O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Rostislav Koryčánek

Narozen(a)
1972
Místo narození
Uherské Hradiště
Působiště
Brno

O teoretikovi

Ačkoli architektura obklopuje každého z nás, nelze s jistotou tvrdit, že jsme ji schopni plnohodnotně a kontextuálně reflektovat a chápat její limity, možnosti, vztahy a cíle. Její vnímání a hodnocení se v očích mnohých často redukuje právě jen na utilitárnost a finanční náklady, které jsou s její realizací spojeny. V daleko menší míře se setkáváme s tím, že diskuse o ní obsahuje také odkazy na širší souvislosti, do nichž je třeba ji zapojovat a v nichž je nutně třeba ji vnímat. Architektura je významotvorná a hodnototvorná. Vytváří celky, navozuje vztahy, spoluurčuje sociální vazby, napomáhá ke zvyšování „kvality života“. Jednoduše řečeno – má zásadní podíl na spoluvytváření veřejného prostoru. 

Architektura, urbanismus a téma veřejného prostoru jsou pro vědecké a popularizační úsilí Rostislava Koryčánka stěžejní. Ve svých knihách, statích a esejích, stejně jako v aktivním spolupodílnictví na založení a fungování časopisu Era 21 prezentujícího „architekturu v souvislostech společenských, kulturních, ekonomických, politických“, reflektuje veřejný prostor mnohem širším způsobem, než by se dalo v prvním plánu, v souvislosti s úzkou vazbou na brněnský městský organismus očekávat. A co je důležité – Rostislav Koryčánek není jen pasivním a nezúčastněným pozorovatelem, na proměně a kultivaci veřejného prostoru se také aktivně podílí. Pořádal a moderoval řadu Kulatých stolů o architektuře, organizoval rozličné semináře dotýkající se výše zmíněných fenoménů. Jeden z nich – „Nádraží je v centru“ – se kupříkladu věnoval ožehavému tématu urbanismu současného Brna a jeho možné zásadní proměny v souvislosti s přesunem místního hlavního vlakového nádraží. V době, kdy působil jako ředitel brněnského Domu umění (2007–2012), opakovaně organizoval přehlídku sochařských realizací v centru Brna Sochy v ulicích, jež jakoby měla být praktickým dokladem jeho názorů formulovaných v článku „Meze urbanismu“ pro časopis Host, v němž kromě jiného uvádí: „Recesisticky míněné události, stejně jako intervence do veřejného prostoru s ryze uměleckým záměrem posouvají hranice očekávatelného a motivují k rozšíření rejstříku městského projevu.“

Stal se rovněž iniciátorem a vůdčí osobností projektu Brněnské architektonické stezky / Brněnský architektonický manuál, jehož smyslem je poskytnout informace zájemcům o brněnskou architekturu, a to jak formou volně přístupné internetové databáze, tak i tištěnými mapovými podklady s vyznačením několika okruhů, které zájemcům umožňují seznámit se s brněnskou architekturou vzniklou v letech 1918–1945. Cílem Manuálu je tedy prezentace architektury v jejích časových a dějinných vrstvách, stejně jako kultivace smyslu pro fenomény významů a symbolů. Ty jsou slovy R. Koryčánka právě v centru města navrstveny tak, že symbolická a vztahová rovina je v něm natolik silná, že ani zcizení veřejného prostoru a jeho přesunutí do nákupních center nakonec nemůže vést k tomu, aby centrum (Brna) přestalo platit za kritérium důležitosti a významu (blíže viz „Meze urbanismu“). 

Rostislav Koryčánek se výraznou měrou zapsal i do zprostředkování dalších oblastí výtvarného umění. Jako ředitel brněnského Domu umění, přes klesající rozpočet instituce a rostoucí konflikty se zřizovatelem, opakovaně organizoval nejen již zmíněný festival Sochy v ulicích, ale inicioval i řadu výstav, které vzbudily nemalou pozornost. Zmínit lze v této souvislosti například projekt Formáty transformace (2009), výstavu Signály z neznáma (2012) dokumentující vývoj české komiksové scény nebo prezentaci fotografií Joela-Petera Witkina (2010), jež byla součástí projektu Decadence Now.

Za Koryčánkova působení prošel dům umění rekonstrukcí a získal i nové logo, jehož autory jsou Robert Jansa a Petr Bosák. Právě logo brněnského domu umění je podle mého názoru jakýmsi symbolickým vyjádřením Koryčánkova pohledu na to, jak s jednotlivými oblastmi umění pracovat. Je jiné, nabourává vžité představy o tom, jak by tato grafická značka měla vypadat. Je netradiční, nestálé a proměnlivé, a přitom mu zůstává ona podstatná vlastnost, jež má logo mít, tj. označovat a jednoznačně určovat instituci, k níž se vztahuje. Tak, jak se barevně i tvarově proměňuje logo Domu umění v Brně, tak proměnlivá a inspirativní, pro některé možná i kontroverzní a provokativní, je Koryčánkova schopnost nahlédnout a prezentovat objekty svého zájmu tak, aby rozrušil zvykově petrifikované struktury vnímání těchto fenoménů. Fenoménů, jež má každý obyvatel, návštěvník, turista, ale často i architekt, urbanista či lokální politik před očima, ale věnuje jim minimum pozornosti často právě proto, že je zvyklý dívat se na ně ulehčujícím naučeným pohledem.

Pro Koryčánka není město jen prostým součtem budov, náměstí a ulic. Je pro něj především složitou znakovou strukturou, jež sděluje mnohé o tom, co je, co není a co by měl být žitý veřejný prostor. Myslím si, že svému naturelu zůstává Rostislav Koryčánek věrný i na svém současném pracovišti – v Moravské galerii v Brně, kde působí jako vedoucí Metodického centra CENS (Centrum nových strategií muzejní prezentace).

Autor/ka anotace
Martin Mikolášek

Publikováno
2017

Profesní životopis

Vzdělání, granty a stipendia

2011
měsíční studijní pobyt v muzeích a galeriích v USA v rámci amerického vládního programu

2005
měsíční studijní pobyt veŠvýcarsku s podporounadace ProHelvetia

2002
Cena Raymonda Rehnicera (nejlepší kritický text v oblasti architektury)

2001–2002
doktorandské studium na Semináři dějin umění FF MU v Brně

1996–2001
studium oboru sociologie na Fakultě sociálních studií MU v Brně
(1998: bakalářská práce „Přístupy návštěvníků Galerie Rudolfinum v Praze a Domu umění v Brně k současnému výtvarnému umění“; 2001: diplomová práce „Město jako ideální krajina nacionalismu“)

 

1993–2000
studium Semináře dějin umění na Filozofické fakultě MU v Brně
(1997: bakalářská práce „Poutní kaple svaté Barbory u Buchlova“; 2000: diplomová práce „Monumentální tendence v brněnské architektuře 20. let 20. století. Čas vyrovnání.“)

Praxe

 

2014– dosud
Moravská galerie v Brně, kurátor a vedoucího Metodického centra CENS (Centrum nových strategií muzejní prezentace).

2013–2014 Dům umění města Brna - manager projektu "Brněnské architektonické stezky"

 

2007–2012
ředitel Domu umění města Brna

2002–2005
šéfredaktor časopisu Era 21

2001
založení architektonického časopisu Era 21 v rámci vydavatelství ERA v Brně

 

Členství v redakčních radách:

od 2013                       
Smart Cities

od 2010                      
Bulletin Moravské galerie v Brně

od 2005                    
Era 21

 

Vědecké a umělecké rady:

od 2011                     
Umělecká rada FaVU VUT v Brně

2009–2013                 
Vědecká a umělecká rada FMK UTB ve Zlíně

2008–2013                 
Vědecká rada VUT v Brně

 

Odborné komise:

 

2013–2015
odborný člen hodnotící komise pro hodnocení žádostí o dotace typu B v oblasti kultury na Magistrátu města Brna

od 2013
certifikátor RUV

2008–2013
Poradní komise ministra kultury pro otázky galerií zřizovaných MK

2008–2012
člen Rady Programu poskytování příspěvků na tvůrčí nebo studijní účely pro oblast výtvarného umění, architektury, designu a užitých umění při Ministerstvu kultury ČR

 

 

 

Výstavy

Výstavy a akce do databáze nezařazené

Kurátorské projekty (výběr):

2015                            
Zen Plzeň

2014                           
Panoptikon, Studios Karlín Praha

2013                           
SKOK! Tales of (y)ours City, Spinnerei Lipsko
Reading the Cities, Dům umění města Brna

2011                           
Útroby architektury, Dům umění města Brna

2010                           
Take Nord Shape, Dům umění města Brna

2009
Sochy v ulicích / Brno Art Open 2009
Formáty transformace, Dům umění města Brna

2008                            
Sochy v ulicích / Brno Art Open 2008
Generace +, ve spolupráci s CCEA v Praze

                     

 

Bibliografie

Bibliografie

Chrobák, Ondřej, Koryčánek, Rostislav a Vaněk, Martin. Jak se dělá galerie. 1. vydání. V Brně: Moravská galerie v Brně, 2016. 61 stran. ISBN 978-80-7027-303-6.

Olgoj Chorchoj, Hubatová-Vacková, Lada, ed. a Koryčánek, Rostislav, ed. OCH!: Olgoj Chorchoj: logic of emotion. First edition. Brno: Moravská galerie, 2016. 249 stran. ISBN 978-80-7027-302-9.

Kraus, David. V hlavě architekta - Kraus, Sládeček = In the head of the architect - Kraus, Sládeček. Vydání první. Brno: Dům umění města Brna, [2016]. 26 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-7009-172-2.

Velčovský, Maxim, Velčovský, Maxim a Wohlmuth, Radek. Maxim Velčovský. Vše za 39: 11/3-22/5 2016 = Maxim Velčovský. Everything by 39. Brno: Moravská galerie, 2016. 1 složený list.

Koryčánek, Rostislav et al. Postavit domy nestačí: vizuální kultura a veřejný prostor města Brna v období po druhé světové válce. Překlad Radek Šimek a Petra Koryčánková. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta výtvarných umění, 2015. 192 stran. ISBN 978-80-214-5301-2.

Horký, Jan. 7: Kubík, Horký, Nasadil, Stratil, Šmídek, Vlach, Žalský. Praha: MAKE*detail, 2015. 154 stran v různém stránkování. ISBN 978-80-905903-3-5.

Koryčánek, Rostislav et al. Löw-Beer, Jurkovič, Stiassni, Tugendhat: brněnské vilové kvarteto. Brno: Muzeum města Brna pro statutární město Brno a Jihomoravský kraj ve spolupráci s Domem umění města Brna, Moravskou galerií v Brně, Muzeem Brněnska a Národním památkovým ústavem, 2015. 47 stran. Edice publikací SDC-VT; 08. ISBN 978-80-86549-26-2.

Koryčánek, Rostislav et al. Na prahu zítřka: brněnská architektura a vizuální kultura odbobí socialismu = On the threshold of tomorrow: architecture and visual culture in Brno during the communist era. Vydání první. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta výtvarných umění, 2014. 341 stran. ISBN 978-80-214-5092-9.

Hájek, Václav et al. Houser. [Česko: s.n.], ©2014. [152] s. ISBN 978-80-260-5769-7.

Fekar, Miloslav. Mezi. Vyd. 1. Brno: Pixl-e, 2014. [120] s. ISBN 978-80-905021-1-6.

Baťova města: Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2, Brno 29.3.-19.5.2013: Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, budova 14, Vavrečkova, Zlín 13.11.2013-2.2.2014. Brno: Dům umění města Brna, [2013]. 8 nečíslovaných stran.

Slavíček, Lubomír, ed. a Vránová, Jana, ed. 100 let Domu umění města Brna: 1910-2010: [14.12.2010-13.02.2011, Dům umění, Dům pánů z Kunštátu]. Brno: Dům umění města Brna, ©2010. 295 s. ISBN 978-80-7009-159-3.

Hubatka, František a Koryčánek, Rostislav, ed. Obrazy: František Hubatka - Oboustranná šelma. Vyd. 1. [Brno]: Masarykova univerzita, 2010. 64 s. Srdeční výdej; sv. 8. ISBN 978-80-210-5191-1.

Formáty transformace 89-09: sedm pohledů na novou českou a slovenskou identitu: 17.11.09-17.01.10. Brno: Dům umění města Brna, ©2009. 267 s. ISBN 978-80-7009-157-9.

Sochy v ulicích. 3, Instalace přehlídky, sochy v ulicích, autorské komentáře = Sculptures in the streets. 3, Exhibition installation, sculptures in the streets, artists' notes. Brno: Dům umění města Brna, ©2008. 59 s.

Projektil Architekti. Projektil 2002/2008: Roman Brychta, Adam Halíř, Ondřej Hofmeister, Petr Lešek. V Praze: GJF, 2008. 306 s. ISBN 978-80-254-3486-4.

Koryčánek, Rostislav. Domy z meziprostoru = Buildings from in-between: Josef Pleskot, AP atelier. Praha: Galerie Zdeněk Sklenář, 2007. 359 s. ISBN 978-80-903996-1-7.

Koryčánek, Rostislav. Česká architektura v německém Brně: město jako ideální krajina nacionalismu. 1. vyd. Brno: ERA, 2003. 248 s. ISBN 80-86517-31-4.

Moravská galerie a Koryčánek, Rostislav. Sociologické šetření návštěvníků Moravské galerie: demografický rozbor, analýza informačních zdrojů a zájmu o výstavní a doprovodné akce Moravské galerie. Brno: Moravská galerie, 1999. 44 s., příl.

Vlastní texty nezařazené do databáze
Články:
Koryčánek, Rostislav. Kde končí umění a kde začíná architektura. Stavba, 2016, 23(4), s. 49. ISSN 1210-9568.
Koryčánek, Rostislav. Kolokvium Expozice zdarma. Art + antiques, 2015, 5, s. 10. ISSN 1213-8398.
Koryčánek, Rostislav. Křížení v křížení. Art + antiques, 2014, 4, s. 50-51. ISSN 1213-8398.
Koryčánek, Rostislav. Architektura jako sebeuvědomění. ERA 21, 2014, 14(4), s. 10. ISSN 1801-089X.
Koryčánek, Rostislav. Hotel Háj: hotel Háj v Nové Lhotě = Hotel HAJ in Nova Lhota. Stavba, 2013, 20(1), s. 25-29. ISSN 1210-9568.
Koryčánek, Rostislav. Meze urbanismu: Brno - rytmy a naděje, iluze a spodní proudy. Host, 2013, 29(7), s. 19-25. ISSN 1211-9938. Dostupné také z: http://casopis.hostbrno.cz/archiv/2013/7-2013/meze-urbanismu
Koryčánek, Rostislav. Politické angažmá: o strastech řízení umělecké instituce v Česku. A2, 2013, 9(4), s. 12. ISSN 1801-4542. Dostupné také z: http://www.advojka.cz/archiv/2013/4/politicke-angazma.
Skřivánek, Jan a Jirkalová, Karolína. Převzetí energie: s Rostislavem Koryčánkem o poslání galerií, architektuře a životě města. Art & antiques, 2012, 2012(3), s. 26-33. ISSN 1213-8398.
Koryčánek, Rostislav. Směřujeme k vyděšené společnosti: rozhovor s Rostislavem Koryčánkem. Sedmá generace, 2009, 18(1), s. 43-47. ISSN 1212-0499.
Koryčánek, Rostislav. Sochy a Kontejnery. Art & antiques, 2009, 2009(7-8), s. 50-52. ISSN 1213-8398.
Koryčánek, Rostislav. I Brno by si mělo chtít udržet lidi. Mladá fronta Dnes, 2008, 19(114). Brno [příloha], s. C5. ISSN 1210-1168.
Koryčánek, Rostislav. Musíme hledat výtvarný dorost. Mladá fronta Dnes, 2007, 20(33). Brno [příloha], s. 16. ISSN 1210-1168.
Masák, Miroslav. Od náhody k architektuře. Art & antiques, 2007, 2007(3), s. 30-37. ISSN 1213-8398.
Koryčánek, Rostislav. Oprava Domu umění? 45 milionů. Mladá fronta Dnes, 2007, 18(160). Brno [příloha], s. B/4. ISSN 1210-1168.
Koryčánek, Rostislav. Jak rozpustit ghetto. Literární noviny, 2006, 17(49), s. 9. ISSN 1210-0021. Dostupné také z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=LitNIII/17.2006/49.
Koryčánek, Rostislav. [Lubomír Šlapeta (1908-1983) - Čestmír Šlapeta (1908-1999) / Architektonické dílo]. Umění, 2005, 53(4), s. 412-414. ISSN 0049-5123.
Koryčánek, Rostislav. Popularizátoři moderny. Architekt, 2003, 49(4), s. 76-77. ISSN 0862-7010.
Koryčánek, Rostislav. Rekonstrukce paměti nebo historie?. Bulletin Moravské galerie v Brně, 2002, 58-59, s. 26-33. ISSN 0231-5793. ISBN 80-7027-123-X.
Koryčánek, Rostislav. Staré a nové - Dialog do úmoru. Architekt, 2002, 48(9), s. 33. ISSN 0862-7010.
Koryčánek, Rostislav. Výstavka bude!. Architekt, 2002, 48(11), s. 26-29. ISSN 0862-7010.
Koryčánek, Rostislav. Neo-ne-funkcionalisus v Brně. Architekt, 2001, 47(9), s. 10-11. ISSN 0862-7010.
Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu