O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Milena Bartlová

Narozen(a)
1958
Místo narození
Praha
Působiště
Praha
Web
https://www.umprum.cz/web/cs/teorie-a-dejiny-umeni/prof-phdr-milena-bartlova-csc-115
https://vsup.academia.edu/MilenaBartlov%C3%A1

O teoretikovi

Milena Bartlová je profesorkou dějin umění, ve své badatelské práci se věnuje umění středověku, teorii a metodologii dějin umění, vizuálním studiím a muzeologii. Studium dějin umění na FF UK završila magisterskou diplomovou prací Příspěvek k ikonografii krásného slohu. Figurálně zdobené rámy českých gotických obrazů (1983). V minulosti zastávala pozice kurátorky Sbírky starého umění Národní galerie, vědecké pracovnice Ústavu dějin umění AV ČR, později pedagogicky působila na Katedře dějin a didaktiky dějepisu PF UK v Praze a v Semináři dějin umění FF MU v Brně. Od roku 2011 přednáší na Katedře teorie a dějin umění Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

Její dominantní oborovou profilací je umění a kultura středověku (Poctivé obrazy: deskové malířství v Čechách a na Moravě 1400–1460; Pravda zvítězila: výtvarné umění a husitství 1380–1490 ad.). V teoretické knize Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou (2012) si klade otázku, jak zpřítomnit prožitek středověkého díla současnému divákovi. Zatím posledním edičním počinem, uspořádaným k životnímu jubileu, je Retrospektiva. Vybrané studie k dějinám umění 12.–16. a 20. století (2018), kde v rozšířeném poli dějin umění vedle rozborů středověkého umění klade studie o umění moderním (Národní památník na Vítkově, sochařské dílo Márie Bartuszové) i zcela nedávném (Entropa).

Jedním ze stěžejních témat, jež prostupuje autorčiny studie z medievistiky, dějepisu umění i moderního a současného umění, je otázka vztahu umělecké produkce a národní identity. V roce 2009 vydala sborník Naše, národní umění. Studie z dějin dějepisu umění, který shromažďuje autorčiny texty publikované během posledních patnácti let, v nichž se věnuje kritickému čtení a dekonstrukci starších výkladových strategií a nástrojů dějin středověkého umění. Tyto dobové interpretační rámce vycházely z dnes již překonaného esencialistického pojetí národa, jež mělo kořeny v romantismu a emancipačním hnutí 19. století. Česká národní identita byla konstruována z velké části na biologickém a jazykovém základě. Bartlová poukazuje na nutnost nově promyslet pojmový aparát, kterým se dějiny umění jako disciplína vztahují k otázkám národa. Zároveň v této problematice vidí potenciál, jak mohou historici umění iniciovat celospolečenskou diskusi: „Obávám se, že vymizení národních témat z českého veřejného prostoru a intelektuální práce není důkazem jejich definitivního vyřešení, ale spíše symptomem rituální tabuizace a kolektivního potlačení. Není národní otázka jedním z kostlivců v naší společné skříni?“ (Bartlová, Naše, národní umění. Studie z dějin dějepisu umění, s. 6).

Výstava Ř! Česká národní identita v současném výtvarném umění (2013), kolektivní kurátorský projekt, jenž pod vedením M. Bartlové realizovali studenti dějin a teorie designu a nových médií VŠUP, prozkoumává češství v dílech aktuálního českého umění, jejichž vznik spadá do dvacetileté existence samostatné České republiky. Koncepce výstavy nevychází z definice národní identity jako objektivní danosti, k níž je jedinec pasivně vázán od svého narození, ale v souladu s chápáním národa jako komunikačního společenství identitu pojímá jako osobní postoj a přesvědčení jednotlivce, který svým jednáním a rozhodováním opakovaně stvrzuje příslušnost k dané skupině. Autorský kolektiv vybral taková díla, která vykazují symptomy češství přítomné v rovině běžné životní praxe a reprezentují kategorie jazyka, dějin, krajiny, domova a dalších sdílených kulturních kódů a významů. Výstava i stejnojmenná publikace, která plnila roli výstavního katalogu, přičemž téma národní identity zařazením teoretických esejů také dále rozpracovala, byla jedním z výstupů dlouhodobého výzkumného projektu Katedry teorie a dějin umění VŠUP vedeného Jindřichem Vybíralem a uskutečněného v letech 2011–2015 v rámci programu na podporu aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity (NAKI).

Vyvrcholením badatelského projektu pak bylo vydání publikace Budování státu. Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu (2015) a stejnojmenná výstava, jež se konala ve Veletržním paláci na přelomu let 2015/2016. Bartlová zastala úlohu hlavní kurátorky výstavy i autorky koncepce a editorky monografie. Kolektivní výzkum se soustředil na to, jakým způsobem se prostřednictvím umění a vizuální kultury reprezentovala Československá republika během své existence vymezené roky 1918–1992, vyjma přerušené kontinuity během válečných let 1939–1945. Vycházelo se z předpokladu, že umění se aktivně podílelo na budování státní identity i na posilování národního sebevědomí a s ohledem na skutečnost, že „zakládající státní idea Československa byla fakticky ideou českého národního sebeurčení s defenzivně-agresivním vztahem k českým Němcům a s paternalistickým vztahem ke Slovákům a Rusínům, jejž ospravedlňovala svým modernizačním a demokratickým posláním.“ (Bartlová, Jak se dělá stát, in: Budování státu, s. 18)

Na Budování státu tematicky navázala publikace Co bylo Československo? Kulturní konstrukce státní identity vydaná v roce 2017 opět v editorské péči M. Bartlové. Jsou zde publikovány vybrané příspěvky přednesené na mezioborové konferenci „Co bylo Československo? Stát – národ – kultura“ konané ve dnech 21.–22. 1. 2016 ve Veletržním paláci. Témata z oblasti umění a kultury jsou nahlížena z rozšířené, interdisciplinární perspektivy (religionistika, dějiny vědy, dějiny hudby, sociologie a kulturní dějiny).

Milena Bartlová je také aktivní na poli umělecké kritiky a kulturní publicistiky, jejímž prostřednictvím zprostředkovává poznatky uměleckohistorického výzkumu širší veřejnosti. Vedle tištěných periodik (A2, Art+Antiques) přispívala vlastní rubrikou „In margine“ na internetový portál artalk.cz, kde bezprostředně komentovala aktuální dění v oblasti umění i kulturní politiky. Glosy vyšly knižně pod názvem Obrazy a události: komentáře ke zdejší vizuální kultuře 2010–2012 (2012). Její články soustavně vysvětlují, jak se vizuální umění podílí na fungovaní společnosti, a dokládají, že dějin umění mohou promlouvat občansky angažovaným hlasem.

Autor/ka anotace
Veronika Menšíková

Publikováno
2018

Profesní životopis

Vzdělání, granty a stipendia

2005
Profesorka, Masarykova univerzita Brno

 

2001
Habilitace - docentka, FF Masarykovy univerzity Brno

 

1995
CSc/PhD Ústav dějin umění AVČR

 

1983
Mgr+PhDr UK Praha

 

1980–1983
externí studium dějin umění na Karlově univerzitě v Praze

 

1977
maturita na klasické větvi Akademického gymnázia v Praze 

Praxe

od září 2011
profesorka na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze / Professor at the Academy yof Arts, Design and Architecture in Prague

2013–2015 
profesorka, Evropské kulturní a duchovní dějiny - Historický modul, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy / Professor at the Faculty of Humanities, Charles'  Unviersity in Prague

2010–2011 
profesorka na Akademii výtvarných umění Praha / Professor at the Academy of Art in Prague

2010–2012 
vědecká pracovnice Collegium Europaeum (výzkumná skupina Filosofického ústavu AVČR a Filosofické fakulty UK Praha) / researcher at Collegium Europaeum

2009/10 
zastupující profesorka / Vertretendes Professor, Institut für Bild- und Kunstgeschichte, Humboldt University Berlin

2008 
Fellow, Wissentschaftkolleg/Institute of Advanced Study Berlin

1998–2010 
odborná asistentka, docentka a profesorka v Semináři dějin umění Filosofické fakulty MU Brno / lecturer, Assistant Prof. and Professor at the Department of Art History, Masaryk University in Brno

1998–2005 
odborná asistentka a docentka na katedře dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty UK Praha / lecturer and Assistant Prof. at the Department of Education, Charles'  Unviersity in Prague

1996–1997 
kurátorka Sbírky starého umění Národní galerie v Praze / curator at the Collection of Old Masters, National Gallery in Prague

1988–1991 a 1992–1996 
mateřská dovolená / maternity leaves

1991–1992 
odborná a vědecká pracovnice Ústavu dějin umění AVČR / researcher at the Institute of Art History, Czech Academy of Sciences

1983–1991 
kurátorka Sbírky starého umění Národní galerie v Praze / curator at the Collection of Old Masters, National Gallery in Prague

1978–1983 
administrativní pracovnice Majetkoprávního oddělení/Centrální evidence sbírek Národní galerie v Praze / clerk at the Central Register of the National Gallery in Prague

Výstavy

Výstavy a akce do databáze nezařazené

2015/16

Budování státu. Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu. Národní galerie v Praze: Veletržní palác. 19. 11. 2015 – 7. 2. 2016. Kurátorka: Milena Bartlová. Autorský tým: Milena Bartlová, Karel Císař, Anna Hejmová, Lada Hubatová-Vacková, Kaliopi Chamonikola, Johana Lomová, Martina Pachmanová, Veronika Rollová, Cyril Říha, Jindřich Vybíral, Jan Wollner, spolupráce Katarína Bajcurová

 

2012/13

Ř! Česká národní identita v současném výtvarném umění. Kurátorský tým: Eva Balaštíková, Anna Burianová, Ondřej Čech, Štěpánka Holbová, Eva Riebová, Veronika Rollová. Vedoucí týmu: Milena Bartlová. Galerie UM (VŠUP). 7. 12. 2012 – 9. 2. 2013.

Bibliografie

Bibliografie

Vědecká bibliografie

  • Unsere „nationale“ Kunst. Thorbecke: Ostfildern 2016

  • Pomník: paměť, moc, komunikace a hlavně umění. In: Anežka Bartlová (ed.), Manuál monumentu, VŠUP Praha 2016, s. 42-57.

  • Jan Hus mezi středověkou a raně novověkou memorií. In: Jakub Smrčka – Zdeněk Vybíral (eds.), Jan Hus 1415 a 600 let poté. Tábor 2015, s. 205-212.

  • Srovnávací recenze: Karel Císař, Abeceda věcí. Tomáš Pospiszyl, Asociativní dějepis umění. Sešit pro teorii, umění a příbuzné zóny, č. 19/2015, s. 77-85.

  • Troubles with Mannerism: Czech art history between nationalism and postmodernism. Proceedings of the Greifswald Colloqium = Ars 48/2015, č. 2, s. 192-198.

  • Marxism in Czech art history 1945–1970. kunsttexte.de Nr 4/2015 http://edoc.hu-berlin.de/kunsttexte/2015-4/bartlova-milena-5/PDF/bartlova.pdf

  • Milena Bartlová, Jindřich Vybíral a kol., Budování státu: reprezentace Československa v umění, architektuře a designu. Kat. výst. VŠUP: Praha 2015. Jak se dělá stát (s. 17–22), Slavnostní i každodenní stát (s. 88–90), č. kat. 3/10 (s. 103); editorka.

  • Pravda zvítězila. Výtvarné umění a husitství 1380-1490. Academia: Praha 2015.

  • Lucie Storchová a kol., Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě [recenze]. Umění 63, 2015 (č.1-2), s. 104-106.

  • Iconography of Jan Hus. In: František Šmahel – Ota Pavlíček (eds.), A Companion to Jan Hus. Leiden – Boston 2015, s. 325-341.

  • Na paměť svatých předků: husité a vizuální umění. In: Pavlína Cermanová – Robert Novotný – Pavel Soukup (eds)., Husitské století. NLN Praha 2014, s. 456-473

  • Can Material Analyses Firmly Support an Art Historical Evaluation? Mohou být materiálové analýzy pevnou oporou uměleckohistorického hodnocení? In: Janka Hradilová – David Hradil (eds.), Interpretace analýz výtvarného umění v různých kontextech. Sborník 5. interdisciplinární konference ALMA, AVU Praha 2014, s. 139-152.

  • Úvodní slovo. Umění vystavovat. In: Ondřej Jakubec – Radka Miltová (eds.), Umění a politika. Sborník 4. sjezdu historiků umění. Brno 2014, s. 295-296.

  • The Net of Church. Inscriptions on Keystones of the Choir Vault in St Barbara in Kutná Hora. Bohemian Reformation and Religious Practice 9, 2014, s. 241-249.

  • Pietà from Jihlava/Iglau as a site of memory. kunsttexte.de/ostblick 2/2014 http://edoc.hu-berlin.de/kunsttexte/2014-2/bartlova-milena-2/PDF/bartlova.pdf

  • Obrazy v rozšířeném poli. [recenze Kateřina Svatoňová, Odpoutané obrazy: Archeologie českého virtuálního prostoru]. Iluminace 26, 2014, č. 1, s. 122-125.

  • Entropa. In: Petr Hlaváček (ed.), České vize Evropy? Manuál k naší evropské debatě. Praha 2014, s. 316-324.

  • Výstava jako prostorové médium. Architektonické řešení expozice Muzea německy mluvících obyvatel českých zemí v bývalé školní budově v Ústí nad Labem. Bulletin Moravské galerie 2013, s. 114-126.

  • Imago movens – moving image. In: G. Ulrich Großmann - Petra Krutisch (eds.), The Challenge of the Object / Die Herausforderung des Objekts, 33rd CIHA Congress. Nuremberg 2013. Díl 1, s. 268-270.

  • Renesance a reformace v českých dějinách umění: problémy periodizace a výkladu. In: Kateřina Horníčková – Michal Šroněk (eds.), In puncto religionis: Konfesní dimenze předbělohorské kultury Čech a Moravy. Artefactum: Praha 2013, s. 23-48.

  • Punkva: Kde je marxismus v českých dějinách umění? Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny č. 14, 2013, s. 7-16.

  • The Beautiful Style in Bohemia. An Argument in the Controversy of Religious Images. In: Karl-Heinz Braun et al. (eds.), Das Konstanzer Konzil. Weltereignis des Mittelalters 1414-1418: Essays. Theiss: Stuttgart 2013, s. 189-193.

  • Prager Betlehemkapelle. Der Prager Veitsdom. In: Joachim Bahlcke - Stefan Rohdewald - Thomas Wünsch (eds.), Religiöse Erinnerungsorte in Ostmitteleuropa. Konstitution und Konkurrenz im nationen- und epochenübergreifenden Zugriff Ostfildern 2013. s. 313-318 + 251-259. De Gruyter: Berlin, 2013.

  • Continuity and Discontinuity in the Czech Legacy of the Vienna School of Art History. Journal of Art Historiography 2013. http://arthistoriography.files.wordpress.com/2013/06/bartlovc3a1.pdf

  • Husitské umění, nebo umění doby husitské? In: Petr Hlaváček a kol., O felix Bohemia! Studie k dějinám české reformace. Praha 2013, s. 119-127.

  • „Prout lucide apparet in tabulis et picturis ipsorum.“ Komunikační úloha obrazů a textů v počátcích husitismu. Studia medievalia bohemica 4, 2012, s. 249-274.

  • Pavel Kalina, Praha 1437-1610. Kapitoly o pozdně gotické a renesanční architektuře [recenze]. Studia medievalia bohemica 4, 2012, s. 358-360.

  • Milena Bartlová a kol., Ř! Česká národní identita v současném umění. Kat. výst. Galerie VŠUP 2012. Úvod + Dělat to česky: národní identita jako performativ (s. 19-27, 31-33).

  • Co znamená psát dějiny umění? Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 13, 2012, s. 75-84.

  • Art History in Czech and Slovak Republics: Institutional Frameworks, Topics and Loyalties. In: Matthew Rampley et. al., Art History and Visual Studies in Europe: a Handbook, Brill: Leiden 2012, s. 305-315.

  • Gotická malířská výzdoba na hradním ochozu v Lidzbarku Warmińském – česká stopa v severním Polsku II: materiálové provenienční znaky (společně s David Hradil – Janka Hradilová – Silvie Švarcová – Petr Bezdička – Zdeňka Čermáková) In: Znalost a praxe ve výtvarném umění. Acta Artis Academica 2012. Sborník 4. mezioborové konference ALMA, s. 59-78.

  • Umění mezi zbraněmi. In: František Šmahel – Lenka Bobková (eds.), Lucemburkové. Česká koruna uprostřed Evropy. NLN: Praha 2012, s. 544-551.

  • Black is Beautiful, aneb Nigra sum sed formosa. In: Martin Číhalík - Pavel Suchánek (eds.), Stříbrný oltář v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, Brno 2011, s 25-36.

  • Jiří A. Svoboda, Počátky umění [recenze]. Umění 60, 2012, s. 156-158.

  • Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Argo: Praha 2012.

  • Czech art history and Marxism. Journal of Art Historiography Nr 7 December 2012, http://arthistoriography.files.wordpress.com/2012/12/bartlova.pdf

  • Tim Juckes, The Parish and Pilgrimage Church of St Elizabeth in Košice. Town, Court, and Architecture in Medieval Hungary [recenze]. Studia medievalia bohemica 4, 2012, s. 321-323.

  • Madona z Klentnice. Umění 59, 2011, s. 513-516.

  • Stephan Kemperdick, Deutsche und Böhmische Gemälde 1230-1430. Kritischer Bestandskatalog der Gemäldegalerie Berlin [recenze]. Umění 59, 2011, s. 526-528.

  • Milena Bartlová – Hynek Látal (eds.), Tvarujete si sami? Příspěvky 3. sjezdu historiků umění. Praha 2011. Tvarujete si sami? (s. 9-11), Absence or Presence? Kopírování otiskem (s. 59-69).

  • Restituer une mémoire double: le Musée des habitants germanophones des pays tchèques, Ústí nad Labem. In: Françoise Mayer - Catherine Servant (eds.), Cahiers du CEFRES. N° 31, Contributions à une histoireculturelle germano-tchèque en Europe centrale. Un espaceà reconstruire, Prague, 2011, p. 203-215.

  • Quia aperuisset gentibus ostium fidei: rétorika románských portálů v Čechách a na Moravě. In: Jiří Hanuš - Jan Vybíral (eds.), Christianizace českých zemí ve středoevropské perspektivě. Brno 2011, s. 143-155.

  • Kdy Jan Hus zhubl a nechal si narůst plnovous? Vizuální komunikační média jako historiografický pramen. In: Robert Novotný - Petr Šámal a kol., Zrození mýtu. Dva životy husitské epochy. Praha 2011, s. 205-215.

  • Renaissance and Reformation in Czech art history: Issues of period and interpretation. Umění 59, 2011, s. 2-19.

  • Národ, stát a oficiální místo paměti: Národní památník na Vítkově – Nation, Staat und ein offizieler Erinnerungsort: die Nationale Gedenkstätte auf dem Vítkov. In: Místa paměti česko-německého soužití.Erinnerungsorte des deutsch-tschechischen Zusammenlebens. Ústí nad Labem 2011, s. 91-100 .

  • Pieta z Jihlavy: místo paměti a umělecká událost. In: Lubomír Slavíček – Pavel Suchánek – Michaela Šeferisová Loudová a kol., Chvála ciceronství. Umělecká díla mezi pohádkou a vědou. Brno 2011, s. 13-22.

  • Ten-Ta-Toyen: obrazy toho, o čem se mlčí. In: Martin C. Putna a kol., Homosexualita v dějinách české kultury. Praha 2011, s. 349-357.

  • Obraz jako náboženský problém. Husitské obrazoborectví. 20 katalogových hesel. In: Kateřina Horníčková – Michal Šroněk a kol., Umění české reformace (1380-1620). Praha: Academia, 2011, s. 41-204.

  • Královské umění a stav české uměleckohistorické medievistiky AD 2010. [recenze Jiří Kuthan, Královské dílo; Klára Benešovská ed., Královský sňatek] Dějiny – teorie – kritika 7, 2010, č. 2, s. 261-270.

  • Umění gotiky na Chebsku [recenze]. Studia medievalia Bohemica 2, 2010, č.1, s. 169-170.

  • Der Bildersturm der böhmischen Hussiten: Ein neuer Blick auf eine radikale mittelalterliche Geste. In: Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte, 59, 2010, s. 27-48.

  • Fikce, projekce, rekonstrukce: obrazy středověku. In: Heinz Duchhardt - Petr Hlaváček - Winfried Eberhard et al., Bruncvík a víla. Přemýšlení o kulturní a politické identitě Evropy / Bruncwik und die Nymphe. Die Überlegungen zur kulturellen und politischen Identität Europas (Europaeana Pragensia 2), Praha 2010, s. 81-88.

  • In Memoriam Defunctorum: Visual Arts as Devices of Memory. In: Lucie Doležalová (ed.), The Making of Memory in the Middle Ages. Leiden/Boston 2010, s. 473-486.

  • Icon-like Images in Bohemian Art. Ikonotheka 22/2009 Special Issue: Grazyna Jurkowlaniec – Jeannie L. Labno (eds.), East Meets West, s. 15-32.

  • Die Pietà aus der Jakobskirche in Iglau: Ein frühes Beispiel für einen neuen ikongraphischen Typ. In: Ulrike Bergmann (ed.), Frühe rheinische Vesperbilder und ihr Umkreis. Neue Ergebnisse zur Technologie. München 2010, s. 94-102.

  • Naše, národní umění. Studie z dějin dějepisu umění středověku. Barrister a Principal + Seminář dějin umění FFMU: Brno, 2009.

  • Sigismundus Rex Bohemiae: Royal Representation after the Revolution. In: Jiří Fajt – Andrea Langer (eds.), Kunst als Herrschaftsinstrument unter den Luxemburgen, Deutscher Kunstverlag: Berlin, 2009, s. 396-408.

  • Comparing the Incomparable? Wenceslas IV and Sigismund, their Images and their Queens (společně s Dušanem Buranem). In: Jiří Fajt – Andrea Langer (eds.), Kunst als Herrschaftsinstrument unter den Luxemburgen, Deutscher Kunstverlag: Berlin, 2009, s. 366-376.

  • The Choir Triforium of the Prague Cathedral Revisited: The Inscriptions and Beyond. In: Zoe Opačić (ed.), Prague and Bohemia. Medieval Art, Architecture and Cultural Exchange in Central Europe. British Archeological Association: Leeds, 2009, s. 81-100.

  • Tři středověké mariánské obrazy od sv. Tomáše v Brně. Opuscula historiae artium 52/2009, 1, s. 5-25. https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/110511

  • Understanding Hussite Iconoclasm. Bohemian Reformation and Religious Pracitce 7 - Filosofický časopis 2009, Suppl. 1, s. 115-126.

  • Výtvarné umění středověku. Výtvarné umění renesance a manýrismu. In Renata Pisková (ed.), Jihlava. Praha : NLN, 2009.

  • Zahlédnout obraz v trhlině mezi snem a textem. In: Lubomír Konečný – Jiří Kroupa – Michaela Šeferisová Loudová (eds.), Orbis artium. K jubileu Lubomíra Slavíčka, Brno 2009. Brno : Seminář dějin umění FFMU; Artefactum, 2009, s. 33-42.

  • Cesta jednoho motivu z Brugg přes Vratislav do Prahy. In: Helena Dáňová – Jak Klípa – Lenka Stolárová (eds.), Slezsko - země Koruny české. Historie a kultura 1300-1740. Praha : Národní galerie v Praze, 2008, s. 831-843.

  • Habituální performance. Některé možnosti inspirace pro uměleckohistorickou medievistiku. Umění 56, 2008, 1, s. 2-15.

  • Obraz jako zpráva o neznámém: české ilustrace Mandevillových cest. In: Petr Sommer – Vladimír Liščák (eds.), Odorik z Pordenone: z Benátek do Pekingu a zpět. Setkávání na cestách Starého světa ve 13. a 14. století. Praha : Centrum medievistických studií, 2008, s. 137-144.

  • Was Queen Sophia of Bavaria Patron of Art? In: Markéta Jarošová - Jiří Kuthan- Stefan Scholz (eds.), Prag und die großen Kulturzentren Europas in der Zeit der Luxemburger (1310–1437). Praha : KTF Univerzita Karlova, 2008, s. 623-634.

  • Milena Bartlová – Martina Pachmanová (eds.), Artemis a Dr. Faust. Ženy v českých a slovenských dějinách umění. Praha : Academia, 2008. Ženy v českých a slovenských dějinách umění (společně s Martinou Pachmanovou, s. 13-30).

  • Creating borders: the uses of art histories in Central Europe. Ars, 40, 2007, Nr 2, s. 129-133.

  • Milena Bartlová - Michal Šroněk(eds.), Public Communication in European Reformation: Artistic and other Media in Central Europe. Praha : Artefactum, 2007, Crossroads of Communication + Artistic Form as a Communication Medium: What Is Beautiful about the Beautiful Style? (s. 9-28).

  • Madona Protectress from the National Gallery in Prague. Bulletin Národní galerie v Praze, Praha : Národní galerie, 16-17, 2007, Nr 1, s. 53-62.

  • Modus humilis: úvahy o malířském stylu tzv. krakovské školy. In: Artifex doctus. Studia ofiarowane prof. Jerzy Gadomskiemu w 70. rocnicę urodzin. Kraków - Warszawa : Uniwerzytet Jagielloński, 2007, s. 65-74.

  • Milena Bartlová (ed.), Die Pieta aus Jihlava/Iglau und die heroischen Vesperbilder des 14. Jahrhundert. Matice Moravská: Brno 2007. Einleitung + "Neuentdeckung" der Iglauer Pieta (s. 7-28).

  • Obraz církve v pražském Slovanském klášteře ve 14. a 15. století. In: Klára Benešovská - Kateřina Kubínová (eds.), Emauzy. Benediktinský klášter Na Slovanech v srdci Prahy. Praha : Academia, 2007, s. 90-104.

  • Pasivní a aktivní model pozdní gotiky v Čechách a na Moravě. Opuscula Historiae Artium, F50/2006, 1, s. 11-21. https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/110453

  • Strategie vladařské reprezentace Lucemburků na českém trůně. In: Jan Klípa – Vít Vlnas (eds.), Slezsko, perla v české koruně. Historie, kultura, umění. Praha : Národní galerie v Praze, 2007, s. 97-114.

  • Trůnící madony na lvu. In: Mateusz Kapustka – Andrzej Koziel – Piotr Osczanowski (eds.), Śląsk i Czechy: wspólne drogy sztuki. Wroclaw : Uniwersytet Wroclawski, 2007, s. 36-47.

  • Tři texty Madony březnické. In: Michal Šroněk - Kateřina Horníčková (eds.), Žena ve člunu. Sborník Hany J. Hlaváčkové, Artefactum: Praha, 2007, s. 195-210.

  • Úvod k první sekci + Popelčiny bílé ruce. In: Roman Prahl - Tomáš Winter, Proměny dějin umění. Akta 2. sjezdu českých historiků umění. Scriptorium pro Uměleckohistorickou společnost: Praha, 2007, s. 11-13 + 209-215.

  • Výtvarné umění. In: Petr Čornej, Velké dějiny zemí Koruny české 1439-1526. Praha - Litomyšl : Paseka, 2007, s. 371-402 a 631-670.

  • Milena Bartlová a kol., Pieta z Jihlavy. Pieta z farního kostela v Jihlavě – nový pohled na staré téma. Jihlava : Oblastní galerie Vysočiny, 2007. Úvod + Znovuobjevení Piety z Jihlavy (s. 7-29).

  • Evelin Wetter ed., Die Länder der Böhmischen Krone [recenze]. Umění, 54/2006, 3, s. 278-281.

  • Renaissance? Mannerism? Interpretation Models for Central European Sculpture after 1500. In: Wokól Wita Stwosza. Kraków : Muzeum narodowe w Krakowie, 2006, s. 341-347.

  • Hledání řádu. Karel IV. a výtvarné umění. In: Ve znamení zemí Koruny české. Sborník k 60. narozeninám prof. Lenky Bobkové. Capricornus: Praha, 2006.

  • Jaká věda jsou dějiny umění? Umění, 54, 2006, s. 218-228.

  • Malířské vrstvy z pohledu historika umění středověku. Technologia artis, Praha : Akademie výtvarných umění, Praha, 4, 2006, č.1, s. 69-71.

  • Modus humilis, záhada malířského stylu tzv. krakovské školy. In: Dušan Buran (ed.), Gotika na Slovensku a jej stredoeurópsky kontext. Galéria - ročenka Slovenskej národnej galérie 2004-2005, 2006, s. 167-180.

  • Reprezentace. In: Tomáš Borovský – Jiří Hanuš – Milan Řepa (eds.), Kultura jako téma a problém dějepisectví. Brno: Matice moravská, 2006, s. 63-70.

  • Středověké umění a tělesnost. In: Aleš Mudra – Michaela Ottová (eds.), Ars videndi. Professori Jaroslav Homolka ad honorem. Praha : Ústav dějin křesťanského umění KTF UK, 2006, s. 423-432.

  • Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Slovo a smysl, 3, 2006, č. 2, s. 78-87.

  • 8 katalogových hesel. In: Andrzej Niedzelenko - Vít Vlnas (eds.), Slezsko, perla v české koruně. Kat. výst. Praha : Národní galerie v Praze, 2006.

  • Pasivní a aktivní model pozdní gotiky v Čechách a na Moravě. Opuscula historiae artium 2006, s. 11-22.

  • Úvahy o vyobrazení svatováclavské legendy na schodišti Karlštejna. Průzkumy památek - Schodištní cykly velké věže hradu Karlštejna, Praha : Národní památkový ústav, 13, 2006, č. 2, s. 50-57.

  • 3 Katalognummer. In Sigismundus Rex et Imperator. Ausstellungkatalog Budapest - Luxembourg. Mainz am Rhein : Phillip von Zabern - Szépmüveszeti muzeum Budapest, Musée de l' art et d'histoire Luxembourg, 2006.

  • 4 Katalognummern. In Karl IV, Kaiser von Gottes Gnaden. Berlin : Deutscher Kunstverlag, 2006.

  • 4 katalogová čísla. In Karel IV., císař z boží milosti. Praha : Academia, 2006.

  • Conflict, Tolerance, Representation and Competition: A Confessional Profile of Bohemian Late Gothic Art. In: Bohemian Reformation and Religious Practice 6/2, 2005, s. 255-266.

  • Je možné psát jiné než nacionalistické dějiny umění? Dějiny - teorie - kritika, 2, 2005, č. 2, s. 247-255.

  • Le arti figurative e il culto eucaristico in Europa: il caso dellutraquismo boemo + 2 katalogová čísla. In: Mysterium. L´Eucarestia nei capolavori dell´arte europea. Milano: Skira, 2005.

  • Michael V. Schwarz, Visuelle Medien in christlichen Kult [recenze]. Umění 53, 2005, č. 3, s. 402-405.

  • Nástěnné malby legendy o sv. Václavu ve světcově kapli Svatovítské katedrály. In Castrum pragense 6. Praha : Archeologický ústav AV ČR Praha, 2005, s. 57-74.

  • Německé dějiny umění středověku v Čechách do roku 1945. In: Německá medievistika v českých zemích do roku 1945, eds. František Šmahel – Pavel Soukup. Praha : Centrum medievistických studií a Centrum pro dějiny vědy, 2005, s. 67-78.

  • Parlerbauten - Architektur, Skulptur, Restaurierung [recenze]. In: Galéria. Ročenka Slovenskej národnej galérie. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2005, s. 185-188.

  • The Divine Law Incarnated in the Man of Sorrows. Specific Iconography of the Hussite Bohemia. Iconographica. Rivista di iconografia medievale e moderna, 4, 2005, Nr 1, s. 100-110.

  • The Magic of Image: Astrological, Alchemical and Magical Symbolism at the Court of Wenceslas IV. In: Blanka Szeghyová (ed.), The Role of Magic in the Past. Learned and Popular Magic, Popular Beliefs and Diversity of Attitudes, Bratislava : Historický ústav SAV, 2005, s. 19-28.

  • Uměleckohistorické úvahy o vizi Arnošta z Pardubic. In: Lenka Bobková – Ryszard Gładkiewicz – Petr Vorel (eds.), Arnošt z Pardubic (1297-1364). Osobnost - okruh - dědictví. Praha - Pardubice - Wroclaw : Univerzita Karlova - Univerzita Pardubice - Uniwersytet Wroclawski, 2005, s. 215-228.

  • Upálení sv. Jana Husa na malovaných křídlech utrakvistického oltáře z Roudník. Umění 53, 2005, 5, s. 427-443.

  • Vlastní cestou. Výtvarné umění ve službách vladařské reprezentace Jiřího z Poděbrad a českých stavů v době jagellonské. In: Lenka Bobková - Mlada Holá (eds.), Lesk královského majestátu. Pocta prof. Františku Kavkovi k nedožitým 85. narozeninám, Praha - Litomyšl : Paseka, 2005, s. 243-258.

  • Milena Bartlová (ed.), Dějiny umění v české společnosti: otázky, problémy, výzvy. Praha : Argo, 2004. Dějiny umění v české společnosti: otázky, problémy, výzvy - úvod (s. 7-10), úvod sekce (s. 131-133), Rustikalizace a lyrismus jako příznaky českého umění (s. 188-194).

  • Karlštejn, a Sacred Place and Castle of the Holy Grail: Critical Comments. In: Jiří Fajt (ed.), Court Chapels of the High and Late Middle Ages and their Artisitc Decoration. Praha : Národní galerie v Praze, 2004.

  • Mistr Týnské kalvárie, český sochař doby husitské. Praha : Academia, 2004.

  • Průvodce studiem dějin středověkého výtvarného umění. Brno : Filosofická fakulta Masarykovy university, skripta, 2004.

  • Slavonic Features of Bohemian Medieval painting from the Point of View of Racist and Marxist-Leninist Theories. In: Adam S. Labuda (ed.), Die Kunsthistoriographien in Ostmitteleuropa und der nationale Diskurs. Berlin 2004, s. 173-180.

  • Gotická a renesanční malba a plastika v zemích Koruny české a její vztahy k Itálii + 9 katalogových hesel. In: Dana Stehlíková (ed.), Bohemia sancta. Poklady křesťanského umění z českých zemí. Kat. výst. Národní muzeum v Praze pro Diecézní muzeum v Caltanissetě a Regionální muzeum v Syrakusách. Praha 2004, s. 16-25, 39, 48-49, 52, 54-55, 74-77.

  • Lothar Schultes – Bernhard Prokisch eds., Gotik Schätze Oberösterreich [recenze] (společně s Danou Stehlíkovou a Hynkem Látalem). Umění 52, 2004, s. 87-90.

  • Assumpta from the White Mountain, gothic painting on canvas. Bulletin Národní galerie v Praze, Praha : Národní galerie, 12/13, 2003, 1, s. 76-84 a 146-151.

  • Renesanční obraz s námětem upálení českého kacíře. In: Tomáš Borovský (ed.), Ad vitam et honorem. Přátelé a žáci prof. Jaroslavu Mezníkovi k 75. narozeninám. Brno: Matice moravská 2003, s. 771-778.

  • Je Znojemský oltář rakouský, německý, český nebo moravský? Bulletin Moravské galerie v Brně. Brno : Moravská galerie v Brně, 2003, s. 140-147.

  • Search for the Deep Roots: Medieval Art in the Historiographies of the Central European Nations. In: The Construction and Deconstruction of National Histories in Slavic Eurasia. Sapporo : Hokkaido University, 2003, s. 147-168.

  • Helena Dáňová – Ivo Hlobil eds., Těšínská madona a vzácné sochy Petra Parléře [recenze]. Umění 51, 2003, s. 518-522.

  • Skulptúra a tabulové maliarstvo 1400-1470; 27 hesiel katalógu. In: Dušan Buran et al. (eds.), Dejiny slovenského výtvarného umenia. Gotika. Slovenská národná galéria a Slovart: Bratislava, 2003, s. 251-273, 659-661, 695-707, 716.

  • Tschechische kunsthistorische Mediävistik 1990-2002. In: František Šmahel - Pavel Soukup - Robert Novotný (eds.), Tschechische Mittelalterforschung 1990-220. Praha: Centrum medievistických studií, 2003, s. 125-144.

  • Výtvarné umění. In: Lenka Bobková, Velké dějiny zemí Koruny české IV b 1310-1402. Praha-Litomyšl : Paseka, 2003, s. 213-274.

  • Historie v muzeu: problémy a perspektivy. In: Alexandra Brabcová (ed.), Brána muzea otevřená. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Praha : OSF 2003, s. 52-61.

  • Ota Halama, Otázka svatých v české reformaci [recenze]. Umění 51, 2003, s. 341-343.

  • Vztahy mezi uměním Prahy a Norimberka kolem roku 1420. Umění 51, 2003, s. 99-107.

  • Milena Bartlová a kol., Pop History. O historické hodnověrnosti románů, filmů a počítačových her. Praha : NLN, 2003. Populární kultura a historie jako věda a fikce (s. 5-8), Tajemství katedrál a jiné tajné historky (s. 131-140).

  • Contribution to the Characteristics of the Master of the Rajhrad Altarpiece as an Art Personality. Bulletin Národní galerie v Praze, Praha : Národní galerie, 11, 1, s. 6-22.

  • Eine Neudatierung des sog. Raigerner Altars und die Folgen für die Chronologie der böhmischen Tafelmalerei des 15. Jahrhunderts. Zeitschrift für Kunstgeschichte 65, 2002, s. 145-179.

  • Poznámky k „dějinám umění“. In:. Opuscula historiae artiumSPFFBU F 46, 2002, s. 103-110.

  • Dušan Buran, Studien zur Wandmalerei um 1400 in der Slowakei [recenze]. Český časopis historický 100, 2002. s. 902-905.

  • Panel Painting in Bohemia in the Last Third of the 15th Century: The Question of Continuity. In: Dietmar Popp - Robert Suckale (eds.), Die Jagiellonen. Kunst und Kultur einer europäischen Dynastie an der Wende zur Neuzeit, Nürnberg 2002, s. 245-250.

  • The Utraquist Church and the Visual Arts Before Luther. In: The Bohemian Reformation and Religious Practice 4, 2002, s. 215-224.

  • Chrám Matky Boží před Týnem v 15. století. In: Marginalia historica 4, Praha - Litomyšl : Paseka, 2001, s. 111-136.

  • Z počátků křesťanství v českých zemích: ikonografie románských tympanonů (společně s Petrem Charvátem). Umění 49, 2001, s. 384-397.

  • O společenské funkci a praktickém užití středověkých obrazů a soch. SPFFBU F Opuscula historiae artium, 45, 2001, s. 47-50. https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/110372/F_HistoriaeArtium_45-2001-1_5.pdf?sequence=1

  • Poctivé obrazy. Deskové malířství v Čechách a na Moravě 1400-1460. Praha : Argo, 2001.

  • Jan Bažant, Umění českého středověku a antika [recenze]. Listy filologické 124, 2001, s. 319-321.

  • Moravský krásný sloh? – Moravian Beautiful Style? In: Kaliopi Chamonikola (ed.), Podzim středověku – The Wanning of the Middle Ages, Moravská galerie Brno 2001, s. 13-20.

  • Evelin Wetter, Böhmische Bildstickerei um 1400 [recenze]. Umění 49, 2001, s. 349-352.

  • Ikonografie kalicha, symbolu husitství. In: Jan Hus na přelomu tisíciletí. Husitský Tábor – Supplementum 1. Tábor: Husitské muzeum 2001, s. 453-488.

  • Die Madonna aus der Franziskanerkloster in Pilsen und das Problem der Kunst der Hussitenzeit. Umění 46, 1998, s. 420-443.

  • Č. kat. 32-37 in: Ivo Hlobil (ed.), The Last Flowers of the Middle Ages [L´ultimi fiori dell´medioevo]. Katalog Muzeum umění Olomouc – Arcidiecézní museum Olomouc, s. 150-151. Exh.Cat. Palazzo Venezia, Roma, 2000.

  • Madona vyšebrodská. In: Kateřina Charvátová (ed.), 900 let cisterciáckého řádu. Unicornis: Praha 2000, s. 245-252.

  • 4 katalogová hesla In: Kaliopi Chamonikola (ed.), Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550, kat. výst. Moravská galerie Brno, 1999, s. 277, 287-300, 321.

  • Heslo: Mistr Rajhradského oltáře. In: Ivo Hlobil – Marek Perůtka (eds.), Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550, kat. výst. Muzeum umění v Olomouci, 1999, s. 430-443.

  • Heslo: Beheading of St. James from the St.James Altarpiece . In: St. James: The Hope. Vol. 2 - Gelmírez Palace. Katalog Xunta de Galicia. Santiago da Compostella 1999. S. 602-603.

  • Robert Suckale, Kunst in Deutschland. Von Karl dem Grossen bis Heute [recenze]. Umění 47, 1999, s. 424-426.

  • The Case of Bohemian Origin Claimed for Two Small Panel Paintings. Opuscula historiae artium – SPFFBU F 43, 1999, s. 25-35. https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/110405/F_HistoriaeArtium_43-1999-1_3.pdf?sequence=1

  • České gotické obrazy jako ochranný prostředek proti moru aneb uměním za čistotu ovzduší? Marginalia historica 3. Praha: Scriptorium 1999. S. 33-40.

  • Kramář‘s Madonna: An Unknown Painting of a Known Type. – Madona Kramářova: neznámý obraz známého typu. Bulletin Národní galerie v Praze 7-8, 1997-98. Praha 1999, s. 4-13 a 131-138.

  • Olga Kotková, Hans Raphon. 500 let pašijového oltáře z Göttingen. Katalog Národní galerie v Praze 1999 [recenze]. Umění 47, 1999, s. 336-337.

  • Život a dílo Josefa Opitze. In: Gotické malířství a sochařství v severozápadních Čechách. Albis international: Ústí nad Labem 1999, s. 8-24.

  • Geschichte der bildenden Kunst in Österreich I. – Früh- und Hochmittelalter. Skulptur (kolektivní recenze). Umění 46, 1998, s. 479-481.

  • The Style of the Group of the Madonna from Michle: Perspectives of Methodology. In: Klára Benešovská (ed.), King John of Luxembourg and the Art of His Era. Praha : Ústav dějin umění AV ČR - Koniasch Latin Press, 1998, s. 206-215.

  • 4 katalogová hesla in: Kaliopi Chamonikola (ed.), L‘art gothique tardif en Boheme, Moravie et Silésie 1400-1550. Kat. Europalia Bruxelles 1998-99, Brno – Bruxelles 1998.

  • Madona z dominikánského kláštera v Plzni: problém vývojového a kvalitativního hodnocení. In: Jiří Fajt (ed.), Gotika v západních Čechách 1230-1530, Praha: Národní galerie v Praze 1998, s. 48-52.

  • Svatý Vojtěch. Tisíce let svatovojtěšské úcty. 2 kapitoly in: Milena Bartlová (ed.) Svatý Vojtěch. Tisíc let svatovojtěšské tradice v Čechách. Kat. výst. Národní galerie v Praze 1997.

  • Gotika v západních Čechách [recenze] (společně s Klárou Benešovskou). Umění 45, 1997, s. 103-107.

  • Pavel Spunar a kol., Kultura středověku, druhé vydání [recenze]. Umění 45, 1997, s. 100-103.

  • 1 katalogové heslo in: Vladimír Přibyl (ed.), Monumenta rediviva II. Památky restaurované v letech 1994-96 na Kladensku a Slánsku. Kat. výst. Okresní úřad Kladno, 1997, s.22-23.

  • Vývoj českého malířství krásného slohu v pojetí Pavla Kropáčka. Ars 1996, č. 1-3, s. 156-159.

  • Původ husitského kalicha z ikonografického hlediska. Umění 44,1996, s. 167-183.

  • Světice s knihou. Nově zakoupené mistrovské dílo gotického umění (společně s Jiřím Fajtem). Kat. výst. Národní galerie v Praze, 1996.

  • Christliche Kunst des Mittelalters in Böhmen, Das Münster 49, 1996, Nr.2, p.94-97.

  • 2 katalogová hesla in: Dana Stehlíková (ed.), 800 let kláštera v Oseku, Osek 1996, s. 33-34.

  • Madona z Velkého Boru u Horažďovic, Průzkumy památek 3, 1996, č.2, s.135-138.

  • Alexandr Matoušek – Lenka Karfíková eds., Posvátný obraz a zobrazení posvátného [recenze] Umění 44, 1996, s. 206-207.

  • Jan Bouzek – Zdeněk Kratochvíl, Řeč umění a archaické filosofie [recenze]. Umění 44, 1996, s. 354-356.

  • Hesla: Josef Opitz. Albert Kutal. Antonín Liška. Mistr Madony ze Žebráku. Mistři krásných madon. Mistr Týnské Kalvárie. Panicové pražští. Bratři z Kluže. Mistr Třeboňského oltáře. Mistr Vyšebrodského cyklu. Gotické sochařství. Gotické deskové malířství. In: Anděla Horová (ed.), Nová encyklopedie českého výtvarného umění , Academia, Praha 1995.

  • Proč Mistr Theodorik maloval na rámy. K pojetí prostoru karlštejnských desek. Bulletin Národní galerie v Praze 5/6, 1995-1996, s. 102.

  • Henk van Os, The Art of Devotion in the Late Middle Ages in Europe 1300-1500 a Wojciech Marcinkowski: Przedstawienia dewocyjne jako kategoria sztuki gotyckiej [recenze]. Umění 43, 1995, s. 275-276.

  • 3 katalogová hesla in: Nevěsta v uzavřené zahradě. Ed. Martin Zlatohlávek. Kat. výst. Národní galerie v Praze. Praha 1995

  • "Rorate celi desuper et nubes pluant iustum": New Additions to the Iconography of the Annunciation from the Altarpiece from Vyšší Brod. Source. Notes in the History of Art, 13, 1994, s. 9-13.

  • Vídeňská gotika. Sochy, sklomalby a architektonická plastika z dómu sv.Štěpána ve Vídni [recenze výstavy v NG]. Umění 42, 1994, s. 256-264.

  • Středověká plastika, in: Tisíc let benediktinského kláštera v Břevnově, katalog, ed. Pavel Preiss – Milada Vilímková, Praha 1993, s. 58-59.

  • Imago. K pojetí obrazu v předhusitské a husitské době. Umění 40, 1992, s.276-279.

  • Existuje křesťanské umění? Souvislosti 3, 1992, č.3, s.116-123.

  • Rosu dejte nebesa. K ikonografii Vyšebrodského oltáře. Umění 39, 1991, s.97-99.

  • Oslava utrpení (k výstavě Mikuláše Medka, Praha a Brno 1990). Souvislosti 1, 1990, č. 3, s.118-119.

  • Die Skulptur des Schönen Stils in Böhmen. In: Ladislav Kesner - Hana J. Hlaváčková – Milena Bartlová, Prag um 1400 - Der Schöne Stil. Böhmische Malerei und Plastik der Gotik. Ausst. Kat. Wien : Historisches Museum der Stadt Wien, 1990.

  • Mistr Týnské Kalvárie. Pražská řezbářská dílna předhusitské doby (společně s Janem Chlíbcem a Jaromírem Homolkou). Kat. výst. Národní galerie v Praze 1990.

  • České gotické umění - vybraná díla ze sbírek v ČSR [recenze výstavy v NG] (Milena Štefanová). Umění 35, 1987, s. 283-236

  • Figurálně zdobené rámy českých gotických obrazů (Milena Štefanová). Umění 33, 1985, s. 315-329.

     

    Publicistika a popularizace:
    www.dropbox.com/s/bn68ncprfo551ro/bibl%20popul%20NEMAZAT%20.docx

     

Video

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu