O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Ladislav Kesner

Narozen(a)
1961
Místo narození
Praha
Působiště
Praha, Brno

O teoretikovi

Doc. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D. je historikem dějin umění, teoretikem, kritikem, kurátorem a sinologem. Kromě výzkumné činnosti a přednášek na akademické půdě se rovněž zabývá poradenskou činností a uváděním teoretických poznatků do praxe. Jako jeden z nemnoha současných českých historiků umění je přímo napojen na anglo-americký diskurz, jehož je součástí. Obdržel Fulbrightovo stipendium pro University of California v Berkeley (1989–1890), dále prestižní Getty postdoctoral fellowship či Smithsonian Postdoctoral fellowship v Arthur M. Sackler a Freer Gallery ve Washingtonu. Přednášel mimo jiné i na University of Chicago a v roce 1995 mu byla udělena cena Arthura Kingsley Portera předávaná College Art Association of America.

Okruhy jeho vědeckého zájmu jsou poměrně široké a zahrnují různá témata, která se v určitých rovinách protínají. Kesner je autorem řady publikací a odborných studií věnujících se asijskému umění především čínské provenience. Mezi léty 1986 až 1997 zastával funkci kurátora čínského umění v Národní galerii v Praze. Od roku 1991 působil rovněž jako ředitel oddělní Sbírky asijského umění tamtéž. Tuto pozici vykonával po dobu tří let. Byl i náměstkem generálního ředitele NG, a to opakovaně mezi lety 1991 až 1993 a 1996 až 1997.

Sinologie tak není jedinou disciplínou, které se v praxi Kesner věnuje. Dlouhodobě se rovněž zabývá tématem poslání a celkového fungování muzeí v současné době. Zajímá se, co mají stávající kulturní střediska zaměřená na výtvarné umění splňovat z podstaty svého původního poslání, i o to, co od nich očekává dnešní společnost. Paměťové instituce i nově vznikající výstavní prostory musí pracovat s odlišnými požadavky doby. Ty vycházejí především z užívání nových médií a se souvisejícím zahlcením naší každodenní reality vizuálním materiálem. To odlišně formuje naše vnímání i u dříve unikátních děl (reprodukce, on-line databáze). Muzea musí s tímto faktem pracovat a expozice se přizpůsobují nové senzitivitě diváka. S ohledem na osobní zkušenost a odborný výzkum Kesner nabízí odpovědi na to, jak by měl vypadat management kulturních institucí a jejich prezentace.

K tomuto tématu kromě celé řady odborných příspěvků vydal i několik knih, jež v dané vědní oblasti stále fungují jako svého druhu ojedinělé zdroje adekvátních informací. I přes to, že některé z nich vyšly před více jak deseti lety, první dokonce na prahu nového milénia, jde stále o překvapivě aktuální čtení. Kesner ale nezůstal pouze u publikování poznatků a v roce 1999 rovněž řídil firmu Cultropa s.r.o., která na jeho popud vznikla o rok dříve a jejíž hlavní náplní bylo poskytování poradenství v oblasti řízení a rozvoje institucí kulturního dědictví a kulturních destinací.

Vedle práce s lidským kapitálem je to především vhodný způsob předávání prožitků z umělecké produkce současnému návštěvníkovi, co musí současná muzea řešit. Díla, mnohdy spíše artefakty, nacházející se nyní v muzeích, byla nezřídka vytvořena v jiném kulturním prostředí a za jiným účelem. Ostatně tvorba asijské provenience z tuzemských sbírek je velice dobrou ukázkou změny kontextu objektu v rámci kultury, místa i času.

Vědní disciplínou přímo související s předchozími okruhy, kterou se Kesner opakovaně zabývá, je percepce obrazu, respektive vidění obrazu z širšího hlediska. Skrze problematiku vizuálního vnímání v souvislosti s výkladem uměleckého díla se Kesner dostává až na pomezí oborů psychologie a psychiatrie. Působí rovněž při Národním ústavu duševního zdraví, kde vede výzkumnou skupinu Obraz, mysl, mozek. Kesner zde jako spoluautor odborných příspěvků získal i zvláštní ocenění za vědeckou reakci na aktuální problémy v rámci psychofarmakologické konference. Výrazným veřejným výstupem vědecké činnosti v této oblasti pak byla výstava připravená ve spolupráci Moravské galerie v Brně a Deutsches Hygiene-Museum Dresden. Nesla název Obrazy mysli / Mysl v obrazech a dostalo se jí velké pozornosti. Jedním z důvodů byly i zapůjčené kresby z deníků Leonarda da Vinciho (vystavené v MG v Brně mezi prosincem 2011 a březnem 2012), především však šlo o revoluční výstavní koncept. Prezentace umění skrze různorodé duševní pohnutky, které stály za jeho vznikem, se protínala s náhledem na vědecké kresby jako na nosná umělecká díla. Výstava získala cenu Gloria musaealis, která je každoročně udělována za výjimečné výstavní počiny Asociací muzeí a galerií v České republice.

Ladislav Kesner rovněž působí při semináři Dějin umění na Masarykově univerzitě v Brně. Od roku 2006 zde přednáší a vede Centrum pro dějiny obrazu a vizuální kulturu. Studenty zde seznamuje se všemi výše zmíněnými tématy, tedy s uměním starověké Číny, s teorií vnímání a vidění obrazu, s vystavováním, kurátorstvím i s muzeem jakožto médiem.

Autor/ka anotace
Michaela Banzetová

Publikováno
2018

Profesní životopis

Vzdělání, granty a stipendia

2005
zahájeno habilitační řízení na Masarykově univěrzitě v Brně

2004
Ph.D. Masarykova univerzita v Brně

1989-90
Postdoktorální stipendium, University of California, Berkeley

1985
PhDr. Univerzita Karlova v Praze

1979-84
FF UK, Univerzita Karlova v Praze

1975-79
Střední škola v Praze

Praxe

Přehled zaměstnání

2006
Masarykova univerzita v Brně

1999
ředitel Cultropa, s.r.o.

1999
ředitel Cultropa, s.r.o.

1991-93
ředitel Sbírky asijského umění Národní galerie

1986-97
kurátor čínského umění v Národní galerii v Praze

1985-86
Fakultní nemocnice s poliklinikou v Praze 2, topič


Pedagogická činnost

2006
Seminář dějin umění, Masarykova univerzita v Brně

2006
přednáškový cyklus na VŠUP v Praze

2005
Fakulta humanitních studií FF UK v Praze

2003 - 04
Ústav dějin umění FF UK Praha externí vyučující /mimoevropské umění,muzea a muzeologie, teorie dějin umění/

1994-2000
Ústav dějin umění FF UK Praha externí vyučující /mimoevropské umění/

1995
visiting professor, University of Chicago

1992-93
Ústav dějin umění FF UK Praha

1991-92
externí vyučující, Vysoká škola Uměleckoprůmyslová Praha


Vědeckovýzkumná činnost

a) teorie umění, zejména otázky vnímání a vidění b) teorie a praxe vystavování, muzeum jako médium c) starověké umění Číny a problémy interpretace čínského umění

Kromě vlastních publikací (viz bibliografie), autorství řady výstav (mj. spoluator koncepce stálé expozice asijského umění Národní galerie v Praze)

Organizace a odborná příprava konferencí (Stát, kulůtura a digitální revoluce 1999, Ekonomika akultura - partnerství pro 21.století, 2000)

Autor koncepce a producent několika multimediálních programů pro muzea (mj. MikroGalerie v Národní galerii v Praze, Mikrogalerie a iGalerie MOravské galerie v Brně)

Autor či vedoucí autorského týmu řady koncepčních a analytických materiálů v oblasti managementu a marketingu muzeí (kupř. Strategický plán rozvoje muzeí Středočeského kraje)

Přednášky na zahraničních univerzitách (kupř. Stanford University, Princeton University, UCLA), konferencích a odborných setkáních v zahraničí i ČR


Akademické stáže

2007
fellow, Wissenschaftskolleg zu Berlin, 2006-07 senior fellow, Internationales Forschungszentrum Kulturwisenschaften, Wien

2002
visiting scholar, Getty Research Institute in the History of Art and Humanities, Los Angeles

1993-94
Smithsonian Postdoctoral Fellowship, hostující badatel v Arthur M. Sackler Gallery a Freer Gallery of Art, Washington, D.C.

1992-93
The J. Paul Getty Postdoctoral Fellowship in the History of Art and the Humanities (pracovní stáže v čínských muzeích a ústavech)

1989-90
Fulbright Scholar Program Award: postdoctoral research, University of California, Berkeley


Ocenění vědeckou komunitou

1998
Cena Josefa Krásy, udělená Uměleckohistorickou společností v Českých zemích

1995-96
Central European University research grant

1995
Arthur Kingsley Porter Prize, udělená College Art Association of America

Výstavy

Výstavy a akce do databáze nezařazené

2018
Trauma / tíseň / extáze / prázdnota. Formule patosu 1900–2018. Plzeň: Západočeská galerii v Plzni

2015
Model. Praha: Galerie Rudolfinum

2012
Tváře. Fenomén tváře ve videoartu. Praha: Galerie Rudolfinum

2011
Obrazy mysli / mysl v obrazech. Brno: Moravská galerie v Brně (výstava vznikla ve spolupráci s Deutsches Hygiene Museum v Drážďanech, kde výstava proběhla v pozměněné formě od července do října 2011 – spolukurátor v DKMD Colleen M. Schmitz )

2010
Miloš Šejn – Býti krajinou. Plzeň: Západočeská galerii v Plzni

1993
stálá expozice asijského umění Národní galerie v Praze (spoluator koncepce)

Bibliografie

Bibliografie

KESNER, Ladislav. Láokoónův křik - Obraz a emoce na průsečíku biologie a kultury. In Přírodovědná fakulta UK, Praha, 9. dubna 2015. 2015. info

KESNER, Ladislav. Ivana Lomová - Obrazy. 2015. info

KESNER, Ladislav. Crossing the Border. Hans Belting in Conversation with Ladislav Kesner. In Umění. Praha: Ústav dějin umění AV ČR, 2015. s. 385-395, 11 s. ISSN 0049-5123. info

KESNER, Ladislav. Aby Warburga boj s monstry strachu a nerozumu jako etický imperativ a vědecká inspirace. In 16.česko-slovenský psychiatrický sjezd Brno, Brno, 21.-24. října 2015. 2015. info

KESNER, Ladislav. Eternal Faces: Memory, Likeness and Identity in Ancestral Portraits. In Pejčochová, Michaela. Pohledy z a do jiného světa = Glimpses From And Into Another World. Praha: Národní galerie, 2015. s. 143-160, 18 s. ISBN 978-80-7035-595-4. info

KESNER, Ladislav. Ivana Lomová- Prázdno. 2015. info

KESNER, Ladislav. vedení panelu Dějiny umění a vědy o mysli dnes. In 5.sjezd českých historiků umění, Olomouc, 16.-18. září 2015. 2015. info

KESNER, Ladislav. Wandering or Unhappy Mind? In American Journal of Psychiatry. 2014. s. 929-930, 3 s. ISSN 0002-953X. doi:10.1176/appi.ajp.2013.13121629. info

KESNER, Ladislav a Horst BREDEKAMP. Art History Is the Best Discipline: Horst Bredekamp in Conversation with Ladislav Kesner. In Umění, roč. 62, č. 1, s. 66-7. Praha: Ústav dějin umění Akademie věd České republiky, 2014. s. 66-73, 8 s. ISSN 0049-5123. info

KESNER, Ladislav. Intimní interakce. Ostrava: Plato, 2014. 48 s. ISBN 978-80-87763-03-2. info

KESNER, Ladislav. Affective response to visual art work: bridging art history/aesthetics and neuroscience. In 7th Vienna Aesthetic Symposium, Wien, 12 June 2014. 2014. info

KESNER, Ladislav. Intimní interakce - výstava. 2014. info

KESNER, Ladislav. Markus Copper - Kursk. 2014. info

KESNER, Ladislav. Warburg/Arnheim effect. Linking cultural/social and perceptual psychology of art. Journal of Art Historiography, University of Birmingham, 2014, roč. 11, č. 2, s. 1-22. ISSN 2042-4752. info

KESNER, Ladislav. Obraz, mozek a mysl. In Vědecká kavárna. 2014. info

KESNER, Ladislav. Afektivita moderního obrazu (a co o ní vypovídá experimentální výzkum). In Collegium historiae artium. 2014. info

KESNER, Ladislav. Image, Mind and Brain. In Max Planck Institut fuer Empirische Aesthetik. 2014. info

KESNER, Ladislav. Obraz a afekt. Aby Warburg a jeho myšlenkový odkaz. In Filosofická fakulta SLU v Opavě. 2014. info

KESNER, Ladislav. The predictive mind and the experience of visual art work. Frontiers in Psychology, Lausanne: Frontiers Research Foundation, 2014, roč. 5, č. 1417, s. 1-13. ISSN 1664-1078. doi:10.3389/fpsyg.2014.01417. info

KESNER, Ladislav. Looking at Epileptic Woman. Epilepsy and Behavior, Elsevier, 2013, roč. 28, č. 3, s. 268-269. ISSN 1525-5050. info

KESNER, Ladislav. Face and Dead in Early China. In Foletti, Ivan; Filipová, Alžběta. The Face of the Dead and the Early Christian World. 1. vyd. Brno-Roma: MU a Viella, 2013. s. 161-182, 22 s. Studia Artium Medievalium Brunensia ; 1. ISBN 978-88-8334-994-2. info

KESNER, Ladislav. Showing Images of the Mind in Dresden and Brno. Interdisciplinary Science Reviews, 2013, roč. 38, č. 3, s. 232-246. ISSN 0308-0188. doi:10.1179/0308018813Z.00000000049. info

KESNER, Ladislav. Warburg/Arnheim effect. In Stiftung Brandenburger Tor, Berlin. 2013. info

KESNER, Ladislav. Art History and Bildwissenschaft: interfaces, interactions, antinomies. 2013. info

KESNER, Ladislav. O proměnách a povaze vizuální zkušenosti. In Martin Foret et al.. Aktuální otázky médií, kultury a komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. s. 49-53, 5 s. ISBN 978-80-244-3553-4. info

KESNER, Ladislav. Bildwissenschaft and Images Behind the Eyes. In Art History and Bildwissenschaft: interfaces, interactions, antinomies, Brno, 28-29 March 2013. 2013. info

KESNER, Ladislav. David Michalek-Slow Dancing a Figure Studies/Miloš Šejn-Vznášení a padání. 2013. info

KESNER, Ladislav. David Michalek: Slow Dancing a Figure Studies/Miloš Šejn-Vznášení a padání. Vyd. 1. Ostrava: Trojhalí Karolina, 2013. s. 1-19, 19 s. ISBN 978-80-87763-02-5. info

KESNER, Ladislav. Facing the Epileptic Mind - Notes of B.Kubišta´s Epileptic Woman of 1911. In 2nd International Congress on Epilepsy, Brain & Mind, Prague, 29-31 2012. 2012. info

KESNER, Ladislav. Perspektivy a hranice zobrazování mozku a mysli. 2012. info

KESNER, Ladislav. Tváře : fenomén tváře ve videoartu. 2012. info

KESNER, Ladislav. Tváře : Fenomén tváře ve videoartu. 1. vyd. Praha: Galerie Rudolfinum, 2012. 78 s. ISBN 978-80-86443-18-8. info

KESNER, Ladislav. Nachleben formulí patosu. In Rakušanová, Marie. Wittlichovi : sborník žáků k 80. narozeninám Petra Wittlicha. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2012. s. 128-151, 24 s. ISBN 978-80-246-2114-2. info

KESNER, Ladislav. Formule patosu a tělo jako obrazové médium. 2012. info

KESNER, Ladislav. Teorie mezi uměním, myslí a mozkem. 2012. info

KESNER, Ladislav. A Universal Image Science? Only In Our Dreams. In James Elkins-Maja Naef, eds., What Is An Image? University Park: Penn State Press, 2011. s. 193-196, 4 s. ISBN 978-0-271-05064-5. info

KESNER, Ladislav. Dva fotografické portréty Adolfa Schneebergera. Enigma tváře prosté ducha. In Chvála ciceronství. Umělecká díla mezi pohádkou a vědou. 1. vyd. Brno: Barrister a Principal, 2011. s. 265-275, 11 s. ISBN 978-80-87474-26-6. info

KESNER, Ladislav. Umění, mysl, neuroscientismus a humanitní vědy. Kontexty, Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2011, roč. 3, č. 6, s. 42-55. ISSN 1803-6988. info

KESNER, Ladislav a Colleen SCHMITZ. Vorwort. In Ladislav Kesner-Coleen Schmitz, eds., Images of the Mnd. Göttingen: Wallstein, 2011. s. 9-12, 4 s. ISBN 978-3-8353-0973-9. info

KESNER, Ladislav. Kunstgeschichte und das Lesen des Geistes aus den KUnstwerk. In Ladislav Kesner-Colleen Schmitz, eds., Images of the Mind. Göttingen: Wallstein, 2011. s. 93-100, 8 s. není. ISBN 978-3-8353-0973-9. info

KESNER, Ladislav. Selbst:Geist und Identität. In Ladislav Kesner-Colleen Schmitz,e ds., Images of the MInd. Göttingen: Wallstein, 2011. s. 83-92, 10 s. ISBN 978-3-8353-0973-9. info

KESNER, Ladislav a Colleen, eds. SCHMITZ. Obrazy mysli/Mysl v obrazech. Brno: Barrister a Principal, 2011. 443 s. ISBN 978-80-7027-239-8. info

KESNER, Ladislav. Čtení mysli v obraze a uměleckém díle. In Obrazy mysli/mysl v obrazech. Brno: Barrister a Principal, 2011. s. 108-125, 18 s. není. ISBN 978-80-7027-239-8. info

KESNER, Ladislav. Identita a mysl v obrazu já. In Obrazy mysli/mysl v obrazech. Brno: Barrister a Principal, 2011. s. 160-193, 34 s. ISBN 978-80-87474-40-2. info

KESNER, Ladislav. 43 katalogových hesel. In Ladislav Kesner-Colleen Schmitz,eds., Obrazy mysli/mysl v obrazech. Brno: Barrister a Principal, 2011. s. 212 a dále, 35 s. není. ISBN 978-80-87474-40-2. info

KESNER, Ladislav. Ernst H. Gombrich -konference ke 100.výročí narození. 2009. info

KESNER, Ladislav. Gombrich and the problem of Relativity of Vision. Human Affairs, A postdisciplinary Journal of Humanities & Social Sciences, Bratislava: Slova Academy of Sciences, 2009, roč. 19, č. 3, s. 266-273. ISSN 1210-3055. info

KESNER, Ladislav. Intence, afordance a význam kulturních objektů. In Jiří Kroupa, Michaela Šeferisová-Loudová, Lubomír Konečný, eds., Orbis Artium. Brno: Masarykova univerzita, 2009. s. 59-73, 15 s. ISBN 978-80-210-4972-7. info

KESNER, Ladislav. Umění Číny - možnosti a limity porozumění. 2009. info

KESNER, Ladislav. Čína jako umělecká velmoc. Art and Antiques, Praha: Mediagate, 2008, č. 9, s. 10-18. ISSN 1213-8398. info

KESNER, Ladislav. Feng Mengbo´s Transcoded Landscapes. In Chinese Painting - Zhang Xiaogang, Fang Lijun, Feng Mengbo. Praha: Kant, 2008. s. 23-29, 7 s. 0001. ISBN 978-80-86970-75-2. info

KESNER, Ladislav. The Enigma of Face in Zhang Xiaogang´s Portraits. In Chinese Painting - Zhang Xiaogang-Fang Lijun-Feng Mengbo. Praha: Kant, 2008. s. 44-50, 7 s. 0000000000000000000. ISBN 978-80-86970-76-9. info

KESNER, Ladislav. Na jezeře naslouchám dešti - rec. Mistři čínské tušové malby 20.století. Art&Antiques, Praha, 2008, roč. 2008, 7-8, s. 92-93. ISSN 1213-8398. info

KESNER, Ladislav. Beholder´s share. On the interface between art history and psychology. In Fakultät für Philosophie und Bildungswissenschaft, Universität Wien,. 2007. info

KESNER, Ladislav. Tváře věčnosti. Zobrazování předků v čínské kultuře. In Z myšlenek a představ Žluté země. Brno: Moravské muzeum, 2003. info

KESNER, Ladislav. Ekonomika a kultura. Partnerství pro 21.století. Praha: o.p.s. Praha - Evropské město kultury 2000, 2001. 175 s. ISBN 80-238-6831-4. info

KESNER, Ladislav. Muzea, kulturní dědictví a digitální revoluce. Praha: Národní galerie a CMS/LORD Culture Consulting, 2000. 97 s. ISBN 80-7035-222-1. info

KESNER, Ladislav. Dějiny umění na chicagské univerzitě. Bulletin UHS, Praha: ÚDU AV ČR, 1995, roč. 6, č. 1, s. 5-7. ISSN 0862-612X. info

KESNER, Ladislav. K otázkám muzea-rozhovor s Earlem Powellem. Atelier, Praha: Společnost časopisu Ateliér, 1994, roč. 1994, č. 24, s. 7. ISSN 1210-5236. info

KESNER, Ladislav. K otázkám muzea-rozhovor s Stephenem Weilem. Atelier, Praha: Společnost časopisu Ateliér, 1994, roč. 1994, č. 22, s. 7. ISSN 1210-5236. info

KESNER, Ladislav. Rozhovor s Thomassem Messerem. Atelier, Praha: Společnost časopisu Ateliér, 1994, roč. 1994, č. 20, s. 7. ISSN 1210-5236. info

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu