Two or three things, I know about her, in: L. Páldi (ed.), Markéta Othová: You don’t know me, but I know you, Mücsarnok, Budapešť 2007, s. 4-16.

bez názvu, in: Hans-Peter Feldmann, Foto, Langhans Galerie Praha a Walter König, 2007, s.2.

Neorganický život věcí, in: Jan Merta, Moravská galerie, Brno 2005, s. 31-34.

Definice každodennosti, (s V. Havránkem a J. Mančuškou), in: Praguebiennale 2, Giancarlo Politi Editore, Flash Art, Praha 2005, s. 437-439.

bez názvu, in: Eintritt frei, BAWAG Foundation, Vídeň 2004, s. 31.

bez názvu, in: Things You Don't Know, K&S, Berlín 2004, s. 8-11.

Bílé stíny, in: Markéta Othová II, Praha 2003, s. 88-90.

Krištof Kintera, in: Harald Kunde, Peter Dittmann (ed.), Bohemian Birds, Verlag des Kunst Dresden, 2000, s. 73-77.

Jiří Příhoda, in: Harald Kunde, Peter Dittmann (ed.), Bohemian Birds, Verlag des Kunst Dresden, 2000, s. 87-91.

bez názvu, in: Jiří Příhoda 92-00, Praha 2000, s. 38.

 

Překlady

R. Casati, Zahraj to znovu, K. Císař a P. Koťátko (eds.), Text a dílo: případ Menard, Filosofia 2004, str. 275-285.

A. L. Pierris, Politická metafyzika v dialozích seskupených kolem Ústavy, Politika a Zákonů, Aleš Havlíček (ed.), Platónova Ústava a Zákony: Sborník příspěvků z Platónského symposia. OIKOYMENH, Praha 1999, str. 102-129.

 

Texty v časopisech

Wolgang Tillmans. Auta, Fotograf, č. 27 (2016), s. 82-89.

Martin Kohout, rozhovor, Revue Labyrint č. 35-36 (2014), s. 85-88.

Matěj Smetana, rozhovor, Revue Labyrint č. 33-34 (2013),86-88.

Shannon Ebner. Podivnější než ráj, Fotograf, č. 22 (2013), s. 46-53.

Fotografie po recesi, Fotograf, č. 21 (2012), s. 3-5.

Christopher Williams. Kapitalistický realismus, Fotograf, č. 21 (2012), s. 32-39.

Z hlediska meteoritu, Revue Labyrint č. 31-32 (2012), s. 152.

Jan Nálevka, rozhovor, Revue Labyrint č. 31-32 (2012), s. 105-107.

Umění ztrácet, Revue Labyrint č. 31-32 (2012), s. 88.

12:50, Fotograf, č. 19 (2012), s. 76-83.

Dominik Lang, rozhovor, Revue Labyrint č. 29-30 (2011), s. 85-88.

Divadlo světa, Revue Labyrint č. 27-28 (2010), s. 129-130.

Jiří Thýn, rozhovor, Revue Labyrint č. 25-26 (2009), s. 86-88.

Jiří Kovanda. K instalaci 5, Revue Labyrint č. 25-26 (2009), s. 110-111.

Falke Pisano. Řečové figury, Revue Labyrint č. 25-26 (2009), s. 135-136.

Petr Bosák a Robert Jansa představují vizuální alteritu, Revolver Revue, č. 76 (2009), s. 147-153.

Crystals of Time, Camera Austria, 106/2009, s. 11-22.

Vidět vlastní domov jako cizinu, Flash Art CZ/SK, 10/2009, s. 37-39.

Život je jinde, Flash Art CZ/SK, 10/2009, s. 36.

Současnost, Revue Labyrint 23-24/2008, s. 135-136.

Dvě nebo tři věci, které o ní vím, Flash Art CZ/SK, 7-8/2007-08, s. 28-30.

Alegorie dobré vlády, Revue Labyrint 21-22/2007, s. 111-112.

Markéta Othová, Revue Labyrint 21-22/2007, s. 105-107.

documenta 12: Estetická výchova, Revue Labyrint 21-22/2007, s. 152.

Kateřina Šedá, Flash Art International, 255/2007, s. 128.

Kateřina Šedá, Tema Celeste 118/2007, s. 60-63.

Život po životě, Revue Labyrint 18-19/2006, s. 112.

Síla vakua, Revue Labyrint 16-17/2005, s. 110-112.

Markéta Othová at Nicolas Krupp, Flash Art International, 240/2005, s. 55.

Slova a věci Ceal Floyer, Revue Labyrint 14-15/2004.

Cremaster Matthewa Barneyho, Revue Labyrint 12-13/2003, s. 111-112.

Tekuté světy Douga Aitkena, Revue Labyrint 11-12/2002,

V běhu času Umělec 2/2002, s. 30-31.

Bílé stíny, Umělec 1/2002, s. 42-49.

Orozkovy portréty prostoru, Revue Labyrint 9-10/2001,

Mezi nebem a zemí, Umělec  2/2001, s. 66-69.

Pusť to!, Umělec 2/2001, s. 46-49.

Krása bez závoje, Umělec 1/2001, s. 42-48.

Umělé ráje Mariko Mori, Revue Labyrint 7-8/2000, s. 42-48.

Mezi teorií a praxí, Umělec  6/2000, s. 80-81.

Láska na poslední pohled, Umělec  5/2000, s. 49-51.

„Samý vzduch a oceán“, Umělec  4/2000, s. 44-48.

Poslední leč, Umělec  3/2000, s. 30-31.

Svět nestačí, Umělec  3/2000, s. 22-23.

Celovečerní fotografie, Umělec  2/2000, s. 38-41.

Zítřek patří plurálu, Umělec 1/2000, s. 36-39.

Modré světlo, Umělec 1/2000, s. 74-75.

Partyzáni z MTV, Umělec 7/1999, s. 16-17.

Hvězdný prach, Umělec 5–6/1999, s. 16-17.

Deutsche vita, Revue Labyrint 5-6/1999, s. 151-159.

Utopické technologie Chrise Burdena, Umělec 3/1999, s. 20-22.

Výstavy fotografií / fotografie výstav, Umělec 2/1999, s. 22-23.

Čtyři jsou víc než jedna, Umělec 1, 1999, s. 14-15.

Kde domov můj?, Umělec 6-7/1998, s. 16-17.

Zeď, fazole a chobotnice, Umělec 6-7/1998, s. 23.

Alegorické krajiny gest Jeffa Walla, Revue Labyrint 3-4/1998, s. 167-175.

Art brut - zaplňování prázdnoty, Umělec 5/1998, s. 14-15.

Heterotopie Jiřího Příhody, Umělec 4/1998, s. 7.

Volume right Gillian Wearing, Umělec 3/1998, s. 19-20.

Kusy Cindy Sherman, Revue Labyrint 1-2/1997, s. 156-161.

Zahrada jako suplement přírody, Detail 1-2/1997, s. 17-21.

Topografie obrazů Martina Mainera, Host 1/1997, s. 104-105.

 

Video

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu