Tereza Severová je autorkou pracující ve více médiích. Její tvorba se zabývá společenským prostorem, ať již doslovně, či přeneseně. Zpočátku své umělecké dráhy se soustředila více na kooperaci s lidmi, jejichž výpovědi nebo postoje hromadila. V jednom případě vznikl dojem velkého ticha (práce „Ztráta paměti“ 2005), v jiném se naopak překrývaly jednotlivé promluvy, a tím znemožnily slyšitelnost každé zvlášť („Proslov“ 2006). U většiny prací Severové nalézáme propojovací motivy kumulace a přeplňování, skutečnost autorka posouvá směrem k absurditě. Přesto však divák nezapomíná, že se jedná o přímý vztah k prožívané realitě a našemu světu.
V dalším kroku svého vývoje otáčí pohled od fyzické osoby k tomu, co ji obklopuje a kde se pohybuje. Od člověka se přesouvá k tvarování jeho identity skrze matérii. „Všechny naše věci“ (2007) byla iluzivní instalace v prostoru Karlin Studios, kde za pomoci digitální montáže vyrobila fotografii všech svých věcí, které virtuálně naskládala do dané galerie. Manipulované zaplňování si vzala za téma i v následující tvorbě. Oprostila se od konkrétních vazeb daných předmětů na skutečné osoby a kumulace se pro ni stala metaforou současných společenských jevů. (Filling and Emptying 2008, Oblast přeplnění 2007).
K pohybu jedním směrem patří neodmyslitelně i protipohyb, který uvádí celek do vyváženého stavu. Zřejmě proto v nedávné době se Severová začala více soustředit na opozitum svých předchozích témat, a to na absenci, vyprazdňování a vymazávání. Jistým způsobem se tedy navrací ke svým raným motivům (Ztráta paměti), již ale nikoliv v rovině indexiální, ale symbolické. V jedné z jejích posledních výstav v Galerii Jelení použila oba principy; každý v jiné části, nikoliv najednou. Nejdříve hromadila denní tisk, aby z něj následně mohla vybrat pouze určité stránky. Z těch odstranila text, který byl pro její projekt redundantní. To, co zůstalo, byla silná abstraktní slova jako Láska, Domov, Stáří, Krása, Svoboda, Kultura, Ideály... na pozadí prázdných novinových dvojstránek. Uprostřed galerie vytvořila sloup ze všech plátků, které během přípravy nasbírala.
Studium:
2010–2014
AVU, Ateliér nová média I. prof. Markus Huemer (doktorské studium)
1999–2005
VŠUP Praha, Konceptuální a intermediální tvorba, prof. Adéla Matasová, prof. Jiří David
1994–1997
SUPŠ Praha
Stáže, tvůrčí pobyty:
2003
UNM New Mexico USA, obor fotografie, prof. Adriane Salinger, Jim Stone, Patrick Nagathani
2001
KIAD Rochester UK, obor fotografie, prof. Ori Gerscht
Ceny a granty:
2008
EMARE, European Media Artists in Residence Exchange, ve spolupráci s Galerií VIVID, Birmingham
2005
Cena rektora VŠUP za nejlepší Diplomovou práci
Cena Start point pro nejlepšího absoloventa českých výtvarných škol
Kurátorská činnost:
2021
Reality do you need me, Svítící oči, Festival 4+4 dny v pohybu
2019
Modrá oranžerie, Jan Tichý, host Faheem Majeed, Galerie Entrance
Jenom voda, Christl Mudrak, Romana Drdová, Galerie Entrance
2018
Darujte mi prosím jednu vaši vizi (společně s T. Moravcem), Galerie Pragovka
Twomblyho poklopec, Jitka Mikulicová, Galerie Entrance
2017
Někde se něco koná, Jan Pfeiffer a Pavla Gajdošíková, Galerie Entrance
2013
Additional links, Kunsthalle am Hamburger Platz, Berlin
2012
Maloval hlavolam, NoD, ROXY, Praha
2011
Přídavná spojení, Galerie NTK, Praha (společně s Ch. Mudrak)
2009
Double blind, Galerie Aula, Brno (společně s K. Fojtíkovou a K. Uhlířovou)
2005–2019
kurátorská koncepce a vedení Galerie ENTRANCE (společně s T.Velíkovou a T. Jindrovou)
2023
Poznámky o krajině, Tereza Severová, CSU Praha, Centrum pro současné umění – Praha, 2023
ISBN: 978-80-88386-09-4
2021
Galerie Entrance 2005–2019, Nina Moravcová ed; Entrance Gallery, 2021, ISBN:978-80-11-01021-8
2023
www.gavu.cz/data/1033-severova_minikatalog_web.pdf
2021
Temná noc duše, Nina Moravcová,OGV, Jihlava, leaflet k výstavě, 2021 Pátý Zlínský salon mladých, vyd. Krajská galerie vývarného umění ve Zlíně, kolektiv autorů, 2009, ISBN 978-80-8552-80-0
Strom uprostřed krajiny, Nina Moravcová, GMU v Hradci Králové, ISBN 978-80-87605-50-9
2018
Artalk.cz, Video ve smyčce obsese, recenze, Viktor Čech, 2018
2013
FlashArt, Slepé skvrny, recenze výstavy, Viktor Čech, 2013
2010
Prague Biennale 5, vydavatel Giancarlo Politi, editor Nikola Trezzi, 2010, ISBN 978-88-78161-0 Prague Biennale 3, vydavatel Giancarlo Politi, kolektiv autorů,, 2007, ISBN 88-7816-142-X Časopis
2009
FlashArt, Přibližuji double Brno, recenze výstavy, Pavlína Míčová, 2009
Move, New European Media Art, Peter Zorn and Daniel Herrmann, Werkleitz, Pöge Druck, Leipzig, 2009, ISBN: 978-3-00-028972-9
Tagesspiegel, Kultur, Filmfestival „Move“: Von Schränken träumen, recenze, repro foto, Anna Pataczek, 2009
2008
Časopis Fotograf,číslo 12, Rekonstrukce, 2008
2007
Gry Wizualne / Vizuální hry, vydala Galeria Szara w Cieszynie, Joanna Rzepka and Lukasz Dziedzic, 2007, ISBN 83-923036-2-8
2002
Fotograf, číslo 1, Tvář, 2002
FlashArt, Postřehy, recenze výstavy, Viktor Čech, 2002
Začátek století, Pavlína Morganová (ed.), vydalo nakladatelství Arbor vitae v Řevnicích a Západočeská galerie v Plzni, 2002, ISBN 978-80-7467-003-9
2005
Vysoká škola umělecko-průmyslová 1885-2005, Editorky Martina Pachmanová, Markéta Pražanová, vydala VŠUP Praha, 2005, ISBN
Flashrt, At’děláme co děláme...recenze výstavy, Zuzana Štefková 2011 ArtAntiques, Talent, Lenka Lindaurová, září 2005