O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Silvie Šeborová

Narozen(a)
1981
Místo narození
Nové Město na Moravě
Působiště
Brno

O teoretikovi

Silvie Šeborová je absolventkou brněnské Střední školy umění a designu a semináře Dějin umění na Filozofické fakultě MU v Brně.

V roce 2008 společně s Petrou Hlaváčkovou a Janem Skřivánkem založila informační portál Artalk, kde až do konce roku 2015 působila jako šéfredaktorka. „Zřizovatelem stránek Artalk.cz je zapsaný spolek Artalk, jehož cílem je podpora rozvoje umělecké činnosti, poskytnutí prostoru pro prezentaci uměleckých děl a informování o dění ve výtvarném umění.“ (Artalk.cz) Artalk z.s., jehož je Silvie Šeborová předsedkyní, „přináší zprávy týkající se výtvarného umění: informuje o dění na výtvarné scéně, o probíhajících i chystaných výstavách, přednáškách, besedách, akcích i o tom, co se o umění píše v médiích.“ (Artalk.cz)

 

V době založení Artalku chyběl podle Šeborové web, který by zprostředkovával informace o výtvarném umění. V tištěných novinách byl výtvarnému umění věnován jen malý prostor a média zaměřená na výtvarnou scénu (typu Art & Antiques) mohla kvůli své periodicitě na aktuální události reagovat až s časovým odstupem. „V té době nebyl internet tolik využívaným médiem, jako je tomu dnes, lidé ho nebrali tak vážně. Bylo proto obtížnější shánět kvalitní redaktory, kteří dávali přednost publikování v tištěných médiích,“ popisuje Šeborová.

Její ideou tedy bylo vytvořit co nejotevřenější platformu pro recenze, kritiky a komentáře a věnovat se i takovým tématům, jako je transparentnost konkurzů na ředitele muzeí a galerií, institucionální otevřenost a vztah veřejnosti k výstavnému umění. Artalk, který neměl zastávat nějaký konkrétní proud nebo názor, měl být a také se stal otevřenou platformou, prostorem k volné esejistice pro postřehy z české i zahraniční výtvarné scény, diskuze atd. Dalším záměrem webu také bylo poskytnout příležitost a prostor k publikování studentům a začínajícím výtvarným teoretikům.

 

Kromě kritické a informativní roviny má svůj význam také archivní role webu. Artalk, který zůstal jedinou internetovou platformou svého druhu (podobných webů bylo víc, ale postupně zanikly, např. Obrazar Ladislava Zikmunda-Lendera či Artservis Lenky Lindaurové) příští rok oslaví deset let výročí od svého vzniku. Jeho výhodou zůstává, že informace poskytované art webem jsou stále dostupnější než v tištěných médiích (která postupně zanikají – viz např. Ateliér).

 

Šeborová působila také jako organizátorka a moderátorka diskuzí o problémech současného umění, zajímá ji také práce s dětmi v galerijních prostorech. Organizovala například přednáškový cyklus RE: Public art k výstavě Sochy v ulicích (se spolkem SPKH) nebo sympozium ART(MONEY)TALK v rámci projektu 4+4 dny v pohybu. Spíše než možnost vytváření vlastních kurátorských projektů zajímá to, jak přimět veřejnost k zájmu o výtvarné umění. S tím souvisí i její současná činnost na pozici náměstkyně pro vnější komunikaci Moravské galerie Brno, kterou zastává od začátku roku 2016 (v Moravské galerii v Brně začínala jako externí lektorka, v letech 2007–2010 zde působila jako programová pracovnice). Má pod sebou dvě oddělení: lektorské (koncepce a skladba doprovodných programů a programů pro dospělé, děti i školní skupiny) a oddělení marketingu a komunikace (PR a komunikace s médii, marketingové strategie instituce, eventy, galerijní obchody atd.). Jejím primárním zájmem je však zprostředkování umění veřejnosti, a to prostřednictvím spoluorganizování programů, či rozšiřování výstav o edukační linie.

 

„Mým cílem je podpořit současnou tendenci muzea, která směřuje k jeho větší otevřenosti k návštěvníkům všech generací. Za doposud nejviditelnější kroky v tomto ohledu považuji zavedení vstupného zdarma do stálých expozic, zpřístupňování nádvoří budov Moravské galerie veřejnosti a otevření projektu ART IS HERE s novou expozicí, dětskou hernou a skluzavkou v Pražákově paláci. Ne všechny počiny však musí být takto výrazné, spíše jde o to, prostřednictvím každodenní práce sdělovat veřejnosti, že galerie je příjemným místem k trávení času,“ vysvětluje Šeborová.

 

Šeborová, která se ve své praxi zajímá především o netradiční, novátorské způsoby prezentace umění, také spolupracovala s divadlem Feste a byla spoluautorkou konceptu performativního představení Okružní jízda. V Galerii TIC již několik let každý týden provozuje šedesátiminutovku jógy – jako doprovodný program s názvem JÓGA SE SILVIÍ aneb Proč lidé cvičí před obrazy?

Autor/ka anotace
Andrea Vatulíková

Publikováno
2018

Profesní životopis

Vzdělání, granty a stipendia

2001–2007
Masarykova univerzita v Brně, Filosofická fakulta, Seminář dějin umění, Nizozemský jazyk a literatura

2003–2004
Universiteit Leiden – zahraniční stáž

Praxe

2021–dodnes
FaVU VUT v Brně, externí přednášející

2019–dodnes
Brno Art Week, spoluorganizátorka festivalu

2019–dodnes
nezávislá teoretička umění

2016
Seminář dějin umění, Masarykova univerzita, externí spolupráce, vedení semináře „Mediální obraz umění“

2015–2019
Moravská galerie v Brně, funkce náměstkyně pro vnější komunikaci

2008–2015
Artalk, šéfredaktorka

2006–2009
Moravská galerie, pozice galerijní lektorka

2003–2006
DigiFoto – redaktorka kulturní rubriky
Art & Antiques – externí redaktorka
Nezávislá kulturní publicistka

Výstavy

Výstavy a akce do databáze nezařazené

2022
Tereza Velíková: Příkladné nedostatky, Galerie moderního umění v Hradci Králové

2019
Vendula Chalánková: Silné portfolio, Galerie Artikle, Brno

2016
Jiří Franta – David Bohm: Za obrazy: Moravská galerie (s Ondřejem Chrobákem)

2015
Movement Is Beautiful: Dům umění města Brna: Dům pánů z Kunštátu
Natalie Perkof: Děkuji za pochopení, Národní divadlo Brno
Andrea Demek: Morfologie prostoru, Galerie Klubovna, Brno

2011
Kamila Ženatá: Roll Over All / Roll All Over: Centrum pro aktuální umění – Galerie Prádelna Bohnice – Praha
Videokemp: Dům umění města Brna (s Lenkou Sýkorovou a Viktorem Čechem), Dům umění města Brna
Hands Free Breast Pump: Galerie TIC, Brno
Kamila Ženatá: Pick up Your Phone: Komunikační prostor Školská 28, Praha

Bibliografie

Bibliografie

Stati v odborných časopisech, monografiích a sbornících

2013
Czech contemporary art quide – publikace třinácti medailonů vybraných českých výtvarníků, uměleckých cen a škol v anglickém jazyce, editorka

 

2012
Benzinka v reji negalerií. Horák, Jan et al. Benzinka. Vyd. 1. [Slaný]: Benzinka, [2011].

 

2011
Pražská galerijní scéna na prahu nového tisíciletí, editovala Lenka Sýkorová název sborníku: Konečně spolu

 

2010
HORÁK, Ondřej a HORÁK, Jan. Místa počinu: historie výstavních prostorů u nás od 19. st. po současnost. Praha: Komunikační prostor Školská 28, 2010.

Silvie Šeborová, Od Popelky k princezně. Výtvarné umění v brněnském veřejném prostoru v letech 2005– 2010, in: Jana Kořínková a Marika Kupková (eds.), SPKH 2010. Soukromé a veřejné (čtení místa), Brno 2010.

 

Články, média, internet:

Artalk

Vizuální smog a komunální politika, 2014
O Bačově vlajce a současném umění, 2014
Ach jo, šéfkurátore, 2014

 

Art & Antiques

Vymezení hracího pole (rozhovor s Milanem Houserem), Art+Antiques prosinec 2015 – leden 2016
Negalerie, Art+Antiques, červenec–srpen 2010
Zprostředkovat umění. Art+Antiques, červen 2009

 

Flash art

Cena Jindřicha Chalupeckého, FlashArt 2012 (11/2012)
Umění je jen jedno, Flash Art, 2010 (recenze bienále U Zvonu)
Čtrnáct es, Flash Art 2009 (06/2009)

 

Ateliér

Voyeurem na Zlínském salonu mladých. Ateliér, 9. 7. 2009, č. 14-15, s. 16.

A2

Tečka za tečkou (k Václavu Stratilovi), A2, 07/2015
K výsledkům výběrových řízení na posty brněnských příspěvkových organizací, A2, 04/2015

DigiFoto

První fotografií bylo Turínské plátno, rozhovor s Joel-Peterem Witkinem, DIGIfoto 2010 (10/2010)
Šokovat za každou cenu?, rozhovor s Bettinou Rheims, DIGIfoto 2008 (09/2008)
Hledám přirozenost, rozhovor s Rineke Dijkstra, DIGIfoto 2006 (08/2006)

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu