O projektuNahlásit chybu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Tomáš Hrůza

Jméno
Tomáš
Příjmení
Hrůza
Narozen/a
1979
Místo narození
Sušice
Působiště
Praha, Klatovy
Web
www.tomashruza.net
Klíčová slova
fotografie
video
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Tomáš Hrůza patří mezi nejmladší generaci současných českých fotografů a rozšířeně se věnuje i videoartu. Je absolventem (2008) ateliéru fotografie Pavla Baňky na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Po dokončení školy začal pracovat v časopisu Fotograf a mimo svou vlastní tvorbu přispívá společně se svým bratrem Petrem Hrůzou do uměleckého provozu projektem ArtMap.

 

Obě tyto polohy jeho práce spolu souvisí. Na jedné straně stojí volný motiv cestování, putování a turismu, který se v jeho fotografiích objevuje a na druhé mapa jako praktický nástroj pro orientaci. Projekt ArtMap vznikl v roce 2007 původně jako tištěná mapa s přehledem aktuálních výstav pražských galerií, později se rozšířil o webový informační portál s celorepublikovým rozsahem, v roce 2011 vznikla i brněnská tištěná ArtMap a v srpnu 2012 vydali ve spolupráci s o.s. yo-yo letního průvodce po mimopražských kulturních centrech v podobě RurArtMap.

 

Umělecká práce Tomáše Hrůzy je zjevně provázaná s jeho životem. Motivy kopírují jeho zájmy. Jakkoliv takový popis působí prostě, je to způsob, jak jeho práci číst. Do jednoduché vazby ukryl návod. Podobný princip vpisování uplatňuje i při vytváření obrazu. Má za sebou několik cyklů, které se na první pohled jeví velmi přirozeně a všedně, zbavené složitých intelektuálních konstrukcí nebo prvoplánové atraktivity, ale vnitřní vymezení jejich obsahu je velmi cílené a přesné. Věnuje se obecně dvěma tématům: přírodě a zmíněnému turismu a putování, přičemž obě jsou jen zástupným modelem pro hledání situace člověka v současném světě.

 

Jednou z prvních sérií jsou Přírodní motivy z roku 2004-2005 (podrobněji: Jeřábková, Edith: Tomáš Hrůza není krajinář, Fotograf, s.92-93, Brno 2006). V nich se objevily dva typy fotografií.

 

Černobílé fotografie listů herbáře v české flóře nejběžnějších rostlin jako jitrocel, jetel nebo sedmikráska a měkce šedé fotografie exotických keřů a stromů z Chudenického arboreta. Obě polohy obsahují romaticko-věděcký přístup, kterým nostalgicky v muzeu připomíná už jedenkrát společensky konzervovanou přírodu. Podobně nenápadný, ale už méně odtažitý, způsob využil i v cyklu Turisti (2004-2007). Oproti Přírodním motivům zapojil do obrazu figury. Sám se postavil do role pozorovatele a civilní fotografie nasytil atmosférou romatických krajin C.D. Friedricha. Horké téma chladí konceptuálním přístupem. Zřejmé je, že mu jde o proměnlivou definici, která odpovídá hladině výpovědi jednotlivých snímků, přestože látka, ze které vychází - člověk a kulturní krajina - zůstává stejná. „Proto některé záběry (i v rámci jednoho cyklu) působí poněkud toporně a jiné uvolněně, jedny aranžovaně, jiné přirozeně.“1/ Ve Standardních situacích (2006) ještě víc rozvíjí své romantické vizionářství, které navíc obohacuje o tvořivou dramaturgii, kdy při výběru prokládá inscenovanou a nativní fotografii. V cyklu jsou obrazově nádherné fotografie s atmosférou: pozorovatel moře v přístavu, holčička běžící v lese, setkání dvou přátel na pozadí hor v oparu. Z názvu ve vztahu k obrazům prosakuje chuť vrátit se k velkému příběhu a znovu mu uvěřit, standardizovat zobrazené. Paralelně s připomínkou krajinářství a romantismu 19. století se do Hrůzových fotografií vkrádají i odlehčující prvky v duchu českého akčního umění 70. let. Videoinstalaci Expensive cinema připravil Tomáš Hrůza s kurátorem Martinem Mazancem jako site specific projekt pro galerii Pavilon v roce 2010. Instalace v nízkorozpočtové galerii se skrze název vztahovala k možnostem a mezím filmu jako média. Přístav (hlavní motiv šestiminutové smyčky), zde zastupuje ideální příklad kulturní krajiny – váže se k relativně volné přírodě, ale obsahuje i sociální aspekt – pro Tomáše Hrůzu přitažlivé křížení civilizace a přírody. Ve společné výstavě s Dominikem Gajarským a Romanem Štětinou Přijde kostra na akádu (Galerie AVU, 2011) postavené na konceptu High and Low (mísení vysokého a nízkého) se znovu vrací k podobnému muzeálnímu přístupu jako u fotografií rostlin z herbáře (Přírodní motivy, 2004-2005). Ve stejném roce v konfrontační výstavě HRDINA, NEHRDINA A JUNÁK (galerie Sam83) vystavil soubor fotografií, který opět svým způsobem rozvíjí Přírodní motivy (2004–2005) i sérii Turisty (2004), ale tentokrát jiným směrem. Při stáži v Mariboru fotografoval jednotlivce v parku v pozici vůči stromu. Fotografie předkládal po dvojicích, v obou ponechal scénu stejnou, proměnil jen pozice figur tím, že je otočil. Vytvořil formální diferenciaci obrazu a nenápadným vtipem opět přivádí k jednoduché formě myšlení.

 

„Čím fotím není opravdu důležitý..ale mám rád kinofilm na barevný fotky..už jen tím cestovním charakterem a také zrnem při velkém zvětšení...černobíle fotím obvykle na cestovní FUJI 6x9, takovej plasťák s úžasnou optikou...Barva nebo černobílé nehraje roli..nijak nic nepreferuju..sahám po tom nějak intuitivně.“ 2/

 

1/ JEŘÁBKOVÁ, E.: Tomáš Hrůza není krajinář, Fotograf, s. 92-93, Brno 2006

2/ HRŮZA, Tomáš. Bez předmětu [online]. 24. března 2013 10:40; [cit. 2013-04-01]. Osobní komunikace.

Autor anotace
Denisa Bytelová

Publikováno
2013

Profesní životopis

2000 - 2008 FUUD UJEP v Ústí nad Labem, Ateliér fotografie (titul MgA.)
2006 - 2007 Faculty of Art, Design & Technology, University of Derby, Derby, UK
2004 Art Department, State University New York, Albany, USA

Výstavy

Samostatné výstavy
2014 Kdysi tu byl les, Galerie Mimochodem, Praha CZ
2013 Digičibí / z wigwamu do wigwamu / Z Pacheka do Pacheka /, Festival Endgame - Galerie K4, Praha, CZ
2013 V kostce (s Kateřinou Zochovou), Meet Factory (Galerie Kostkaú), Praha CZ (site specific projekt)
2013 Emil přichází ke mne ve snu, Café Fra, Praha CZ
2013 Kouzlo smyslů, Galerie TIC (Galerie U Dobrého pastýře), Brno CZ
2013 Se stromy, Festival Habrovka, Habrovka, Praha CZ (site specific projekt)
2012 Hlavu vzhůru, Galerie Stožár, Praha CZ
2012 Letní Ambice,  De-sign, Praha CZ
2011 Se stromy, Galerie A.M. 180, Praha CZ
2010 Expensive Cinema, Galerie Pavilon, Praha, CZ
2010  38° 38‘ 0“ N, 9° 13‘ 30“ W, Galerie U Mloka, Olomouc, CZ
2009 38° 38‘ 0“ N, 9° 13‘ 30“ W, FABS Gallery, Warsawa, PL
2008 Turisti, Galerie 35m2, Praha, CZ
2007 Turisti, Galerie Fiducia, Ostrava, CZ
2007 Tam za řekou je Argentina (s Janem Freibergem) FABS Gallery, Warsawa, PL
2006 Přírodní motivy, Školská 28, Praha, CZ
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2014 Kmenové souvislosti, Galerie Natura, Průhonice CZ; THOUGHTFORMS, Galerie KIV, Praha CZ, VII. Nový zlínský salon 2014, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, Zlín, CZ
2013 Moře! - Proč tu není moře!, Oblastní Galerie Vysočiny, Jihlava, CZ;  Jejich Fotografie, Galerie 1. patro, Praha, CZ; 
2012 Krajinak – Blatenský fotofestival, Blatná, CZ; Fotbal, Fotofestival Uníčov, Uníčov, CZ; Zkušební vrty, Dům pánu z Kunštátu, Brno, CZ 
2011 Přijde kostra na Akádu (s R. Štětinou a D. Gajarským), Galerie AVU, Praha, CZ; Magický kruh, České centrum v Bruselu, Brusel, BEL; Magický kruh, Armaturka, Ústí nad Labem, CZ; Thinking like a forest, Mestni park Maribor, Maribor, SLO; Hrdina, Nehrdina a Junák (s J. Týcem a M. Junákem), Galerie SAM83, Česká Bříza, CZ
2010 One day you will lose it all, ÚLUV v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu, Praha, CZ; Tvoření Světů, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem, CZ; Praguephoto, Výstavní síň Mánes, Praha, CZ
2009 Druhá směna, Armaturka, Ústí nad Labem, CZ
2008 Diapozitiv audiovize v éře domácích médií, Galerie Školská 28, Praha, CZ; Udrž kult, Galerie A.M. 18O, Praha, CZ; 10+10, Galerie U Bílého Jednorožce, Klatovy, CZ; Rozum v oku, Galerie Petrohrad, Plzeň, CZ; Start Your Collection!, Contemporary Art Project, London, UK; You Are My Freedom, Kamienica/Zbludza, PL
2007 Start Your Collection!, Contemporary Art Project, London, UK; As Is, Old Truman Brewery, London, UK
2006 „Šestka“, Pražský dům fotografie, Praha, CZ; Artfest, Kostel Sv. Vavřince, Klatovy, CZ
2005 Výstava bakalářských prací FUUD, FUUD, Ústi nad Labem, CZ; Periferie, Galerie VŠUP, Praha, CZ,
2004 2 + 18, Městské muzeum v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem, CZ; Stelle Cadenti, Bassano in Teverina, I; Kunst, Motorenhalle Dresden, Dresden, D; Vánoce, Galerie U kostela, Bílina, CZ; 2 + 17, Severočeské muzeum, Liberec, CZ 
2003 Re-kultivace, Národní zemědělské muzeum, Praha, CZ 
2002 Výkvět, Galerie Profil, Bratislava, SK; Konfrontace, Pražský dům fotografie, Praha, CZ
2001 Fotofestival Funkeho Kolín (se S. Klimešem, L. Kubcem a T. Jůzlem), Kolín, CZ 
Zastoupení ve sbírkách
Galerie Klatovy - Klenová
soukromá sbírka USA
Další realizace

Rezidence:

2014 El Centro de la Imagen, Mexico City

2012 Ateliér Jiřího Surůvky, Ostrava 

2008 Lugar Comum center, Lisabon

 

Symposia a workshopy:

2011 Forma Viva, Maribor, SLO

2006 Artfest, Klenová - Týnec, CZ

2004 Stelle Cadenti, Bassano in Teverina, I 

2003 The Magic of Reality, the Banality of Reality, Wroclaw, PL 

2000 Tělo a fotografie, Poprad, SK 

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

  

Bartoš Jan: Tomáš Hrůza, Font / První grafický časopis, č. 136 (4/2014), Praha 2014

Kolektiv autorů: VII. Nový zlínský salon / 7th New Zlín Salon, katalog k výstavě, Zlín 2014

Klimešová Tereza: Galerie Mimochodem: Kdysi tu byl les (Tomáš Hrůza), UMA: You Make Art, Praha 2014

Magidová Markéta: Tomáš Hrůza, Flash Art, r. 7., č. 28-29,  Praha 2013

Ptáček Jiří: Usebraný turista, Nový prostor č. 423, Praha 2013

Artyčok.TV / Jan Vidlička: Přijde kostra na akádu, Praha 2011

Artyčok.TV / Jan Vidlička: Expensive Cinema, Praha 2010

Artyčok.TV: Tvoření světů, Ústí nad Labem 2010

Dolanová Lenka: 38° 38‘ 0‘‘ N, 9° 13‘ 30‘‘ W, Kulturní týdeník A2 č. 2/10, Praha 2010

Bartoš Jan: Tomáš Hrůza: Indiáni před záclonku, Font / První grafický časopis, č. 107, Praha 2009

Jeřábková, Edith: 10 + 10, (katalog výstavy, Galerie U Bílého Jednorožce), Galerie Klatovy Klenová 2008

Bílková Zdeňka: Rozum v oku, katalog výstavy v Galerii Petrohrad, Plzeň 2008

Freiberg Jan: Turisti, katalogový list k výstavě v Galerii Fiducia, Ostrava 2007

Šestka: šest českých fotografických škol, katalog výstavy v Pražském domě fotografie, Praha 2006

Jeřábková, Edith: Tomáš Hrůza není krajinář, Fotograf, s.92-93, Brno 2006

Freiberg, Jan: Něžný turista, Pars pro toto, s.26-27, Galerie Klatovy Klenová 2006

Fremlová Vendula: Vánoce ve zmařeném životě, Bílinský zpravodaj, leden 2004

Baňka Pavel, Thelenová Michaela, Koleček Michal, 2 + 18, (katalog výstavy, Městské muzeum, Ústí nad Labem) Ústí nad Labem, 2004

Články, média, internet

Artyčok.TV / Rebecca-Bernice Humphries: V kostce, Praha 2014

Ptáček Jiří: Touha odejít nadobro a neskutečná radost z návratů, http://jiriptacek.blogspot.com, Praha 2013

Haladová Jaroslava: Rozhovor pro Čajovnu Českého rozhlasu 3 Vltava, Praha 2010

Štětina Roman: Rozhovor pro Rádiogalerii Českého rozhlasu 3 Vltava, Praha 2010

Artyčok.TV / Matěj Al-ali: Rozum v oku, Plzeň 2008

Jeřábková, Edith: Tomáš Hrůza není krajinář, Fotograf, s.92-93, Brno 2006

Freiberg, Jan: Něžný turista, Pars pro toto, s.26-27, Galerie Klatovy Klenová 2006

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz 2006-2015
Tyto stránky byly archivovány Národní knihovnou ČR v rámci programu WebArchiv